Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tiedät, että sinulle on iskemässä migreeni?

Vierailija
31.03.2012 |

Onko usein? Mitä käytät lääkkeenä? Millainen migreenisi on?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänä aamuna heräsin tähän jomotukseen ja heti otin ihan tavallista ibumaxia. Kohta toinen perään kun kipu vähän helpottaa.

Joskus yhtäkkiä silmissä alkaa näkyä sellainen piste kuin joku olisi ottanut valokuvan ja se salama jää silmään elämään, ja se kasvaa ja kohta peittää suuren osan näkökenttää. Tämä tulee ennen päänsärkyä.

Mulla migreenin laukaisee joskus antibiootit, en tiedä onko normaalia ja moni eri antibiootti vielä. Tai jos juon yhdenkin saunasiiderin kuurin ollessa päällä tai edes lopunut vähintään edellisenä päivänä.

Vierailija
2/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valopilkku tai -ilmiö jää silmään. Päivää ennen menkkoja iskee myös migreeni. Käytön estolääkeitä, täsmälääkettä tai lievään kohtaukseen ibuprofeeinia.

Alkaa myös puutumisilla ja pistämisillä. VOi olla halvausoireita sekä puheongelmia ja sekavuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää on jotenkin "sumea" vaikka vielä ei särje. Sama kun muilla,näen valoilmiöitä ja särky alkaa ensi yleensä toisen silmän takaa. Siitä sitten leviää koko toiseen puoleen päätä. Harvemmin särkee koko päätä. Oksettamaan alkaa kun kohtaus on kestänyt pari tuntia.

Nyt lääkkeenä ainostaan panadol, lepo ja sinnittely koska olen raskaana. Panacodia saisi ottaa lääkärin mukaan, mutta en halua.

Vierailija
4/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen voi olla ihan mieletön makean himo. Migreeni on mulla lähes aina oikealla puolella päätä, alkaa silmän takaa ja leviää siitä. En kestä silloin voimakkaita hajuja, kirkkaita valoja enkä kovia ääniä, on myös paha olo, vaikkei okseta. Jos ajoissa ehdin ottaa vähintään 1 g:n parasetamolia ja 800 mg ibuprofeenia, niin särky hellittää. Siltikin lievempänä särkyä voi kestää pari kolme vuorokautta. Nykyään kohtauksia on harvoin, korkeintaan parin kuukauden välein.

Vierailija
5/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös särkynä toisen silmän takana, sen jälkeen alkaa toisessa silmässä näkökentän reunamilla näkö sumenemaan. Siinä vaiheessa kun otan lääkkeet, kohtaus menee ohi. Jos en ehdi ottaa lääkkeitä, näkö menee ko. silmästä kokonaan. Tuntuu myös niinkuin toinen puoli kasvoista olisi lievästi halvaantunut. Puhe on hankalaa ja poskea koskiessa, kosketus ei tunnu selvästi. Sitten tietty ne päänsärky ja oksetus.

Onneksi mulla kohtaus jää tulematta suht vähäisillä lääkkeillä, 2 kpl 500mg Panadolia auttaa kunhan vain otan viimeistään kun ensimmäiset näköoireet tulevat.

Vierailija
6/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan särkyyn Ketorinia tms eli olen selvinnyt helpolla.

Ennen näköhäiriötä, noin 6-12 h ennen minulla on usein aggressiivinen vaihe, lapsille tiuskin tms. Se korvautuu miellyttävällä ololla, jossa mikään ei ole mahdotonta, lapsetkaan. Ja sitten alkaakin välkkyä.

Tosin minulla on toisinaan pelkät näköoireet ilman särkyäkin.

Vierailija
7/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä näköhäiriöt, viivat ja sumentumat silmissä, välillä kun paha kohtaus alkamassa niin näkökyky katoaa melkein kokonaan. Ennakoivana joskus kova makeanhimo, yli-innokkus sekä puheripuli ja hermostuneisuus. Puhe alkaa sammaltaa ja kova päänsärky/migreeni koko päässä ohimot ja otsa kipeimmät. En käyttänyt täsmälääkettä 10v raskauksien ym vuoksi, mutta nyt taas imigrania. Almogran ei auta, töissä vedän 1200buranaa ja panadolia vuorotellen. Se vie kivun kärjen pois mutta ei muuta. Pahoinvointia ja oksetusta on mutta en oksenna.

Vierailija
8/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa silloin immigranin, niin ei tule välttämättä kipua ollenkaan.

Särkylääkkeitä käyrtävät: oletteko koskaan kokeilleet migreenilääkkeitä?

Vierailija
9/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeniä on n. 5-12 kertaa kuukaudessa. Estolääkityksestä huolimatta. Se hyöty estolääkityksestä on, että nyt lääkkeet tehoavat paremmin. Ennen estolääkitystä mitkään lääkkeet eivät tehonneet. Nyt usein riittää grammanen Paratabs tai 400mg Ibubrofeiini. Imigrania en ole tarvinnut vähään aikaan. Tosin se ei enää jostain syystä oikein tehoakaan...

Joskus ennen migreeniä tulee mahdoton makean himo. Joskus pää on "sumea" niin kuin joku aiemmin sanoi. Ärsyynnyn myös tosi helposti, kun migreeni on alkamassa.

Itse migreeni on minulla aina takaraivolla. Aaltoileva voimistuva jumputus, joka "viiltelee" myös silmien taakse. Kaikki äänet, hajut, valot, kosketus ovat äärettömän ärsyttäviä. Huono olo.

