Voi luoja, mä en jaksa enää... 9v:n matikanläksyt...
Yhtä vollotusta ja vinkunaa. Yritän auttaa ja lapsi on vaan ihan hepuliahdingossa ja huutaa ja vonkuu ja kaikki mun opit menee ihan ohi. Yksinään kun yrittää niin kirja lentää seinään tai alkaa vaan tehdä muita juttuja. Nyt olis vielä aukeama tekemättä huomiseksi. EN JAKSA!!!
On houkuteltu, että kun on läksy tehty niin hieron ja annan kaakaota ja mennään yhdessä saunaan ja luen kivaa kirjaa hänelle. Ei auta, ei. Mikään ei tunnu auttavan. Itse olen saanut pinnan pidettyä kurissa ja oltua ystävällinen, pakko oli nyt tulla ottamaan oma hengähdystauko ennen kuin repeän liitoksistani minäkin :(
Kommentit (30)
Opetelkaan naiset ranskalaisia tapoja, niin kaikki ongelmat ratkeavat.
Ei heillä ole tällaisia ongelmia. Lapset on opetettu jo alle vuoden ikäisinä, että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Eli ei mitään vetelehtimistä läksyissä tai tulee läpsyt päähän. Jos maristaan, tulee kopsaus otsaan. Jos on hidas niin viedään kouluun ja nauretaan opettajan kanssa makeasti lapsen tekemättömille tehtäville.
Kyllä se siitä kouliintuu ja oppii tekemään läksynsä. Ei tule turhaan äitiään vaivaamaan enää. Äidillä on muutakin tekemistä kuin auttaa lasta matikanläksyissä. On tuo vogue vielä kesken ja pallot pillussa meinaa tippua koulupöydän ääressä.
Tiedän, että matematiikka on monille hankalaa. Ja se on sitä todennäköisesti vielä pitkään, mahdollisesti aina. Vaadi opettajalta tukiopetusta, itse sain sitä alaluokilla ja se auttoi, vaikka jotkut pilkkasivat, ei haitannut.
Ongelmat ovat eri perheissä niin erilaisia. Itselläni on yksi lapsista melko älykäs, eikä koulu tarjoa hänelle mitään haasteita. Siinäkin on kuule pulma purtavana :(
seikkailusta. Meillä vähän sama tyyli: nyt meillä on vierailulla herra Kertomataulu.
Meillä auttoi kun opettajan kanssa sovittiin, että lapsi on viikon läksykerhossa koulun jälkeen.
Nykyään jos ei läksyjen teko suju, niin poika joutuu taas viikoksi läksykerhoon. Toimii. Suosittelen jos mahdollista. :)
äidinkielen kanssa! Kirjoittaminen TODELLA tuskien taival. Välimerkit, sanavälit ja kaksoiskonsonantit unohtuu säännöllisesti. Lukee jo suht sujuvasti. Opettaja ehdotti kakkosluokan kertaamista, jotta pärjäisi paremmin kolmannella alkavan uuden kielen kanssa. Mitä mieltä olette tästä?!?!
Mitä te vanhemmat lellitte niitä lapsianne? Oma isäni käski minun istua keittiön pöydän ääressä, kunnes olin saanut matikan (ja englannin) läksyt tehtyä ja oikein. Ylös ei noustu ennen sitä. En oikein jaksanut ala-asteella tehdä mitään koulussa. Sitten kotona tulikin huutoa jos meni tehtävät väärin. Monta iltaa meni itkien, nyt nauretaan sille iskän kanssa. Opiskelen matikkaa yliopistossa nykyään.
Ei ihme, että nuorilla ei ole käytöstapoja enää.
Se menee ohi kun oppii rutiinit.
Läksyjä on kyllä aika paljon ton ikäselle.
Mua kertomuksessasi huolestuttaa toi että palkitset ja kinuat lapsesi tekemään jokapäiväisiä läksyjä. Palkitse mieluummin vain silloin tällöin. Toi lapsen viihdyttäminen läksyjen takia on turhaa ja vahingollista.
Tiedän että vaikeeta on, mutta lapsen on vaan tehtävä ne läksyt ilman palkintoja. Heti koulun jälkeen. "Nyt istutaan ja tehdään ja kiukuttelua en kuuntele yhtään" Laitat vaikka eteiseen istumaan missä ei ole mitään "viihdettä" tarjolla, mutta läksyille ei ole vaihtoehtoa. Kirjoja ei heitellä. Läksyt tehdään ja sitten saa levähtää.
Näin se vaan on eikä tästä ole mitään pakokeinoa. Tottuu kyllä pian, mutta sun on pidettävä pääsi. Tässä on kyse lapsen tulevaisuudesta. Oppimistaidot on yksi ehdottomasti tärkein asia mikä ton ikäsenä pitää oppia!
Tsemppiä. Kyllä se helpottuu. :)
Joo meillä ihan sama sota joka ilta. Lukiolaseni ei suostu ottamaan edes kaakaota vastaan. Batman laskut eivät ole auttaneet ja etanat ovat hävinneet kuvioista jo monta vuotta sitten. Yritän ehdottaa hieronta-aikaa, mutta hän ei suostu ottamaan kosketustani vastaan. Saunaan hän ei suostu minun kanssani tulemaan, ksoka olen kuulemma BOOMERI. En tiedä mitä tuo sana tarkoittaa, mutta ehkä se on kehu.
YST TERV. perheen äiti 43
Tauottakaa! Teette 15min ajastimen kanssa. Tällöin lapsi tietää, että kidutus loppuu jossain vaiheessa ja jaksaa tsempata.
Ja läksyjä pitäisi olla korkeintaan sen "mökin" verran, eli max. neljäsosasivu. Jos on sitä enemmän, niin yhteys opettajaan: onko lapsi ymmärtänyt väärin? onko läksyjä paljon siksi, ettei saa tehtyä koulun aikana? ja mitä voi muuttaa, jotta saisi tehtyä koulun aikana? Onko läksykerhoa koululla? Tarvitseeko lapsi tukiopetusta? Voiko lapselle antaa vähemmän/ helpompia läksyjä?
Ei heillä ole tällaisia ongelmia. Lapset on opetettu jo alle vuoden ikäisinä, että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Eli ei mitään vetelehtimistä läksyissä tai tulee läpsyt päähän. Jos maristaan, tulee kopsaus otsaan. Jos on hidas niin viedään kouluun ja nauretaan opettajan kanssa makeasti lapsen tekemättömille tehtäville.
Kyllä se siitä kouliintuu ja oppii tekemään läksynsä. Ei tule turhaan äitiään vaivaamaan enää. Äidillä on muutakin tekemistä kuin auttaa lasta matikanläksyissä. On tuo vogue vielä kesken ja pallot pillussa meinaa tippua koulupöydän ääressä.