Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dokumenttiprojekti: Perintönä köyhyys TV1 nyt

Vierailija
02.04.2012 |

Karua touhua, mutta iso taulu-TV pitää olla, röökiä polttaa, laardia riittää ja romua kämpässä.

Kommentit (308)

Vierailija
101/308 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä taas fiksu huutelee. Otapa asioista selvää.

Ihmisen luottotiedot EI VOI mennä, jos hänen nimissään tilataan tavaraa. Kyseessä on rikos! Jos ihmnen on tietoinen asiasta, mutta ei tee mitään asian eteen on vika hänen, jolloin velan vastuu jää henkilölle. Tällöin sietääkin menettää luottotiedot.

Eli jos sinä tilaat (aikusien) lapsesi nimissä ja hän saa tietää asiasta on hänen tehtävä rikosilmoitus. Jos hän ei sitä tee, on hän yhtä typerä kuin velan oikeasti tehnyt henkilö. Se, että onko sukua tai ei, ei saisi merkitä niin paljoa että jättää asiat ilmoittamatta. Jos taas velat tehty lapsen ollessa alaikäinen on aina huoltaja vastuussa, jolloin lapsen luottotiedot EI VOI mennä.

Lisäksi luottotiedothan ei ihan tuosta noin vaan mene, vaan prosessi on pitkä ja henkilö ollut tietoinen asiasta ja miten se etenee.

Ottakaa asioista vähän selvää nin ette näe tuota Miraa marttyyrinä tai reppanana. Luuseri se on.

Täällä velkavammaiset näöhtävästi neuvoo toisiaan... säälittävää.

Että lapsi osaisi viedä asian juridisesti eteenpäin, jos vanhemman toiminnan seurauksena menee lapselta luottotiedot? Voiko kotona asuva vanhemmastaan henkisesti ja taloudellisesti riippuva lapsi todella tehdä rikosilmoituksen omasta vanhemmastaan?

Olen ihan pöyristynyt jonkun ajatusmaailmasta..

Vierailija
102/308 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että joku vanhempi jonka kuuluisi suojella lastaan käyttää sitä niin törkeästi hyväksi, että pilaa tämän tulevaisuuden sotkemalla lapsen luottotiedot!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/308 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lapsi osaisi viedä asian juridisesti eteenpäin, jos vanhemman toiminnan seurauksena menee lapselta luottotiedot? Voiko kotona asuva vanhemmastaan henkisesti ja taloudellisesti riippuva lapsi todella tehdä rikosilmoituksen omasta vanhemmastaan?

Olen ihan pöyristynyt jonkun ajatusmaailmasta..

Voi jeesus miten tyhmä/naivi olet! Jos lapsi on alaikäinen on huoltaja vastuussa lapsen nimissä tehdyistä veloista! piste. Jos lapsi on aikuinen ja vanhemmat käyttävät hänen tietoja on kyseessä rikos! Jos 18-vuotias (täysi-ikäinen) ei tajua suorauksia sille että hänen tiedoillaan leikitään niin sietääkin mennä luottotiedot, on sen verran tyhmä.

Oletko tosissasi että jos vanhempasi turmelisivat sinun luottotietosi tahallaan niin asialle et mitään tekisi? Jos näin on niin ei ihme että suomalaisten raha-asiat on miten sattuu. Sukulaisuussuhteet kunniaan mutta järkeäkin voi käyttää.

Ja kyllä: aikuisen lapsen pitää pystyä ymmärtämään tekojen seuraukset ja ajatella myös itseään eikä idioottia/idiootteja vanhempia(an)