Vierailija
10/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli "mustia aukkoja" näkökentässä. Hajut jotenkin voimistuvat ja tulee oksettava olo. Säryn alkaessa en sidä valoa ollenkaan, joten pimeässä huoneessa makoilen. Enää ei kohtauksia tule niin usein, parikymppisenä oli pahimmillaan.

Vierailija
11/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten ihan yhtäkkiä alkaa näköhäiriöt. Ensin tuntuu kuin toisessa silmässä olisi jokin häiritsemässä ja sitten pieneksi hetkeksi häviää näkö silmistä lähes kokonaan jonka jälkeen alkaa sahareunainen valopallo näkyä.

Pääkipu ei ole kovaa, mutta pieni toispuoleinen särky voi kestää pari päivää. Joskus menee ohi ilman särkyä.

Mulla ei ole ollut migreeniä vasta kuin ihan pari-kolme kertaa ja ihan buranalla tai panadolilla olen hoitanut. Aika hyvin on auttanut, kun on ottanut heti, kun vähänkin pää on oudon tuntoinen tai jos alkaa silmissä näkyä jotain.

Vierailija
12/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurallisena mulla ei ole, eli ikinä ei ole mitään näköharhoja.

Pää alkaa pikkuhiljaa tunkkaistua lisää ja kohta on pää kipeä. Siinä vaiheessa on hyvät konstit tarpeen, tuskin enää tavallisilla parasetamoleilla tms. kipua saa pois, vaan menen täysin toimintakunnottomaan tilaan ja makaan suihkussa tai sängyssä äkkiäkin kivun alettua. Vahvoja lääkkeitä melko paljon joudun ottamaan, Panacodia mm.

Aina ei ala pään tunkkaisuudella, joka minun kohdalla voi olla myös vain väsymystäkin.

Vierailija
13/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ehdin ottaa 2 buranaa ajoissa pääsen vähällä. Vaikka oireeni ovatkin suht koht lieviä muutenkin: valoherkkyyttä ja silmän takana olevaa kipua. Ei koskaan varsinaista pahoinvointia, vain kipua. Joskus migreeni tulee myös jumittuneiden hartioiden seuraksi. Joskus jos en ole ottanut buranaa ajoissa tai ottanut esimerkiksi vain yhden migreeni jää majailemaan useiksi päiviksi, mutta onneksi lievänä. Nykyään migreeniä on vain muutaman kerran vuodessa, e-pillereiden vaihto auttoi. Vaihdoin matala hormoniseen? Cerazetteen.

Vierailija
14/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtauspäivänä voi myös olla tahmea olo jo tunteja ennen kohtausta. Kohtaus alkaa aina puutumisella_ oikea käsi tai jalka puutuu. Tässä välissä kun nappaa buranan tai pari, niin ei jatku yleensä. Jos jatkuu, niin puutuminen leviää kasvoihin. Joskus puhe puuroutuu. Näkökentästä häviää osia. Tämä kestää n.15-30 min. Sitten alkaa helvetillinen toispuoleinen päänsärky, jota jatkuu joitakin tunteja. Kokemus huipentuu rajuun oksenteluun: miellyttävää :I. Onneksi yleensä lääke auttaa.

Vierailija
15/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heräsin joko yöllä tai aamulla hirveään päänsärkyyn ja oksetukseen. En voinut liikkua. Oksentamaan jouduin aina pari kertaa ja silloin tuntui, että pää räjähtää ja halkeaa. Kahteentoista mennessä yleensä pystyin syömään ja juomaan jotain, silloin tiesin, että jään henkiin.

Pari vuotta nämä kohtaukset on pysyneet poissa, mutta tilalle on tulleet aurat. Eli ensin tuntuu, että silmässä on roska tai muuta häikkää. Sitten alkaa näkyä sahalaita, joka vilisee silmässä ja näkö sumentuu. Jos peilistä katsoo, näkee vain toisen puolen kasvoista. Tässä vaiheessa otan särkylääkettä ja lepään loppupäivän. Päänsärkyä ei ehdi tulla, jos toimin ajoissa. Olo on silti kuin jyrän alle jääneellä.

Vierailija
16/16 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa kans usein heti aamulla. Saattaa olla niin, että pahenee päivän mittaan aina vaan jollen ota ajoissa lääkettä. Usein yritän sinnitellä kun ei särky kuitenkaan aina mene migreeniksi asti. Ja jos sinnittelen liian kauan niin tuloshan on selvä!

Mulle tulee välillä kans hillitön nälkä/makean himo. Jumputtava särky, hieman enempi jommallakummalla ohimolla tai silmän päällä. Liikkeellä olo pahentaa särkyä. Kipu tuntuu silloin "pulssin tahdissa". Ei pysty ajattelemaan mitään. Kaikki voi tehdä pahaa. Mua ei saa koskettaa, ei puhua mistään.. antaa vain olla yksin. Jos pystyy nukkumaan, se on pelastus edes hetkeksi.

Usein otan Buranan ja päädyn oksentamaan sen vartin sisällä pois, en tiedä miksi!? Oksentaminen yleensä silti helpottaa jostain syystä ja särky alkaa laantua.

Kohtauksen jälkeen on semmoinen "kevyt pää". en osaa oikein muuten kuvailla. Pää toimii suht ok eikä välttämättä enää särje, mutta pää tuntuu kevyelle :D.. Semmoselle vähän toistaitoselle..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan