Talvi/kevät vauva 2013
Moikka, aattelinpa laittaa tänne uuden keskustelu osuuden vauvan hankintaa talvi/kevät 2013 tähtääville.
Oon varmaan osalle jo tuttu aijemmista keskusteluista. Meillä varsinaisia yritys kertoja kaksi takana ja kolme kiertoa. Tänään alkoi menkat joten meillä seuraava yritys on tammikuunvauva :)
Jakakaamme siis kokemuksemme ja jos nyt sama porukka pysyisi pitempään kun aika väli on pitempi kuin kuukausi tai kaksi :)
Kommentit (500)
Cerazettet on minipillereitä, joten niille kai on ominaisempaa, ettei tule kuukautisia koko käytön aikana, koska niissä ei ollut mitään taukoviikkoa e-pillereiden tapaan. Muistan kyllä toki pohtineeni, että voiko kuukautisten puuttuminen tehdä hyvää keholle. Samalla se oli tuolloin yksi syy minipillereistä luopumiseen.
Joskus sitä vain miettii, että miksei tullut tehtyä lapsia jo vaikka yliopistossa olemisen aikana. Siinähän ne olisivat menneet samassa. Ainakin sitä tuntuu tulevansa katkeraksi, jos alkaa vaikuttaa siltä, että on syönyt turhaan jotakin pillereitä, kun ei tulekaan raskaaksi tai saa toistuvasti km:n. Viimeksi tulin kyllä heti raskaaksi, niin sitä asettaa aika kovia odotuksia jo tällekin kertaa – mutta entäs jos silloinen olikin vain pelkkä onnellinen sattuma? Mutta tämä on vain tällaista jossittelua.. ei se tilannetta ainakaan paranna. :)
manskuu, Kyllä sitä täälläkin tulee välillä herkisteltyä. Tällä hetkellä ehkä eniten herkistyttää Liberon TV-mainos, jossa on tyttö- ja poikataapero – siinä mainoksessa kaikki on vaan osattu tehdään niin nappiin musiikkia myöden. :D
Yritetään kaikki kuitenkin keskittyä positiivisiin ajatuksiin ja tähän kesän kauneimpaan aikaan. Kyllä me kaikki saadaan se oma pikkuinen nyytti, kunhan aika on oikea. :)
- SueC, yk 1, kp 18/?
Hei!
Täällä oltais kolmatta yrittämässä kp 20/?, ja eilen on peittoo heiluteltu kun omien tuntemusten mukaan olis eilen ollut ovispäivä. Eli nyt sit vaan jännitellään olisko jo ekasta onnistunu! Iiik ;)
Itse olen tosiaan 25v , mies 29v ja kaksi tyttöä (2009&2010) on ennestään.
Paljon onnea jo plussanneille ja tsemppiä kaikille meille joilla ei vielä ole tärpännyt! :)
Ääh, alan olla jo luovutusmielialalla... Menkat pitäis alkaa huomenna tai perjantaina ja kovasti siltä tuntuu, että ne tekee tuloaan. Eilen tein piruuttani sen ovistestin (raskaustestinä siis), mut ei siihen tullut kuin yksi viiva, vaikka en siihen ihan sata uskokaan silti.. Ja mulla kun on tuo ovis niin myöhäinen eli kp 18/28-29, niin ei mulla ole tähän mennessä vielä dpo:kaan kuin 9 tai 10, voisko se mitään vielä näyttääkään...Kärvistely siis jatkuu vielä, pariin otteeseen olen jo vessaan mennyt maani myyneenä, että no nyt ne alkoi, mutta eipäs vaan alkaneetkaan. On nää viimeiset päivät kyllä ihan pahinta kidutusta :(
Niin ja täältä oman navan tuijotuksesta vielä tervetulo-toivotukset uusille! :)
Vilena yk2, kp 28/28-29
Cerazetteista. Itse söin niitä aikoinaan 2002 varmaan pari-kolme kuukautta, mutta lopetin sitten niiden sopimattomuuden vuoksi ja siksi, että ajateltiin josko sieltä toinen lapsi saataisiin aikaiseksi. Raskauduin viimeistään parissa kuukaudessa lopetuksen jälkeen.
Nyt söin reilun vuoden samoja pillereitä, kunnon menkkoja ei ollut kuin pari kertaa. Lopetin pillerit vappuna ja ekat menkat tulivat reilun parin viikon päästä. Olen tosin lukenut, että jotkut ovat noiden pillereiden jälkeen joutuneet odottamaan niitä kauankin.
Tervetuloa kaikille uusille kuumeilijoille!
En normaalisti oireile oviksia tai kuukautisia, joten aloin heti kuvitella kaikenlaista kun nännit tulivat aroiksi ja alavatsa oli vähän turvonnut ja painavan oloinen. Nyt olenkin ollut ihan maassa alkuviikon, sillä täti kaahasi kylään sunnuntaina aamuyöllä. Kierto on ollut yllättävän lyhyt viimeiset pari kertaa - hädin tuskin 26 päivää.
Toivottavasti nyt kolmannella yrityksellä tärppää. Laskeskelin juuri että juhannuksena olisi hyvä alkaa taas pelehtimään toden teolla.
KataB yk3, kp 4/26-28
Harmi, KataB, että täti tuli kylään. :( Nyt on kuitenkin juhannuksena hyvä peuhailla ja tehdä juhannustaikoja. :) Lyhyessä kierrossa hedelmöittyminen vaikuttaa monesti helpommalta kuin tällaisessa megakierrossa kuin mulla (30-40 kp). Paljon tsemppiä siis tälle kierrolle!
Mulla illalla ja nyt aamulla ovistesti näyttää kontrolliviivan lisäksi haaleaa testiviivaa. Mietin, että tuleekohan se sen tummemmaksi. Herätessä vessakäynnin yhteydessä näytti irtoavan myös jonkinlainen "limatulppa", joten tämä voisi enteillä lähestyvää ovulaatiota. Eilen oli koko päivän myös pientä menkkamaista kipua alavatsalla, välillä ehkä enemmän oikealla puolella. Laitan muistiin puhelimeni kuukautiskalenteriin /hedelmällisyyskalenteriin erilaisia tuntemuksia, niin näkeepä sitten tärpin käydessä varhaisultrassa, miltä puolen munasolu on irronnut.
Mitäs kuuluu, lieveling? Mehän kuljetaan tämä kierto käsi kädessä, kun on melkein sama kiertopäiväkin, niin olisi mukava kuulla kuulumisia. :)
- SueC, yk 1, kp 19/?
Heippati hei SueC ja kaikki muutkin :D Hiljaiseloa vietetään täällä.
Tervetuloa uusille ja plussatuulia meille yrittäjille.
Minun puolesta voidaan kanssa pysyä porukassa vaikka loppuun asti :) Eicca taiskin jo sellaista ehdotella. Niinhän se taitaa olla että sitä enemmän kuin näitä asioita ressaa niin sitä huonommin ne onnistuu. Vaikka yleisenä sääntönä kai on se epätietoisuus, se onnistuu jos on onnistuakseen :)
ON: Limoja siis olen pongaillut ja maanantaina olin huomaavani sitä valkuaisen kaltaista limaa joten peitot heilumaan! Samana päivänä oli huomattavissa alavatsan turvotusta ja pientä nippailua oikealla alavatsassa. Siihenpä ne heiluttelut sitten loppuivatkin kun tiistaina mulle taas alkoi vaihteeksi flunssa ja tiistai-keskiviikko yönä esikko huusi koko yön ilman syytä eli kumpikin ihan rättinä ollaan oltu :D Onneksi viime yönä nukuttiin hyvin. Nyt vaan inkivääriteetä napaan ja nenäkannua nenään. Muuten toi inkivääritee auttaa teitä raksuna olevia aamupahoinvoinnin kanssa.
