Ärsyttävimmät kommentit raskausaikana
Kaverit sanonu kaikki nämä, ja MONTA KERTAA
Puhetta syömisestä: "Sun pitääki syödä nyt kahden edestä."
Valitan painonnoususta yli 20kg: "No ei kyllä haittaa vaikka lihositki ko oot aina ollu nii laiha" (Ihan normaalipainoinen)
"Kauhia kun tuo sun maha on kasvanu" (Edellisenä päivänä sanonut saman)
"Näytä maha" (kesken kahvittelun pitäisi nousta seisomaan ja nostaa paitaa että 5 kaveria vois ihastella.)
"Onko tullu raskausarpia" (On tullu joka paikkaan, mutta sanon vaan että vähän, koska muuten joutuisin esittelemään ne.)
"Joko oot sairaalakassin pakannut valmiiksi" 50 kertaa kysytty tuo vaikka oon sanonu että ei sitä tarvi kuin neuvolakortti muistaa ottaa ja hammasharjaa yms vihti vielä laittaa laukkuun. Ne mitä unohtuu voi mies tuoda perästä.
"Joko tuntuu että kohta tulee?"
"Onko ollu mitään tuntemuksia että synnytys lähenee?"
"Onko supistellu?"
"Miks se ei jo tuu?"
"Millon se oikeen tulee?"
"Ei tarvinu vielä viime yönä lähteä?" (Joka päivä tuo kysymys vaikka oon sanonu että ILMOTTELEN SITTE!!!!)
Lisäksi pelkään että kaverit kysyvät sitten synnytyksestä KAIKEN mahdollisen. "Repesikö väliliha ja kakkansikko pöyvälle"
Tiedän että hyvää tarkottavat, ja kivaa että heitä kiinostaa minun raskaus. Mut en muutenkaan tykkää puhua henkilökohtaisia asioita.
Rv 40+4
Terv. En jaksaisi enää vastata puhelimeen
Muilla samanlaisia ärsytyksiä?:)
Kommentit (70)
mutta minua miehen suku kehoitti ryhtymään dieetille loppuraskaudesta (rv. 30+), että ei ole sitten synnytyksen jälkeen niin paljoa laihdutettavaa...
Synnytyksen jälkeen minulla oli 6 kg painoa enemmän, kuin ennen raskautta.
nyt itse raskaana oloon liity mutta eräs miespuolinen työkaveri tosissaan selitti (odotin esikoista) että "teidän pitää nyt sitten vaihtaa auto parempaan kun muuten se lapsi joutuu häpeämään kun kaverin isällä on hieno BMW ja teillä vaan volkkari".... Joo-o. (Onneksi tämä tyyppi on muuten edelleen lapseton näin 11v myöhemminkin, jutut on edelleen yhtä "älykkäitä".
nyt itse raskaana oloon liity mutta eräs miespuolinen työkaveri tosissaan selitti (odotin esikoista) että "teidän pitää nyt sitten vaihtaa auto parempaan kun muuten se lapsi joutuu häpeämään kun kaverin isällä on hieno BMW ja teillä vaan volkkari".... Joo-o. (Onneksi tämä tyyppi on muuten edelleen lapseton näin 11v myöhemminkin, jutut on edelleen yhtä "älykkäitä".
Eräs todella läheinen ystäväni, joka on yrittänyt saada toista lasta pari vuotta tokaisi kuullessaan että odotin toista lastamme että, "no, olisihan se kortsu tullut halvemmaksi"... tajusin siinä vaiheessa että tälle kaverille ei tartte jutella vauvasta, siinä ollaan niin kade että ei toisen puolesta pystytä iloita.
ja jätän jo suosiolla menemättä moniin paikkoihin kun en vaan enään jaksa sitä päivittelyä kuinka iso olen. Tiedän itsekin, että maha on iso. On ollut joka raskaudessa. Silti vauvat on olleet ihan normaaleja 3,5kg about ja painoa itselle tullut koko raskauden aikana sellaiset 15kg. Ja mitä väliä sillä on, paljonko sitä tulee. Mutta mitta on täys mahakommenttien suhteen.
..joka raskaudesta kuullessaan aloitti jaaatkuvan pommituksen. Joka kerta, kun nähtiin kysy samat jutut.Plaojon tullu painoo/onks tullu paljon kiloja?
-Onks tullu raskausarpia?
-Näytä maha (Ei siis riittänyt, että seison metrin päässä vaan piti paitaa nostaa.)
-Onks tissit kasvanu?
-Mä teen sulle sit listan mitä otat sairaalaan.
-Mä kirjotan sulle listan mitä saa syödä, ettei vauval tuu maha kipeeks. (Sama ihminen kerto jossakin vaiheessa lopettaneensa imetyksen, kun oli niin työlästä kattoo mitä saa syödä/heräillä koko aika.)
Sama henkilö puhui kavereilleni, että valahtelen lapsen syntymä ajasta. (Väitti siis, että olen sairaalassa, vaikka olin ruoka kaupassa ks aikana!)
-Noh vieläkö oot yhtenä kappaleena?
-Haloo. Moi, ootko synnyttämässä, vai kerkeetkö puhuu? (Luuletko, et vastaisin puh jos olisin ponnistamassa, idiootit.)
-Ihan kohta se syntyy!!
-Noh, onko supistellu?
