Omituisinta mitä isäntäpoppoo on tehnyt kyläreissullasi
Tuo ketju oudoista vieraista oli aivan hulvaton! Mitä omituisuuksia löytyy kyläilyjen toiselta puolelta, eli isäntien toiminnasta?
Itseäni ärsyttää suunnattomasti, että mieheni veli ja hänen vaimonsa saattavat olla netissä pitkiäkin aikoja meidän kyläillessämme heillä. TV vähintäänkin on auki, eikä silloin kysellä mitä me haluaisimme katsoa.
Emme mielestäni käy niin usein, että tuollainen on sopivaa. Kun minä menen heille kylään, haluan viettää aikaa heidän seurassaan. Sama pätee meillä vieraillessa.
Kommentit (1052)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunassa käynnin pakkosyöttö. Olen laittanut tukan ja naaman nätiksi ennen vierailua ja sitten isäntäväki jankuttaa, että saunaan pitäisi mennä. En ole koskaan suostunut.
Tää on niin raivostuttavaa kun siitä aletaan jankkaamaan. Minulle peseytyminen ja saunominen on yksityistä puuhaa, jota tehdään korkeintaan puolison kanssa. En halua nähdä muita ihmisiä alasti.
Kyllä minua ainakin kiinnostaa isännän elimen koko. Niin ainakin sen verran voisin saunassa käydä että saa sen asian tarkistettua.
Meillä on kaksi vakio kyläpaikkaa, joiden kanssa kyläillään puolin ja toisin. Toisessa näistä on aina kivaa ja ovat läsnä, on antoisia keskusteluja ja kaikkea, mutta toisessa...
Joskus tosi kivaa, mutta sitten joskus on sellainen päivä, että kun ollaan kylässä niin jompi kumpi vaan istuu koneella tai kun tullaan kylään niin on "just lähössä lenkittää koiraa" ja viipyy siellä koko vierailumme ajan. Joskus on niin epätervetullut olo kuin olla voi, vaikka ollaan sovittu vierailusta. Aina kuitenkin jompi kumpi yrittää vähän jutella, mutta jotain selkeästi on meneillä. Onpa kiva tulla keskelle jotain typerää suhdedraamaa. Peruisivat vaikka ennemmin! Kaikkein typerintä on se, jos nämä meille kylään tullessaan ovat tuollaisia. Kerrankin vain istuivat hiljaa sohvalla tuijottaen kaks tuntia jotain jääkiekkoa meidän telkkarista ja lähtivät. Juu ei ole pakko tulla jos noin hankalaa on! Eivätkä edes saa sanottua mikä nyt taas on. Rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jotkut tämän ketjun tarinoista saattavat olla puhdasta mielikuvitusta, uskon, että suurin osa on tosia. Ja se vahvistaa käsitykseni meistä nykysuomalaisista: on aikuisia ihmisiä, joilla eivät ole hyvät tavat hallussa. Johtuneeko ajattelemattomuudesta vai tyhmyydestä vai itsekeskeisyydestä vai kotikasvatuksen puutteellisuudesta.
Niinpä. Haluaisin lisätä tähän, että nuo ihmiset myös seilaavat työelämässä, saavat palkkaa, etenevät urallaan ja tekevät normaaleja asioita. Siis täydellisen käytöstavattomat ja ajattelemattomat moukat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi vakio kyläpaikkaa, joiden kanssa kyläillään puolin ja toisin. Toisessa näistä on aina kivaa ja ovat läsnä, on antoisia keskusteluja ja kaikkea, mutta toisessa...
Joskus tosi kivaa, mutta sitten joskus on sellainen päivä, että kun ollaan kylässä niin jompi kumpi vaan istuu koneella tai kun tullaan kylään niin on "just lähössä lenkittää koiraa" ja viipyy siellä koko vierailumme ajan. Joskus on niin epätervetullut olo kuin olla voi, vaikka ollaan sovittu vierailusta. Aina kuitenkin jompi kumpi yrittää vähän jutella, mutta jotain selkeästi on meneillä. Onpa kiva tulla keskelle jotain typerää suhdedraamaa. Peruisivat vaikka ennemmin! Kaikkein typerintä on se, jos nämä meille kylään tullessaan ovat tuollaisia. Kerrankin vain istuivat hiljaa sohvalla tuijottaen kaks tuntia jotain jääkiekkoa meidän telkkarista ja lähtivät. Juu ei ole pakko tulla jos noin hankalaa on! Eivätkä edes saa sanottua mikä nyt taas on. Rasittavaa.
