Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion kokeilla kuinka halvalla ja ekologisesti voin elää. Sitten haen töitä sen mukaan.

Vierailija
31.03.2012 |

Olen jo vuosia pohdiskellut kummallista elämää ja elämäntapaa, useammallakin elämän osa-alueella.

Raadetaan työelämässä, joka vie mehut ja energian, vähäinen vapaa-aika kulutetaan sitten väsymyksestä toipumiseen, velvollisuuksien hoitamiseen, ja erinäisten tavaroiden ostamiseen. Tavaroiden, joita ilmakin pärjäisi.

Kummallinen oravanpyörä siltä(kin) kannalta, että siis kulutetaan elämää ja kallista aikaa väsyttävään työhön, jotta saadaan kuluttaa se työssä ansaittu raha kaikenlaiseen isompaan ja pienempään sälään ja tilpehööriin, jota ei oikeasti tarvitse.

Omat nurkat täyttyy, kirpputorit täyttyy, kaatopaikat täyttyy. Luonto/luonnonvarat kärsii. Täällä oli joku aika sitten hyvä ketju siitä, kuinka kirpputorit ja kierrätyskeskuksetkaan eivät enää oikein ota ehjääkään tavaraa vastaan, kun tilat eivät riitä. Ihmisillä on niin paljon tavaraa, ja sitä tavaraa uusitaan sellaista tahtia, ettei enää ole paikkoja joihin näitä vanhoja tavaroita kuljettaisi. Paitsi kaatopaikat... Ja senhän jokainen tajuaa, kuinka kestämätön tällainen ajattelu- ja toimintatapa on.

En aio hypätä pois oravanpyörästä (tai muodikkaasti downshiftata), koska en varsinaisesti ole koskaan sellaisessa ollutkaan. (toki siis työelämässä olen ollut, mutten missään uraputkessa, enkä ole hurjia palkkoja ikinä tienannut tai kauhean leveästi elellyt). Tällä hetkellä opiskelen (vaikken olekaan enää mikään teini tai lähelläkään sitä :)

Olen siis ajatellut, että nyt ryhdyn katsomaan, miten halvalla voin elää, mitä materiaa minä oikeasti tarvitsen, kuinka paljon voin hyödyntää jo nurkkiini ja varastoihini kertynyttä tavaraa, ettei tarvitsisi ostaa uutta ennenkuin on ihan pakko.

Sen mukaan sitten katson, paljonko tulen tarvitsemaan rahaa ekologisen ja "vapaaehtoisesti vaatimattoman" elämäntapani toteuttamiseen. Ja sitten etsin töitä sen mukaan. Eli oletukseni on, että tulen tarvitsemaan vain osa-aikatöitä. Niin paljon voi säästää karsimalla rahan kulutusta sellaisiin asioihin, joita ei oikeasti tarvitse.

Esimerkiksi olen katkaissut melkein kaikki lehtitilaukset, hyödynnän nykyään kirjastoa.

En käy kampaajalla, mulla on pitkät hiukset, joiden latvat tarvitsevat tasoitusta vain harvakseltaan, ja siitäkin suoriutuu oma mies tai kaveri, pullakahveita tms. vastaan :)

Vaatteeni olen ryhtynyt ostamaan kirpputorilta, ja tuunailen epämuodikkaita/vääränkokoisia vanhoja vaatteita uuteen uskoon, ja saan niistä taas käyttökelpoisia. Vaatteita ei myöskään tarvitse olla isoa kaapillista, vähemmälläkin pärjää, eikä se edes tarkoita että tarvitsisi kulkea ryysyissä tai käyttää joka päivä samoja vaatteita...

Kierrätän omassa kodissanikin tavaraa, esim. vanhoista puuvillaverhoista ompelen pussilakanoita tms.

Vanhoista vaatteista (joita ei enää voi tuunailla) saa siivousrättejä.

Vanhat käyttämättömät kaulakorut/helmet olen laittanut uuteen käyttöön verhotampeiksi, kivalta näyttää ;)

Tässä taannoin huomasin haluavani kukka-amppeleita, ja olin jo sortumassa ostamaan kaupasta uusia, kun tajusin että mullahan on kotona jo vino pino sopivia lankoja ja virkkuukoukku, senkuin väsään itse amppelit. Olkoonkin, etteivät valmiitkaan amppelit kaupassa paljoa maksa, mutta itse tehden sain a) jo kotoa löytyvääni turhaa materiaalia käytettyä b) tekemisen iloa c) säästin kuitenkin vähäsen, ja niistä pienistä puroistahan kasvaa iso virta ;)

Isompiakin säästökohteita mulla on, olen esim. luopumassa oman auton käytöstä. Puhelimena mulla on vanha mutta toimiva kännykkä, kunhan soittaa pystyy ja tekstareita lähettää, sekä herätyskello löytyy, luuri kelpaa :)

Tarkoituksenani on siis saada elämästäni mielekkäämpää ja ekologisempaa. Ja saada mahdollisuus käyttää enemmän ajastaan sellaiseen, josta pitää ja joka ei vie kohtuuttomasti voimavaroja. Eli minun tapauksessani, nautin paljon kotona puuhailusta, sen sijaan työelämän koen enimmäkseen rasittavaksi.

Eipä mulla muuta, mukavaa päivänjatkoa :)

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et, niin kannattaa, samnsuuntaisia ajatuksis hällä kuin sulla

Vierailija
2/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina jos mahdollista suomalaista.

Mutta en mä älä pipertää ja näpertää juttuja vaan siksi, että se on muodikkaasti ekologista.

Kulutusta voi järkeistää joo, mutta en mä ala bloggaamaan pois mun elämästä asioita joista nautin ja usko pois, en nauti samoista asioista kuin sä.

Ekologinen ihminen ajattelee aika paljon laajemmin kuin niin, että miten voisin tänään olla hengittämättä että ilma säästyy! =))

Elä vaan niin kuin elät, anna muiden kuluttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki te saatte elää elämäänne kuten haluatte, eipä mulla ole siihen sanavaltaa.

Mun mielestä kuitenkin olisi fiksua, että jokainen miettisi vähän kulutustottumuksiaan ja omaa napaansa pidemmälle, onhan kuitenkin ihan fakta, että nykyiset kulutustottumukset ovat kestämättömiä. Olisi mukavaa, kun tuleville jälkipolvillekin jäisi jotain muuta, kuin hirveät jätevuoret...

Ja mitä mä "sepostan" elämästäni täällä... no vilkaisehan tätä keskustelupalstaa ja aloituksia, mahtaisi olla melko hiljaista, jos ihmiset jättäisivät "elämästään sepostamisen" väliin :D

ap

14 vastaa, että sun kirjotukses on ihan turha, yrität jotenkin korottaa itseäsi, vaikka kirjoituksestasi selviää että sun mielestä ekologisuutta on käyttää vanhat villalangan jämät pois. Usko tai älä, iso osa suomalaisista perheistä ei tosiaankaan osta koko ajan uutta tavaraa.

Vierailija
4/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioita, ja haluaa pienentää kulutustaan... hmm. Mielenkiintoista. En voi sille mitään, että tuli mieleen vanha kunnon sananparsi siitä älähtävästä koirasta, johon kalikka kalahtaa... ;)

Ekologisuus on isoja ja pieniä asioita.

Yksi ihminen ei paljoa voi tehdä, mutta kun niitä ihmisiä on enemmän ja enemmän, se alkaa pikkuhiljaa jo tuntuakin jossain.

Samoin se valitettavasti menee toisinkin päin, yksi kuluttava ihminen ei paljoa vaikuta, mutta kun heitä alkaa olle isompi joukko, vaikutukset jo näkyy ja tuntuu.

Ja mitä aiheeni "turhuuteen" tulee, tällä palstalla lienee vähän turhempiakin aloituksia kuin ekologisuutta liippaavat aiheet... Mutta kukin tykätköön ja lukekoot mitä haluaa, tähän aloitukseen ei ole pakko kommentoida eikä sitä tarvitse edes lukea, minua ei haittaa vaikka osa teistä keskittäisi tarmonsa ja ajatuksensa vaikkapa keksimään synonyymeja sanalle WT yms. tuikitärkeille palstan aloituksille :D

ap

Vierailija
5/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyky-yhteiskunnassa voi toteuttaa eikä saisi toteuttaa kokonaisvaltaisesti, koska ve horjuttaa yhteiskunnan tukijalkaa.

Moni työpaikka kun ei perustu ekologiselle elämäntavalla ja tämä yhteiskunta pyörii verovaroin.

Ideasi on varsin hyvä LUONNON kannalta, mutta ekologisuus ei valitettavasti pidä yllä yhteiskuntaa.

Kaikki kun ei ole nättiä ja ihanaa ja kaunista.

Vierailija
6/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyky-yhteiskunnassa voi toteuttaa eikä saisi toteuttaa kokonaisvaltaisesti, koska ve horjuttaa yhteiskunnan tukijalkaa.

Moni työpaikka kun ei perustu ekologiselle elämäntavalla ja tämä yhteiskunta pyörii verovaroin.

Ideasi on varsin hyvä LUONNON kannalta, mutta ekologisuus ei valitettavasti pidä yllä yhteiskuntaa.

Kaikki kun ei ole nättiä ja ihanaa ja kaunista.

googlaamalla löytää kaikenlaista mielenkiintoista aiheesta, jos kiinnostaa perehtyä :)

ap

Vierailija
7/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole itsensä korottamista, että pohtii asioita jne. vaan se, että tulee tänne siitä sättäämään ja antamaan ohjeita, että "Jokaisen tulisi..plaaplaa". Ja oikeastihan tuossa sinun jutussasi ei ole mitään ekologista! Suuri joukko suomalaisia perheitä elää niin vähällä rahalla, ettei sisustusta uusita kuin pakon edessä kun vanhat tavarat hajoaa, autoa ei ole vaan kuljetaan julkisilla, vaatteita ostetaan kirppikseltä ym. Nämä ihmiset (minä mukaanluettuna) eivät vain tee siitä tuollaista numeroa niin kuin sinä teet.

Ja tuohon älähtävään koiraan kerrottakoon sen verran, että olen itseasiassa aika samassa tilanteessa kuin sinä eli ihan kohta asuntolaina on maksettu pois ja voin tehdä mitä haluan. Sen sijaan, että jäisin kotiin virkkaamaan amppeleita, olen lähdössä kiertämään reppu selässä maailmaa ja tekemään muutamaksi vuodeksi vapaaehtoistyötä luomutiloille WWOOF:n kautta. Siitä minun ei kuitenkaan tarvitse täällä hienostella, se on vain minun panostukseni tähän ekologisuuteen.

14

Vierailija
8/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varustettu henkilö.

Mutta fakta on se, että NYKY yhteiskunta on mitä on.

Joten rajoita vähän, niin hienolta kuin elämäsi kuulostaa, se ei toimi niin kauan kun täällä eletään näiden pelisääntöjen mukaan.

Olet halukas muuttamaan OMAA elämääsi, mutta et kykene ottamaan vastuuta siitä, mitä haittaa elämäntavastasi on, jos sitä harrastaisi koko suomi, maailma pyörii ja pyörii...

Vierailija
9/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla tietynlainen turvallinen elämänpiiri, sellainen keskiluokkainen, että voi nojata taaksepäin ja alkaa pohtia "mitä haluan".

Tällaisista lähtökohdista tehdyt teoretisoinnit siitä, että haluaa elää säästäväisesti ja ekologisesti särähtävät varmasti sellaisille, jotka ovat enemmän tai vähemmän pakotettuja säästäväiseen elämäntapaan. Tuosta elämäntavasta käsin keskiluokkainen filosofointi ekologisuudesta kalskahtaa soopalta, kun se on vielä puettu sellaiseen vastenmieliseen pakettiin, että joku on voinut turvallisessa elämässään valita sen, eikä joudu vain tyytymään tai selviytymään.

Eli siis ap, tällä aiheella heiluttelet punaista vaatetta joidenkin silmien edessä. :)Toivottavasti ymmärsit kirjoitukseni.:)

Vierailija
10/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostan vain ihan pakollisen. Säästöön kertyi lähes 3000 e, kun normisti 1500. Velattomia ollaan, mutta tuosta näkee kuinka paljon saa menemään tuhuuteen. Jatkan samalla mallilla.

Vierailija
11/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole itsensä korottamista, että pohtii asioita jne. vaan se, että tulee tänne siitä sättäämään ja antamaan ohjeita, että "Jokaisen tulisi..plaaplaa". Ja oikeastihan tuossa sinun jutussasi ei ole mitään ekologista! Suuri joukko suomalaisia perheitä elää niin vähällä rahalla, ettei sisustusta uusita kuin pakon edessä kun vanhat tavarat hajoaa, autoa ei ole vaan kuljetaan julkisilla, vaatteita ostetaan kirppikseltä ym. Nämä ihmiset (minä mukaanluettuna) eivät vain tee siitä tuollaista numeroa niin kuin sinä teet.

Ja tuohon älähtävään koiraan kerrottakoon sen verran, että olen itseasiassa aika samassa tilanteessa kuin sinä eli ihan kohta asuntolaina on maksettu pois ja voin tehdä mitä haluan. Sen sijaan, että jäisin kotiin virkkaamaan amppeleita, olen lähdössä kiertämään reppu selässä maailmaa ja tekemään muutamaksi vuodeksi vapaaehtoistyötä luomutiloille WWOOF:n kautta. Siitä minun ei kuitenkaan tarvitse täällä hienostella, se on vain minun panostukseni tähän ekologisuuteen.

14

Sinä sen sijaan kuulostat harvinaisen ärsyttävältä tapaukselta.

Ap:lle sanoisin sen, että tekstisi on kuin omasta elämästäni sillä erotukselle että olen vielä vähemmän oravanpyörässä. En tiedä, mainitsiko joku jo ketjussa (en lukenut kokonaan) Kaarina Davisin ja hänen kirjansa "Irti oravanpyörässä". Ihan lukemisen arvoinen opus.

Vierailija
12/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

14

kuluttamalla paljonkin yli tarpeensa. Ei siitä mihinkään pääse. Toki on niitäkin, jotka näin eivät tee, mutta nykyään jo jopa opiskelijat (joiden olettaisi olevan vähävaraisuutensa vuoksi "ekologisia") tuntuvat vaihtelevan sisustusta yms. jos ei muuta niin vanhempien rahoilla. Ei kelpaa enää käytetyt vanhat kalusteet ja vaatteiden tulee olla merkkivaatteita. Lapset opetetaan tähän samaan, jo ala-astelaiset vertailevat kännyköitään ja muita tavaroitaan. Etkö muka ole tällaista huomannut?

Jos et löytänyt aloituksestani mitään ekologista, ihmettelen mitä ymmärrät tällä sanalla...?

Ja mitä tulee tuohon "hienosteluun", jos sinulla ei kerran ole mitään tarvetta kertoa täällä itsestäsi mitään, tai ylipäänsä pidät "hienosteluna" itsestään tai mietteistään ja asioistaan kertomista, miksi itse sorrut siihen? Hyvää reppumatkaa sinulle kuitenkin :)

ap

ps. hienostelen tässä nyt vielä hetken lisää, kertomalla että lähden nyt nauttimaan ulkoilmasta. Palailen palstalle ja aiheeseen siis ehkä vielä illemmalla :)

Vierailija
13/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lukenut kirjaa. Nin täynnä oman elämäntyylin paasaamista.

Vierailija
14/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologisuus on ihanne, jolla saa yhteiskunnan pyörät pyörimään. Miten se pidemmän päälle suomalaista yhteiskuntaa hyödyttää, että ihmiset raatavat niska limassa ja ovat sitten vapaa-aikansa kauppakeskuksella ostamassa velaksi rakennettuihin taloihin kaukoidässä tuotettua roinaa?

Paljon enemmän se suomalaista yhteiskuntaa hyödyttää, jos täällä keksitään tapoja elää ekologisemmin. Tulevaisuuden toivoja ovat kuitenkin keksinnöt, jotka säästävät energiaa ja raaka-aineita. Yrityksiä, joita niihin pyrkii, pitää tukea. Mutta ei minkä tahansa killuittimen kantaminen kotiin siksi, että siitä tykkää, ole kyllä mikään kummoinen yhteiskunnallinen palvelus.

Vierailija
15/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

14

kuluttamalla paljonkin yli tarpeensa. Ei siitä mihinkään pääse. Toki on niitäkin, jotka näin eivät tee, mutta nykyään jo jopa opiskelijat (joiden olettaisi olevan vähävaraisuutensa vuoksi "ekologisia") tuntuvat vaihtelevan sisustusta yms. jos ei muuta niin vanhempien rahoilla. Ei kelpaa enää käytetyt vanhat kalusteet ja vaatteiden tulee olla merkkivaatteita. Lapset opetetaan tähän samaan, jo ala-astelaiset vertailevat kännyköitään ja muita tavaroitaan. Etkö muka ole tällaista huomannut?

Jos et löytänyt aloituksestani mitään ekologista, ihmettelen mitä ymmärrät tällä sanalla...?

Ja mitä tulee tuohon "hienosteluun", jos sinulla ei kerran ole mitään tarvetta kertoa täällä itsestäsi mitään, tai ylipäänsä pidät "hienosteluna" itsestään tai mietteistään ja asioistaan kertomista, miksi itse sorrut siihen? Hyvää reppumatkaa sinulle kuitenkin :)

ap

ps. hienostelen tässä nyt vielä hetken lisää, kertomalla että lähden nyt nauttimaan ulkoilmasta. Palailen palstalle ja aiheeseen siis ehkä vielä illemmalla :)

Itseasiassa minä en ole huomannut mitään tuollaista, että opiskelijat vaihtelis sisustustaan tai ostelisivat merkkivaatteita. Lapset taas ovat aina vertailleet tavaroitaan, minun lapsuudessani se oli barbeja, nyt se on kännyköitä.

Edelleen yritän sinulle sanoa, että ainakin minun tuntemani ihmiset elävät juuri noin kuin sinä kuvailit, mutta eivät selitä sen olevan ekologista, vaan se on ihan vain elämää.

Kerroin tuosta reppumatkastani siksi, koska sinä puhuit älähtävästä koirasta ja ilmeisesti kuvittelit, että minä olen tällainen sinun halveksumasi sisustuksenvaihtaja. No, en ole eikä varmasti ole moni muukaan, vaikka sinä niin luulisitkin.

14

Vierailija
16/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka elää mahdollisimman rentoa elämää.

Teen 30h/vko töitä ja kätilönä teen lähinnä yövuoroa joilla saan pitkät vapaat. Työpäiviä kertyy keskmäärin alle 3 viikkoon. Lapset on 10päivää viikossa hoidossa jolloin hoitokulut on puolet normaalista. Lisäksi harrastuksenani on pieni yritys joka tuottaa sen verran, että tällainen elämä on mahdollista.

Olen monesti miettinyt jos olen tehnyt pari aamuvuoroa että miten ihmiset jaksaa mitään niiden jälkeen? Lapset joutuu olemaan pitkänän hoidossa ja kaikki on väsyneitä. Lisäksi hoitoalalla huonolla palkalla ei edes ilman lisiä täällä pk-seudulla pärjää.

Mieheni tekee myös hieman vajaata työaikaa.

Vierailija
17/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennutettiin matalaenergiatalo, maksaa enemmän kuin tavallinen. Ostetaan tuulisähköä, maksaa enemmän kuin muu sähkö. Ostetaan luomuruokaa ja lisäaineetonta, maksaa enemmän kuin tehoruoka ja lisäaineilla täydennetty. Ostetaan ekologisesti ja eettisesti tuotettuja vaatteita ja kenkiä, maksaa enemmän kuin lapsityövoimalla väkerretyt. Monessa kohtaa laatu ja ekologisuus maksaa..

Lisäksi: Rahaa voi käyttää myös palvelujen ostamiseen, ei vain materian.

Vierailija
18/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentteja Ap sai! Tämä on aihe vapaa, ja mielestäni tämä aihe ja kirjoitus ihan asiaa...toisin kuin monet muut täällä palstalla. En kokenut että Ap olisi nostanut itseään valinnoillaan muiden yläpuolelle, vaan ihan jakoi ajatuksiaan elämäntavastaan ja valinnoistaan. Itse luin mielenkiinnolla ja kiihkottomasti Ap:n kirjoituksen, kyllä nämä asiat pistävät aina miettimään omiakin ratkaisuja. Ei kaikesta tarvitse aina provosoitua ja vääntää jotain kiihkoa ja vastenmielistä vasta-argumentointia tyyliin "kyllä minä tiedän paremmin" tms. Hyvä Ap, sait monelle miettimisen aihetta!

Vierailija
19/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olenkin jo aika hyvin siinä onnistunut. Vielä kun ostamme piakkoin vanhan okt:n saan paljon ruokaa kasvatettua itse. Jos sitä joskus olisi ruuan suhteen omavarainen =)

Mä en myöskään ole ollutkaan missään hurjassa oravanpyörässä enkä aio sellaiseen koskaan hypätäkään. Siksi esim. lapsiluku pysyy yhdessä. Tosin on mulla lapsilukua paikkaamassa aika hinnakas harrastus, oma hevonen. Mutta samanlailla hevosen kanssa toimin, ei mitään turhaa sillekään.

Vierailija
20/40 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"minua ei haittaa vaikka osa teistä keskittäisi tarmonsa ja ajatuksensa vaikkapa keksimään synonyymeja sanalle WT yms. tuikitärkeille palstan aloituksille :D"

Hyvä esimerkki on oma äitini. Ei tee MITÄÄN ympäristön hyväksi, elämäntyyli on todella surullinen ympäristön kannalta. No elän lähes kuten ap, paheena on autoilu. Ajan mm. 8km työmatkan autolla. Jos uskallan äidilleni mainita että voisiko edes jätteensä lajitella niin salamana syöksyy arvostelemaan minua kuinka minä ajan työmatkani autolla vaikka sen matkan pyöräilisi kuulemma 10minuutissa, että en minäkään sen enempää ajattele..

Huoh..kaikkien mielestä kun ei ole olemassa sitä kultaista keskitietä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi