Oulu, Prisma perjantaina klo noin 17.00. Äiti hermostuu lapsen kiukutteluun
ja repii rajusti tukasta ja käskee olemaan kunnolla. Lapsi huutaa ja itkee: " Ai äiti sattuu aiai..." Äidillä ei ilmekään värähdä. Toinen lapsi istuu vieressä tuttia imien. Isä kulkee kärryjen perässä.
Häpeä sinä keltaraitapaitainen äiti. Häpeä isä. Ilmeisesti ei ollut eka kerta kun noin tehtiin. Ei anteeksi pyytelyä vaan tyynesti jatkettiin ostosten tekoa.
Koita kestää sinä pieni silmälasipäinen tyttö. Olen pahoillani puolestasi.
Kommentit (47)
Kertokaapa minulle esimerkki mitä teen, kun tekisi oikeasti mieli antaa selkään ja kunnolla.
Yksi tapaus elävästä elämästä.
Meillä alle 10-vee erityislapsi. Joka kerta kun hän lähtee ulkoilemaan omaan pihaamme kertaan lähitessä mitä pihalla ei saa tehdä (heitella hiekkaa, kiviä yms.)
Hän sanoo ymmärtävänsä. Ja kertoo kysyessäni että mitä aikoo leikkiä yms.
Eilen sitten tulin kotiin kaupasta. Mies oli kotosalla lasten kanssa. Poika ollut pikkuveljensä kanssa ulkona ja hajottanut kaikki,ihan kaikki hiekkalaatikko lelut palasiksi. Hakannut kivillä yms. Eikä ollut moksiskaan. Pikkuveli sitten kertoo sisälle tullessaan mitä on tapahtunut.
Sanokaa miten lasta rangaistaan tästä?
jos perhe on kokonaisuudessaan avuton ongelmansa edessä.
Löntysteli vain perässä aurinkolasit päässä.
Oletko tutustunut 2,5-vuotiaan psyykkiseen kehitykseen ja siihen, minkä ikäinen ymmärtää mikä on oikein ja mikä väärin?
Minkä ikäisen uskot kykenevät ymmärtämään syy-seuraus-suhteen täydellisesti?
Jotenkin aina hämmästyttää nämä tällaiset äidit (?), jotka kuvittelevat 2-vuotiaan olevan henkisesti samalla tasolla kuin aikuinen.
Sääli lapsiasi, et taida osata antaa heidän olla lapsia?
Kyllä kiukutella saa, muttei siihen kuulu, että saa purra, repiä, heitellä tavaroita jne.
Täysin vanhempien syytä jos lapsi kiukutellessaan turvautuu väkivaltaan tai purkaa turhautumisen MAKSAMATTOMIIN tavaroihin..
Ja kyllä pitää 2,5 vuotiaalla olla jo käsitys mikä on oikein ja mikä väärin! Mikä on rumaa ja mikä hyvää käytöstä!
Laiskuutta syyttää uhmaikää tai väittää lapsen olevan niin pieni, ettei ymmärrä!
Tänään oli aamulehden yleisönosastossa ihan vastaava tapaus, kun hoitajat olivat nähneet sairaalan ikkunasta, kun äiti oli huutanut ja rajusti kurittanut lastaan parkkipaikalla. Hoitsut olivat yrittäneet ennättää ottaa henkilöllisyys selville (ehkä rekkarin avulla), mutteivät olleet ehtineet. Heillä oli tarkoituksena tehdä lastensuojeluilmoitus.
Tehkää jotain, jos tämmöistä pahoinpitelyä näette. Se on lain mukaan RIKOS. Sitä ei voi millään puolustella.
panisin hänet maksamaan lelut omista rahoistaan. Jos hänellä ei oikein ole rahaa, niin se vähäkin raha pois. Nämä toimisi meillä, tosin meillä ei ole erityislasta.
Toinen vaihtoehto on pihakielto. Ja puhua puhua ja puhua, että hän saa vapautta vasta sitten, kun kantaa vastuunsa, Valoittaa esimerkien kautta.
SInun pitää miettiä, mikä on se, mikä on lapselle kaikista tärkeintä? Siihen sitten isket kiinni...otat pois, pistätä maksamaan, takavarikoit tms.
Kertokaapa minulle esimerkki mitä teen, kun tekisi oikeasti mieli antaa selkään ja kunnolla.
Yksi tapaus elävästä elämästä.
Meillä alle 10-vee erityislapsi. Joka kerta kun hän lähtee ulkoilemaan omaan pihaamme kertaan lähitessä mitä pihalla ei saa tehdä (heitella hiekkaa, kiviä yms.)
Hän sanoo ymmärtävänsä. Ja kertoo kysyessäni että mitä aikoo leikkiä yms.Eilen sitten tulin kotiin kaupasta. Mies oli kotosalla lasten kanssa. Poika ollut pikkuveljensä kanssa ulkona ja hajottanut kaikki,ihan kaikki hiekkalaatikko lelut palasiksi. Hakannut kivillä yms. Eikä ollut moksiskaan. Pikkuveli sitten kertoo sisälle tullessaan mitä on tapahtunut.
Sanokaa miten lasta rangaistaan tästä?
Kyllä muuten linjat ruuhkautuu jos jokaisesta tukkapöllystä ilmoitetaan lastensuojeluun ja se on taas niiltä oikeasti tarvitsevilta pois. Ja ei, minä en itse käytä tukkapöllyä lapsiini!
