Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TYKS.ssä synnyttäminen ihan perseestä

Vierailija
06.04.2012 |

ja taas pitää mennä...osa kätilöistä niiiiiin ammattitaidottomia ja epäystävällisiä et huh huh, kivunlievitys täyttä shaissea ja lapsivuodeaika ihan hirveetä, hoitajia ei kiinnosta, ovat todella töykeitä. Saakohan turkulainen mennä muualle synnyttämään esim. saloon? TYKSin synnäri vie ilon koko synnyttämisestä ja se on tosi surullista :(

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo salo on paras!

Vierailija
2/89 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka oli kyllä sitten suoraan jostain...

Suosin kyllä Tyksiä siitä syystä että siellä on paljon paremmat hätävalmiudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs teet jos synnytys käynnistyy ja satut olemaan lähempänä jotain muuta sairaalaa kuin Tyksiä.

Itse kylläkin synnytin kolmisen vuotta sitten Tyksissä, eikä valittamista.

Vierailija
4/89 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon synnytäny kahdesti Tyksissä, ja molemmilla kerroilla itse synnytyksessä ollu tosi mukavat kätilöt. Mutta eka kerralla siellä yläkerran osastolla olikin sitten ihan eri meininki. Tylyjä ja töykeitä. Haukkuivat lyttyyn kun ei maito lähtenytkään heti kohinalla nousemaan ja muutenkin kohtelu oli sitä luokkaa, että ammatinvaihtoa olis voinu suositella useammalle. Voi itse asiassa olla että toisella kerralakin olivat ihan yhtä vähän kiinnostuneita auttamaan, mutta kun oli uudestisynnyttäjä, niin ei niin paljon neuvoja kavannutkaan kun ensimäisellä kerralla.

Vierailija
5/89 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytyksessä mulla oli 3 eri kätilöä joista viimeinen oli ihana kun enkeli opiskelijansa kanssa. Häntä muistan lämmöllä. Muuta hyvää ei sitten olekaan sanottavaa. Osastolla tuli mieleen että on hieman työhönsä kyllästynyttä porukkaa ja ajasta osastolla jäi todella ahdistava olo. Valitettavasti tämän takia myös imetyksestä. Aikaa tästä 1,5v mutta vieläkin ahdistaa kun ajattelen. Onneks sieltä pääsee kotiin :) Plussana ehkä ainoastaan se että jos jotain menee pieleen niin apu lähellä. Toivottavasti?

Vierailija
6/89 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kaksi kertaa TYKS:ssä synnyttämässä. Ensimmäisellä kerralla osastolla oli myös melko "kylmiä" hoitajia, mutta siitä on yli 10 vuotta aikaa. Viimeisellä kerralla kaikki tapaamani henkilökunnan jäsenet olivat ystävällisiä ja avuliaita.

Luultavasti huonekohtaiset omahoitajat ja käytävällä näkyvät nimet ovat auttaneet asiaa, eikä niitä tilanteita, joissa hoitaja unohtaisi, että kuka pyysi mitä pääse enää syntymään. Kiire osastolla oli nytkin, eli välillä joutui odottamaan vuoroaan, mutta se ei ole hoitajien vika.

Vierailija
7/89 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin ensimmäisen lapseni Jorvissa ja toisen Tyksissä ja ainakin noita kahta jos vertaa niin TYKS voitti 10-0. Loistavaa palvelua, samppislasti synnytyksen jälkeen ja muutenkin hyvä meno ja meininki. Mene muualle synnyttämään, ei se ole mikään ongelma.

Vierailija
8/89 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksessä olevat kätilöt olivat mahtavia, ei ole mitään pahaa sanottavaa, mutta osaston hoitajat...

Jouduin osastolle ennen synnytystä pariksi päiväksitarkkailuun, kun vedet meni kotona, mutta mitään ei sitten tapahtunut.

Synnytys käynnistettiin tipalla vasta sitten kun minulla oli CRP jo kohonnut = kohtutulehdus.

Synnytyksen jälkeen oli sitten antibioottikuuri, kaksi kappaletta, toinen kolme kertaa päivässä ja toinen neljä kertaa, ja tokana päivänä sain jo itse metsästää hoitajaa sitten ympäri osasto että saisin lääkkeet kun ne pääsi unohtumaan.

Niin, ja pojalta piti mitata verensokerit kun minulla oli ollut radi, ja siitä sai sitten kinata hoitajan kanssa että milloin se piti ottaa kun hän sekoitti meidät toiseen perheeseen....

Puhumattakaan lastenhoitajasta joka yöllä päätti että lapsi tarvitsee ehdottomasti lisämaitoa, vaikka oli syönyt ja nukkui hyvin, ja nappas muksun viereltäni, syötti sille maitoa ja pesi, vaihtoi vaipan enkä saanut itse hoitaa omaa vauvaa.

Vierailija
9/89 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoilla linjoilla mennään, tyks täysin p:stä. vauvani huusi 5 tuntia putkeen yöllä, eivät suostuneet antamaan lisämaitoa vaikka oli jo 3. päivää synnytyksestä eikä ollut maitoni noussut...

Vierailija
10/89 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi pelkäsin turhaan, sillä minulle sattui mukavat kätilöt ja kivaa henkilökuntaa myös osastolla. Vain yksi oli aika karmea tyyppi, mutta ne yli 10 muuta, jotka tapasin, olivat kaikki asiallisia ja osa jopa todella sydämellisiä ja mukavia. Sain hyvää kohtelua, myös silloin kun kaikki ei mennyt ihan hyvin. Ja ruoka oli hyvää ja sitä tuli koko ajan :DD

Vierailija
11/89 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 23:42"]Synnytin Tyksissä vuosi sitten. Synnytyssalin kätilöt olivat mukavia ja empaattisia. Mieslääkäri, joka antoi minulle epiduraalin epäonnostui siinä ja sattui aivan hirveästi, kun hän hakkasi neulalla selkääni. Tuntui, kuin vasaralla ja naulalla oltaisiin hakattu, itkin aivan mielettömästi. Vauvan syke laski kaksi kertaa vaarallisen alas ja kukaan muu, kuin mieheni ei huomannut sitä. Itse olin niin väsynyt, etten enää tajunnut maailman menosta. Minulle tehtiin lopulta kiireellinen sektio aamuyöllä ja minut leikanneet lääkärit käskivät levätä yhden päivän, ennen kuin lähden liikkeelle. Aamulla elämäänsä kyllästynyt vanhempi naishoitaja tuli huoneeseen, kun leikkauksesta oli kulunut 3 tuntia ja komensi minut vessaan. Sanoin, etten pysty ja tunnen vuotavani vielä verta. Nainen sanoi, että täytyy jaloitella ja pakotti minut ylös. Nousin ylös ja vuosin verta vaipasta huolimatta niin paljon, että housut olivat verrssä, verta valui pitkin jalkoja sukille ja lattialle tuli kunnon verilammikko. Tämän jälkeen hän komensi minut suihkuun, kun olin ihan veressä. Kävely oli yhtä tuskaa, mieheni piti pyyhettä alapääni kohdalla (ettei verta valu enempää lattioille), itkin ja sain itseni suihkutiloille. Siellä hoitaja riisui vaatteitani ja sattui todella paljon, kun piti housuja ottaa jalasta ja vaihtaa puhtaisiin. Kyseinen hoitaja oli muutenki tyly, ei opettanut oikeaa imetystekniikaa, ei vauvankäsittelyä ym. Hänen takia lähdin Tyksistä aikaisemmin (pitävät normaalisti ensisynnyttäjiä 3 päivää).
[/quote]

Moni puhuu tuosta mies anestesialääkäristä. Meillä ei ilmeisesti sama mies lääkäri, kun onnistui ensimmäisellä kerralla, vaikka en pystynyt täysin paikallaan olemaan, kun olin jo 10cm auki ja luultiin, että joudutaan leikkaamaan, joten spinaali pistettiin. Kun oli spinaali laitettu enkä mä enää vaikeroinut kivusta katsottiin vielä alatien tilanne ja sieltähän olin sen pään jo puskenut ulos. Kun olin saanut luvan ponnistaa huudettuani koko matkan leikkaussaliin, että se tulee nyt on pakko ponnistaa.

Vierailija
12/89 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestille 49. Onpa kurja kokemus sinulla. Itse kaksi kertaa leikattuna pohdin muistatko ajankulun väärin. Minulla oli katetri ja kipupumppu enkä puudutukseltanikaan päässyt sinä vuorokautena liikkeelle kun minut oli leikattu. Kätilö vaihtoi siteitä ja huuhteli alapääni sängyllä. Seuraavana vuorokautena patistettiin jo suihkuun, ja liikkeelle. Mukaani tuli kätilö, koska olin niin heikossa kunnossa. Hän kuivasi minut ja auttoi vaatteet ylle. En halua kyseenalaistaa kokemustasi. Toivottavasi kätilöt tulivat jälkikäteen keskustelemaan synnytyksestäsi kanssasi. Voimia sinulle

Vierailija
13/89 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 42 oli toisessasynnytyksessä myös miespuolinen anestesialääkäri. Ihana tyyppi, joka rauhotteli minua koko leikkauksen ajan, koska olin kovassa paniikissa. Myös minulla tuntui selkäpuudutteen laitto kestävän ja koska sydänääneet olivat kovin romahteneet olin hystererinen. Myöhemmässä kätilön kanssa käydyssä keskustelussa kuulin, että he seurasivat koko ajan sydänääniä ja aikaa oli tuon puudutteen laittamiselle. No lapsi syntyi yhden apgarpisteen vauvana. Aikaa ei ollut kyllä liikoja.  Paikalla oli heti hälyytettynä lasten erikoislääkäri ja lapseni saatiin pelastettua. Kiitollisuus tyksin henkilökuntaa kohtaan on minulla päällimmäinen tunne.

Vierailija
14/89 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, korjaan : numero 42 viestin kirjoittajalla oli toisessa synnytyksessään myös anestesialääkärinä mieslääkäri.

Vierailija
15/89 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 21:26"]Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan:-)
Olkaa itse ihmisiksi niin on ne kätilötkin!
Työtään ne tekee, eivätkä jaksa teidän joka pikku vikinäänne vastata! Anteeksi mut oon niin kyllästynyt tähän tyksin haukkumiseen.
Jos tulee jotain ongelmia niin onpahan apu lähellä. Silloin ei kukaan vingu kun ne pelastaa lapsenne hengen.
T kolme lasta siellä synnyttänyt ja ihan tyytyväinen.
[/quote]

Tuo "metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan" on erittäin epäammattimainen asenne. Ei työnteon laatu saa olla kiinni asiakkaan ominaisuuksista, missään työssä. Luuletko että palomiehet sammuttavat tulipalon kunnolla vain silloin kun pelastettavana on kaunis ja isorintainen nuori nainen?

Vierailija
16/89 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö sektioita vain yliopistosairaaloissa vai voiko sektiolla synnyttää pienemmässäkin?

Vierailija
17/89 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutaman kätilön ja he ovat kertoneet, että kiire isossa sairaalassa on ihan järkyttävä nykyään. Odottakaa vaan kun Salo lakkautetaan. Potilaita on kuulemma pakko hoputtaa, että saavat kaikki hoidettua. Nykyään potilaidenkin asenne on eri, eikä ammattilaista enää kunnioiteta. Synnytyksen aikana potilaat saattavat kuvitella olevansa niin suuressa erityisasemassa, että kätilöä saa haukkua ja huoritella. Jotkut ajattelevat, että kätilön lyöminen tai potkiminenkin on ok, sillä sattuuhan synnyttäjään niin paljon.

Ystäväni kertoi, että edes kätilön oma raskausmaha ei välttämättä estä väkivaltaa.

Vierailija
18/89 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onpa kätilön arkikin väkivaltaista. Hekin ovat muuten ihmisiä, omine arkisene huolineen. Varmasti tekevät työnsä hyvin, mutta aina ei ole kymppi päivä. Ja jos taloudelliset resurssit on huonot, mennään kiireessä ja minimi porukalla, niin ei varmasti naurata. 

Vierailija
19/89 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aikalailla kiinni kätilöstä. Olen 3 lasta synnyttänyt TYKS:ssä,kahdessa ekassa oli ihanat kätilöt. Kolmannen kohdalla osuikin kärttyinen akka kätilöksi, tiuski ja komenteli. Kävi välillä tupakalla,  tuli haisevana takaisin. Hän laittoi minut kyljelleen sängylle toinen jalka ylös ja kun jalka puutui ja sanoin haluavani vaihtaa asentoa ainakin hetkeksi, niin tämä akka tokaisi " jos vaihdat niin siinä asennossa pysyt sitten loppuun saakka" . Ihan käsittämätön tokaisu! Eikö synnyttävä äiti saa olla siinä asennossa mikä parhaalta tuntuu, ei kai kätilö sitä määrää!  Kun vauva oli syntynyt, niin kätilö häipyi jonnekin sanomatta yhtään mitään. Antoi pisteitäkin 8/8/8 kiukuspäissään lapselle ja avuksi tullut toinen kätilö oli ihmeissään siitä. Vauva kiljui heti täyttä kurkkua ja vaikutti minusta ihan pirteältä .  Onneksi tämä oli kolmas ja viimeinen lapseni, enpä olisi tämän kokemuksen jälkeen halunnut enää synnyttää. Tosin siihen aikaan olisi vielä päässyt Saloon. Harmillista etten älynnyt silloin mennä sinne.

Vierailija
20/89 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. Onko Tyksissä jotain kamalaa odotettavissa? Eka synnytys minulla olisi ensi helmikuussa... Tosin olin siellä ekassa ultrassa ja ne hoitajat oli kyllä superystävällisiä.