koirat linja-autossa
vanhempi tätini joka on pahasti allerginen useimmille lemmikkieläimille, oli eilen tulossa meille syömään. Heiltä päin linja-autoja kulkee harvoin ja hän joutuu vielä vaihtamaan toiseen autoon kesken matkan.
Autossa johon hän oli menossa, oli mukana nuori nainen koiran kanssa ja tätini ilmoitti ettei pysty matkustamaan koiran kanssa samassa kyydissä. Kuski totesi vaan että koira oli kyydissä ennen tätiä, joten saa jatkaa matkaa ja täti joutuu jäämään odottamaan seuraavaa bussia (joka tuli vasta tunnin päästä). Kiva juttu vanhalle ihmiselle jäädä tunniksi odottelemaan seuraavaa autoa ja koska hänellä ei ollut kännykkää, huolestuttiin pahasti kun tätiä ei kuulunut ajallaan...
Tiedän että eläinten pitää joskus saada matkustaa julkisissa kulkuvälineissä, mutta pitääkö ne asettaa ihmisten yläpuolelle? jäi vaan niin paha mieli tädin puolesta.
Kommentit (50)
Oletpa itsekäs! Entä jos poikasi pelkäisi vaikka kaapuihin pukeutuneita muslimeja? Pitäisikö heidänkin jäädä pois? Eräs tuttavani lapsi pelkäsi valkoisiin takkeihin pukeutuneita (mielsi lääkäreiksi), olisikohan hänenkin pitänyt kieltää valkoisiin takkeihin pukeutuneita tulemasta bussiin?
Opeta lapsesi edes sietämään koiria, niin ei muiden tarvitse kärsiä!
Vierailija:
Eli 4v poikani pelkää kuollakseen koiria, varsinkin isoja. Olin bussissa viemässä poikaa päiväkotiin, kun kyytiin oli tulossa nuori tyttö saksanpaimenkoiran kanssa. Menin sanomaan kuskille lapseni pelkäävän koiraa ja pyysin että koiranomistaja voisi jäädä odottamaan seuraavaa kyytiä.Tyytö sanoi kuitenkin että heillä on kiire ja kuski kysyi osaaka koira olla rauhallisesti paikaallaan. Tyttö lupasi koiran käyttäytyvän hyvin ja kuski antoi heille luvan tulla kyytiin, neuvoi istumaan toiseen päähän bussia missä me olimme. Poikani sitten itki koko loppumatkan ja vielä ensimmäisen tunnin päiväkodissakin =(. Mietin kyllä että seuraavan kerran täytyy visiin sanoa lapsen olevan allerginen...
Just... Eli hyvin käyttäytyvä koira pihalle että mamman pikku herranterttu joka kääkyt housuissa rääkymisellään ja marinallaan häiritsee muita matkustajia ei sais traumoja.
Minkälaiseksi muuten kuvittelet poikas elämän tulevan, kun oot istuttanut siihen tuollaisen hysteerisen koirapelon?
Koirasta ei ilmeisesti ollut mitään häiriötä? Eli oli hyvin koulutettu. Ja silti pihalle? Kouluta sinäkin oma kakarasi!
Ja mieti omaakin käytöstäsi.
Sitähän te teette, kun kiellätte hajuvesimammoja, tummaihoisia, mustalaisia, muuten vaan narisevia matkustamasta.
Joukkoliikenne on ihmisten kuljettamista varten, muut kuljetetaan jos tilanne niin sallii.
Sinne pysäkille voi jäädä myös pappa lautakuorman kanssa (Starkista tulossa), äiti tyhjien rattaiden kanssa, tai perheenisä tv-laatikon kanssa. Nämä kaikki on ylimääräistä, jotka kuljetetaan harkinnan mukaan.
luuleeko tätisi ettei niissä busseissa ole koskaan kulkenut kissoja tai koiria???
eli jos hän on niin allerginen karvoille/hilseelle, kannattais varmaan hankkia oma kyyti, missä ei koskaan ole matkustanut mitään karvallista eläintä.
ja kyllähän se on niin että jokaisella on oikeus matkustaa junassa,bussissa,metrossa,taksissa,sporassa jne. ilman että poistetaan jos käyttäytyy asiallisesti ja on matkansa maksava asiakas.
mitäs sitten jos on todellakin allerginen mustalle värille???poisteaanko kaikki mustat vaatteet päällä olevat ihmiset bussista kun allergikko haluaa tulla???
ja äiti jonka lapsi pelkäsi bussissa koiraa,olisko syytä tehdä jotain pelolle???? jos lapsi on vaikka saanut puremisesta trauman tai jotain, sille kuitenkin voi tehdä jotain.
minä ainakin matkustan jatkossakin julkisissa koirani kanssa jos tarve niin vaatii.
Vierailija:
Eli 4v poikani pelkää kuollakseen koiria, varsinkin isoja. Olin bussissa viemässä poikaa päiväkotiin, kun kyytiin oli tulossa nuori tyttö saksanpaimenkoiran kanssa. Menin sanomaan kuskille lapseni pelkäävän koiraa ja pyysin että koiranomistaja voisi jäädä odottamaan seuraavaa kyytiä.Tyytö sanoi kuitenkin että heillä on kiire ja kuski kysyi osaaka koira olla rauhallisesti paikaallaan. Tyttö lupasi koiran käyttäytyvän hyvin ja kuski antoi heille luvan tulla kyytiin, neuvoi istumaan toiseen päähän bussia missä me olimme. Poikani sitten itki koko loppumatkan ja vielä ensimmäisen tunnin päiväkodissakin =(. Mietin kyllä että seuraavan kerran täytyy visiin sanoa lapsen olevan allerginen...
HUH HUH. Olet varmaan pumpulissa tenavasi kasvattanut. Mitäs jos tenavasi olisi pelännyt vanhempia miehiä ? Olisiko koko bussin vanhemmat miehet joutuneet ulos ?
Ei voi yhden lellityn kullannupun takia jättää ihmisiä ja niiden mukana tulevia koira ulos, jos nyt kullannuppu ei tykkää. Elämä on. Ja aiheesta.
lähdössä joululoman viettoon illan viimeisellä bussilla. Kyytiin oli tulossa myös nainen korissa (tai semmonen muovinen häkkisysteemi) olevan kissan kanssa. Joku muori siinä alko huutamaan ettei kestä kissan hajua jne.jne. ja että ei saa ottaa kyytiin matkustajaan kissan kanssa. Kyseessä oli siis todellakin illan viimeinen bussi ja rouvalta ei löytynyt yhtään sympatiaa naiselle joka olisi jäänyt taivasalle yöksi. Hän oli tullut junalla jostain eikä ollut ketään tuttuja paikkakunnalla.
Bussikuski oli kuitenkin inhimillinen ja otti naisen kissoineen kyytiin. Eipä ollut mummolla hengitysvaikeuksia kun jaksoi 3 tuntia pulputtaa siitä kissa-asiasta....
on ASENNEVAMMASIA. Ei muuta. Yritetään urputtaa, että kun olen allerginen jne. Mutta totuus on aivan toista. Esim itse en pysty käyttämään hajustettuja tuotteita ja saan hengen ahdistusta hajuveistä, mutta ei tulis mieleenkään alkaa huutamaan bussissa tai junassa että hajuvettä käyttävät pihalle kun mä tulen. Asennevamman voi korjata (esim tämä äiti koiria pelkäävän lapsen kanssa).
Vielä hän on niin paniikissa, etten näe järkeväksi aloittaa totuttelua, sen aika kyllä tulee aikanaan. Joutuminen samaan autoon koiran kanssa laukaisi pojassa lähes paniikkireaktion ja tästä tietoisena olisin kyllä itse jäänyt seuraavaa autoa odottamaan mikäli aikataulu vaan olisi antanut periksi. Oma rehellisyyteni vaan jäi vähän kaiveleman, jos olisin todella vaan sanonut poikani olevan allerginen olisimme välttyneet koko ikävältä tilanteelta. Ensikerralla varmasti teen näin, ihan yleisen viihtyvyyden vuoksi. Eivät siinä lapsen itkussa varmasti nauttineet muutkaan matkustajat..
t:23
Mutta ymmärräthän, että julkisessa liikenteessä (ja kaduilla ym.) voi tulla aina tuollaisia tilanteita? Kannattaa pitää poika kokonaan sisällä, jos noin hysteerikko olet.
Ja kun kerran pojalla on ikävä kokemus koirista, niin parasta on aloittaa HETI totuttelu taas koiriin. Odottaminen voi jopa pahentaa!
Sama juttu kuin hevosen selästä pudonneella ratsastajalla. Takaisin hepan selkään (mikäli ei tullut vakavia vammoja) ja hissukseen eteenpäin ettei kammoa jää!
Kuski vain kehotti menemään auton takaosaan, että allergiset sun muut voivat rauhassa olla etuosassa. Mielestäni se oli ymmärrettävä ja reilu kehotus. Ystävänikin totteli sitä mielellään.
Varaamme matkaan hyvin aikaa, koska aina on se mahdollisuus että bussissa on joku allerginen ja joudumme jäämään odottamaan seuraavaan. Pari kertaa näin on käynyt ja ymmärrän tilanteen hyvin. Lisäksi kerran on bussiin noustessamme nainen tullut sanomaan olevansa lievästi allerginen ja pyytänyt jos voisimme olla eri päässä bussia kuin hän ja matka sujui sopuisasti niin.
Olen kyllä sitä mieltä että mikäli olemme bussiin päässeet ja matkamme maksaneet, meillä on oikeus jatkaa kyydissä vaikka joku allerginen sitten joutuisi jäämään seuraavaa auto odottelemaan. Mutta kuten sanottu, koska meillä on yleensä aikaa varttu hyvin olen kerran jäänyt suosiolla pois kyydistä, jotta kiireisempi allerginen pääsi kyytiin. Ja pari kertaa olen jäänyt muutamaa pysäkkiä aiemmin pois kyseisen tapaisessa tilanteessa.
Sitä en tiedä miten allergisen on mahdollista matkustaa bussissa josta eläin on juuri noussut pois, mutta ainakin he ovat olleet tilanteeseen tyytyväisiä.
Hevosia ei tosin kuljeteta busseissa, mutta allerginen reaktio voi syntyä jo ratsastusvaatteista. En ala kyllä pyytämään, että ratsastuskamppeiset ihmiset jäisivät pois bussista. Bussimme reitin varrella on talli, joten aina välillä sieltä tulee hevosihmisiä kyytiin. Yritän vain ottaa heihin etäisyyttä ja kestää.
Vierailija:
Kuski vain kehotti menemään auton takaosaan, että allergiset sun muut voivat rauhassa olla etuosassa. Mielestäni se oli ymmärrettävä ja reilu kehotus. Ystävänikin totteli sitä mielellään.
Siellä on kyltit valmiina, jotka osoittavat että lemmikkieläimet matkustavat takaosassa. Kertaakaan en ole nähnyt ongelmia tulleen, vaikka paljon linja-autolla matkustan.
Vierailija:
Mutta ymmärräthän, että julkisessa liikenteessä (ja kaduilla ym.) voi tulla aina tuollaisia tilanteita? Kannattaa pitää poika kokonaan sisällä, jos noin hysteerikko olet.
Ja kun kerran pojalla on ikävä kokemus koirista, niin parasta on aloittaa HETI totuttelu taas koiriin. Odottaminen voi jopa pahentaa!
Sama juttu kuin hevosen selästä pudonneella ratsastajalla. Takaisin hepan selkään (mikäli ei tullut vakavia vammoja) ja hissukseen eteenpäin ettei kammoa jää!
Poikani pelkää myös kadulla vastaan tulevia koiria, mutta niitä on helppo väistää ja menevät pian ohi. Ei poika kadulla suinkaan itkukohtausta saa, uskon että suljettuun tilaan jääminen aiheutti paniikin tässä tilanteessa.
Tilanne on vaan tällä hetkellä niin ikävä, että haluan odottaa vielä hetken ennen kun alan poikaa koiriin totuttaa. Ja silloinkin aloitan totuttelun mielummin pienellä, tutulla ja turvallisella koiralla ulkotiloissa. Niin että pojalla on mahdollisuus päästä tilanteesta pois.
Niin, tavallaanhan nuo kadulla vastaantulevat koirat toimivat pojalleni myös jonkinlaisina totuttelu-tapauksina.
Kaikilla koiraihmisillä ei ole autoa, joten harrastus ja näyttelymatkat on hoidettava linja-autoa käyttäen.
Meidänkin kanssa samassa bussissa on ollut allergisia, mutta olemme tuolloin sopineet, että hän menee joko etupäähän, tai takapäähän, jotta etäisyys ainakin olisi mahdollisismman suuri.
Se määrä, mitä allergeeneja koirastani irtoa linja-auton toisesta päästä on varmasti pienempi, mitä se, kuin itse istuisin erittäin allergisen henkilön vieressä, sillä vaatteeni ovat varmasti täynnä eläinpölyä.
Viimekerta oli hauskin. Rouva rupsi ulisemaan allergiaansa ja esittämään jonkinsortin astmakohtausta, joka kuitenkin loppui heti, kun kanssamatkustajat häntä sättivät siitä, miten hän käyttäytyi minua ja koiraani kohtaan. Näitä mukamas allergisia on tavattu moneen otteeseen.
Minun on kuljettava linja-autolla, jos haluan tehdä koirineni muutakin, kuin lenkkeillä kotinurkilla. Varaa autoon kun ei ole.
Jos joku todella on niin allerginen, ettei voi samassa tilassa olla koiran kanssa (busseissa on myös ilmastointi), ei hän voi olla myöskään bussissa minun vierelläni, vaikka kaikki koirani kotona olisivatkin. Kukaan ei kuitenkaan koskaan ole minun lähelläni allergiakohtausta saanut, mutta auta armias, kun on koira mukana ja allerginen ihminen sen näkee...
eli eläinpöly kulkeutuu bussiin ihmisten vaatteissa, eli jos olet oikein allerginen, ET MATKUSTA JULKISILLA! hankit oman auton, tai tilaat taksin, jossa ei ole ollut eläimiä. eläinpöly,siis -hilse jää myös istuimiin kiinni, ainakaan itse en tiedä yhtään bussia,jossa ei olisi pehmeitä (kankaisia) penkkejä!
ja asian vierestä; sinne pysäkille voi joutua jäämään myös äiti lastenvaunujen kanssa,mikäli bussissa on jo kahdet vaunut. tai oikeastaan kuka vaan voi joutua jäämään pysäkille, sillä voihan bussi olla täynnä! :)
Kyllä koirien asema taitaa nykyisin olla turvatumpi kuin ihmisten. Meidän allerginen perhe kiertää yleiset kulkuneuvot tästä syystä kaukaa! Minusta on kyllä ihan uskomatonta kuinka jotkut ihmiset asettavat koiransa niin jalustalle että sen kanssa on joka paikkaan päästävä? Parhaimmillaan ne rakkaat murret pitää saada mukaan jopa vaate- ja ruokakauppoihin... Mitä jos eläinten omistajat hoitaisivat eläimiensä kanssa liikkuessaan itse omat kyytinsä ja julkiset kulkuneuvot olisivat vain niille joille ne on tarkoitettukin, ihmisille!
Muutenkin peräänkuuluttaisin vastuuta koiranomistajilta. Meilläkin ennen niin koirista pitänyt 4,5-v lapsi nykyään TODELLA pelkää koiria, kiitos viime kesäisten mökkinaapureiden. Naapurimökiltä karkasi pihallemme kaksi koiraa joista toinen puri miestäni jolla oli yksivuotiaamme sylissä. Omistaja näki kaiken, tulos: ei anteeksipyyntöä,ei korvaustarjousta, EI MITÄÄN!! Kulki edelleen koirat vapaana ja toisenkin kerran saapui " pikku hauveli" pihalle rähjäämään, tällä kertaa selvisimme mökkiin turvaan ilman ihmisvahinkoja. Ilmeisesti koirilla (ja koiranomistajilla) on niin kaikki valta että he ovat paitsi etuoikeutettuja kulkemaan joukkoajoneuvoissa niin myös omalla pihallamme joudumme me väistämään. Onneksi tutuissamme on paljon todella hyviä ja vastuullisia eläinten omistajia, valitettavasti lapsemme pelkää heidänkin koiriaan nykyään.
fyysisesti koiraa, on siellä kuitenkin koira, sillä ihmisten mukana kulkeutuu niin paljon eläinten hilsettä.
Et tainnut lukea kaikkia viestejä. Mm. eläinpölystä, jota bussissa on vaikka siellä ei olisi koiraa.
Ja mökkinaapureiden takia on turha leimata kaikkia koiranomistajia.
Mä en muuten ole koskaan nähnyt koiraa bussissa, eiköhän täällä asusta koiria :-)
Mutta asiaan. " Valitettavasti" kaikilla (myös koirallisilla ihmisillä) on oikeus matkustaa bussissa. Ikäväähän se on allergisten kannalta, mutta minkäs teet?
Ps. en edes henk.koht. pidä koirista, mutta Elämä On.