Yhteiskunnan ilmapiiri heikompia kohtaan on koventunut!
Olen pistänyt merkille viime vuosina erityisesti, että ihmisarvo mitataan vain sen mukaan, miten tuottava olet yhteiskunnalle. Mitään ei anneta anteeksi, huono lapsuus on vain tekosyy laiskuudelle. Ei ymmärretä tai haluta ymmärtää, etttä on eri asia syntyä betonilähiöön alkkisvanhmmille kuin kermakujalle. akateemisten lapseksi. Läskejä ja työttömiä saa lyödä mennen tullen ja vielä palatessakin.
Kommentit (58)
Itse olen myös huomannut tämän kylmän kohtelun, ylipäänsä ihmiset ovat nykyään todella itsekkäitä, ajattelevat vain itseään, muut poljetaan mennen tullen matkan varrella jalkoihin, millä tahansa tavalla. Ilkeästi puhumalla, jättämättä huomiotta, haukkumalla selän takana jne.
Me voidaan silti tehdä jotain, ihan yksilötasolla. Ollaan ystävällisiä, tarjotaan apuamme ihan niille lähipiirinkin avuntarvitsijoille. Joinakin päiviä jotakuta lähimmäistä saattaa auttaa paljonkin ihan vaan muutama ystävällinen sana.
Voi hyvinkin aloittaa vaikkapa vastailemalla nätimmin täällä av-palstalla kysyjille :)
olen yksi näistä "kylmistä" ihmisistä.
Autan kyllä eksynyttä ja vedän maastoautollani ojaan ajaneita takaisin tielle ihan ilmaiseksi.
Kerjäläiset ja itäeurooppalaiset ovikelloa soittavat taide"opiskelijat" taas saavat äkkilähdön.
En jaksa uskoa että se vastaa keskimääräisiä suomalaisia arvoja vaan tänne nyt kirjoittaa paljon jostain katkeroituneita ihmisiä. Lienee kuitenkin totta että arvot ovat koventuneet sitten -90 luvun laman jälkeisen nousukauden myötä..
Halveksutte elättäjiänne. Ette myönnä että Suomi ja muutama Euroopan maa on ainoa paikka maailmassa missä saatte perustarpeet ehdoitta ja ilmaiseksi.
Halveksutte paskatöitä. Eli niitä jotka ne tekee. Ei ne tekemättä jää, vaikka ne ei teille kelpaa
Halveksutte elättäjiänne. Ette myönnä että Suomi ja muutama Euroopan maa on ainoa paikka maailmassa missä saatte perustarpeet ehdoitta ja ilmaiseksi.Halveksutte paskatöitä. Eli niitä jotka ne tekee. Ei ne tekemättä jää, vaikka ne ei teille kelpaa
on muuten aivan totta.
Maailmassa on nyt 7 miljardia ihmistä.
Todella pieni osa pärjää mitään työtä tekemättä niin hyvin kuin pohjoismaissa.
Loput 6,99 miljardia kärsivät toden teolla nahoissaan jos ei työ maita.
Muistakaakin se!
On viime vuosikymmenien ilmiö, että yhteiskunta ottaa huoltaakseen työtätekemättömän. Ennen sai kuolla rauhassa elleivät omaiset ottaneet hoitaakseen.
Et ole itse tainnut tutustua historiaan. Ennen oli enemmän tarjolla sovellettuja hommia kykyjen mukaan, ei tippunut ulos niin helposti.
On viime vuosikymmenien ilmiö, että yhteiskunta ottaa huoltaakseen työtätekemättömän. Ennen sai kuolla rauhassa elleivät omaiset ottaneet hoitaakseen.
Et ole itse tainnut tutustua historiaan. Ennen oli enemmän tarjolla sovellettuja hommia kykyjen mukaan, ei tippunut ulos niin helposti.
Sodan käynyt sukupolvi ei jättänyt heikompia pulaan, huono-osaisia autettiin ja tuettiin, yhteisöllisyys oli voima. Mutta oli toki silloinkin kovia ihmisiä, varakkaammat ovat aina olleet.
Ei tämä sananlasku mikään uusi ole. Miksi ajattelet että asenteet ovat nyt koventuneet?
Sitten on tämä työssäkäyvien köyhyys vielä erikseen, minua ainakin satuttaa tämän ainainen hokeminen vaikkapa äidiltäni. Minä KÄYN töissä, teen oikeasti raskasta työtä, fyysisesti olen aivan poikki päivän päätteeksi. Tuntisopimus on 90/3vko, en tiedä miten jaksaisin edes tehdä enemmän töitä, kun nykyisillä työpäivillä jo alan viimeisen tunnin tehdä verenmaku suussa että jaksaa työpäivän loppuun.
Palkka on kehno, matkailualasta kyse, eli palvelualojen palkat pätee. Matkailualalle ei ilman koulutusta ole asiaa, mutta olisin valinnut toisin jos olisin tiennyt elämäni olevan tällaista.
Työtä teen, nostan toimeentulotukea ja yritän vain jotenkin jaksaa ja saada rahaa edes ruokaan. Viime palkka oli pieni, kun töissä ei ollut tunteja tarjota. Nyt tilillä on 1,80e, lapsia kolme ja tili tulee pääsiäisen jälkeen. Pikavippiäkin tässä olen miettinyt jo, muttei luonne anna periksi.
Kaikki köyhät ei makaa kotona vain!! Vituttaa tuollainen yleistäminen! Saa sieltä toimiston puolelta tulla kokeilemaan vaikka päivän mun kanssa, lupaan että olette ihan puhki itsekin!
Sodan käynyt sukupolvi ei jättänyt heikompia pulaan, huono-osaisia autettiin ja tuettiin, yhteisöllisyys oli voima. Mutta oli toki silloinkin kovia ihmisiä, varakkaammat ovat aina olleet.
Mutta sitten tuli nämä prekariaatit jotka riheuvat ja halveksivat elättäjiään. Myöntäkää virheenne.
Myös "ystävät" kohtelevat toisiaan noin. Varsinkin, jos osoittaa jonkinlaista väsymystä tai heikkoutta, niin heti ollaan lyömässä. Ja kaikki hyvä mitä joku sattuu saamaan, on heti itseltä pois, hirveä kateuden, katkeruuden aihe ja syy olla ilkeä. Esim. ystävä mennyt naimisiin = saa kohdella huonosti, jos itsellä ei ole puolisoa, koska se toinen on nyt jotenkin etuoikeutettu. Elämä on monelle pelkkää kilpailua, valitettavasti. Eikä itse olla valmiita tekemään mitään muuta kuin ottamaan toisilta pois. Sillähän se oma paha olo paranee, kun saadaan toisellekin paha mieli.
Itse olen myös huomannut tämän kylmän kohtelun, ylipäänsä ihmiset ovat nykyään todella itsekkäitä, ajattelevat vain itseään, muut poljetaan mennen tullen matkan varrella jalkoihin, millä tahansa tavalla. Ilkeästi puhumalla, jättämättä huomiotta, haukkumalla selän takana jne.
Me voidaan silti tehdä jotain, ihan yksilötasolla. Ollaan ystävällisiä, tarjotaan apuamme ihan niille lähipiirinkin avuntarvitsijoille. Joinakin päiviä jotakuta lähimmäistä saattaa auttaa paljonkin ihan vaan muutama ystävällinen sana.
Voi hyvinkin aloittaa vaikkapa vastailemalla nätimmin täällä av-palstalla kysyjille :)
Sitten on tämä työssäkäyvien köyhyys vielä erikseen, minua ainakin satuttaa tämän ainainen hokeminen vaikkapa äidiltäni. Minä KÄYN töissä, teen oikeasti raskasta työtä, fyysisesti olen aivan poikki päivän päätteeksi. Tuntisopimus on 90/3vko, en tiedä miten jaksaisin edes tehdä enemmän töitä, kun nykyisillä työpäivillä jo alan viimeisen tunnin tehdä verenmaku suussa että jaksaa työpäivän loppuun.
Palkka on kehno, matkailualasta kyse, eli palvelualojen palkat pätee. Matkailualalle ei ilman koulutusta ole asiaa, mutta olisin valinnut toisin jos olisin tiennyt elämäni olevan tällaista.
Työtä teen, nostan toimeentulotukea ja yritän vain jotenkin jaksaa ja saada rahaa edes ruokaan. Viime palkka oli pieni, kun töissä ei ollut tunteja tarjota. Nyt tilillä on 1,80e, lapsia kolme ja tili tulee pääsiäisen jälkeen. Pikavippiäkin tässä olen miettinyt jo, muttei luonne anna periksi.
Kaikki köyhät ei makaa kotona vain!! Vituttaa tuollainen yleistäminen! Saa sieltä toimiston puolelta tulla kokeilemaan vaikka päivän mun kanssa, lupaan että olette ihan puhki itsekin!
Teet muka verenmaku suussa ja sitten sanot että töitä ei olekaan tarpeeksi.
Missä työssä joutuu tekemään niin paljon töitä että menee ihan loppuun. Kerropa tuo työ
matkailualan mainitsinkin jo, ole hyvä ja googlaa, sieltä löytyy moneen lähtöön fyysistä työtä jota saattaa tehdä roskapalkalla. Koska matkailuala on erittäin asiakaslähtöistä (yllättäen), silloin kun matkustajia ei ole paljoa, ei ole myöskään töitä paljoa, esim. joulukuussa pidin kolmen viikon "pakkoloman", kun ei yksinkertaisesti VOITU antaa työtunteja siihen että menen seisoskelemaan työpaikalle.
Mutta silloin kun on normaalipituinen työpäivä, 7,5h ja puolen tunnin palkaton ruokatunti siis, olen sen viimeisen tunnin ihan uupunut ja kotona en enää jaksaisikaan tehdä mitään. Ymmärrätkö nyt?
Luonnollisestikin silloin kun matkustajia on paljon, kaikki koettaa parhaansa mukaan tehdä työtunteja enemmän, että pärjäisivät sitten nuo kolmen viikon vuorottomat jaksot, jolloin kamelinselkä monella katkeaakin, meidän alalla selkä yms. sairaudet ei ole mikään uusi asia.
- aika monethan toisaan ovat kognitiivisilta kyvyiltään tai psyykeeltään aika heikoilla ja reilusti alle keskiarvon - enää paljoakaan kysyntää työmarkkinoilla, sillä lähes kaikkeen työhön tarvitaan erilaisia taitoja ja osaamista paljon enemmän kuin koskaan aiemmin. Ns. hanttihommat ovat vähentyneet huomattavasti, kun enää ei kaiveta ojia ja työ on muuttunut yhä enemmän tietoteknistä taitoa vaativaksi.
Kun edes kaikille täyspäisille ja osaaville ihmisille ei löydy työtä ja työpaikoista on pula, niin kuka ihmeessä palkkaisi kykyprofiililtaan niitä heikoimpia töihin? Toisaalta "valkokaulustyö" on siirtymässä yhä suuremmassa määrin Aasiaan, joten eiköhän me kaikki kohta kerätä banaaneja täällä Suomessa...Taloudellinen hegemonia kun siirtyy takaisin Itään, missä se on ollut tuhannet vuodet ennen teollista vallankumousta.
ja onhan se Raamatussa jo 2000 vuotta sitten jo kirjoitettukin, että lopunaikoina ihmiset ovat itsekeskeisiä, rahanahneita ja monen rakkaus kylmenee.
Joku vielä epäilee Jumalan olemassaoloa vaikka tuo Viisaus on jo ajat sitten kertonut mihin olemme menossa.
ovat epärehellisimpiä ja kovimpia ja vähiten empaattisia, oin ryhmänä ja keskimäärin - yksilöllisiä poikkauksiahan aina on. Ylimmissä sosio-ekonomisissa luokissa on myös prosentuaalisesti eniten narsisteja.
Jo esihistoriallisista fossiililöydöistä on päätelty, että ihmisyhteisöissä on huolehdittu esim. rammoista. Toki tiukan paikan tullen näistä "säästettiin" ensimmäisenä.
Faktat kuntoon.
.. täällä painetaan myös niska limassa matalapalkka alalla ja AINA on rahat loppu. 2 lasta, en polta enkä juo. Asenteet ovat todellakin koventuneet meitä huonommin toimeentulevia kohtaan -sieltä norsunluutornista kun on NIIIIN kiva huudella niitä ainoita oikeita totuuksia.
- aika monethan toisaan ovat kognitiivisilta kyvyiltään tai psyykeeltään aika heikoilla ja reilusti alle keskiarvon - enää paljoakaan kysyntää työmarkkinoilla, sillä lähes kaikkeen työhön tarvitaan erilaisia taitoja ja osaamista paljon enemmän kuin koskaan aiemmin. Ns. hanttihommat ovat vähentyneet huomattavasti, kun enää ei kaiveta ojia ja työ on muuttunut yhä enemmän tietoteknistä taitoa vaativaksi.
Kun edes kaikille täyspäisille ja osaaville ihmisille ei löydy työtä ja työpaikoista on pula, niin kuka ihmeessä palkkaisi kykyprofiililtaan niitä heikoimpia töihin? Toisaalta "valkokaulustyö" on siirtymässä yhä suuremmassa määrin Aasiaan, joten eiköhän me kaikki kohta kerätä banaaneja täällä Suomessa...Taloudellinen hegemonia kun siirtyy takaisin Itään, missä se on ollut tuhannet vuodet ennen teollista vallankumousta.
ja jos haet johonkin paikkaan niin vaaditaan kielitaito ja atk osaaminen ja hyvät sosiaaliset taidot.
Myös monen tälläisen ennen ns. hyvän koulutuksen käyneen on vaikea saada nykyään uutta paikka jos on vielä ikääkin jo 50 v.
Onhan köyhyyttä, pahaakin, ollut historian varrella. Mutta nyt on kysymys siitä, että rahaa on, mutta sitä ei tahdota laittaa esim. vanhustenhuoltoon, koska se ei tuota mitään.
Työelämäkin on koventunut, tätähän on tutkittukin. Ennen oli töitä, johon vähän hitaammat tai muuten huonokuntoiset pääsivät (esim. taloissa tehtiin väliaikaista rengin työtä vaikka ruokapalkalla).
ovat epärehellisimpiä ja kovimpia ja vähiten empaattisia, oin ryhmänä ja keskimäärin - yksilöllisiä poikkauksiahan aina on. Ylimmissä sosio-ekonomisissa luokissa on myös prosentuaalisesti eniten narsisteja.
Ja rikkkaat osaavat myös keinot maksaa minimaalisesti veroja, joten ei se nyt niinkään ole että elättävät meidät muut...ap
Ymmärrätkö nyt?
Luonnollisestikin silloin kun matkustajia on paljon, kaikki koettaa parhaansa mukaan tehdä työtunteja enemmän, että pärjäisivät sitten nuo kolmen viikon vuorottomat jaksot, jolloin kamelinselkä monella katkeaakin, meidän alalla selkä yms. sairaudet ei ole mikään uusi asia.
Miksi et vaihda alaa jos tuon on liian raskasta? Mene esim siiivoamaan citymarketia tms, ei varmasti ole liian raskasta, on vakityö ja palkka tulee ajallaan
en ainakaan ole katkeroitunut mistään paitsi ehkä suomalaisten palkan huonosta ostovoimasta ja järjettömän tiukasta verotuksesta.
Mitä omaa tuttavapiiriä mietin niin samaa mieltä siellä ollaan hyvin pitkälti.
Eikä muuten neekereitäkään ihan hirveästi faniteta...