Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi luoja, mä en jaksa enää... 9v:n matikanläksyt...

Vierailija
02.04.2012 |

Yhtä vollotusta ja vinkunaa. Yritän auttaa ja lapsi on vaan ihan hepuliahdingossa ja huutaa ja vonkuu ja kaikki mun opit menee ihan ohi. Yksinään kun yrittää niin kirja lentää seinään tai alkaa vaan tehdä muita juttuja. Nyt olis vielä aukeama tekemättä huomiseksi. EN JAKSA!!!



On houkuteltu, että kun on läksy tehty niin hieron ja annan kaakaota ja mennään yhdessä saunaan ja luen kivaa kirjaa hänelle. Ei auta, ei. Mikään ei tunnu auttavan. Itse olen saanut pinnan pidettyä kurissa ja oltua ystävällinen, pakko oli nyt tulla ottamaan oma hengähdystauko ennen kuin repeän liitoksistani minäkin :(

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te vanhemmat lellitte niitä lapsianne? Oma isäni käski minun istua keittiön pöydän ääressä, kunnes olin saanut matikan (ja englannin) läksyt tehtyä ja oikein. Ylös ei noustu ennen sitä. En oikein jaksanut ala-asteella tehdä mitään koulussa. Sitten kotona tulikin huutoa jos meni tehtävät väärin. Monta iltaa meni itkien, nyt nauretaan sille iskän kanssa. Opiskelen matikkaa yliopistossa nykyään.

Ei ihme, että nuorilla ei ole käytöstapoja enää.


läksyt on lapsen työ, ei siitä pidä erikseen palkita. Koululla on velvollisuus järjestää tukiopetusta ja suosittelen sitä ottamaan ennen kuin tippuu kokonaan kärryiltä. Ne kodin opetusmetodit voi vaan sekottaa entisestään. 9v koulunkäynti on vielä helppoa, jos nyt ei pärjää niin miten jatkossa.

Vierailija
2/30 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te vanhemmat lellitte niitä lapsianne? Oma isäni käski minun istua keittiön pöydän ääressä, kunnes olin saanut matikan (ja englannin) läksyt tehtyä ja oikein. Ylös ei noustu ennen sitä. En oikein jaksanut ala-asteella tehdä mitään koulussa. Sitten kotona tulikin huutoa jos meni tehtävät väärin. Monta iltaa meni itkien, nyt nauretaan sille iskän kanssa. Opiskelen matikkaa yliopistossa nykyään. Ei ihme, että nuorilla ei ole käytöstapoja enää.

läksyt on lapsen työ, ei siitä pidä erikseen palkita. Koululla on velvollisuus järjestää tukiopetusta ja suosittelen sitä ottamaan ennen kuin tippuu kokonaan kärryiltä. Ne kodin opetusmetodit voi vaan sekottaa entisestään. 9v koulunkäynti on vielä helppoa, jos nyt ei pärjää niin miten jatkossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOivottavasti teillä ei ole kirjana se karmea tuhattaituri...)


Meillä sitä sarjaa käyttävät molemmat lapset, tosi kivalta tuntuu.

Ainakin tuhattaiturissa yhdellä aukeamalla on todella vähän tekemistä.


sillä on tutkitusti nykyään käytössä olevista alakoulun kirjasarjoista huonoimmat oppimistulokset.

Vierailija
4/30 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tuollaiset lapset saivat tukiopetusta.



Muistakaa myös vaatia lapselta keskittymistä, ettei hänelle jää kuvaa, että kaiken täytyisi aina vain olla "kivaa". Tämä siis ottaen huomioon sen, ettei vaatimus tietenkään auta, jos ei oikeasti tajua.



Muistakaa myös priorisointi: jos lapsi ei jaksa kaikkia läksyjä oppimisvaikeuksien takia, niin priorisoikaa: tärkeimmät ovat äidinkieli, matikka ja englanti. Tässä järjestyksessä. Muita aineita on helpompi paikkailla myöhemmin, koska niitä voi itseopiskella. Mutta nuo 3 ratkaisevat niin paljon ihan peruspärjäämisestä nykyelämässä!

Vierailija
5/30 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on lapsen työ ja arvosanat ovat palkka hyvin tehdystä työstä.



Meillä näin ja toimii. Lapset eivät ole saaneet kokeista kasi puolta heikompia. Käytösnumero sen sijaan vilkkaalla pojalla on ainut ysiä pienempi. Tytöllä käytöksen kanssa ei häikkää.

Vierailija
6/30 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..omasta lapsuudestani kuinka hermostuin matematiikan läksyistä kun en osannut en sitten millään. Opettaja kun olette että jos laskut tekemättä niin sitten on vain laiska. Usein en ymmärtänyt sanallisia tehtäviä lainkaan enkä tiennyt mitä pitäisi laskea. Vielläkin olen matemaattisesti heikko ja lasken sormien avulla. Joudun myös keskittymään jotta osaan katsoa kellon oikein. Mitään diagnoosia vaikeuksiini en ole koskaan saanut ja olen pärjännyt ihan ok, ns. suoritetason työssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt meette yhdessä tekemään ne,

meet lapsen viekkuun ja sanot, että katotaas ny mikä mättää, äiti auttaa sua, monesti lapsi sitte ite oivaltaa ja saa ne tehtyä kun vain se "henkinen tuki" on fyysisesti lähellä, sitten voit vielä jutella samalla, että onpas teillä jo vaativia laskuja, osaatpa hienosti, taidat olla kohta äitiis taitavampi laskija tms kevyttä juttelua ja laitat saunan jo valmiiksi päälle ja kannustat ja kannustat ja hei...



koita keksiä ihan hassuja esimerkkejä jos tulee pulmia tyyliin jos batmanilla on 140 etanaa ja spiderman syö niistä kolmasosan niin paljonks niillä jää supermiehelle iltapalaks tms mikä ny on aiheena, meillä jelppaa ajatuslukkoihin tämmöset hassutteluesimerkit, vaikka samalla harjoitellaankin ;)

Vierailija
8/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten avata asiaa lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisi koulusta lisäopetusta?

Vanhemman ei tartte opettaa oppilasta, se on koulun tehtävä.



Aika hurjaa jos lasta pitää ostaa tekemään läksyjä. :(



Jos ei osaa niin miksi ei? Onko se vaan jokkut tietyt osa-alueet vaikeita?

Ehkä tunnilla on jotenkin häiriintynyt opiskelu? Voisiko siirtää paikkaa (jos vaikka istuu kaverin vieressä eikä kuuntele tunnilla) tai kenties lapsella on huono näkö? Voisiko vaikka edessä istuminen auttaa? Mitä opettaja sanoo?

Vierailija
10/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon niitä läksyjä oikein on, vai onko lapsi ollut poissa koulusta? Tavallisesti alakoulussa tulee matikasta läksyjä joku neljännessivu tai puoli sivua kokeintaan. Onko koulussa joku ongelma, ettei siellä saa tehtyä? Olisko tarjolla pienryhmää tms, jossa saisi vähän aikaa ottaa tahtia kiinni?



Meillä on keskittymisongelmainen lapsi, jonka kanssa tahkottiin tuota samaa ilmiötä. Pienryhmä auttoi, mutt akyllä se kärsivällisyyttä silti vaati. Ehkä kannattaisi pitää nyt tässä välissä kunnon tauko ja käydä vaikka lumitöissä tai pihalla juoksemassa, että aivot saa happea. Stressaantuneena ei opi.



[Mä en tiedä, lohduttaako sua lainkaan, mutta nyt kahdeksannella luokalla meidän lasta pidetään matemaattisesti lahjakkaana. TOivottavasti teillä ei ole kirjana se karmea tuhattaituri...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tueksi viereen ja lapsi tekee. Valppaana katsot, että jos meinaa harhautua pois kirjan tehtävästä touhamaan muuta, isket heti jonkin asiaan liittyvän kysymyksen ja palautat lapsen takaisin kirjan sivulle. Tehkää pienissä pätkissä, lupaa lapselle esim. 5 minuutin tauko jokonkin väliin. Me käytiin oikein pihalla ulkona virkistymässä tauolla (seistiin kaksi minuuttia parvekkeella) ja tultiin sitten jatkamaan.



Noin vuosi tuohon meni ja nyt keskittyminen on jo ihan toista luokkaa näin treenattuna. Lapsi tekee nykyään itsekseen tehtävät.



Meillä oli siis samanlaista. Pääosin levottomuus tuli siitä suuresta määrästä tehtäviä, ne tuntuivat lapsesta ylivoimaisilta määriltä.

Vierailija
12/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein oli kolme sivua matikkaa kotona tehtävänä. Kaksi sivua noista olisi pitänyt pystyä tekemään koulussa, mutta siitä oli ehkä yksi lasku tehtynä. Eritysopetusta ei riittänyt meidän lapselle asti, kun oli muita enemmän tarvitsevia luokassa. Joten vanhemmat korvaa sitten sen puutteen. Rankkaa oli, koska kakkosluokalla on usein matikkaa läksynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesti alakoulussa tulee matikasta läksyjä joku neljännessivu tai puoli sivua kokeintaan.

Kyllä niitä aukeama helposti tulee, joskus enemmänkin.

Meillä myös keskittymishäiriöinen lapsi ja kuulostaa tuttuakin tutummalta. Viimeeksi tänään on taisteltu oikein urakalla useampi tunti ja nimenomaan matikan läksyjen kanssa.

Pitäkää tosiaan se tauko ja pilko pienempiin osiin. Vaikka niin, että kun 2 laskua on tehty voi hetken touhuta muuta ja sitten taas jatkatte.

Vierailija
14/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus menee läksyihin ja varsinkin matikan läksyihin mooonta tuntia.