Oon katellu näitä meidän kp laskuja muuten ja tuntuu että me laskeskellaan erilailla päiviä. Meikä aina laskee ensimmäisen päivän vuodon viimeisestä päivästä esim. tässä kierrossa vuodot oli 26.5.-1.6. joten kierron eka päivä oli 1.6.. Onko toi väärin?
Mutta..meikä lähtee nauttimaan vapaapäivästä neidin kanssa. Aurinkoista päivää kaikille!
-suvi- yk2 kp14/26-29
lieveling, Mukava kuulla sinusta. Harmi, että olet saanut flunssan riesaksi. C-vitamiinia ja mustaherukkamehua vain runsaasti, niin kyllä se siitä. :) Uskon kovasti C-vitskun voimaan, sillä ollaan sitä miehen kanssa otettu joka päivä jo ainakin vuosi eikä kummallakaan ole ollut 1,5 vuoteen flunssaa. Uskon ainakin laskevani kiertopäivät oikein (tai kuukautiskalenterini kännykässä) eli ensimmäinen kiertopäivä on kuukautisten alkamispäivä eli sinun tapauksessasi tuo 26.5. oli kp 1. Tänään sinulla on kp 20. :)
- SueC, yk 1, kp 19/?
Pakko oli tulla kommentoimaan tuohon kiertopäivä juttuun, että noin se juuri lasketaan kuin SueC kertoili, eli vuodon ensimmäinen päivä on aina 1. kp. Voipi mennä ovis ohi jos laskee väärin päiviä...
Täällä piinailu jatkuu. Tänään olis todennäköisesti menkat alkamassa ja odotankin tässä, että alkais nyt sitten niin pääsis taas jatkamaan elämäänsä... Kovasti ainakin siltä tuntuu että ne tekee tuloaan :( Hittolainen.
Elikkä meikä on mennyt sitten reilut jotain 13 vuotta väärällä laskennalla :D Tosin, tämä nyt sitten tarkottaa että mun kierto on 36 päivää :O Ja jos se ovis nyt maanantaina oli niin sitten oli ovis kp 17 eli myöhäinen. Siis voinko mä jo testata ens viikolla? :)
Voiko ovis olla vasta kp19? Kun tuli sellasta valkuaismaista limaa, mutta ei tosin ollu mitään alavatsa kipuja? Hmmm...
Lieveling: Mä laskin kans pitkään sen samanlailla väärin, ennenku luin jostain sen oikeen tavan :D
Kp21/? yk1
Olis kyllä tosi kiva jos pysyttäis ihan loppuun asti "yhdessä", eli kunnes kaikki on saanut oman paketin syliinsä. :)
lieveling, No parempi se on oppia myöhään kuin ei milloinkaan. :D Mulla on kans pitkä kierto.. jos omiin tuntemuksiin ja testiin on luottaminen, niin ovis on ihan näillä näppäimillä käsillä eli vasta kp 19–20. Varmemman vastauksen saa raskaustestiin, jos tekee sen silloin kun menkat on myöhässä, mutta joissain tapauksissa plussan voi saada jo pari päivää ennen menkkojen normaalia alkamispäivääkin.
Niin kiertopäivät aletaan laskemaan vuodon ekasta päivästä :) Itseni piti asia tarkistaa silloin kun aloin yrittämään, mietin myös pitkään että onko se viimeinen päivä sitten se eka päivä vai sitä edellinen. Sain sellaisen käsityksen että edellinen.
Ovulaatio voi tulla myöhäänkin, jos on pitkä kierto. Silloin ei vaan kannata menkkoja odottaa alkavaksi aikasin. Olen ymmärtänyt että menkat alkaa ovulaatioista 12-16 päivän päästä..
Varmasti tuon kierron laskeminen aloitetaankin just siitä ekasta vuotopäivästä siksi, että kuukautisten alku on helpompi määritellä kuin niiden loppu. Joskushan kuukautisten loppuminen voi kestää useamman päivän ja olla sellaista tuhnuvuotoa.
Eilisen päivän menkkoja odottelin ja kovasti tuntuikin, että ne just on alkamassa. Kolme kertaa jo luulinkin, että nyt, mutta kun menin vessaan niin ei mitään... No koska alkoi tuntua vähän SILTÄ ja tänä aamuna oli taas kuvotusta niinkuin eilenkin, niin päätin tekaista testin. Siihenhän tuli hetken harkinnan jälkeen haalea haamunen, mutta ihan selvä viiva kuitenkin. Punaista sävyäkin löytyy ;) Eli kai se nyt on uskottava, että tärppi on tainnut käydä :)
Ei oikein osaa vielä suhtautua mitenkään, ihan pölähtänyt olo.. Teen vielä muutaman päivän päästä varmistustestin, että saan vahvemman viivan. Mieskin oli vielä aika varovaisen onnellinen uutisista :) Mutta on tää ihanaa. Kyllä me vanhatkin vielä osataan ;) Nyt kun kaveri vaan pysyy kyydissä niin kaikki hyvin.
Vilena höpsähtäneenä
Oikein paljon onnea! :)Sulla alkoikin viikonloppu mitä parhaimmissa fiiliksissä :)
Täällä kp 23/30-? eli juhannuksen jälkeisellä viikolla pääsee sit testaileen ellei menkat ehdi ensin. Ei vaan jaksais odottaa!
Vilena, Oikein paljon onnitteluja plussauksesta ja odotusonnea! :) Toivottavasti itsekin saisi yhtä ihania uutisia noin parin viikon kuluttua. :)
- SueC, yk 1, kp 20/?
Paljon onnea Vilenalle plussasta! :)
Itsellä on pitänyt nyt pari päivää kiirettä ja sitä riittää viikonlopullekin. Onneksi, niin saa ajatukset välillä muualle. Viikonloppuna ois tarkoitus nyt testailla kun oireet ei ole hävinneet mihinkään.
En ole itse käyttänyt noita Ceraettejä, kuullostaa minusta oudolta jos ei oo ollenkaan menkkoja ollut niiden aikana. Ei ole ollenkaan tuttu nimi. E-pillereiden lopettamisesta sanotaan että pitäisi odottaa yhdet luomu menkat ennen yrittämistä, en sitten tiedä kuulluisiko noidenkin jälkeen sitten..
Olen paljon myös lukenut eri keskustelupalstoja missä joillakin ollut joku super pitkä kierto eli kestänyt jotain 50-100 päivää ennen kuin menkat alkaneet. Varmaan kannattaa kysyä joltakin lääkäriltä tms. asiasta.
Itsellänihän e-pillereiden lopetuksen jälkeen eka kierto oli 28, sitten 2 kiertoa 26 ja sitten kaksi 32. Että voi vaihdella jonkun verran.
Minullakin vähän sama ajatus pyörinyt mielessä kuin haaveilija20, että ei näytä tulevan raskaaksi tällä yrittämisellä :D Eli rennommin pitää vaan ottaa. Toisaalta pitäs ajatella että ei ole vielä peliä menetetty, kun en ole yrittänyt vuotta. Mua ahdistaa kun olen kaikki päivät kotona. Nyt koitan kehitellä jotain liikunta harrastusta, että jos vaikka kaupungin ympäri lähtis pyöräilemään. Koirankaan kanssa ei voi mitään tehdä, kun se ei saa lähteä mihinkään.
Kyllä minäkin toivon, että jokainen joka täälä kirjoittelee saisi vielä sen oman pienokaisen! Vauvakuumeen kourissa oleminen ei ole helppoa.
Onko muutkin sellasii super herkkiä, että itkee melkeen aina kun näkee telkussa vauvan :D Onneks mies ymmärtää näitä mun tunteen purkauksia sun muita. Siksi se oikeestaan musta tykkääkin, kun olen niin tempperamenttinen :D
Tälläisiä ajatuksia tälläkertaa..
T. Manskuu yk6 7/26-32