Vierailija
104/308 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen aikuinen on ylipainoinen ja lapsista joka viides ekaluokkalainen on ylipainoinen, joten mitään köyhää Suomen kansa ei todellakaan ole, jos on varaa syödä itsensä lihavaksi. Minun lapsuudessani ei ollut yhtään lihavaa koko monisatapäisessä koulussa. Lihottava hiilarimättö on todella kallista ja sitä ei työtön tai vähävarainen todellakaan voi ostaa, joten tässä ruoka on muka kallista on nyt jotain muuta takana kuin ihmisten köyhyys. Ihmiset haluavat kaiken olevan ilmeisesti lähes ilmaista, jotta voisivat laittaa rahansa johonkin ihan muuhun kuin kunnon ruokaan. Esim. ... mihin? Ja köyhäkin voi syödä hyvin. Kotimaisten juuresten, herneiden, papujen, kananmunien ja pakastevihannesten kilohinta on samaa luokkaa makaronin kanssa ja maustamaton broileri, silakka tai jauheliha pyörii samoissa hintaluokissa jauhomössömakkaran kanssa. Keitot, laatikot, sosekeitot tai padat, pyörykät ja kastikkeet ei kalliiksi tule. Juureksia, hedelmiä ja kasviksia ostetaan sesongin mukaan. Torilta saa edullisemmin kuin marketista. Marjat mätänee Suomen metsiin, samoin kuin sienetkin. Kalaa saa edullisemmin, jos sille osaa tehdä muutakin kuin kypsentää. Ja netistä taatusti löytää ohjetta perkaamiseen. Täysjyväleivän voi leipoa itse, kun sen taikinan tekoon ei varttia kauempaa mene. Ja kaikki leivonnaisetkin voi tehdä itse juhlapäiviin. Voipaketin hinta on pari euroa ja jos nyt ei palatolkulla leipää puputa, niin rasia kestää päivistä viikkoihin perheen koosta riippuen. Osteoporoosi ja moni muukin tauti pysyy paremmin loitolla, kun tilaa verkosta D-vitamiinit (10€ per vuosi annostuksesta riippumatta) sen apteekin tai marketin ylihintaisen jauhopilleripurkin sijaan. Tilastojen mukaan Suomessa käytetään vähiten rahaa ruokaan kaikkeen muuhun verrattuna.

Ihan turha aina vedota köyhyyteen, että sen takia sain tyyliin itseni lihotettua yli 100 kiloiseksi tai 6-vuotiaani lihotettua 60-kiloiseksi, kun fakta on ihan jotain muuta!

http://personal.inet.fi/koti/remeli/lamalapsi.jpg

http://personal.inet.fi/koti/remeli/lamalapsi2.jpg

Ruokajono: Suurin osa asiakkaista tupakoi ja käyttää alkoholia säännöllisesti ja jopa turhankin runsaasti. Jonossa sitten pariskunnat ovat peräkkäin, jotta saavat tupla-annoksen ruokaa, niin voivat nekin vähät roposet laittaa tupakkaan ja alkoholiin, mikä menisi ilman ruokajonon ilmaisjakelua ruokakauppaan. Mediassa kuvaaja yrittää epätoivoisesti sieltä ruokajonosta sen ihan oikeasti köyhän eläkeläisen löytää haastateltavaksi, jotta nälkä Suomessa olisi uskottavaa. Röökiaskin hinnalla saa kilon lihaa, kalaa tai monta kiloa kotimaisia juureksi. Suomessa sossu kyllä maksaa vuokran, terveydenhuollon, ruuan, vaatteet ja TV-luvan jne..., joten kukaan ei täällä nälkään kuole tai palele. Tosin Helsingin seudulla asuntotilanne on varsin hankala muuhun Suomeen verrattuna. Turussa Karderoopi lahjoittaa sossun lappua vastaa vaatteita, kenkiä, kodin tekstiileitä jne... vähävaraisille, jos ei ole varaa/halua mennä kirpputorille ostamaan jopa ihan uusia vaatteita muutamalla eurolla. Itse lahjoitan kaiken minulle turhan karderoopiin. Mutta jokin aika sitten oli lehdessä ilmoitus, jotta haluavat vain ja ainoastaan isoja vaatteita eli ylipainoisten vaatteita, kun muuta vaatetta on jo liikaakin. Eli köyhä suomessa on ylipainoinen. Monien mielestä pitäisi hyvätuloisia verottaa enemmän ja antaa köyhemmille. Itse olen vuosia opiskellut puolinälässä ja tehnyt "töitä" hyvän työpaikan ja yleensäkkin työpaikan saamiseksi. Ja nyt sitten minun pitäisi roposeni antaa köyhille. En anna. .

Vierailija
105/308 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen aikuinen on ylipainoinen ja lapsista joka viides ekaluokkalainen on ylipainoinen, joten mitään köyhää Suomen kansa ei todellakaan ole, jos on varaa syödä itsensä lihavaksi. Minun lapsuudessani ei ollut yhtään lihavaa koko monisatapäisessä koulussa. Lihottava hiilarimättö on todella kallista ja sitä ei työtön tai vähävarainen todellakaan voi ostaa, joten tässä ruoka on muka kallista on nyt jotain muuta takana kuin ihmisten köyhyys. Ihmiset haluavat kaiken olevan ilmeisesti lähes ilmaista, jotta voisivat laittaa rahansa johonkin ihan muuhun kuin kunnon ruokaan. Esim. ... mihin? Ja köyhäkin voi syödä hyvin. Kotimaisten juuresten, herneiden, papujen, kananmunien ja pakastevihannesten kilohinta on samaa luokkaa makaronin kanssa ja maustamaton broileri, silakka tai jauheliha pyörii samoissa hintaluokissa jauhomössömakkaran kanssa. Keitot, laatikot, sosekeitot tai padat, pyörykät ja kastikkeet ei kalliiksi tule. Juureksia, hedelmiä ja kasviksia ostetaan sesongin mukaan. Torilta saa edullisemmin kuin marketista. Marjat mätänee Suomen metsiin, samoin kuin sienetkin. Kalaa saa edullisemmin, jos sille osaa tehdä muutakin kuin kypsentää. Ja netistä taatusti löytää ohjetta perkaamiseen. Täysjyväleivän voi leipoa itse, kun sen taikinan tekoon ei varttia kauempaa mene. Ja kaikki leivonnaisetkin voi tehdä itse juhlapäiviin. Voipaketin hinta on pari euroa ja jos nyt ei palatolkulla leipää puputa, niin rasia kestää päivistä viikkoihin perheen koosta riippuen. Osteoporoosi ja moni muukin tauti pysyy paremmin loitolla, kun tilaa verkosta D-vitamiinit (10€ per vuosi annostuksesta riippumatta) sen apteekin tai marketin ylihintaisen jauhopilleripurkin sijaan. Tilastojen mukaan Suomessa käytetään vähiten rahaa ruokaan kaikkeen muuhun verrattuna.

Ihan turha aina vedota köyhyyteen, että sen takia sain tyyliin itseni lihotettua yli 100 kiloiseksi tai 6-vuotiaani lihotettua 60-kiloiseksi, kun fakta on ihan jotain muuta!

<a href="http://personal.inet.fi/koti/remeli/lamalapsi.jpg" alt="http://personal.inet.fi/koti/remeli/lamalapsi.jpg">http://personal.inet.fi/koti/remeli/lamalapsi.jpg</a&gt;

<a href="http://personal.inet.fi/koti/remeli/lamalapsi2.jpg" alt="http://personal.inet.fi/koti/remeli/lamalapsi2.jpg">http://personal.inet.fi/koti/remeli/lamalapsi2.jpg</a&gt;

Ruokajono: Suurin osa asiakkaista tupakoi ja käyttää alkoholia säännöllisesti ja jopa turhankin runsaasti. Jonossa sitten pariskunnat ovat peräkkäin, jotta saavat tupla-annoksen ruokaa, niin voivat nekin vähät roposet laittaa tupakkaan ja alkoholiin, mikä menisi ilman ruokajonon ilmaisjakelua ruokakauppaan. Mediassa kuvaaja yrittää epätoivoisesti sieltä ruokajonosta sen ihan oikeasti köyhän eläkeläisen löytää haastateltavaksi, jotta nälkä Suomessa olisi uskottavaa. Röökiaskin hinnalla saa kilon lihaa, kalaa tai monta kiloa kotimaisia juureksi. Suomessa sossu kyllä maksaa vuokran, terveydenhuollon, ruuan, vaatteet ja TV-luvan jne..., joten kukaan ei täällä nälkään kuole tai palele. Tosin Helsingin seudulla asuntotilanne on varsin hankala muuhun Suomeen verrattuna. Turussa Karderoopi lahjoittaa sossun lappua vastaa vaatteita, kenkiä, kodin tekstiileitä jne... vähävaraisille, jos ei ole varaa/halua mennä kirpputorille ostamaan jopa ihan uusia vaatteita muutamalla eurolla. Itse lahjoitan kaiken minulle turhan karderoopiin. Mutta jokin aika sitten oli lehdessä ilmoitus, jotta haluavat vain ja ainoastaan isoja vaatteita eli ylipainoisten vaatteita, kun muuta vaatetta on jo liikaakin. Eli köyhä suomessa on ylipainoinen. Monien mielestä pitäisi hyvätuloisia verottaa enemmän ja antaa köyhemmille. Itse olen vuosia opiskellut puolinälässä ja tehnyt "töitä" hyvän työpaikan ja yleensäkkin työpaikan saamiseksi. Ja nyt sitten minun pitäisi roposeni antaa köyhille. En anna. .

Käypäs joskus ruokakaupassa katselemassa hintoja. Lähtökohtaisesti mitä enemmän tuotteessa on hiilihydraatteja/rasvaa/kaloreita, sitä vähemmän se maksaa. Ja mitä "täydempää" (paljon ravintoaineita/proteiinia) se on, sitä kalliimpaa....

Mutta, vähävarainenkin voi saada terveellistä ruokaa edullisesti käymällä syksyllä sienestämässä, kesällä marjastamassa, jos omistaa pakastimen. Ja esim. soijarouhe on edullista, niin kuin myös esim. kaali, jotkut hedelmät, juurekset ja maitorahka...

Mutta vertaapa jauhelihan ja makkaran hintoja kalkkunan, broilerin tai kalan hintaan. Tai rasvaisen sokerijogurtin hintaa rasvattomaan ja sokerittomaan jogurttiin, jossa esim.kuitua/lisätty b-vitamiinia tms.

Niin, kumpi onkaan halvempaa?

Vierailija
106/308 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
107/308 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on vaikka 168 cm pitkä? Veikkauksia?

Huh huh. se sanoo neuvolatädille suoraan, että terveellinen ruoka on kallista, sitä ei siksi voi syödä.

Vierailija
108/308 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke on minimissään n. 700€, työttömän työmarkkinatuki n. 500€. Työikäisellä on perhekin elätettävänä (lapset laskettu tuohon summaan jo), eläkeläisellä kumppanina yleensä toinen samanlainen, joka tienaa myös vähintään takuueläkkeen. Köyhiä eivät ole ja kun ei ole samanlaisia menojakaan mitä nuoremmilla, miten eivät muka pärjää ilman ruokajonoja??

Paniikkihäiriö hyvin, hyvin harvoin riittää eläkkeeseen. Esim. itse sairastan sitä, ahdistuneisuushäiriötä JA pers.häiriötä, mutta eläkkeestä ei ole puhuttu SANAAKAAN. Paskanmarjat, kursseille ja ryhmiin vaan, ei eläkkeellä parane noista ollenkaan! Ja jos kerran lääkityksen turvin tuokin mamma pystyi käymään ihmisiä tulvivassa ruokajonossa, niin mihin sitä eläkettä tarvitsi? Aika moni käy ihan töissäkin, vaikka olisi mitä diagnoosia.

Vierailija
109/308 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä vaan ollut varaa televisioon, kun oltiin samassa pinteessä 15 vuotta.

Sitten mies sai töitä ja minä niin ostimme television ja tietokoneen. Windows on pikkuisen muuttunut sitten win95 mallista.

Ajokorttiin ja autoon meillä ei ole vieläkään varaa, mutta tällä tahdilla säästämällä ehkä saamme ajokortin miehelle noin 7 vuoden päästä ja auton 7 vuoden päästä eli yhteensä 14 vuoden päästä.

Valitettavacsti emme voi ottaa vastaan töitä, koska työmatkat vaatisivat auton joten tulevaisuudessa joudumme olemaan yhteiskunnan elätteinä kuukausiakin putkeen enennkuin joku meistä saa taas töitä inhimillisen läheltä.

Kyllä tuo köyhyys on kamala loukku. Rahaa jää ruokaan, muttei juurikaan vaatteisiin. Meillä ei harrasteta ulkoilua, koska vaatteet pitää säilyttää ehjinä. Eli emme harrasta liikuntaa, koska verryttelyasuihin ja lenkkareihin ei ole varaa.

Televisio ja tietokone on mukava uudistus meidän köyhään perheeseen. Emme ole niin pimennossa maailman tapahtumista. Mukava seurata maailmaa ja yrittää ymmärtää politiikkaakin. Maailma on muuttunut paljon sitten 90-luvun. Meidän perhe on tavallaan viettänyt sammiossa viimeiset 20 vuotta. Sitä se köyhyys teettää. Onneksi on varaa syödä edes. Ruoka on ihmiselle, köyhälle ihmiselle ainut lohtu seksin ohella.

Vierailija
110/308 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo, jossa perhe asuu, on uudistuotantoa, ja samannäköisistä saa meidän kulmilla pulittaa 5000-10 000 euron neliöhintoja. Okei, perhe ehkä asui jossain halvemmalla alueella, mutta silti: asumisen puitteet ovat huippulaatua. Huonekalut ehkä vähän kulahtaeita/eriparisia, mutta sellaisia oli itsellä ja kaikilla omilla kavereilla opiskeluaikoina.

Suurin ongelma perheellä taitaa olla mielialapuolella, tiettyä aloitekyvyttömyyttä jne, joka heijastuu siten ettei oikein viitsitä siivota, urheilla tai laittaa terveellistä ruokaa. Sellaista voi esiintyä kellä vain, tulotasosta riippumatta.

Aineellisesti heillä näyttäisi kuitenkin menevän aika hyvin.

Vierailija
111/308 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ihmisiä, jotka ovat oikeasti köyhiä. Tyyliin, että lääkkeet moneen osaan että riittävät pidemmäksi aikaa. Valot pois muualta kuin sieltä, missä kulloinkin on.

Olisi ollut hyvä, jos tekijät olisivat vielä laskeneet paljonko euroja yhteiskunta on näihin "köyhiin" upottanut ja paljonko he ovat työtä tekemällä tai muutoin vastaavasti yhteiskunnalle tuottaneet.

Vierailija
112/308 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän päin asuvat Helsingiä, täällä ilmenee, että sillä alueella asustaa kaikki sos.pummit yms. spurguja, mielenterveysongelmaisia, narkkareita. mistä päättelet niin??? Tapulikaupungin osako? Kaupungin vuokra-asunto, paljonkohan itse laittavat vuokraan???

Vierailija
113/308 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat eri asioita! Mun autistinen lapsi ei puhu eikä ymmärrä puhetta. Todennäköisesti ei koskaan tule puhumaan eikä ymmärtämään puhetta kunnolla. On jo niin iso ja kuntoutuksia on takana monta vuotta.

75% autisteista on kehitysvammaisia.

Miten puhumaton, puhetta ymmärtämätön henkilö selviää itsenäisesti yhteiskunnassamme?

Vierailija
114/308 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mitään. Jos on varaa ostaa valmispuuroja ja vanukkaita perheeseen, niin kyllä kyseessä on kyvyttömyys huolehtia raha-asioista. Siinä tuilla vain ylläpidetään tuollaista elämäntapaa. Pitäisi passittaa elämänhallintakurssille ehdoksi tuille.

Vierailija
115/308 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsisi ihan muunlaista tukea kuin rahallista. Eli nimenomaan jotain elämänhallintaopastusta.

En kadehdi heidän osaansa tässä elämässä, enkä heiltä ottaisi pois sitä, mitä saavat, mutta... Toivoisin, että tämä yhteiskunta tekisi tällaisten perheiden eteen muutakin kuin tuuppaisi rahaa tilille. Ihmistä on vaikea auttaa, jos tämä ei itse apua huoli, mutta...

Ja sille, joka huolehti autistisen lapsen tulevaisuudesta... Kukaan täällä ei varmasti lapsellesi pahaa toivo.

Fakta on se, että kaikista ei koskaan ole työelämään. Lapsesi ei kuitenkaan jättäydy työelämästä sivuun omasta halustaan / omaa syytään.

Elämäntapalusmu on aivan eri asia kuin kehitysvammainen (väärä termi tässä yhteydessä, mutta en nyt parempaakaan keksi). Yhteiskunnan pitää pystyä huolehtimaan heikoimmistaan, mutta eri asia ovat ihmiset, jotka lypsävät tätä heikoimpia varten rakennettua systeemiä vain omaa laiskuuttaan. Fakta on se, että ellei näitä järjestelmän hyväksikäyttäjiä saada kuriin, koko systeemi romahtaa jossain kohtaa... Sitten ei enää tukea riitä niille, jotka oikeasti sitä tarvitsisivat.

Vierailija
116/308 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mitään. Jos on varaa ostaa valmispuuroja ja vanukkaita perheeseen, niin kyllä kyseessä on kyvyttömyys huolehtia raha-asioista. Siinä tuilla vain ylläpidetään tuollaista elämäntapaa. Pitäisi passittaa elämänhallintakurssille ehdoksi tuille.

ensinnäkin luultavasti se valmispuuro tuli sieltä ruokajonosta. Mutta vaikkei olisi tullutkaan, niin koettakaa nyt tajuta, että ei joka ikinen ostos, joka ei satu olemaan sitä halvinta mahdollista, ole aina osoitus kyvyttömyydestä hallita elämää, käsitellä rahaa ja hoitaa taloutta.

Itseäni kyllästyttää lukea, miten näissä ketjuissa listataan aina voitonriemuisena vanukkaat, tupakat, kaljat, telkkarit, yms. ja tätä listaa sitten pidetään osoituksena siitä, että "köyhät eivät vain osaa hoitaa asioitaan". En nyt väitäkään noita ehdottoman tarpeellisiksi hankinnoiksi, mutta se nyt vaan on elämää, että kaupasta ostetaan elintarvikkeita. On aika tökeröä väittää, että ihminen "ei voi olla köyhä, jos on varaa ostaa vanukkaita". Ei niitä vanukkaita kuitenkaan mistään timanteista ole jauhettu.

Vanukkaat eivät ole mitään luksusta, ne eivät ole mikään "tuollainen elämäntapa", jota "ylläpidetään tuilla". Vanukkaat ovat vain vanukkaita. Niitä ostavat jotkut köyhät ja jotkut varakkaat, ja aika moni ei varmaan ostakaan.

En itse ota kantaa dokumentin perheen elämäntyyliin, koska sitä on jo ruodittu aika paljon useassakin ketjussa. Puhun yleisellä tasolla.

Vierailija
117/308 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olin kyllä todella laihassa kunnossa. Kahdelle päivälle saattoi olla kaapissa 5 perunaa ja 1 lihaliemikuutio. Vanhemmilta ei tippunut rahaa ja tupakkaan ei mennyt, enkä sidukoita ostellut. Mutta oli pakko ostaa kirjoja ja kyniä ja luentopaperia ja sairaanhoitajan puku käytännön tunneille.

Että jos on oikeasti köyhä niin on kyllä laiha kun ei ole varaa mättää ruokaa naamaansa.

muttei silloin pitäisi sanoa "näkevänsä nälkää".

vaikka olisi ylipainoinen. Kyse on ruoan laadusta.

Ilmeisesti sinusta köyhän pitäisi oikein olla koko ajan nälkäinenkin, että olisi "oikea" köyhä?

Haluaisitko oikeasti asua maassa, jossa olisi nälkää näkeviä tuolla kaduilla?

Lisäisi muuten turvattomuutta reilusti, jos olisi niin suuret tuloerot.

Te reppanat ette kaikessa kohkaamisessanne ymmärrä, että köyhien tukeminen auttaa myös teitä itseänne.

Maissa joissa on paljon köyhiä (vrt. Brasilia) on myös slummit, katulapsiongelma, valtavasti järjestäytynyttä rikollisuutta jne.

