Onko täällä ketään, jolla on paniikkihäiriö? Neuvoa kaipaisin.
Minulla on paniikkihäiriön kaltaisia kohtauksia, joissa on kaikki tyypilliset oireet, googlasin. Useimmissa kriteereissä kuitenkin sanotaan, että kohtaukset kestävät vähintään useita minuutteja. Minulla ne ovat lyhyitä, parinkymmenen sekunnin mittaisia. Voiko siis kyseessä olla paniikkihäiriö? Minkä pituisia teidän kohtauksenne ovat?
Kommentit (5)
vähän väärä sana kuvaamaan niitä paniikkimaisia olotiloja, joita tulee ja menee. Joskus jossain julkisella paikalla sekunnin murto-osan kestävä pakokauhu voi olla suunnilleen elämän kauhein kokemus. Esim pieni huimauksen tunne voi saada aikaan niin järkyttävän nopean ja voimakkaan adrenaliiniryöpyn elimistössä, että huhhuh. Nyt kun on terapiat takana ja tiedän keinoja, joilla voi yrittää saada itsensä rauhoittumaan, ei tuo pakokauhu välttämättä kestä muutamaa sekuntia kauempaa. Ne muutamat sekunnitkin voivat silti olla niin kauheita, että sen takia alkaa vältellä jotain paikkoja. Ei tätä sairautta varmasti voi täysin käsittää sellainen, joka ei sitä ole itse kokenut.
vähän väärä sana kuvaamaan niitä paniikkimaisia olotiloja, joita tulee ja menee. Joskus jossain julkisella paikalla sekunnin murto-osan kestävä pakokauhu voi olla suunnilleen elämän kauhein kokemus. Esim pieni huimauksen tunne voi saada aikaan niin järkyttävän nopean ja voimakkaan adrenaliiniryöpyn elimistössä, että huhhuh. Nyt kun on terapiat takana ja tiedän keinoja, joilla voi yrittää saada itsensä rauhoittumaan, ei tuo pakokauhu välttämättä kestä muutamaa sekuntia kauempaa. Ne muutamat sekunnitkin voivat silti olla niin kauheita, että sen takia alkaa vältellä jotain paikkoja. Ei tätä sairautta varmasti voi täysin käsittää sellainen, joka ei sitä ole itse kokenut.
Kiitos kommentista!
ap
Eli kohtaukset kestävät pitempään (5-15 min) mutta ovat kuitenkin jollain lailla hallittavissa.
Oireita minulla on sydämentykytys, ahdistava/pakokauhunomainen tunne, epämääräinen pelko, puutuminen ja pistely. Aikaisemmin oli myös kuoleman ja hulluksi tulemisen pelkoa, mutta nykyään niitä on vähemmän kun tiedän mistä kohtauksissa on kyse.
epilepsia tai sydämen lisälyöntejä. Paniikkikohtaus on se pidempi, koska psyykkisenä sellä kestää vähän aikaa kehittyä.