Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsi vuotta aiemmin kouluun?

Vierailija
03.04.2012 |

Päiväkodin työntekijä ehdotti, että voisimme harkita laittavamme lapsen vuotta aikaisemmin kouluun ja esikouluun. Tyttäreni on nyt 4v (täytti maaliskuussa). Hän osaa lukea ja vähän kirjoittaa. Tykkää kauheasti laskemisesta, osaa yhteen- ja vähennyslaskuja 0-20 luvuilla. Neuvolassa lapsen kehitys todettiin ikätasoa vastaavaksi.

Lapsellemme pitäisi siis hakea joku lausunto ja päätös aikaistetusta esikoulusta, tai en oikein kaikkea pk:n työntekijän selityksistä tajunnut. Lapseni on kuitenkin menossa ensi syksynä ryhmään, jossa on eskareita ja "viskareita". Eli sinne menisi vähän "alaikäisenä". Ja voisi sitten saman porukan kanssa kai jatkaa eskariin, jos joku päätös aikaistamisesta saadaan.

Onko joku muu laittanut lastansa aikaisemmin kouluun? Minusta tuntuu vähän hassulta, lapsi on kuitenkin vielä tosi pieni ja kouluun menoa en ole vielä ollenkaan ajatellut.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaalisia taitoja. Meillä poika oppi lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan neljävuotiaana. Nyt täyttää pian kuusi ja tekee isoveljen (2lk) matikankirjasta tekemättömiä lisätehtäviä. Silti ei laitettu sitä kouluun vuotta aiemmin vaan aloittaa ensisyksynä eskarin. On kooltaan kuitenkin vielä aika pieni.

Päiväkodissa sanoivat että sellainen mahdollisuus tulee kun koulu sitten aikanaan alkaa, niin hänet siirretään parin viikon jälkeen suoraan kakkoselle. Katsotaan tilannetta sittenn uusiksi.

Vierailija
22/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pelkästään luku- ja laskutaidon takia laittaisi aiemmin kouluun. Jos kaikki kehitys kulkisi etuajassa (fyysinen, henkinen, sosiaalinen, taidollinen), sitten asiaa voisi harkita.

Meidän tyttö oppi lukemaan n. 4,5-vuotiaana ja meni ajallaan kouluun. Ok, hänellä on motivaatio-ongelmia äidinkielen kanssa, mutta muuten koulu sujuu hyvin. Mutta kyllä toisaalta huomaa, että lapsi on itsekseen oppinut lukemaan, tavutuksen kanssa tulee virheitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin aikoinaan kovasti halunnut kuusivuotiaana kouluun (olin oppinut lukemaan ennen 4 ikävuotta ja muutenkin tiedollisesti varhain kehittynyt (olin kuulemma selittänyt "samankeskisiä ympyröitä" alaluokalla kavereilleni jotka olivat tuijottaneet suu auki - kyse oli tupsun tekemisestä), mutta vanhempani olivat sitä mieltä että olin muuten lapsellinen - ei hyvä idea.

Koulukiusaamisesta päästäkseni (sic!) luin sitten keskikoulun 3. luokan (vastaa peruskoulun 7) yli, eikä minulla ollut vuotta (ja enemmänkin, siihen aikaan jäätiin enemmän luokalle) vanhempien toverien joukossa ongelmia. Naureskelivat kyllä kun juoksin (ilta)rippikoulussa vuotta muita myöhemmin.

Pienen erikoisongelman ikäni aiheutti lukion 3. luokalla: luokan pikkujouluissa meitä oli kaksi alaikäistä (toinen oli ihan vuoden lopussa syntynyt). Pikkupaikkakunnalla pääsimme kyllä sisään ravintolaan, mutta meitä pyydettiin asettumaan samaan pöytään (onneksi olimme muutenkin kaveruksia). Penkkareissa olin sitten ainoa alaikäinen (olen huhtikuussa syntynyt).