Meillä on käynyt joskus niin, että avomies on kutsunut kaveripariskuntansa kylään ja kertoo siitä vasta kun auto ajaa pihaan ja olen eteisessä oikeasti lähdössä ulkoiluttamaan sitä koiraa. Keitelköön isäntä itse sitten heille kahvit, minä en iltalenkkiä jätä siksi välistä, että hän ei ole ajoissa osannut minulle siitä kommunikoida.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa aiemmin kerroin siitä Pertsasta, jonka kotona vierailin. Se teki välillä semmostakin, että kun menin heille, niin isänsä tuli avaamaan oven ja sanoi, ettei Pertsa ole kotona, vaikka se piileskeli omassa huoneessaan. Oli käskenyt isäänsä valehtelemaan.
Tää siitä tyypistä selvisi myöhemmin.
Yläasteelta muistan, kuinka eräänä aamuna Pertsa tuli kouluun allapäin. Puhui, kuinka illalla hänen mankka oli pudonnut kirjoituspöydältä lattialle ja mennyt rikki. Todellisuudessa hän oli riehunut jälleen kerran himassa ja rikkonut sen. Rauhoituttuaan oli alkanut katua tekoaan. Se siitä pöydältä mitään pudonnut ollut, koska pöytä oli niin lähellä seinää, ettei olisi mahtunut putoamaan. Ei niin suurta rakoa ollut. Mt-tapaus mikä mt-tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vuodesta 1985 vuoteen 1994. Kaikki alkoi siitä, kun yläasteelle mentyäni tutustuin ysiluokkalaiseen Pertsaan, jonka kanssa aloin sitten kaveerata. Pian hän kutsui minut heille kylään.
No, eka vierailu meni ihan normaalien rajoissa. Heillä oli hiton siisti ja tyylikäs koti. Mutta pian se meni siihen, että aina kun heille meni kylään, niin pian tämä Pertsa aloitti shown. Hirveä huuto, vanhempien, opettajien ja tuttujen kova haukkuminen ja arvostelu. Milloin kenetkin haukkui kotonaan. Äidilleen huusi: Vedä käteen! Oot homo ja lesbo yhtäaikaa! Ja isäänsä haukkui veteraanipaskaksi. Kerran pyysi isäänsä katsomaan häntä, ja kun isänsä katsoi poikaansa päin, niin Pertsa näytteli ampuvansa hänet. Matki konekiväärin ääntä puolisen minuuttia ja esitti kuin hänellä olisi ollut kivääri kädessä. Isänsä lähti mitään sanomatta ulos.
Sitten Pertsa hajotti koko huushollin. Vuosien varrella heillä oli ikkunalasitkin rikottu ties kuinka monet kerrat. Pistin merkille, kuinka milloin mikäkin oli hajotettu. Oli kattovalaisinta, huonekaluja, ovia ym. rikottu. Loppuvaiheissa oli sohvat viillelty ihan kokonaan. Välillä Pertsa oli keittiössä, ja minä istuin olohuoneessa. Yhtäkkiä Pertsa hermostui äitiinsä ja sitten kuului, kuinka kahvikuppi posahti sirpaleiksi, kun Pertsa sen viskasi seinään.
Sitten, kun hän rauhoittui ja alkoi käyttäytyä "normaalisti", niin hän näytteli Veijo Vammaa. Istui tuolilla, koukisti käsivartensa, joita liikutti eestaas ja silmät nurinpäin nyökytti päätään ylös alas. Se oli hänestä hauska juttu. Sitten oli älyttömiä sanaleikkejä ja puhui kaikista maanisdepressiisisyyksistä ym. mielensairauksista vitsaillen ja pilkaten. Kova oli puhumaan vammaisistakin pahaa.
Aina tässä kyläpaikassa oli sitä hakemalla haettua draamaa, missä Pertsa huusi ja riehui, haukkui jne.
Tämä oli vuonna 69 syntynyt kaveri ja käyttäytyi samalla tavalla vuonna 85 kuin yhä vielä 94. Paitsi että yhdeksässä vuodessa meni vain pahemmaksi ja lapsellisemmaksi.
Pertsasta muistui mieleen semmonenkin, että vuosia oli tapana olla hänen huoneessaan. Mutta myöhemmin hän kielsi menemästä sinne. Ovi oli kiinni, eikä sitä saanut avata. Syynä se, kun oli raivotessaan pistänyt huoneensa atomeiksi, eikä halunnut minun sitä näkevän.
Isäntäväki meni naapuriin saunaan kesken illan mutta meitä vieraita ei kutsuttu :D sieltä sitten parin tunnin päästä palailivat ja kehuivat löylyjä. Oltiin vaan että kiva tietää
Vierailija kirjoitti:
Isäntäväki meni naapuriin saunaan kesken illan mutta meitä vieraita ei kutsuttu :D sieltä sitten parin tunnin päästä palailivat ja kehuivat löylyjä. Oltiin vaan että kiva tietää
Miksi ihmeessä jäitte odottamaan?
Paskansi suuhuni, kun nukuin.
Tappelivat
Iespuolinen Vieras pyysi päästä mukaan meidän seksiin... ei päässyt
Isäntäpari lähti kauppaan -olivat reissussa 2h.
Kaveri pyysi muuttoavuksi. Lupasi pitsaa, olutta ja limua.
Mitään ei ollut pakattu ja mitään tarjottavaa ei ollut. Hanasta sai juoda vettä 12h muuton aikana. Mäkin kautta himaan hikisenä.
Tuttava pyysi kylään tiettyyn aikaan. Kun menin hän oli pyyhkimässä/pesemässä keittiön kaappien ovia. Kysyin, että tulinko väärään aikaan. Hän sanoi: Et tullut. Minulla on tapana pyyhkiä nämä ovet kaksi kertaa päivässä, aamuisin ja iltapäivällä.
Olin niin huuli pyöreänä, että en älynnyt kysyä miksi ihmeessä tai varottaa, että johan niistä pintaa kuluu mokomalla hinkkaamisella, vuokranantaja ei ehkä tykkää.
Valittivat koko ajan kun oltiin niin häiriöiksi. Etenkin pariskunnan nainen. Meitä oli 2 pariskuntaa heillä kylässä ihan kutsuttuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käynyt joskus niin, että avomies on kutsunut kaveripariskuntansa kylään ja kertoo siitä vasta kun auto ajaa pihaan ja olen eteisessä oikeasti lähdössä ulkoiluttamaan sitä koiraa. Keitelköön isäntä itse sitten heille kahvit, minä en iltalenkkiä jätä siksi välistä, että hän ei ole ajoissa osannut minulle siitä kommunikoida.
Eli olette se moukka perhe. Ei sillä oke väliä, jos miehesi ei osaa kommunikoida. Teidät luokitellaan yhdeksi kokonaisuudeksi. Jos olet valinnut idiootin miehen, mikä sinä olet?
Miniä läksi marjastamaan, kun saavuimme toiselta puolelta Suomenmaata monen tunnin ajomatkan päästä kylään. Ja kun hän oli kotosalla, haukkui miestänsä meidän kuullen oikein kunnolla. Miniä on kyllä jo saanut anteeksi. Mutta on kyllä jo ex-miniä. 😄 Hyvät ruoat kyllä teki.
Minun eläkeikäiset vanhempani eivät siitä häiriinny, jos joku on heillä kylässä ja tulee erimielisyyttä puolison kanssa. Jos puoliso ottaa päähän, kimitys ja kinastelu alkavat. Aivan sama, kuka on siinä ylimääräisenä paikalla kuuntelemassa. Myös julkisella paikalla he ovat ihan yhtä häiriintymättömiä. Ovat olleet naimisisssa jo yli 55 vuotta ja se kyllä kuuluu, hah hah. 👍 Saavutushan se on olla niin kauan yhdessä.