Ai niin eihän se sinulle kuulu. Mutta täällä vouhkaat asiasta. Silloin pitää toimia kun tapahtuu.
tällä palstalla asia käännetään minun syykseni. Ole hyvä syytä vain minua jos se sua helpottaa.
Käsi ylös kuinka moni olisi tilanteeseen sekaantunut.
ei ole rahkeita kovin arvostella. Esim. mä menetin hermoni poikani kanssa Prismassa myöskin, tätä oli edeltänyt koko pvn kiukuttelu aivan naurettavasta asiasta, tyyliin äiti käveli auton väärältä puolelta ja avasi postilaatikon väärällä kädellä :P Kun sitten kaupassa raivosi ja kiristi että jos saan sitä ja tätä niin sit olen kiltisti... Hermo meni, ja kannoin kainalossa pois kaupasta ja taisin vähän tukistaa. Vaikka tasainen ja kiltii luonne muuten olenkin, kaikkea ei tarvitse sietää edes äidin.
Miten olisit itse toiminut tilanteessani? Taputtanut päähän ja antanut riehua???
Mihin tarpeeseen se tukistaminen tuli?
että pikkulapsen on käyttäydyttävä loogisesti, kuten aikuinen, että hänellä ei saa olla uhmakausia ja että hänen on osattava ennakoida vanhempiensa mielenliikkeet ja toimittava niiden mukaisesti? Mikäli niin ei tapahdu, on vanhemmilla oikeus käyttää väkivaltaa, mikäli oma mielentila siihen johtaa?
myös väärin.
Sikäli tilanne ei välttämättä ole mitenkään poikkeuksellisen paha. Mutta tietenkään se, ei tarkoita, että noin saisi tehdä, ja ettei jälkeenpäin pitäisi jutella kunnolla ja pyytää anteeksi.
kuka nyt haluaa satuttaa omaa lastaan, ei vanhemmalla ole mitään puolustusta ruumiilliselle kuritukselle. Ei pinnan palaminen tee asiaa hyväksytyksi, vaikka joku sillä yrittää omaatuntoansa paikkaillakin. Kyllä minusta yhdenkin väkivaltateon jälkeen vanhemman olisi syytä hakea itselleen ammattiapua ihan vakavissaan. Naisia kehotetaan kansallisin kampanjoin ja tukipuhelimin hakemaan itselleen apua, jos elinkumppani on väkivaltainen - miehen väkivaltaa ei hyväksytä. Miksi sitten äiti saisi pahoinpidellä lastaan?
Onko lapsi jotenkin olemukseltaan vähempiarvoinen, että häntä aikuinen saa pahoinpidellä?
Kannattaisi tunnustaa ihan rehellisesti itselleen, ettei kykene hallitsemaan omaa aggressiotaan ja hakea tähän ongelmaan apua!
Anteeksipyytelykö turvaa lapsen tasapainoisen kehityksen ja perusturvallisuuden?
jos vaikka teidän mies kävisi teihin kiinni. Miltä tuntuisi? Olisiko oikein? Ja kaiken lisäksi ei edes pyytäisi anteeksi...
On juuri se, minkä ap todisti. Mikään sitä edeltänyt ei oikeuta tuollaista. Lapsen kun vain ei saa käydä käsiksi.
paljon arvokkaampaa kuin 'täydelliset' vanhemmat, joita ei kyllä oikeasti ole.
70% lapsista itse sanoo, että heitä on kuritettu fyysisesti, joten valitettavasti Suomessa resurssit ammattiauttajilla eivät riittäisi, jos joka tukistuksen jälkeen sinne äidit tulisivat aggressioonsa apua hakemaan. Mikä ei tarkoita, että asia olisi hyvä, vaan että se nyt vain valitettavasti on todella yleistä. Näistä tukistajista vain pieni osa itse hyväksyy tekonsa.
saa kiukutella ja kiristää??? Tuon ikäisen kanssa pitäisi jo keskustelemalla pystyä sopimaan asioista, en mäkään kiukunnut tuon ikäisenä kaupoilla ikinä :O Ja kuritus ei todellakaan kuulu kasvatustapoihimme, mutta tämä oli vaan tapaus jossa hermo meni. Ehkä olisi pitänyt vain lässyttää ja antaa terrorisoida muiden kauppareissua....eli olla välittämättä. Lapsia on erilaisia, toiset pääsevät helpommalla, toiset eivät ihan niiiin..... Muistanpa seuraavalla kerralla että annan rääkyä vaan enkä korvaani lotkauta, silloinkin saan varmasti paheksuvia katseita...
Minäkään en ymmärrä miksi lasta tarvii repiä hiukista. Jos lapsi kiukuttelee, niin toki hänet voi kantaa autolle tms mutta miksi pitää vielä SATUTTAA lasta? Mitä hän sillä kivulla oppii? Että aikuinen saa satuttaa pienempää ja heikompaa kun aikuisella menee hermot? Saako lapsikin tehdä niin pienemmälleen? Entä aikuinen toiselle aikuiselle? Ei, miksi sitten aikuinen lapselle? Miten te tämän niille pienille selitätte, loogisesti? Mitä luulette lapsen tästä oikeasti oppivan?
Löntysteli vain perässä aurinkolasit päässä.