...tuli vain mieleen että kaupungissa voi käydä niin kehnosti ettei pääse omiin juhliinsa! Asianhan voi tietysti korjata vaihto-oppilasvuodella... ;-)

Vierailija
24/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en laittanut, koska yleinen mielipide oli juuri tällainen kauhisteleva, että mikä luulen olevani ja luulenko kakaroideni olevan jotenkin neroja.

Tytön kohdalla voin sanoa, että ekat 4 vuotta oli todella tylsistynyt. Onneksi oli opettaja, joka antoi ekalla kolmannen luokan tehtäviä ja tokalla aloitti jo tytölle englannin opetuksen yksityisesti. Nyt kutosella on jo aika turhaantunut ja ei paljon viitsi läksyjä tehdä ja kokeisiin lukea, koska ei ole haastetta ollut. Mutta se pointti,miksi oli hyvä, että en laittanut vuotta aiemmin, on se, että se aiemmassa ikäluokassa on todella pahoja koulukiusaajia tytöissä (pieni kyläkoulu eli yksi vuosiluokka vain aina ikäluokkaa kohti). Joten sillä tavalla on kivempi, että on tässä luokassa. Henki on parempi. Opettaja oli ihana ja tiesi ongelman, joten teki todella paljon töitä ylimääräisten tehtävien takia, että jokin mielenkiinto säilyi. Motivaatio häipyi neljännellä kun vaihtui opettaja, joka ei kuulemma ota kenenkään erityispiirteitä huomioon. Onneksi pääsee yläkouluun ensi vuonna, tulee haastetta edes vähäsen.

Pojan kohdalla kadun, etten laittanut. Luokka oli ihan paska. Pojat olivat yksiä mölisijöitä ja reuhaajia ja luokassa 3 erityislasta. Opettajana vanhankansan opettaja, joka sanoi, että yhtään ylimääräistä tehtävää ei tehdä. Kaikki etenee hitaampien tahtiin. Eli ekaluokka tavattiin ja luettiin äänteitä ääneen "aaa--ai---ai---au---ao". Tällaisia läksyjä oli ekaluokalla. Ei lisätehtäviä, ei mitään. Kolmannella opettaja opetti tankeroenglannin alkeet *huoh*. Onneksi poika on ollut omatoiminen ja on jaksanut kiinnostua vapaaehtoisesti lukemaan aineita eteen päin, joten motivaatiota on sillä lailla riittänyt. Mutta poika olisi ehdottomasti pitänyt laittaa vuotta aiemmin. Alkuvuodesta syntynyt poika, joka oli myös sosiaalisesti muita edellä. Nyt onneksi kahdeksannella ja hänellekin on pikkuhiljaa tullut haastetta.

En osaa sanoa, mitä ap pitää tehdä asian kanssa. Mutta kumpikin omista lapsistani turhautui ikätasonsa mukana. Mutta tytöllä oli tuuri kun opettaja oli niin hyvä ja antoi koko ajan ylempien luokkien tehtäviä. Pojalla taas huono tuuri kun istui kolme ekaa vuotta koulussa haukotellen kun ei ollut mitään tekemistä.

sosiaalisia taitoja. Meillä poika oppi lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan neljävuotiaana. Nyt täyttää pian kuusi ja tekee isoveljen (2lk) matikankirjasta tekemättömiä lisätehtäviä. Silti ei laitettu sitä kouluun vuotta aiemmin vaan aloittaa ensisyksynä eskarin. On kooltaan kuitenkin vielä aika pieni.

Päiväkodissa sanoivat että sellainen mahdollisuus tulee kun koulu sitten aikanaan alkaa, niin hänet siirretään parin viikon jälkeen suoraan kakkoselle. Katsotaan tilannetta sittenn uusiksi.

Vierailija
25/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttönikin luki sujuvasti ennen 5-vuotispäiväänsä ja laskeminenkin tuntui helpolta jo viskariaikana. Muuten olisi tuntunut silti ihan liian pieneltä koulua aloittamaan aikaisemmin. Ehtii siihen oravanpyörään myöhemminkin.

ja ennen 6v juhliaan luki jo ns nuortenkirjoja kuten lott, tiina, eril hevossarjat jne

on joulukuussa syntynyt, laskeminen sujui hyvin myös, meni normi aikaan kouluun ja oli siis 6v 8kk aloittaessaan koulun,

suoritti alkuun omat kirjat ja tokanluokankirjat äidinkielessä että matikassa, eli ei tuuluut aika pitkäksi.

hyvillä arvosanoilla kirjoitti ylioppilaaksi, ja opiskelee yliopsitossa

toinen lapsi oppi lukemaan 5v ja kirjoitamaan, jlaskeminen sujui keskiverrosti.

meni myös kouluun 6v8kk, eli joulukuussa syntynyt. hyvin sujui koulu, alkuun just pienoista vaikeutta esim välineistä huolehtimisessa, ajoituksissa, jne

eli sanoisin, että en laittaisi koulunn yhtään aiakaisemmin lapsiani, nytkin ovat olleet luokkansa nuorimpia, ja se näkyy koko ajan esim murkkuikä jne

eli ei vaan ne luku-laskutaidot ole se tärkein asia

mutta kukin tyylillään.

Vierailija
26/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa on ja lapsi kehittyy taas puolessa vuodessa ihan toiseksi.

Se miksi ylempänä kiinnitin huomiota siihen että isokokoisen lapsen voisin laittaa kouluu aiemmin, oli siinä että koska itse olin jopa yli vuoden nuorempi joitain luokkakavereita ja koska olin muutenkin pienikokoinen, niin olin suorastaan kääpiö niiden isoimpien rinnalla. Kun oli kaikkein nuorin ja kaiken lisäksi pienin, niin ei itsetunto juuri kohonnut siitä, että oli luokan paras oppilas. Koulumenestystä kun ei kaveripiirissä juuri arvosteta, ellei sitten juuri niin että hyvin menestyjät on oikeastaan vähemmän arvotettuja kuin ne jotka uskaltaa olla huonoja koulussa.

Minua siis ajoittain kiusattiin koon, iän ja koulutodistuksen ansiosta....

Vierailija
27/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä tehdäänkö tällaista enää nykyään, mutta siis kun minä olin menossa kouluun, mulle oli annettu vaihtoehdoksi mennä suoraan toiselle luokalle. Eli iän puolesta kypsä aloittamaan silloin koulun, mutta koska luin 3-vuotiaasta asti ja osasin myös kirjoittaa ja laskea ennen koulua, olisin näin voinut tehdä.

En kuitenkaan sitä tehnyt, ja sitten sain ekalla poikkeusjärjestelyjä, eli mm. lukea omia kirjoja kun muut vasta harjoitteli ym.

Vierailija
28/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsesi on joku neropatti.. lukee 4-vuotiaana, hah, ei kukaan tuota usko..

Mä olen ite oppinu lukemaan 4v, olin kato kotihoidossa ja äiti opetti. Menin kouluun 6v. En ole nero :)

Vierailija
29/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaistin tammipojan koulunaloitusta. Kävi eskaria kevään. Koulukypsyyskoe tehtiin syksyllä, oli ikätasoaan vastaava. Ei osannut lukea tms.

Nyt poika on viidennellä.

Koulunaikaistamista on suositellut vain se yksi proffa viitisen vuotta sitten. Enemmistö on suuuuuresti ollut vastaan. Vanhemmathan päätökset tekevät. Akateemiset taidot (lukeminen ja kirjoittaminen) eivät kuitenkaan riitä vaan pitää olla sosiaalisia taitoja yms.

Se, että on nuorin porukassa, voi olla peruste kiusaamiselle. Kiusaamiseenhan ei paljon tarvita.

En usko, että tekisin pojan kohdalla edelleenkään toisin.

Vierailija
30/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos ajatuksista. Itsekin olen tätä aikaistamista vastaan. Kai se voisi sujuakin, mutta en tiedä onko siitä oikeasti mitään hyötyä. Tyttöni on kiltti ja auttavainen, joten kuvittelen ettei koulussakaan rupea häiriköimään vaikka osaisi jo enemmän.

En oikein ole ajatellut, että lapseni olisi jotenkin älykäs, luulen että hän on nopea oppimaan ja ehkä ikäisiään enemmän kiinnostunut kaikenlaisista asioista.

Hankalaahan tämä on, kun olemme miehen kanssa eri linjoilla. Saamme loppuvuonna mahdollisesti kolmannen lapsen ja mieheni ei kyllä ilahtunut aikeistani ottaa molemmat lapseni kotihoitoon vähintään 1½-vuodeksi. Hän on jotenkin kovin innoissaan siitä, että tyttö menisi aikaisemmin kouluun ja olisi "edellä" toisia. Itse ajattelen vähän "rennommin" että ehtiihän sitä. Ehkä joku harrastus olisi hyvä, niin saisi haasteita ja voisi harjoitella jotain.

Oli kyllä ihan kivaa huomata, että monet ajattelevat ettei tarvitse toimia ns. asiantuntijoiden suosittelun mukaan.

Vierailija
31/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiukan koulunalun jälkeen sanoi, että pärjäisi hyvin taitojensa puolesta suoraan toisella luokalla ja kysyi, voisimmeko harkita. En edes harkinnut, koska mielestäni kaikkein tärkein "oppiaine" ekalla ja tokalla on tuo ryhmään sopeutuminen ja sosiaaliset taidot tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

Olen tyytyväinen ratkaisuun. Nyt tokalla, kun on jo kertotauluja ym., ihan riittävästi saa läksyistä haastetta ja jää aikaa myös leikkimiseen/oleiluun yms.

Kolmas luokka on jo aika haastava verrattuna eka/tokaluokkaan. Uusi kieli, ympäristötiede (ja kokeita siitä), ei varmasti olisi jaksanut.

Vierailija
32/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tule tuosta muuta mieleen, kuin että lapsi on aina sitten nuorin ja "viimeinen" luokalla. Rippikoulut, täysi-ikäisyys, ajokortti ym. aina vuotta myöhemmin. Lisäksi harrastukset menevät usein syntymävuoden mukaan.

Vierailija
33/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt paljon tuohon eskariin ja ekaan luokkaan. Mitenkähän henkinen kypsyys yläasteella? Muut luokkalaiset ovat siellä sitten vuotta vanhempia, myös ehkä henkisellä tasolla. Miten silloin pärjää? Murrosiän kynnyksellä voi muutenkin tulla ongelmia. Ja ammattivalinta pitää tehdä jo vuotta aiemmin kuin muut! Onko silloin riittävän kypsä vaikka osaakin lukea neljä vuotiaana?

Vierailija
34/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lapsesi olisi kuinka älykäs, arvosta häntä sen verran, että anna hänen rauhassa olla vapaa ja huoleton lapsi läksyistä ja opiskelusta siihen saakka kun oppivelvollisuus alkaa. Eiköhän hän vielä opiskella ehdi.

Olen itse aloittanut koulun vuotta aiemmin kuin olisi kuulunut. Ja kyllä vanhempani ovat aina arvostaneet minua suuresti, eikä tuo koulun aloittaminen niin kovin rasittavaa tai sitovaa ollut. Ihan vapaan lapsuuden olen elänyt vailla murheita.

Vierailija
35/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
36/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkiä kirjoja lukee?

Vierailija
37/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran on nyt jo koulukypsä, niin syksyllä vaan ekalle luokalle?

Vierailija
38/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minä ainakin uskon, omakin juuri 4 vuotta täyttänyt lapseni lukee ja kirjoittaakin jopa. Päiväkoti lausui asiasta paperiin, joka toimitettiin 4-vuotistarkastuksen yhteydessä neuvolaan.

Vierailija
39/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti lausui asiasta paperiin, joka toimitettiin 4-vuotistarkastuksen yhteydessä neuvolaan.

ei ole vain minun näkemykseni että lapseni lukee, sen ovat huomanneet muutkin.

Ap älä välitä, palstalla näköjään taas nämä "perintönä tyhmyys" -tyypit.

T 5

Vierailija
40/53 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka oppi lukemaan kolmevuotiaana. äiti on juristi ja isä lääkäri, joten älykäs tyttö varmasti!