**KESKENMENON JÄLKEEN-HUHTIKUU**
Kommentit (59)
Onneksi Nippe ihminen pärjää hyvin yhdelläkin munuaisella. Minun mummolla oli todettu joskus kuuskymppisenä, että hänellä ei ole koskaan ollutkaan kuin yksi munuainen. Ja hyvin porskutti kasikymppiseksi, kunnes sydän petti...
Kertoiko lääkäri suosiolla sukupuolen? Mulla on niin epämiellyttävä kokemus kuopuksen ultrasta, kun lääkäri töksäytti sukupuolta kysyttäessä, että on tässä tärkeämpääkin katsottavaa. Toki onkin, mutta kiinnosti se silti... Paikka oli sama missä oletettavasti olet sinäkin käynyt. En tiedä uskallanko edes kysyä tällä kertaa. Lääkäri tekee minulle rakenneultran. Mutta siihen on vielä tuskaiset 6 viikkoa
Voi jännää Nippe jos saisittekin kaksi pientä prinsessaa :) Siellä pienet kovasti yrittävät salaisuutensa pitää. Harmi munuaisongelmaa. Mutta onneksi yhdelläkin pärjää kyllä.
Mä kävin eilen pelko persauksissa yksityisellä ultrassa. Oli vaan pakko päästä kun sitä ruskeaa tuhrua tuli edelleen ja vatsakivut on aivan sietämättömiä. En millään olisi ensi keskiviikon nt-ultraan saakka voinut odottaa sekoamatta murehtimiseen.
No, siellä pieni oli vahvan sykkeen kanssa ja kovasti liikuskeli. Näytti silmämääräisesti katsottuna terveeltä eikä niskaturvotusta ollut näkyvissä. Ja koko vastasi viikkoa 11+0 eli viimeisistä kuukautisista 28 päivän kierrolla laskettuna juuri kuten kuuluukin.
Gyne kehotti minua lopettamaan murehtimisen. Lohdutti, että näin pitkälle kun on päästy ja vahva syke löytyy, on todennäköistä, että kaikki sujuu hyvin. Nyt on vähän luottavaisempi mieli ja kovasti odotan, että liikkeet alkaisivat tuntua.
Tuleekohan kevät tänä vuonna ollenkaan...
Vilmis, mulla tuhruttaa edelleen, ja viikkoja 14+3. Olen jo ihan turta tähän tilanteeseen, melkeinpä enemmän hämmästelen, jos paperiin ei jää pyyhkiessä mitään. Istukan reuna oli nt-ultrassa osittain kohdunsuulla, siitä vuoto. Saa nähdä miten kauan tätä kestää. Paikat ei tykkää oikein jatkuvasta pikkuhousunsuojan käytöstä, pitäis varmaan hommata jotain kestomalleja :)
Röhnötin tänään töissä kahvitauolla nojatuolissa, mahassa tuntui semmoista jännää pientä kuplintaa. Ei kai ne liikkeet näin aikaisin voi tuntua, kun on tuota elintasoakin kertynyt... Mut olisihan se ihanaa, että liikkeet alkaisi tuntua aikaisin. Saisi vähän varmuutta edelleenkin epätodelliseen olotilaan
Vilmis: Onhan se aina parempi varmistaa tilanne, epävarmuus on aina voimia kuluttavaa ja hermoja raastavaa. Ihana, että kaikki oli hyvin kuitenkin... Mutta edelleen on tyttö ja poikaolo, vaikka lääkäri ei sulkenut pois mahdollisuutta, että poika olisi munansa potkinut pois ;)
Anir: Lääkärit molemmilla kerroilla ovat kyllä kertoneet, toki ei varmaan hirmu innoissaan olleet... Ja vähän tuota pelkäsin samaa, että on tässä tärkeämpää katsottavaa, kun sitä munuaisjuttua tutkittiin, mutta katsoi lopuksi kuitenkin näkyisikö merkkejä sukupuolesta... Varmaan lääkärikohtaista tuo... Ja eihän sitä tiedä vaikka liikkeet tuntuisivat jo kohta sinulla... Uudelleensynnyttäjäthän tuntevat liikkeet monesti aiemmin...
Nippe + tuplat 24+1
Helenelle isot onnittelut pojasta!
Ja ihanaa että teillä muillakin menee hyvin ja vauvit jaksaa mukana. Oon niin onnellinen teidän puolesta!
Eikö Nippe ookin ihanaa kun alkaa tuntee vauvojen liikkeet? :D
Ja meillekin syntyi 8.4 (rv 38+3) suloiset tyttö ja poika. Vihdoinkin on päästy siihen maaliin mitä on odotettu jo monta monta vuotta.
Hassua vaan et miten sitä nyt jo ikävöi raskausaikaa ja sitä raskausmasua, mikä oli melko valtava :) Kai mä sit tykkäsin olla raskaana :D
pupuliini ja ihanaiset vauvelit n. 1,5vko
Onnea pienokaisten syntymän johdosta! Kylläpä prinssi ja prinsessa malttoivat pitkään pysyä tupliksi mahassasi ;)Itse pelkään tuota, että nämä syntyvät liian paljon liian aikaisin... Miten synnytys meni alakautta vai leikkauksella ja kuinka oot toipunu? Miljoonia kysymyksiä mielessä kun jonkun ajan kuluttua itse olen tuossa pisteessä toivottavasti ainakin... Entä vaunut millaiset hankitte? Muitakin vinkkejä otan mielellään vastaan ;)
Minuakin kiinnostaisi miten tuplasynnytys sujui :) Kauan sain vauvamasusta nauttia, ihanaa, että vauvat saivat kasvaa täysiaikaisiksi mahassa :)
En ole pitkään pitkään aikaan käynyt tässä pinossa, täällähän oli vauvauutisia. Ihanaa! Onnea onnea Helene ja Pupuliini!
).(
Josko uskaltais taas tulla tähänkin pinoon.. Pääseehän täältä sitten pois taas.
Eli:
LA 14.12. iitu 26v, KKM rv18 11/2011, KKM rv8 1/2012, ja ensimmäistä toivotaan..
Enhän mä enää muista mitä tietoja teidän pinoon edes tuli :)
Nyt siis 5+6, tosin lääkäri arvioi tiistaina ultrassa pari päivää vähempi. Pidän nyt kuitenkin tuon LA:n kunnes joku oikeesti jotain tarkempaa kertoo. Kävin siis yksityisellä, kun alkoi huolettamaan nuo edelliset keskenmenot. Niistä molemmista alkoi kamala holahdus-vuodot/hematoomahommat rv6+0 ja rv6+3. Yritin pummata kortisonia, mutta se oli lääkärin mielestä liian heviä mulle. Nyt sain Luget, vaikka luultavasti ainoa apu niistä on mun pääkopalle. Josko tuntis ees tehneensä kaiken. Ei tässä auta ku odotella. Luultavasti ne vuodot sieltä taas viikon päästä tulee ja sitten ei auta ku pelätä että koska tämäkin onni loppuu. Toivottavasti ei lopu. Tiistaina ultrassa siis nähtiin ruskuaispussi, mutta ei vielä asukasta. Lääkärin mukaan ei kuuluis vielä näkyäkään. Jotain "istukkaturbulenssia" siellä oli myös nähtävissä, mikä on ihan normaalia, mutta saattaa mulle aiheuttaa vuotoa kun olen muutenkin herkkä niille. Mulla on herttakohtu ja toisella puolella näytti olevan vauvan koti ja toisella puolella joku nestepallukka. Ei mitään tietoa mikä se on, mutta seurataan.
:)
-iitu 5+6
Voi kunpa teillä tällä kertaa kaikki menisi hyvin loppuun saakka.
Ja pupuliinille onnittelut kaksosten syntymän johdosta.
Täällä kerrottiin eilen pikkumiehelle pian 4 vee, että äitin masussa on vauva. Ja tänä aamuna hänellä jo alkoi kiukku siitä, että eihän vauva vie hänen huonettaan. No, siitä on kyllä jo aiemmin puhuttu, että hän muuttaa isompaan huoneeseen ja kovasti koitin lepytellä raivonpuuskaa. Pitänee huonevekslaus tehdä jo aikaisin kesällä, ettei tunnu siltä, että vauva vie hänen huoneensa.
Ensi viikolla nt-ultraan. Jännittää vaikka nyt on jo vähän isompi usko siihen, että kaikki menee tällä kertaa hyvin. Pakko uskoa sekoaa muuten pää.
Vilmis 11+2
PUPULIINI tuplaonnittelut!!
IITU isot onnittelut, sinut muistankin kuumeilijoista.
Omaa; hyvin lähtenyt vauva-arki sujumaan, lukuunottamatta ex-nuorimman käytöstä..kaikilla tavoin sabotoi minun ja kuopuksen yhteisiä hetkiä. Minulle tämä on uutta, vaikka tämä on jo 5 lapsi, ei aikaisemmin ole mitään mustasukkaisuusjuttuja ollut isommilla vaikka olen uuden sisaruksen kotiin tuonut...Meillä siis ikäerot vanhimmasta nuorimpaan 2v-4v-4v-2v.
No, kai se siitä. Vauva on tissillä ollut 12vrk ja tänään voin ylpeänä sanoa että painoa oli neuvolan pikapunnituksessa tullut huimasti, nyt pieni painaa jo 4165g eli maitoa minulla riittänee. Tässä jälkipuinnissa mennyt ajatukset ja nautin nyt VIIMEISESTÄ vauvastani, ei koskaan enää keskenmenoja eikä pelkoja vauvan selviytymisestä, ensi kuussa nimittäin sterilisaatioaika. Tänään kun äkillisesti tuli kumma ikävä masua ja hetken nyyhkinkin sitä ettei ikinä kukaan ole enää masussani, aloin miettiä kaikkia keskenmenoja ja pelkojani ja järkiinnyin lopulta:) Uskokaa pois, noita ajatuksia keskenmenoista ja muista ette muista enää kun palkinto on sylissä:)
Helene+Batman 13vrk
Iitu: Onnea hurjasti plussasta! Varmasti pelottaa, mutta ei tässä tilanteessa auta kuin toivoa parasta! Pidetään peukut pystyssä, että tällä kertaa kaikki sujuu hyvin!
Helene: No yleensä kai tuo mustasukkaisuus on aika yleistä... ennen "entinen" nuorimmainen on saanut huomiota enemmän ja syli ollut aina vapaana, mutta nyt Batman on "vienyt" sen vapaan sylin. Mutta varmasti tilanne rauhoittuu pikkuhiljaa. Ja monesti pienimmät sisarukset "pettyvät" kun uudesta tulokkaasta ei heti olekkaan leikkikaveriksi... Minä luulen kanssa, että tää on mun viimeinen raskaus... Luulen, että synnytys ei oo mitään kivaa puuhaa ja en uskaltais/jaksais varmaan enää tätä keskenmenonpelkoa/keskenmenoja... Ja luulen, että näissä kahdessa vintiössä on puuhaa jo muutenkin vähäksi aikaa...
Täällä on uskallettu hankkia jo hoitopöytä!! Ja tarvikkeita laatikoon laitettavaksi... On pyllyrasvaa, tuttipulloja, liivinsuojia, vanulappuja, pumpulipuikkoja, rintakumeja, tutit, harsoja, vaippoja, pyllypyyhkeitä... ja vaatteita... Äippäpakkauksia vielä oottelen kuumeisesti... Muuten en varmaan ois ostanu vielä mitään tarvikkeita, mutta satuin saamaan kaverin oppaaksi mitä pitää ostaa vauvoja varten. Kun eihän ensikertalainen voi tietää minkälaisia vaippoja vauva tarvitsee ym... Ainoot vaipat mitkä jääneet mainoksista päähän ovat easy up & go... Mutta ne tais olla vähä isommille...
Nippe + tuplat 24+6
Kunhan vaan mies tulee töistä (soitin että ei sit saa jäädä ylitöihin), haetaan postista äippäpakkaukset... Kutsuin jo kaverin kans tutkimaan laatikoiden sisältöä ;) Sormet syyhyää hirveesti päästä tutkimaan ja katselemaan mitä siellä on, vaikka onhan ne kuvat Kelan sivuilla, mutta...
Nippe + tuplat 24+6
Toivotaan että vauva pysyy kyydissä perille asti :)
Ja Nippe. Ihanaa että pääset hypistelemään äippäpakkauksia. Sitä odotan jo itsekin, vaikka tuohon pisteeseen on minulla vielä ikuisuus...
Huomenna neuvola. Ja nyt on jo paniikki, että jos sydänäänet ei kuulukaan... Lupasin vielä ottaa tuon meidän 6v:n mukaan, hän kun odottaa niin innokkaasti vauvan syntymää. Sekin vähän jännittää, miten neuvolan täti suhtautuu, että lapsi on mukana, oli vähän erikoinen täti.
No, yritän suoriutua sieltä mahdollisimman nopeasti pois, en jaksa mitään turhaa lässytystä.
Ai niin Nippe. Oliko se sinun ultran tehnyt lääkäri mies vai nainen? Kuukausi rakenneultraan ja en haluaisi yhden tietyn mieslääkärin ultrattavaksi...
anir 15+1
Anir: Mulla raskausaikana ollut tähän asti aina naislääkäri ultraamassa... Mulla ei oo kun yhdestä miesgynestä kokemusta ja voin sanoo, että oli 100 kertaa hellävaraisempi ja mukavampi kuin kukaan naisigynegologeista, vaikka ekalla kerralla jännitin miesgynelle menoa... Ai niin, sen äippäpakkauksen toppahaalari on täysin eri värinen, kun netissä. Kelan sivuilla sain sen kuvan, että ois harmaa, mutta on aivan ihana vaalee beessi ennemmin kuin harmaa... Ja kyllä ne sydänäänet huomenna kuuluu!!!
Nippe + tuplat
Pupuliinille tuplaonnittelut! Aivan ihanaa vauva-aikaa teille ja voimia ;). Ihanaa, kun täällä saadaan näitä hyviäkin uutisia välillä.
Iitulle onnea plussasta. Toivottavasti tämä olisi SE kerta, kun saatte nyytin syliin.
Vilmis, mikä päivä sun ultra on? Tsemppiä. Toivotaan parhaita mahdollisia uutisia.
Helene, hienosti on pikkumies kasvanut. Toi mahan kaipuu on kyllä hassu asia. Viimisillä viikoilla ei malttais odottaa, että siitä pääsee eroon, mutta aika nopeasti sitä kuitenkin tulee ikävä. Mä taisin tosin ikävöidä kaikkein eniten sitä testaamiseen liittyvää jännitystä :D. Vähän samoilla ajatuksilla elelen tätä raskautta: JOS kaikki menee hyvin, on tämä todennäköisesti viimeinen raskauteni. Pienen pientä haikeutta on ilmassa jo nyt siitä, että en (toivottavasti) koskaan enää elä näitä vaiheita. Kyllä on kummallisia nämä mietteet :)...
Nippe, ihanaa! Kuulostaa tosi kivalta, että olet uskaltautunut ajattelemaan, että ne vauvat vielä ihan kotiin asti on tulossa ja tekemään hankintoja siihen liittyen. Ne pakkauksen vaatteet on aivan hirmu suloisia, mutta suurin osa niistä oli aika kummallisen kokoisia. Odotin niitä pieniä kokoja varsinkin enkä sitten hankkinut paljon muuten vain huomatakseni, että ne pakkauksen vaatteet ei oikeasti ollutkaan niin pieniä. Ja vielä kun tuo meidän poika on tuommonen ruipelo, niin aika paljon jäi esim. housuista käyttämättä, kun ei vaan pysyneet jalassa. Mutta olen silti sitä mieltä, että pakkaus on ihan huippujuttu.
Anir, eiköhän ne sydänäänet sieltä kuulu. Näin ainakin sydämestäni toivon ja mun toiveethan saa yleensä vaikka maapallon kääntymään :D. Mutta niin toivon, että tämä raskaus menee hyvin hamaan loppuunsa ja että pääset jossain vaiheessa sen verran peloista eroon, että saat nauttiakin vähän. Kun kyllähän se raskaus on kuitenkin aika hienoa aikaa. Voimia.
ON: Np-ultrassa käyty tänään ja vaikka jotenkin ajattelin, ettei suurta paniikkia asian suhteen olisi, niin kyllä sydän aika kovasti poukkoili odotussalissa. Siitäkin huolimatta, että aamulla vielä kuunneltiin sydänääniä kotidopplerilla ja sydän sykki vahvasti ja tasaisesti. Ultrassa kaikki hyvin ja ultraava kätilö oli aivan huippu. Ymmärsi pelkoni ja heti alkuun laittoi sykkeen kuulumaan, "jotta voit sitten rentoutua". Pää-perämitan mukaan vauva vastasi viikkoja 12+6, mutta jos päänympärys on yli 21mm, la määräytyy päänympäryksen mukaan. Meidän sintillä päänympärys oli 21,3mm ja se vastasi viikkoja 12+1. Menkoista laskettuna tänään on tasan 12+0. Laskettua aikaa ei siis muutettu, mikä vähän harmittaa siksi, että esikkokin meni sen kaksi viikkoa yli ja olen varmaan sitten ihan paniikissa koko loppuraskauden siitä, että joudun synnyttämään jättiläisen. Mutta murehdin sitä sitten myöhemmin, nyt aion vaan olla iloinen siitä, että tänään kaikki on hyvin.
Niisku 12+0
Tähän saakka on koko ajan pitänyt puputtaa jotain, mutta nyt paha olo on alkanut helpottaa, joten syömisrytmiä pitänee muuttaa - en halua että neuvolassa parin viikon päästä painon nousu on jotain järkkyä.
Nippe: Ihanaa että olette saaneet äippäpakkaukset. Nyt sitten pesemään vaatteet ja viikkaamaan ne sitten laatikoihin/ kaappeihin. Mulla on monta laatikollista vauvan vaatteita siskon luota tuotuina, mutta vielä en uskalla niitä hypistellä. Ehkä kuukauden parin päästä.
Anir: Tulethan heti kertomaan neuvola-kuulumiset. Tsemppiä matkaan!
Niiskurouva: Mun np-ultra on keskiviikkona. Olen kauhusta kankeana jo nyt. En varmaan uskalla katsoa ruutua vaan pidän silmät ummessa. Onneksi mies tulee mukaan. Haluan niin luottaa siihen, että pieni on vielä hengissä. Kaikenmaailman mittauksia :) Millä viikoilla sä omasta mielestäsi olet?
ON: Kauhusta tosiaan kankeana. En tiedä miten selviän keskiviikko-aamupäivästä töissä. Ultra on yhdeltä. Mutta kai se tästä.
Vilmis 11+6
Niisku: Onnea ultrakuulumisista! Kyllä siellä teidän pikkuinen kasvaa ja voimistuu!
Vilmis: Onnea tulevaan ultraan! Hyvin kaikki menee! Muistan kovasti tuon jännityksen, vaikka jännitän vielä nykyäänkin ultria, mutta huomattavasti vähemmän. Ja noita vaatteita tosiaan on mukava hypistellä. Arvelin tässä vaiheessa vasta lajitella pienimmät vaatteet lipastoon, jotka tulevat piakkoin sitten syntymän jälkeen käyttöön. Vielä en vaatteita pese, sitten myöhemmin ;) Mutta loppujen lopuksi pakkauksessa on paljon vaatteita, mutta melko vähän noita pieniä kokoja. Onneksi niitäkin on tullut hankittua jo etukäteen... Mies eilen kuvasi innoissaan minua kun tutkin laatikoiden sisältöä ja esittelin vaatteita...
Napakat sydänäänet löytyivät heti :) On ne aina yhtä mahtavat kuulla. Muuten oli aika turha neuvolakäynti, ei mitään uutta. Seuraava neuvola onkin sitten se kelaneuvola rv 22, eli kesäkuun puolivälissä. Näin ajatellen aika rientää hurjaa vauhtia...
En nyt muista mitä piti kommentoida, mutta tässähän ne oli tärkeimmät
anir 15+2
Sairasloma jatkuu, mutta onneksi kohdunkaula ei vielä ollut lyhentynyt tai kohdunsuu pehmentynyt. Vauvat kasvaa aika tasaista tahtia molemmat ja ainoo mikä nyt vähän harmittaa, että toisella (Pojalla, joka kuulemma vois nyt sit olla tyttökin) on vikaa toisessa munuaisessa. Eli joko toinen munuainen surkastuu aikanaan itse tai joudutaan lapsuusaikana leikkaamaan... No tämä siveellisempi, joka viimeksi piti kinttuja ristissä vaikutti lääkäristä tytölle... Nyt sitten tuo Poikaveikkaus oli kintut ristissä... No eipähän sitä tietysti oo kun kaks vaihtoehtoo sukupuolen arvauksessa, mutta siinäkin taitaa yks olla liikaa, kun ei lääkärit oo samaa mieltä ;) Ja vasta neljän viikon päästä seuraava ultra. Muuten kaikki siis oli ok. Nyt vaaleenpunaisia unelmia ostelemaan...
Nippe + tuplat rv 24+0