Mies saamassa isohkon perinnön, miten minun eli avovaimon käy?
Mulla ei ole mitään ja nyt sitten kaikki hankitaan niillä perintörahoilla ja mies ei suostu kuulemma ikinä naimisiin. Elän siis koko elämäni toisen talossa ja aja toisen autoa. Oisin halunnut et kaikki mikä hankitaan ois yhteistä ja myös minun rahoilla hankittua. Voiko asuntoa edes laittaa osaksi minun nimiini? Kai mä sit alan säästään van jollekkin omalle tililleni etten joudu ihan tyhjänpäällle jos jotain sattuu. Miten muuten avioliitto muuttais asiaa, kai se perintö silti on miehen yksityisomaisuutta.
Kommentit (69)
Meinaan kun avioehtokin on keksitty, niin eikö sulle tule vähän sellainen olo, että mä olen hätävara, kunnes löytää paremman naisen?
Itse lähtisin kävelemään.
Siihen eritellään mitä kukin saa jos jotain sattuu.
Avopuolisoilla ei ole mitään oikeutta toistensa omaisuuksiin.
Asun miehen talossa (omisti sen jo ennenkuin tavattiin) ja nyt ei suostu myymään puolta mulle.. ei ole kuulemma mitään järkeä alkaa tekemään kauppakirjoja jne.. Naimisiin suostuu, mutta avioehdon kanssa (olen kyllä yrittänyt suostutella siihen että avioehdossa määriteltäis jotenkin että minullakin on oikeus taloon etenkin jos mies hakee eroa).. Meillä on vaan tilanne se että minäkin osallistun talon lainoihin.. (maksan 1/3), summa on kyllä pieni jos ajattelis että asuisin vuokralla, mutta kuitenkin..
Ollaan riidelty paljon, koska minusta tuntuu että en saa ikinä mitään omaisuutta kerrytettyä eikä minulla ole mitään vanhuudenturvaa, jos mies löytääkin viiskymppisenä uuden ja jättää minut.. Joku ehdotti joskus että " älä maksa talolainaa vaan maksa jotain muuta" , mutta ei se muuttaisi tilannetta miksikään, koska molempien rahat silti menee viimeistä senttiä myöden.. vaikka en maksaisi talolainaa ja ostaisin vaan enemmän ruokaa ja muuta, kun mieheltä menisi enemmän lainaan en kuitenkaan kerryttäisi omaisuutta.. vaan mies on ainut joka jotain omistaa..
Osaan hyvin kuvitella tunteesi vaikka tilanteemme ei sama olekaan.. Tsemppiä sinulle!
Koska palkkani on suht pieni ja maksan siitä jo miehen talolainaa, opintolainaa ja autolainaa (auto sentäs on minun nimissäni, mutta kuten joku sanoikin huono sijoituskohde), ei rahaa jää muiden elämiskulujen jälkeen sijoittaa mihinkään osakkeeseen..
T. 6
Siis tehän olette voittajia! Saatte asua mukavassa talossa ja ajaa kivalla autolla jne. Vai pitäisikö ne vielä saada omiin nimiinkin???
Hän on aikoinaan ostanut entisen avokinsa kanssa talon, on tehty lainhuudatukset jne... akka lähtee vajaan kahden vuoden päästä.. taas uudet kauppakirjat, lainhuudatukset jne, mies maksaa viulut kun on ostaja eli ostaa avokinsa puolikkaan.. Nyt on asiat paremmin vaikka taloudellisesti oli vaikeaa kun velat tuli yksin omille hartioille, mutta on saanut perintönä maita ja metsiäkin..
Ei varmasti voi luottaa minuun ja siihen että jos lahjoitaa minulle puolet talosta että en lähde.. talon arvo on siis paljon suurempi kuin mitä nyt on velkaa jäljellä ja kun maksan 1/3 veloista osuuteni ei maksamani summa ole todellakaan puolta talosta..
Ymmärrän kyllä miehenikin kannan, mutta pitäisi joku ratkaisu keksiä että minullakin olisi turva..
T. 6
Ei kaikkea tarvitse yksin omiin nimiin saada, mutta jotakin edes.
Jos minä saisin ison perinnön, niin olisi se myös mieheni. Eli avo- tai avio... ihan sama! Elämänkumppani kuitenkin!
Ei mieheni ajelisi MINUN autollani, jos perintörahoilla auto ostettaisiin. Hän ajelisi meidän autollamme.
että asumiskustannuksesi olisi 0¿. Mieti nyt vähän
ja se minkä summan maksan lainaa kuukaudessa on vajaa puolet siitä summasta minkä maksoin vuokraa pienestä yksiöstäni.. (nyt asun suuressa talossa) ja minun ei tarvitse maksaa vesi eikä sähkökuluja.. Eli aika vähällä pääsen..
Mutta silti haluaisin nimeni näkyviin jonnekin..
Vierailija:
ja se minkä summan maksan lainaa kuukaudessa on vajaa puolet siitä summasta minkä maksoin vuokraa pienestä yksiöstäni.. (nyt asun suuressa talossa) ja minun ei tarvitse maksaa vesi eikä sähkökuluja.. Eli aika vähällä pääsen..Mutta silti haluaisin nimeni näkyviin jonnekin..
toiset sanoo että olen idiootti kun osallistun miehen lainanmaksuun ilman nimeä papereissa.. toiset sanoo että en voi ajatella pääseväni ilman asumiskuluja..
Sehän tässä se ongelma onkin.. miten asian ajattelee.. eihän tuo raha suuri oo mikä menee asumiskuluihin, mutta se että minullakin pitäisi olla joku turva..
eli 1/3 lainoista ja talo on ollut puoliksi entisen akan nimissä.. pitäisihän se yhtälailla olla silloin minun nimissä..
T.6
se oli jonkun ehdotus että hankkisin osakkeen jonka antaisin vuokralle, mutta siihen ei nyt rahat riitä..
T.6
Jos osallistuu lainaan, kyllä edes joku prosenttiosuus sinulle kuuluisi!
mutta mies ei ole ainakaan vielä suostunut, ei ole kyllä sanonut ehdotonta eitäkään..
T. 6
ja mies säästää omalle tililleen joka kuukausi vähäsen, on hänelle tärkeää. Maksaa tottakai sähköstä ja muista kuluista. Vanhempani olivat tehneet testamenttiin ehdon että aviopuoliso ei pääse perintöön käsiksi ja jos eivät ois tehneet niin minä oisin sellaisen tehnyt.
Maksa mieluummin osa vedestä ja sähköstä!!
Se jolla laina on, eli NIMI PAPERISSA, se maksaa myös ne lainansa!
Meillä oli aiemmin sama tilanne kuin teillä, PAITSI että minä en SUOSTUNUT maksamaan MIEHENI LAINOJA! Sitten myöhemmin ostimme talon YHDESSÄ, eli paperiin tuli meidän molempien nimet. Nyt maksamme lainaa YHDESSÄ, vaikkakin minä en sitä ihan todellisuudessa maksa, koska olen nyt hoitovapaalla ja rahat ei riitä. Olimme kuitenkin alusta asti samaa mieltä miheni kanssa siitä, että se kellä laina on se sitä sitten maksaa.
Sitäpaitsi, jos teillä se ero tulee, niin sinähän voit osoittaa tiliottein että SINÄ ole maksanut lainaa, joten kyllä sulla joku turva asiassa on. Miehesihän on tyhmä jos ei tätä tajua!!!!
Jos ostatte asunnon osta itse siitä 50 % ja ota sen verran lainaa. Auto voi ihan hyvin olla miehesi, on kovin huono sijoituskohteena.