-No niin (ihmiset kumartuvat vatsan korkeudelle) tulehan ulos sieltä.)
-Kolme ässää toimii (pashat toiminu)Seksi sauna ja siivous, ni kyllä se tulee...Eipä tullu...
-Ajattele, se voi syntyä vaikka tänä iltana...Mä tiedän!!
Nykyään ihmiset (ei ainakaan multa) eivät suoraan kysyneet, et oliko vahinko, vaan kysyvät, esim. "Noh olittekste kauan suunnitelleet? Ja perään lause: Säkin oot viel niin nuori...Kuin vanha pitäs olla 40 vee, ku esikoinen syntyy?
Ei muiltakaan kysellä, et "Onks tullu paljon painoo jne" Niin miksi raskaana olevat on "muiden omaisuutta". Tullaan lääppimään ja lässyttämään, siitä kuinka raskaana oleva nainen on kaunis...Kuukausi synnytyksen jälkeen kysellään, että "Joko olet saanu raskauskilot pois?"
Tuntemattomat ihmiset kyseli myös, että "-Miten sun imetys on sujunu? (Ei muuten kuulu sulle...)
Ihan samoja juttujahan ne kaikki ihmiset tuntuvat kaikille odottaville äideille laukovan. Minäkin olen kuullut loukkaavimmat jutut pari kertaa sellaisilta ihmisiltä, joita en tunne, ja jotka siis ovat sillä hetkellä nähneet minut ensimmäistä kertaa. Toinen spekuloi, että on varmasti kaksoset tulossa, kun vatsani pömpötti jo joskus rv15 tienoilla. Mieheni siihen tokaisi heti takaisin, että "sanotsä mun vaimoa lihavaksi vai?" Olipahan eukko hiljaa sen jälkeen. :)
Toinen mieshenkilö taas kailotti, ettei hänen vaimonsa ollut koskaan lähellekään noin valtava, kun olin ehkä rv32-35 tienoilla. Lisäsi vielä ettei vaimolla paino noussut kuin niin ja niin paljon ja lapsi olikin sitten alle kolmikiloinen heillä... olin vähällä vastata, että toivottavasti vaimosi antoi lapselle ruokaa edes syntymän jälkeen, mutta olin vaan hiljaa.
Joku työkaveri, joka on siis niinkin läheinen etten edes muista hänen nimeään, kysyi minulta oliko raskaus suunniteltu. Olin aika ihmeissäni ja totesin vaan, että no olenhan tässä jo ollut monta vuotta naimisissa ja ymmärrän kyllä ehkäisyn päälle. Tosi outo kysymys vieläpä heti sen jälkeen kun olin palaverissa ilmoittanut iloisena raskaudesta koko huoneelliselle ihmisiä... tuskin olisin niin tehnyt jos raskaus olisi ollut vahinko ja huono homma.
Tässä nykyisessä raskaudessa eniten ärsyttänyt oman äitini kyselyt ja päivittelyt taloudellisesta tilanteestamme... ei se ole mikään syy olla hankkimatta (lisää) lapsia, että rahaa ei ole kauheasti. Ja varsinkin kun raskaus on jo pitkällä niin voisi antaa olla ja lopettaa päivittelyn.
Ainiin, yksi läheinen kaverini, jolla oli silloin kaksi lasta, jauhoi tosi usein ekaa odottaessani miten hän on rakastanut synnyttämistä ja miten kauheaa olisi joutua sektioon. Totesin aina hänelle vaan, että totta kai haluan synnyttää jos se on mahdollista mutta aina ei ole oma valinta. Hän vaan päivitteli miten itse ei edes tuntisi lasta omakseen jos ei saisi ihan itse sitä synnyttää ja jopa harmitteli että tokansa synnytys oli ollut liian lyhyt ja kivuton...
Onneksi lopetti tuon jauhamisen siinä vaiheessa kun lapseni oli perätilassa ja alettiin puhua sektion mahdollisuudesta. Sektiolla sitten lopulta syntyikin, ja hyvin meni kaikki. Onneksi ystäväni ei asiasta enää puhunut, ymmärsi sentään siinä vaiheessa olla hiljaa.
Taasko? (kun kuulevat että olen raskaana). No joo, onhan tää neljäs (ja viimeinen) lapsi, mutta kuitenkin...
Juuri näin. Minua ärsyttää suunnattomasti kommentit: "Milloin sinulla on laskettu aika, miten voit olla noin jätti?" "Onkohan siellä kaksoset, kun maha on noin iiiisoooo" "Mihin suuntaan pystyt enää kasvamaan, kyllä käy sääliksi". Tätä olen kuullut lähes päivittäin eri ihmisiltä, vaikka olen ihan normaali raskaana oleva nainen. Tällaisia kommentteja tulee myös naisilta, jotka ovat minua kaksi kertaa isompia ilman että ovat raskaana.
Jokainen fiksu ihminen ymmärtää, että tällaiset kommentit eivät ole kivoja. Tosi outoa, että jotkut täällä puolustelevat tuollaisia kommentteja.
Nainen ei pidä siitä että mahan kokoa tai muuta ulkonäköä arvostellaan - oli raskaana tai ei. Itse yritän myös aina kehua raskaanaolevien ulkonäköä, sillä tiedän millaista on kuunnella inhottavia kommentteja jatkuvasti.