En enää auta muutoissa kirjoitti:
Kaveri pyysi muuttoavuksi. Lupasi pitsaa, olutta ja limua.
Mitään ei ollut pakattu ja mitään tarjottavaa ei ollut. Hanasta sai juoda vettä 12h muuton aikana. Mäkin kautta himaan hikisenä.
Kysyitkös, että missä se luvattu pizza on? Sanoitko, että on tässä huhkittukin, pidetääs pieni tauko ja syödään sitä sun lupaamaa pizzaa?
Miksi se on niin vaikea avata suutaan kun joku muu käyttäytyy törkeästi tai ajattelemattomasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilannetaju, hoi! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että kutsutaan pitkästä matkasta ihmisiä, jopa yökylään, ja pantataan ruokaa. Tarjoillaan niin vähän, että pikkulintukaan ei sillä määrällä elä! Ihan aidosti haluaisin näiltä ruuanpanttaajilta kysyä, että oletteko niin saitoja (miksi sitten pyydätte ihmisiä kylään?!?!) vaiko vain niin tyhmiä, että ei tajuta kattaa riittävästi ruokaa? Mä kallistun omassa tuttavapiirissä tuohon jälkimmäiseen...
Mulla on myös kokemusta tuosta nälässä pidosta kylämatkalla. Meillä yksi tuttavaperhe, joka laittaa tarjolle niin vähän ruokaa, että siitä ei yksikertaisesti kehtaa ottaa riittävästi, koska muutoin puolet porukasta jää ilman ruokaa :(
No, me ei ruuanpihtaajilla käydä yökylässä, korkeintaan ohimennen poiketaan. Keksitään aina joku tekosyy, että ei päästä yökylään.
Ettekö te, aikuiset ihmiset, sitten millään voi/tajua viedä mieleistänne lisäruokaa tuliaisina vierailulle mennessä, niin että sitä riittäisi niin paljon kuin itse olette tottuneet syömään? Silloinhan kaikki olisi teidänkin mielestänne hyvin, eikä tarvitsisi olla nälässä siellä kyläpaikassa?
Jotkut ovat itse niin pieniruokaisia, etteivät yksinkertaisesti osaa varautua sen enemmällä ruoalla vieraita varten. Jotkut taas ovat muuten vain aivan onnettomia ja taitamattomia arvioimaan ruoan menekkiä, etteivät siinä koskaan onnistu, hyvistä aikomuksista huolimatta.
Joku taas voi olla taloudellisesti niin ehdottoman tiukilla, ettei sitä ruokaa kertakaikkiaan voi laittaa enempää, ei edes sen parin euron edestä - muuten jää joku ruokailu heiltä itseltä kokonaan väliin siinä kuussa, ennen kuin rahaa taas tulee. :/ Kun on oikeasti köyhä, niin jokainen viisisenttinenkin merkkaa paljon!
Eikä se köyhyys näy välttämättä heti muuten missään, - esim. sisustuksessa, vaatetuksessa tai kodin siisteydessä - eikä siitä tietenkään kehdata välttämättä kaikille (tai kenellekään) kertoa... Näkyy sitten vain joissain tuollasissa jutuissa.Jos ei ole varaa tai jos ei ole aivotoimintaa edes nimeksi, ei pidä kutsua ketään kylään eikä varsinkaan yökylään. Vaikka ruoka on kallistunut, sitä riittää Suomessa edelleen ja esimerkiksi jostain Lidlistä voi hankkia edullisesti ihan riittävästi tarjottavaa. Tai sitten hyödyntää Suomen luontoa ja käyttää tarjoomuksissaan itse kerättyjä sieniä ja marjoja yms. Mutta vieraiden nälässä pitäminen on todella noloa. Häpeäisin kuoliaaksi, jos kuulisin jonkun vieraistani valittaneen nähneensä nälkää minun luonani.
Jos rahat on oikeasti niin tiukalla että kahden euron lisä yhden päivän ruokabudjettiin on mahdoton teko, niin silloin ei ole oikea aika kestitä vieraita. Suosittelen ottamaan yhteyttä sosiaalineuvojaan, Suomessa saa kuitenkin sen verran tukia että elämä on varmasti kovin solmussa jos tilanne on noin vaikea.
Mitä?! Että köyhällä ei saisi olla sosiaalista elämää eikä hän saisi seurustella ystävien ja sukulaisten kanssa? Vaan pitäisi vain hävetä yksin kolossaan, entistä enemmän yksinäisenä, masennuksissa ja tylsistyneenä? Kamoon, mitä varten ne ystävät ja sukulaiset sitten ovat, jos eivät edes henkisenä tukena ja ymmärtäjänä? :O " Hädässä oikea ystävä tunnetaan", todellakin!
Ei se valtiokaan mikäön raha-automaatti ole, että se joka tilanteeseen ehtii tuosta vaan apuun. , sormia napsauttamalla! Eikä niitä tukia useinkaan tule silti niin paljon, että ne riittäisivät edes itselle kaikkeen - saati vieraiden kestitsemiseen. :/ Jos noin olisi, niin Suomessa ei olisi esim. leipäjonoja, joista niistäkään ei ole kaikille tarvitsijoille jakaa, eikä riittävästi. :(Jos minulla olisi noin "etuoikeutetuiksi" kestittäviksi itsensä tuntevia ystäviä ja vieraita silloin, kun elämä oikein potkii päähän, niin olisipa kyllä tosi surullista... :(
Itse ainakin olemme ystävieni kanssa niin avoimia, että kerromme ilot ja surut kaikkina aikoina. Jos joku ystäväni on / olisi joskus täysin pa-tilanteessa, niin tottakai minä voin/voisin silti käydä kylässä piristämässä edes hänen mieltään muuten, olemalla läsnä ja välittämällä! Veisin silloin mielelläni hänelle tuliaisiksi kyläilytarjottavat mennessäni, ehkä vähän ekstraakin. Olen joskus auttanut tuntemattomampiakin tällä tavoin, viemällä ruokaa: ei ole minulle iso uhraus, mutta voi olla tosi iso asia sille toiselle!
Tiedän, että ystävänikin puolestaan auttaisivat, jos olisin oikein vaikeassa tilanteessa, eivätkä odottaisi minulta mitään kestitystä - vaan tulisivat käymään silti, köyhyydestä huolimatta. Jos joku loukkaantuisi siitä, ettei ole tarjottavaa, niin saisi rauhassa olla tulematta enää ja olla olematta yhteykdissa enää - sellaisia kavereita ja tuttuja ei kukaan tarvitse! Eikä varsinkaan sellaisia jotka sitten kauhustelevat AV-palstalla sitä, kun eivät saaneet vierailulla mieleistään, täyttä kestitystä eikä pöydässä ollut paljonkaan syötävää kenellekään! (Eri asia silloin, jos isäntäväellä on selvästi varaa ja itselleen herkkuja, mutta muille ei anneta.)
- Toivottavasti tuollaiset itsekkäät "etuoikeutetut" ihmiset mätänevät yksin kotiinsa sitten, kun omalle kohdalle sattuu ikäviä elämäntilanteita.Mitäs ihmettä :o Olen tuo edellinen kirjoittaja ja en ymmärrä lainkaan miksi halusit vääntää sanani noin ilkeään muotoon. Missään en kieltänyt taloudellisesti heikossa tilanteessa olevilta sosiaalista elämää enkä ystävien ja sukulaisten kanssa seurustelua, saati sanonut että vähävaraisten pitäisi hävetä ja tylsistyä enkä noita muitakaan kamalia sanoja mitä keksit. Millainen ihminen edes keksii sanoa tuollaisia asioita, hyi olkoon. Sinulla taitaa olla todella paha olla.
Olen itsekin ollut taloudellisesti heikossa tilanteessa ja silloin läheisten ja ystävien tuki on ollut kullanarvoista, niin seura, läsnäolo kuin konkreettinenkin tuki. Nyt taas pyrin tukemaan apua tarvitsevia läheisiä minkä vain voin kun itselläni on vuorostaan siihen mahdollisuus. Minimibudjetilla elävän ei todellakaan tarvitse kestitä vieraita, vaan tällaisessa tilanteessa paremmin toimeentuleva vieras voi tuoda ruokakassin mukanaan, tai edes kahvit ja pullat.
Kenellekään en toivo yksinäisyyden taakkaa, en edes niille jotka ovat joskus sanoneet jotain erikoisesti keskustelufoorumilla. En toivo sitä sinullekaan.
Jännä juttu. Meillä miesten maailmassa ei tehdä kauheaa määrää oletuksia ja odotuksia, vaan sovitaan asiat etukäteen. Kun lähdetään yhdessä mökille, niin jos mökin omistaja on varakas tai varoissaan, niin hän kyllä kutsuttaville ilmoittaa että pihvit ja kaljat on talon puolesta, mutta tuokaa hienommat ja henkilökohtaiset juomat itse. Ja ainahan tuliaisia saa tuoda, mutta ei niitä lasketa eli ei haittaa mitään jos joku vieraista on peeaa. Jos taas isäntä ei ole varoissaan, hän voi ehdottaa että kun hän tarjoaa mökin, voisivatko vieraat tuoda mukanaan sapuskat ja juomat. Ja tarjota kyydin. Ja näin tehdään. Ei tarvitse kenenkään pettyä vaan voidaan keskittyä saunomiseen ja jaskanpauhamiseen.
En oikeasti voi tajuta, miten niin yksinkertaisesta asiasta kuin vierailusta ja tarjoiluista saadaan kehitettyä niin vaikea baletti, että se mieluummin kannattaa jättää kokonaan tekemättä.
(Ja ettei tarvitse sanoa: löytyy sellaisia miesporukoitakin, joissa on ainakin yksi kitsas nillittäjä, joka laskee ettei vaan maksa "omaa osuuttaan" enempää. Olen sellaisen kohdannut itsekin. Siihen porukkaan onneksi ei ollut pakko mennä toista kertaa.)
Täytyy sanoa, että minun mieheni on se "varakas", joka makseli kavereidensa syömiset ja kaljat. Toiset käyttivät härskisti hyväkseen.
Sitten tulin minä, ilkeä akka, kuvaan. Ihmettelin miehelleni, että eikö muut tarjoa koskaan hänelle. Eivät tarjonneet ja mieheni oli niin kiltti, että maksoi muidenkin edestä, koska muut pitivät sitä selviönä.
No, sitten minä aloin tehdä mökillä ruokaa ja mies ilmoitti kavereilleen, että rouva laittaa tällä kerralla härkäpapupihvejä yms. Jos ei maistu niin tuokaa mieleistä grillattavaa.
Puolet tuosta alkuperäisestä porukasta on karsiutunut pois eli kyllä se jotain kertoo noista miehistäkin.
Ehkä he eivät pitäneet siitä, että miesporukkaan sotkeutui nainen, joka sotkee herradynamiikan. Siirtyivät paikkaan, missä saa kaljoitella puhtaassa miesseurassa ja jutella vapaasti ei-feministisiä juttuja.
Tämä ehdotus ei ole se, minkä halusit kuulla, mutta silti täysin mahdollinen skenaario.
On mahdollinen skenaario kyllä. Mutta miehissäkin on laskelmoivia kitupiikkejä , vaikka varaa olisikin.
Sen olen oman mieheni jutuista oppinut.
Eri
Harmittaa, kun parilla ystävällä on tapana vastata puhelimeen kun olen kylässä tai he ovat kylässä mulla. Jos ei ole mitään akuuttia, niin voisiko sen soittavan ihmisen kanssa jutella vaikka vierailun jälkeen? Yleensä puhelut vieläpä kestävät aika kauan, eli eivät ole mitään nopeita akuutin asian hoitamisia tms. Eikä nähdä niin usein, että ehtis tylsää olla.