Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökille tuppautuvat vieraat ovat urbaanilegendaa

Vierailija
31.07.2026 |

Olen mökkeillyt koko ikäni, eikä mökillemme ole kertaakaan kukaan tullut tai ollut tuppautumassa ilman kutsua. Useimmilla tuttavillani ja ystävilläni on myös mökki, tai on ollut, eivätkä hekään koskaan valita mistään kutsumattomista vieraista. Päin vastoin joskus valitellaan siitä, että olisi kiva, jos joku siskon perhe tai hyvä ystävä tulisi mökille, mutta nykyään on ihmisillä niin paljon kaikkea, että yhteistä, sopivaa viikonloppua on vaikea löytää. Ja yhä useamman ystäväpiirissä on myös ihmisiä, jotka eivät halua esim. käyttää ulkovessaa tai nukkua missään saunakamarissa, ja ovat ihan suoraan kieltäytyneet mökkikutsusta tämän takia. 

Tämä joka kesäinen iltapäivälehtien aloittama keskustelu on aivan huuhaata, joku vanha urbaanilegenda, joka yhä elää. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se homeenhaju tarttuu niin vaatteisiin. 

Vierailija
2/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin. Muutamat välit meneet.

T: Mökin omistaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et osaa sanoa "ei"? 

Vierailija
4/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy kyllä kutsumatta kotona ja mökillä.  Mutta ei koskaan ole harmia ollut.

Vierailija
5/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa sanoa "ei"? 

Osaan. Siksi ne välit ovatkin menneet. Oletko idiootti?

Vierailija
6/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla sukulaiset ympäri Suomen tulivat kotiimme yllätysvieraina, samat jotka mielellään lähtivät myös hautajaisiin. Karjalan evakkoja. Saako sinun kotiisi tulla yllätysvieraana, minun ei.

Vierailija
7/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5 kielenkäyttösi on rumaa

Vierailija
8/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mökilleni monesti.

"Kun minulle ei ole käynyt niin, ei kenellekään muullekaan ole voinut."

Sääliö.

Vierailija
9/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla toisten mökeille väkisin änkeäjä. Eihän ne kehtaa vastaan sanoa?

Vierailija
10/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla sukulaiset ympäri Suomen tulivat kotiimme yllätysvieraina, samat jotka mielellään lähtivät myös hautajaisiin. Karjalan evakkoja. Saako sinun kotiisi tulla yllätysvieraana, minun ei.

Niin, juurikin tämä urbaani legenda. 60-luvulla ihmisillä ei vielä ollut omia mökkejä kuten ennen, siksi mentiin sukulaisiin. Myös sukusiteet olivat kiinteämmät, mikä nykyihmistä hirvittää.

Eihän ihmiset käy muutenkaan enää kylässä, saati sitten toisen mökille jauhamaan tylsiä juttuja. Mieluummin menevät kylpylään.

Yleensä niiden mökille, jotka tästä valittavat, kukaan ei halua tulla. Ovat niin ikävystyttävää seuraa ja saahan sitä olla ikävystyttävä, ei se ole laissa kielletty.

Vierailija
11/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mökilleni monesti.

Sääliö.

Kerro lisää. Ikäsi ja ketkä sinne pyrkivät. Ja miksi? Oletko niin magneettinen ihminen? :)

Vierailija
12/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mökilleni monesti.

Sääliö.

Kerro lisää. Ikäsi ja ketkä sinne pyrkivät. Ja miksi? Oletko niin magneettinen ihminen? :)

Sellainen mökki, jossa suvulla oli tapana kokoontua. Ja omistajien vaihtuminen ei auta yhtään, samat urpot tunkee sinne kuin omistaisivat paikan.

Vierailija
13/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käy kyllä kutsumatta kotona ja mökillä.  Mutta ei koskaan ole harmia ollut.

Eli todellisuudessa SINÄ olet se tunkeileva vieras..

Vierailija
14/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole meidän mökillekään. Onneksi ei ole tilaa sen enempää kuin mukavuuksiakaan.

Vierailija
15/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, se on vain joku jäänne, jota iltalehdet aina toistavat kesäisin. Ja oikein pyytävät lähettemään ei -halutuista vieraista posteja. 

Ketäpäs se kiinnnostaisi, jos vieraat tulevat vain kutsuttuina ja tuovat eväänsäkin tullessaan ja hauskaa on.

Vierailija
16/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, se on vain joku jäänne, jota iltalehdet aina toistavat kesäisin. Ja oikein pyytävät lähettemään ei -halutuista vieraista posteja. 

Ketäpäs se kiinnnostaisi, jos vieraat tulevat vain kutsuttuina ja tuovat eväänsäkin tullessaan ja hauskaa on.

Siitä saa aina herkulliset klikkiotsikot. Toistetaan kymmeniä vuosia sitten sattuneita juttuja aina vaan uudestaan. 

Vierailija
17/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mökki on saaressa. Vastarannalta huutelijota on on ollut kuin mainoksessa. Huutelen vaan takaisin, että hommatkaa vene.

Vierailija
18/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäsi 60v ylöspäin ja kerran näit jonkun soutelijan järvellä kymmenen vuotta sitten

Vierailija
19/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kesänä kolme kutsua kesämökkivisiitille koska tietävät etten voi olla aloillani vaan alan esim hakkaamaan puita. Yhden otin vastaan juhannuksena, mutta loput hylkäsin ja jäivät ilman vapaaehtoisorjaa koska vietän mieluummin kesälomani joko Alpeilla/Dolomiiteilla (nyt Corvarassa) tai elokuuun lopussa Suomen Lapissa vaeltaen.

Vierailija
20/25 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa sanoa "ei"? 

Osaan. Siksi ne välit ovatkin menneet. Oletko idiootti?

Selvästikään et osaa jos saat rikottua välit kun kieltäydyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän