Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rasvaprosenttini oli 36! Voiko se olla oikein?

Vierailija
28.03.2012 |

Olen 30-vuotias nainen ja painoindeksini on 24. Näytän ulkoisesti paljon hoikemmalta ja aina kun jossain keskustelussa tulee esille paino ja mainitsen mitä painan, keskustelukumppanini ovat poikkeuksetta yllättyneitä ja ihmettelevät että ethän sä millään voi olla niin painava. Vaatekokoni on 36/38.

Harrastan liikuntaa melko aktiivisesti, parisen kertaa viikossa säännöllisesti, joskus enemmän, mutta vähintään tuon pari kertaa.

Kävin viime sunnuntaina rasvaprosentin mittauksessa eräässä tapahtumassa ja sain tulokseksi 36%! Mittaaja sanoi että luku on huomattavan korkea jopa naiselle ja sanoi minun tarvitsevan ravitsemusneuvontaa ja personal trainerin. Ihmettelen tätä kovasti, koska syön terveellisesti, saan tarpeeksi proteiinia ja rasvaa eikä kropassani ole ulkoisesti mitään huomauttamista. Tai tottakai kaikilla naisilla on vikoja joista haluaisi eroon ja jos saisin valita, ottaisin kiinteämmät käsivarret ja litteämmän vatsan, mutta vaatteet päällä olen suht tyytyväinen itseeni.

Pitääkö jotain nyt siis muuttaa? Olen ihan kauhuissani tuosta lukemasta. Miespuolinen, ylipainoinen kaverini kävi mittauttamassa itsensä myös ja sai tulokseksi 22%. Hänestä näkee oikeasti ulospäinkin, että pudotettavaa löytyy.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkä tuo tulos meni vähän huti?

Toisaalta, mä olin normaalipainoinen ja silti mun rasva% oli huikea lähes kaksi vuotta sitten.

Vierailija
2/10 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisin laiha läski, kun painan enemmän kun miltä peilikuva näyttää. Sehän kerroo yleensä siitä että lihaksia löytyy jonkin verran, kun lihakset painavat enemmän kuin läski.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin painoindeksi isompi, 27, ja silminnähden on läskimakkaroita keskivartalolla. En aio kyllä tehdä asialle mitään, viihdyn rasvapallona :) Mutta outoa tosiaan että tuollainen kaltaisesi liikuntaa harrastava olisi noin rasvapitoinen. Kovin luotettaviahan nuo salien ja vastaavien rasva%mittaukset eivät ole, tuskin siitä kannattaa huolehtia tuosta lukemasta jos muuten on hyvä olla ja näyttää ja tuntuu sopivan painoiselta.

Vierailija
4/10 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksini on 25, ja olen kokoa 40 (pituus 172). Peilistä olen sopusuhtainen, mitä nyt hieman maha pömpöttää raskauksien jäljiltä. Minulla on kuitenkin esim. selvä vyötärö, eli en ole omenavartaloinen.

En muista rasvaprosenttiani, mutta mittaaja sanoi että minulla on hälyttävän paljon rasvaa sisäelinteni ympärillä. Kyllä ottaa päästä!

Vierailija
5/10 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 40+ ja bmi 25, treenaan 2x viikossa ja lihaksia löytyy. Kroppani on tasapaksu ja kaikki ylimääräinen on keskikehossa. Raajat, varsinkin reidet, on hyvin lihaksikkaat. Mulla on kotona Omronin mittari, ja se antaa rasvaprosentiksi aina jotain 35. En kiistä, ettei läskiä olisi, mutta ei voi olla noin paljon! Luulen että se mittaa vain keskivartalon.

Vierailija
6/10 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

40+ on ikä ja vaatekoko 38...

Ja samainen laite antaa viskeraalirasvaprosentiksi 7, mikä on ihan normaali (siis se vaarallinen sisäelinrasva).

Vierailija
7/10 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran tuollaisessa mittauksessa ja järkytyin pahasti (ja hävettikin koko tilanne!), lukemaksi tuli jotain samaa luokkaa kuin ap:llä, en muista tarkkaan, mutta lähemmäs 40 kuitenkin. Olen 160cm ja painan 54 kiloa. En kyllä ole erityisen urheilullinen, mutta silti... Äidilläni on sama juttu, vaikka hän kuntoilee 4-5 kertaa viikossa. En tiedä miksi on näin!

Vierailija
8/10 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mittaus on epätarkkaa ja kuten ehkä huomaat, tavoitteena on herättää tarve turvautua maksulliseen personal traineriin. Naisen normaali rasvaprosentti on 20-30 paikkeilla. Miehiin ei kannata verrata, koska heillä on luonnostaan pienempi rasvaprosentti. Naisen ei pidä tavoitella pientä rasvaprosenttia, koska normaali hormonitoiminta vaatii rasvakudosta.

Suhtaudu terveellä kriittisyydellä tuohon testitulokseen.

http://www.tohtori.fi/?page=7481805&id=6362126

Vierailija
9/10 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt paljon siitä maillisella laitteella sinut on mitattu. Pienet käsikäyttöiset laitteet antaa tulokseksi ihan mitä sattuu. Kannattaa käydä kehonkoostumusmittauksessa (esim Inbody-laitteella) jossa saa todella tarkat lukemat kehon koostumuksesta.

Itse olen 41v, painoindeksi on 21,2 ja rasva% 24. Liikun tosin lähes 10h viikossa.

Vierailija
10/10 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sentään harrastan kovaa liikuntaa 5-6 kertaa viikossa, enkä syö roskaruokaa. Ainoa heikkouteni on makea, josta en ole kokonaan pääsyt eroon, mutten myöskään sentään päivittäin poskeeni pistä. Painoindeksi niinikään 24 ja lihaksiakin löytyy. Rasvaprosentti oli kuitenkin huikeat 32 ja mittauslaitteen mukaan mun pitäisi saada pois peräti seitsemän kiloa rasvaa! Tuolloin olisin kyllä jo melkoinen hoikkaliini.

Ilmeisesti oma rasvani on varsin tasaisesti pitkin vartaloa, koska erityisiä muhkuroita ei juurikaan ole missään. Myös sitä vaarallista keskivartalorasvaa oli erittäin vähän, mikä varmaan kertoo siitä, että ruokavalio on kuitenkin ihan ok. Harmittaa, kun en mittaustilanteessa tajunnut vaatia tarkempia selityksiä. Sen muistan, että minua kyllä ohjeistettiin siirtymään rankkatehoisesta liikunnasta kevyempään, mutta pidempikestoiseen. Eli siis sellaisia parintunnin sauvailulenkkejä yms. pitäisi harrastaa. Pienten lasten äitinä se vain tuntuu melko mahdottomalta...