Taas näitä; Kaverin lapsi vesirokossa ja nyt tulossa meille katsomaan vastasyntynyttä!!!!!
Ottaa niin pattiin. "Meidän Reetta on ihan terve jo, ei oo kuumettakaan ja näppyjä vaa pari tuossa mahalla, voidaanko jo tulla?"
Kielsin niitä siis jo viime viikolla tulemasta kun kertoi että on jäänyt pois töistä lapsensa vesirokon takia. Eli vesirokko todettiin lääkärissä viime torstaina ja lääkäri sanonut että vesirokko ei tartu sitten enää ku näpyt kuivuneet. Itse taas en haluis ottaa riskiä vielä moneen moneen päivään, ehkä viikkoon, ettei se vahingossakaan kulkeudu meille, ja meidän 2-viikkoiselle vastasyntyneelle.
Missä vaiheessa on ihan 100% varmaa ettei se tartu? Tai no ei ehkä ikinä voi olla 100% varma :D mutta milloin se on hyvin hyvin epätodennäköistä? Kun se "Reetta niiiiiin kauheesti haluaa tulla katsomaan vaavaa ja puhuu kokoajan siitä..." :s
Kommentit (26)
ja ihan normaalisti lähettivät meidät sairaalasta kotiin. Äisin vasta-aineet ja äidinmaito suojaa.
Kuopus sairasti sen ehkä lievänä.
loppumetreillä kuopustamme, kun miehen äidillään asuva tytär sairastui vesirokkoon ja olisi ollut viikonloppu meillä tulossa. Yhteinen esikoisemme ei ollut vesirokkoa sairastanut ja vaikka hänelle olisi ollut hyvä jo tauti saada, mietin vauvaa. Kysyin neuvolan th:lta ja hän sanoi, että jos vaan mahdollista siirtää tapaamista, niin siirtäkää. Esikoisellamme olisi tod.näk. ollut rokko juuri vauvan syntymän aikoihin. Olin muualta lukenut, että äidin sairastama vesirokko suojaa vauvaa, mutta th sanoi, että ei suojaa. Av-raadin mukaan olisin ollut kaamea äitipuoli, mutta siirsimme tapaamista eikä kukaan traumatisoitunut. Muutaman kuukauden päästä esikoinen sai vesirokon ja se tarttui vauvaankin, mitä jotkut ihmettelivät, ei olisi pitänyt tarttua täysimetettyyn vauvaan, jolla olisi pitänyt olla vasta-aineet minun kauttani. Vauva sairasti sen helppona, mutta mieluummin tosiaan tuossa muutaman kuukauden iässä kuin vastasyntyneenä!
mennyt niin ei enää tartu kehenkään. Tuon sanoi lääkäri kun menin kysymään lääkärintoditusta että voidaanko lentää kun lapsi oli juuri saanut vesirokon. Todistus piti hankkia, jotta päästään koneeseen, sillä tarttuvista taudeista ainakin se lentoyhtiö vaati.
Mutta jos Ap ei silti halua heitä kylään, niin se on Ap:n päätös. Ja jos ei halua "loukata", vaikka ei mun mieletsä ole syytä kenenkään loukkaantua, niin keksi Ap joku muu syy. Sano vaikka että oot liian väsynyt tai sulla on joku muu juttu, ja että tulisivat ensi viikolla. Kaksi viikkoa on j liiottelua.
että mitä pienempänä vesirokon sairastaa, sen helpompi tauti on. Vesirokko voimistuu joka kerta lisää, eli kuka sairastuu perheessä viimeisenä vesirokkoon, niin tauti on hänellä yleensä rajuin, se voi olla sitten vaikka se pienin lapsista. Lisäksi, jos lapsi sairastaa vesirokon alle ½-vuotiaana, niin immuniteettia taudille ei välttämättä synny, eli tauti voi uusia vuosien päästä.
vaikka olen sen sairastanut. oli kuitenkin superlievä ja vauva oli "jo" kaksikuinen.
Ei muuten tuo immuniteettia noin pienenä sairastettu.
Pistä kaverit vielä odottelemaan.
todellakaan antaisi tulla, mun ystävän vauva sai vesirokon alle 2kk vanhana vaikka ystävälläni oli se jo lapsena ollut, vauva oli tosi kipeä oli useamman päivän sairaalassakin kun meinasi kuivua kun ei pystynyt kuumeen ja suussa olevien rakkuloiden takia imemään.