Keskittymiskyky aivan nollassa. Välillä ollaan pöydän alla ja välillä pöydän päällä. Jos jättää yksin "tekemään" niin syö kynää ja kumia tai kaikkea muuta kun matikkaa. Ongelmia matikassa on ja se on toooodella vaikeeta pojalle, mutta kun opitkaan ei mene perille. Ja jos ei osaa niin lentää kirjat ja itkua väännetään.



Ei auta meillä yksinkertaiset, hassut tai muutkaan esimerkit. Kun ei vaan oivalla niin ei oivalla. Koulussa saa tukiopetusta, mutta ei tunnu auttavan. Läksyjä tehdään nykyään kaksi tuntia ja jos ei siinä ajassa ole valmista niin loput jää tekemättä ja siitä laitan opelle reissariin tiedon.



Olen jo itsekin ihan hukassa kun en enää kertakaikkiaan tiedä mitä teen. Yritän vielä koulupsykologin kautta saada pojalle apua. Olen samaa mieltä kun tuossa eräs sanoi,että koulun tehdtävä on opettaa, ei koti. Tämä ei vaan tunnut toimivan ainakaan meidän koulussa. Kotona voidaan opettaa ihan eri tavalla kun koulussa, ja jos lapsella on vaikeuksia niin eihän ne kaksi ei tapaa auta, sekoittaa pään vaan entisestään.



Tää aihe suututtaa ja itkettää niin koska käy poikaa niin sääliksi ja haluaisi auttaa, mutta kun en vaan tunnu osaavan.



Ap, valitettavasti en osaa auttaa, mutta olen hengessä mukana. Tsemppiä sinne. Tiedän kuinka rankkaa se on sekä sinulle että lapselle.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todennut että ne läksyt tehdään NYT eikä myöhemmin. Kirja esiin niin katsotaan. Sitten rauhoitumme yhdessä pulmien ääreen. Mutta se raivo on hyvä päästää ulos, molempien. Ja toinee mankuu ja marisee ettei kiinnosta, niin hänhän ei samalla mitään kuuntele.



Läksyjen tekoon ei lahjota eikä houtella. Nyt testaa sinua ja rajojasi.

Vierailija
16/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi matikkaa opi sivu määrillä vaan oivalluksilla, kuinka ne syy-yhteydet matikassa pelaa. Voisitte kysyä erityisopen arviota mahdollisesta kevennetystä matematiikasta. Tässä on vielä kaksi kuukautta aikaa, se voisi helpottaa kaikkien olo loppulukukaudeksi.

Vierailija
17/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOivottavasti teillä ei ole kirjana se karmea tuhattaituri...)


Meillä sitä sarjaa käyttävät molemmat lapset, tosi kivalta tuntuu.

Ainakin tuhattaiturissa yhdellä aukeamalla on todella vähän tekemistä.

Vierailija
18/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnilla tehtyä. Toiset tekee tunnilla kaksi aukeamaa ja kotiin jää se puoli sivua. Toiset tekee tunnulla puoli sivua ja kotiin jaa kaksi aukeamaa.



Ap:tä en osaa auttaa, ikävä kyllä. Voisiko keksiä jonkun ulkoisen motivointikeinon? Lupasin jossain vaiheessa omalle alakoululaiselle rahabonuksen jokaisesta kiitettävästä koenumerosta - koskaan sen jälkeen ei tullut kasia. Kaikkia ei tietenkään motivoi samat asiat.

Vierailija
19/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jätetty kerralla tehtäväksi. Vaan ne jaoteltiin kahteen osaan, joten se määrä ei lapsesta ollut ihan kaottiisen suuri.



Eli teki koulusta tullessa heti sovitusti osan. Yhdessä katsottiin kaikki läksyt ja päätettiin, mitkä tehdään nyt. Eli tehtiin vaikka 3 laskua. Sitten sovittiin illalla aika, milloin tehdään ne loput 3.



Homma alkoi pikkuhiljaa sujua. Ongelmana oli ollut se, että se läksymäärä näytti niin isolta ja aiheutti jonkinlaisen aloitusvaikeuden ja paniikin, ettei selviä niistä.



Eli pari laskua kerrallaan, sitten pidätte sovitun tauon muutaman tunnin ja sitten loput.



Vierailija
20/30 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisi se tunnilla käyty aukeama osin tekemättä.

tunnilla tehtyä. Toiset tekee tunnilla kaksi aukeamaa ja kotiin jää se puoli sivua. Toiset tekee tunnulla puoli sivua ja kotiin jaa kaksi aukeamaa.

Ap:tä en osaa auttaa, ikävä kyllä. Voisiko keksiä jonkun ulkoisen motivointikeinon? Lupasin jossain vaiheessa omalle alakoululaiselle rahabonuksen jokaisesta kiitettävästä koenumerosta - koskaan sen jälkeen ei tullut kasia. Kaikkia ei tietenkään motivoi samat asiat.