Itse en ainakaan halua elää kivimuurien ja sähköaitojen sisällä, kuten monissa afrikan ja etelä-amerikan maissa hyvätuloiset elävät.

Vierailija
118/308 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsisi ihan muunlaista tukea kuin rahallista. Eli nimenomaan jotain elämänhallintaopastusta.

En kadehdi heidän osaansa tässä elämässä, enkä heiltä ottaisi pois sitä, mitä saavat, mutta... Toivoisin, että tämä yhteiskunta tekisi tällaisten perheiden eteen muutakin kuin tuuppaisi rahaa tilille. Ihmistä on vaikea auttaa, jos tämä ei itse apua huoli, mutta...

kuinka paljon sen perheen elämäntyyli sitten poikkeaa keskivertosuomalaisen elämäntavasta? keskivertosuomalainen syö aika huonosti - lihaa, eläinrasvaa, liian vähän kasviksia - ja liikkuu liian vähän (yksityisauto kun on NIIN kätevä!). Keskivertosuomalainen on ylipainoinen verrattuna moneen muuhun kansaan vaikkapa Euroopassa, ja suomalaisten keskimääräinen paino on noussut todella paljon muutamassa kymmenessä vuodessa.

Miksi juuri köyhien pitäisi saada elämäntapavalmennusta? Eikö sitä pikemminkin kaipaisi suurin osa suomalaisista?

Vierailija
119/308 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin dokkarin pari päivää sitten ja tässä omia ajatuksiani...

Todellisia köyhiä tämä perhe ei edusta. Olohuoneesta löytyi iso taulu-tv, tietokoneet ja poppivehkeet. Rojua ja tavaraa oli yllin kyllin, hyllyt pursuilivat kaikenlaista krääsää liiankin kanssa.

Jos maito tai ruoka on niin loppu, että pitää sukulaisilta tai avustuslaitoksista ruinata, kannattaisi ensimmäiseksi laittaa kodinelektroniikkaa myyntiin vaikka huuto.nettiin ja ostaa pienempää ja vaatimattomamapaa tilalle.

Itsensä sairaalloisen lihavaksi syöneen Mira-äidin ainoa liikuntamuoto taitanee olla ilmaisten ruokapussien metsästysreissut, joko Hurstille tai sitten muualle. Hurstillekaan hän ei viitsinyt huonolla ilmalla omien sanojensa mukaan edes vaivautua.

Naureskellen kerrataan päivän tapahtumia: "no ei siellä Hurstilla ollut mitään kehuttavaa tarjolla". Eli nämä "köyhät" siis kehtaavat vielä arvostella ilmaista, heille maksutonta ruoka-apua!

Sitten kun rahaa on tilillä, nostetaan kerralla kaikki pois ja lähdetään lähikapakkaan laulamaan karaokea ja ryyppäämään! WTF? Lapsi annetaan viikonlopuksi tukiperheeseen hoitoon, kun on niin "kauhean raskasta olla pikkulapsen kanssa kotona" ja vielä kahden vanhemman voimin?

Nirsot ja henkisesti köyhäthän tässä on kyseessä. Eikä köyhyys itsessään periydy! Laiskuus, uusavuttomuus ja ajattelumallit kyllä.

Vierailija
120/308 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olin kyllä todella laihassa kunnossa. Kahdelle päivälle saattoi olla kaapissa 5 perunaa ja 1 lihaliemikuutio. Vanhemmilta ei tippunut rahaa ja tupakkaan ei mennyt, enkä sidukoita ostellut. Mutta oli pakko ostaa kirjoja ja kyniä ja luentopaperia ja sairaanhoitajan puku käytännön tunneille.

Että jos on oikeasti köyhä niin on kyllä laiha kun ei ole varaa mättää ruokaa naamaansa.

Olit varmasti paljon köyhempi kuin tuo dokumentin perhe. Mutta ei se silti tarkoita sitä, etteikö tämäkin perhe olisi köyhä. Voi olla oikeasti köyhä myös, vaikka ei näkisi nälkää jatkuvasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi