Miten pukeutuisit lapsen koulun patikointitapahtumaan?
Järjestetään toukokuun lopulla.
Patikoidaan useinkin itsekin, mutta kun mulla ei ole mitään ns. ulkoiluvaatteita. Viimeksikin ulkoillessa keskenämme, mulla oli mustat suorat housut ja mustat lenkkarit ja trenssityyppinen takki.
Onko ihan hassu puvustus tuollaiseen tilaisuuteen joissa varmaan kaikki opet nyt ainakin on jossain tuulipuvuissa?
Kommentit (36)
kattoon vaik tuolla Erätukun sivuilla. Tai just Prismasta, Cittarista, Halpahallista tms. Mistään Intersportista tms. ei kannata lähteä ulkoiluasua ostamaan, saat maksaa 399 pelkästä kalvotakista...
älä huoli ap, meitä on moneksi. Mulla on ulkoiluvaatteita vinot pinot, on vaelluskenkää, monenlaista lenkkaria jne. mutta ei yhtään trenssiä eikä yksiäkään mustia suoria housuja! (Ei käyttöä näille koskaan.)
esim. patikointi ei ole pikkukävelyretki metsään-
esim. patikointi ei ole pikkukävelyretki metsään-
Tuo koulun retkikin on patikointitapahtuma, vaikkei metsäkävelyä ole kuin muutama kilometri. Sellaisen minäkin ymmärrän patikoinniksi, toisaalta patikointi voi tapahtua kaupungissakin, esim. Turussa oli viime vuonna monia kulttuurivuoden patikointireittejä, portaat, auervaara jne, mitä kaikkia niitä nyt olikin. Osaan osallistuttiinkin, näissä vetimissä jotka nyt ovat jo käyneet selväksi. Mitä tuo on sitten jos ei patikointia?
Ja justhan sanoin että kaikki eräily sun muut on mulle ihan hepreaa. Kaikki vastaajat kuitenkin taisivat ymmärtää, mistä kyse. Ap
sitä meinasin itsekin kysyä. Eli onko kyseessä joku parin kilometrin kävelyretki johonkin laavulle makkaranpaistoon ja takaisin vai onko kyseessä oikeasti yhden tai useamman päivän patikointi ehkä vähän vaativammassakin maastossa, esim. joku luokkaretkivaellus, Karhunkierros tms.? Edelliseen kelpaa tosiaan vähän vähempikin varustus mutta jälkimmäiseen kannattaa ja pitää jo vähän varautuakin, esim. kunnollisilla kengillä, retkeilyvarustuksella ym.
tai lenkkeilyä kun ei varsinaisesti urheillakaan. Mitä mieltä olette? Ap
sitä meinasin itsekin kysyä. Eli onko kyseessä joku parin kilometrin kävelyretki johonkin laavulle makkaranpaistoon ja takaisin vai onko kyseessä oikeasti yhden tai useamman päivän patikointi ehkä vähän vaativammassakin maastossa, esim. joku luokkaretkivaellus, Karhunkierros tms.? Edelliseen kelpaa tosiaan vähän vähempikin varustus mutta jälkimmäiseen kannattaa ja pitää jo vähän varautuakin, esim. kunnollisilla kengillä, retkeilyvarustuksella ym.
Reissu tosiaan tehdään jotain metsäpolkuja pitkin laavulle tai joku kallionnyppylä tai vastaava. Itse en ole koskaan aikaisemmin ollut tuolla niin en ihan tarkkaan maastoa tiedä, lintutorni ainakin on, ja korkeat kalliot kai. Matkaa tulee yhteensä kai viitisen kilometriä? Ap
Ei ulkoiluvaatteet nyt ihan omaisuuksia maksa. Itselläni toppatakki ja -housut, olleet samat vuosikausia ja muutaman kympin maksaneet. Keväämmälle kuoripuku, kesän alemyynneistä ostettu ja softshell-takki (ns. aikuisten välikausitakki :D) Tossut ei todellakaan tarvitse olla viimeisen päälle vaimennetut lenkkarit jos niillä kävelee metsäretkillä.
Musta on tosi koominen ajatus että joku ulkoilee suorissa housuissa.
Enkä voi kuvitellakaan että en harrastaisi liikuntaa kuten kävelylenkkejä ja jumppaa. Jumppahousutkin (ja paita) nimittäin toimii hyvin ulkoiluvaatteina kesällä, keväällä ja syksyllä kun on suht lämmintä.
Käytän jumppahousuja ja collegea kotivaatteina, tälläkin hetkellä päällä.
Toppavaattet päällä kävelen töihin, alla sitten ne suorat housut ja neuletakki tai vaihtovaatteet töissä.
"Patikointi on vapaa-ajan liikuntamuoto. Se on retkeilyn muoto, jossa edetään maastossa kävellen.
Patikointitapoja on useita, esimerkiksi kävely ilman varusteita, päiväretki kevyillä varusteilla ja varsinainen eräretkeily, jossa kannetaan kaikki tarvittava mukana.
Eräs tärkeä asia patikoinnissa on tietenkin varusteet, mutta avoimet silmät ja sosiaalinen yhdessäolo ovat kuitenkin liikunnan ohella pääasioita.
Patikoiminen tapahtuu usein luonnossa, ja luonnon tarkkailu on eräs osa patikointia. Myös kaupunkipatikointi ja tutustuminen erilaisiin kulttuureihin eri puolilla maailmaa on nykyään suosittua. Rauhallinen liikkumistahti edesauttaa havainnoimaan ympäröivää luontoa ja ympäristöä, sillä patikoinnissa ei ole kyse urheilusuorituksesta."
että en mä nyt ihan tajua mitä olen ymmärtänyt väärin? Ap
mitään ulkoiluvaatteita. Tollainen ulkoilutakkityyppinen toppatakki on, mutta ei muuta... Yksi ohut ei-niin-siisti kevättakki löytyy myös. Eiku täähän olikin toukokuun lopulla, laittaisin varmaan sellaisen urheiluhupparin mikä mulla on... Ja ehkä farkut? Juoksupöksyt löytyy mutta ne olis ehkä vähän hassut.
meinasit pukea lapsesi? Tai mitä lapsillasi on ollut yllä kun olette keskenänne retkeilleet?
Wikipedian artikkelissakin sanottiin, patikointi voi tarkoittaa monenlaista toimintaa, kevyestä metsäretkeilystä erävaelluksiin. Koulun patikkaretki näyttää täyttävän tuon ensimmäisen määritelmän ja siis kevyempi varustus riittänee. Tuttavaperheen lapsen koululuokka kävi viime keväällä Kebnekaisella patikoimassa, viikon reissu, se taas käsitti vähän vaativampaa patikointia.
meinasit pukea lapsesi? Tai mitä lapsillasi on ollut yllä kun olette keskenänne retkeilleet?
Laittaisin tuulipuvun ja lenkkarit. Viileämmällä säällä lisäksi verkka-asu alle.
Ei ulkoiluvaatteet nyt ihan omaisuuksia maksa. Itselläni toppatakki ja -housut, olleet samat vuosikausia ja muutaman kympin maksaneet. Keväämmälle kuoripuku, kesän alemyynneistä ostettu ja softshell-takki (ns. aikuisten välikausitakki :D) Tossut ei todellakaan tarvitse olla viimeisen päälle vaimennetut lenkkarit jos niillä kävelee metsäretkillä.
Millainen asu on kuoripuku? Onko se joku tuulipuvun tapainen mutta ohuempi?
Nehän menee patikomaan :) trenssit päällä.