Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelottaa :( Viisaudenhampaan poisto edessä..

Vierailija
02.04.2012 |

Kummatkin viisurit alhaalla niin kipeät kun vaan voi olla, nyt on kuvat toimitettu yksityiselle ja tuomiota odottelen koska pääsen eroon näistä.. Voi itku kun pelottaa paljonko sattuu, oon muutenkin niin hammaslääkärikammonen :(

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, mikä sinä olet ketään kutsumaan herkkänahkaiseksi, jos oma poistosi meni hyvin. Sitten kunkäyt läpi poiston, jossa puudutuspiikit ei auta ja saat kaupan päälle hermosäryt poiston jälkeen, niin voit tulla jo pätemään. En edes viitsi kertoa omaa kokemusta, koska se oli suoraan helvetistä.

Vierailija
2/27 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmalta alhaalta poistettiin kolme vuotta sitten viisuri ja sen takana köllivä "ysihammas". Operaatio kesti tunnin.

Viime viikolla kävin poistattamassa oikealta puolelta nuo kaikki ylimääräiset NELJÄ hammasta kerralla. Tunteroinen meni siinäkin. Operaatiossa ei oikeastaan tunne juuri mitään, kun puudutukset ovat niin vahvoja. Vielä on tikit suussa, pitäisi käydä ne poistamassa. Kipulääkkeitä oon vetänyt ja antibioottia. Kipua on ollut nyt viisi päivää leikkauspäivän jälkeen ja pientä verenvuotoakin. Välillä kirvelee makiasti. Ihan hyvä että poistettiin, koska aina jäi jotain töhnää ikävästä sinne hampaankoloon, joka ärsytti kovasti. Ainut asia mitä taisin jännittää oli mahdollinen hermovaurio, jota ei kuitenkaan onneksi tullut.

Vielä olisi tosiaan yksi viisuri ylävasemmalla... Ylähampaat lähtee helposti.

Eiköhän näistä leikkauksista suomalaisella sisulla selvitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alimmat oli kipeimmät. Toinen oli muutaman pv.n kipeä poiston jälkeen. Toinen 2vkoa ja hermo vaurioitui pysyvästi :(

Vierailija
4/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin. Kysyivät heti haluanko rauhoittavaa ;) En halunnut, kun olin autolla liikkeellä.

Kerroin myös, että jännitän, jaksanko pitää suuta auki, jolloin antoivat minulle sellaisen kiilan tukemaan suuta, ei tarvinnut itse muuta kuin "purra vastaan". Jokaisen toimenpiteen kertoivat etukäteen ja toimivat rauhallisesti ja rauhoittavasti.

Puudutusta piti laittaa normaalia enemmän. Siis enemmän kuin mitä yleensä laitetaan. Mutta se on tavallaan ominaisuuteni. Luomenpoistoihinkin pitää laittaa enemmän puudutetta kuin monesti ihmisille. Lääkärit ovat sitä ihmettelleet.

Itse poisto ei kestänyt kauhean kauaa, vaikka oli juuri "solmussa" hermon ympärillä. Poistivat osina ne hampaat. Yläviisurit lähtee tosta noin vain, nyppäsyllä. Alaviisureitten kanssa piti tehdä vähän enemmän töitä.

Itse sain pari päivää saikkua ja turvonneen posken ;) Mutta kyllä sen kesti.

Vierailija
5/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisellä vastaajalla on poisto mennyt huonosti, mutta ei kai tuollainen yleistä ole. Mulla sattui eniten puudutus, etenkin kun ikenet oli tosi tulehtuneet, mutta sen jälkeen ei ollut ongelmia. En enää muista, otinko etukäteen särkylääkkeen, ainakin resepti annettiin.

Vierailija
6/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ikinä enää!!!!

Vierailija
7/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keväänä. Voin kertoa, että toinen saa vaikka mädäntyä suuhun, poistoon en enää mene.

Vierailija
8/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla katosi hampilääkäripelko viisurien poistossa. Niin paljon mukavampaa touhua kuin tarkastuskaivelu tai poraaminen (olen pelännyt hampilääkäriä siitä lähtien kun ainoa reikäni on porattu 25v sitten - ei tosiaan käytetty ala-astelaiseen mitään puudutteita silloin).

Otatin 4 viisuria kerralla koska aattelin että uskallan mennä sinne maksimissaan kerran. Olin niin paniikissa, että lekuri syötti mulle 2 diapamia, minkä jälkeen olin ihan töttöröö ja hihittelin lähinnä, ei voinut vähempää kiinnostaa mitä se kaivelee suussani (paitsi että jossain vaiheessa innostuin pyytämään että se näyttäis ne kaivamansa hampaat mulle). Puudutuksen sain myös tietysti.

Vierailija
9/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko hommaa. Puudutuksen sain, en tarvinnut mitään muita lääkkeitä. Tässä on varmasti erittäin suuria yksilöllisiä eroja.

Vierailija
10/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko hommaa. Puudutuksen sain, en tarvinnut mitään muita lääkkeitä. Tässä on varmasti erittäin suuria yksilöllisiä eroja.

Juuri siksi ainoa oikea vaihtoehto on nukutus. Ei ole järkeä mennä koettaan onneaan

Vierailija
11/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuulemma alhaalla voi olla vaikeammat, MUTTA poisto oli mielestäni 100 kertaa iisimpi kokemus kuin esim. reiän paikkaaminen. Olen itsekin hammaslääkärikammoinen ja siis ekan viisurin poistossa aivan paniikissa. Toisen irrottamista en enää edes jännittänyt. Suuhun ei laitettu poiston jälkeen kummallakaan kerralla muuta kuin joku tuppo (ei siis puhettakaan tikeistä tms.) Verenvuoto lakkasi heti ja otin kotiin päästyäni buranan. Mitään jälkioireita ei tullut ja muutaman tunnin päästä söin normaalisti.

Joten tsemppiä, ei pakosti oo hirveetä!

Vierailija
12/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua peloittaa eniten?

Vierailija
13/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselta puolelta alaviisuri poistettiin vuosia sitten ja ne ronkkivat suupielenikin riekaleiksi.

Nyt pyysin jo etukäteen rauhoittavia. Kannattaa pyytää jos pelottaa! Ne annetaan tuntia ennen leikkausta ja kotimatkalla pitää olla saattaja.

Vierailija
14/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siksi ainoa oikea vaihtoehto on nukutus. Ei ole järkeä mennä koettaan onneaan

vaan paraneminen. poisto ei tuota kipua, kun vaan sanoo, jos puudutus ei riitä. Minulta leikattiin ikenen sisästä viisuri ja vaikka ienluun poraus/sahaus tuntuu hurjalta, ei se sattunut yhtään. Pahasti tulehtunut hammas ei kyllä aina puudu kunnolla, sellaisen juurihoito on mielenkiintoista...

Toipuminen vaihtelee paljon sen mukaan, miten helposti hammas lähti. Ne, jotka lähti vetämällä paranivat päivässä lähe kivuttomaksi, tuo leikattu vaati särkylääkkeitä pari päivää ja senkin jälkeen oli arka viikkoja.

Tulehdukset ja muut komplikaatiot ovat sitten eri asia, mutta niihin voi itse vaikuttaa aika paljon.

Vierailija
15/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on mulle ihan sama kuinka paljon särkee jälkeenpäin, kestän kyllä, mutta se kipu itse toimenpiteessä pelottaa älyttömästi. Mulla on ihan supermukava hammaslääkäri ja ymmärtää pelkoni, onneksi. Nukutuskin ajatuksena jo pelottaisi, ei ole ikinä nukutettu..

Vierailija
16/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että tosiaan jos vielä viisuri reikiintyy niin saa mädätä sinne suuhun, poistoon en mene.

Kyseessä vinoon kasvanut reikiintynyt yläviisuri. Röntgenisä ei näkynyt mitään erityistä, mutta hammas ei vaan millään irronnut (ihan vetämällä yritettiin poistaa, ei leikkaamalla). Kivaa kun hammaslääkäri sanoo jossain vaiheessa "nyt otan kyllä käyttöön niin järeän työkalun että en ole vielä ennen tarvinnutkaan". No lopulta saatiin hammas irti, mutta kävi ilmi että sillä hampaalla olikin 3 juurta, ja yksi oli katkennut poistettaessa ja jäänyt leukaluuhun. No ei kun kaivelemaan sitä. Kokonaisuudesaan istuin tunnin verran hammaslääkärituolissa kaiveltavana. Ja hammaslääkärikin sanoi että jos multa vielä joskus pitää poistaa viisuri hän lähettää suoraan leukakirurgille eikä yritä itse poistaa.

Ja auta armias ne jälkikivut - sain 3 päivää suoraan sairaslomaa koska oli poikkeuksellisen vaikea poisto ja hammaslääkäri suoraan sanoi että kipuja tulee olemaan. Sain Panacod reseptin mutta edes ne eivät auttaneet juuri 4 päivää kestäneeseen aivan tolkuttomaan särkyyn johon verrattuna minusta synnytyskipukin oli aivan helppo juttu (olen synnyttänyt kahdesti ilman lääkkeellistä kivunlievitystä).

Vierailija
17/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on mulle ihan sama kuinka paljon särkee jälkeenpäin, kestän kyllä, mutta se kipu itse toimenpiteessä pelottaa älyttömästi. Mulla on ihan supermukava hammaslääkäri ja ymmärtää pelkoni, onneksi. Nukutuskin ajatuksena jo pelottaisi, ei ole ikinä nukutettu..

Itselläni paha hammaslääkäripelko, joutunut muutaman kerran keskeyttämään koko touhun kun on ollut pakko päästä oksentamaan..

Ahdistaa, pelottaa jo odotushuoneessa.

Viisaudenhampaistani on jo 3 poistettu, 2 poistettiin jo ennekuin täytin 18, viimeisin nyt parisen viikkoa sitten.

Nuorena poistetut "tuoreet" hampaat lähtivät helpommin kuin tämä viimeisin, joka oli vähän luutunut kiinni.

EI tunutnut kipuja, koska oli hyvin puudutettu, mutta se repiminen ja ne äänet...

Hyrrr......

Hinesoti kyllä meni, hammaslääkärini tietää pelostani, ja olin saanut tuollaisen purublokin, eli ei tarvitse suun auki pitämistäkään jännittää, vaan voi purra sitä muovipalaa kun ahdistaa.

Jos pelkäät todella paljon, kannattaa ottaa vapaapäivää töitä, ja pyytää hammaslääkärist rauhoittavia.

Itse on näin tehnyt pari kertaa ennen juurihoitoa...

Vierailija
18/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisurit viimesyksynä. Pelkäsin ihan hirveenä, niin kuin yleensäkin hammaslääkäriä.

Pyysin rauhoittavan ja sain. Se ei tuntunu juuri missään mutta leikkauksen aikana minulla ei ollut mitään hätää ja kaikki meni hyvin. Samalla poistettiin toinenkin hammas.

Toivuin hyvin. Ei tullut mitään. Viikonajan, ehkä reilu, tuntui inhottava löllö siinä haavan päällä mutta mitään ei siitä tullut.

Kaikki meni hyvin.

Vierailija
19/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei kukaan varmaan uskalla mennä hammaslääkäriin ikikuunapäivänä.

Rauhoittukaa nyt niiden omien kokemustenne kanssa.

Yritä rentoutua ap. Otat askeleen kerrallaan.

- Peset hampaasi kotona huolellisesti.

- Menet sovittuun aikaan hammaslääkäriin

- Tervehdit hammaslääkäriäsi ja juttelet mukavia ennen kuin istuudut tuoliin

- Kerrot miltä sinusta juuri sillä hetkellä tuntuu totuudenmukaisesti

- Hammaslääkäri kertoo sinulle vaihevaiheelta mitä tulee tekemään

- Muista hengittää ja keskitä ajatuksesi johonkin mukavaan, turvalliseen paikkaan

- Pyydät aikalisää heti kun siltä tuntuu

- Kun yksi on tehty, kuulostele tunteitasi. Oliko pelkosi ylimitoitettu vai pelkäsitkö aiheesta?

- Toisen poistoon valmistaudut yhtä huolellisesti

Tsemppiä ap!

Vierailija
20/27 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat puudutuksen etkä tunne mitään kun hammas on vedetty yhdessä hujauksessa pois :) Ja siinä se!