nukkumaan menosta...
Olisi mukava kuulla miten muiden 3kk vaavit menevät nukkumaan?Meillä uni tulee vain tissillä ollessa ja vasta 22.30!!Tai sitten isin sylissa kiikutellessa.Missä vaiheessa pitäisi opetaa omaan sänkyyn.Sitä ollaan kyl yritetty,mut ei toivettakaan et sinne nukahtaisi.Pelkään jos ei opikkaan omaan sänkyyn.
Kommentit (4)
tätäkin mutta meillä auttoi se että laittoi vaunukopan omaan sänkyyn. Siis pinnasänkyyn koppa ja vauva sinne nukkumaan, tekee peitosta " myttyjä" sivulla jotta vauvalla turvallinen olo.
Meillä auttoi tuo + soiva ja pyörivä pupumobile joka oli sängyssä kiinni.
Neuvoni kuullostavat varmaan todella typeriltä kun varmaan olette kokeilleet sataa eri keinoa. Mutta nuo tepsi meille :)
se että rupesin pitämään ensin tarkkaa kirjaa tytön rytmeistä, jonka ansiosta sain rytmitettyä päivän niin, että tyttö nukkuu vain kahdet päiväunet, aiemmin nukkui kolmet ja torkkui väleissä. Oikea ajoitus on tärkeä.
Ensinnäkin tärkeää oli se että vauva oli hereillä illalla ainakin 3,5h ennen kuin yöunille edes yritettiin laittaa ja se että pidetään vauvaa kunnolla hereillä ja touhuissa ne ajat kun on hereillä, jaksaa siten nukkua pidemmät päiväunet kerralla, niin ei ole päivä jatkuvaa torkkumista.
eli meillä tyttö herää aamulla n. klo 08, nukkuu ekat päikkärit n. klo 12-13.30, toiset päikkärit 16-18, yöunille klo:21.30-22. Tätähän voi toki yrittää parilla tunnilla aikaistaa, mutta meillä tuo vauva vielä heräilee yöllä noin 6-8h nukkumisen jälkeen, ja en itse jaksaisi herätä kuin vasta aamuyöllä, joten tämä on minulle helpompi.
Olen nyt pari yötä antanut maidon sijasta aamuyöllä vettä, ja tämä on selvästi pidentänyt unijaksoa, ja sen jälkeen on nukahdettu aika vähillä kitinöillä.
Olikohan tästä teille mitään apua?
Toivottavasti, uni on tärkeä asia, mutta välttämättä ihan näin pieniä vauvoja ei saa helposti kovin aikaisin nukkumaan, koska yksillä päikkäreillä ei vielä pärjää. Esikoisen kanssa ruvettiin aikaisemmin menemään nukkumaan (klo:20) joskus siinä 9kk iässä vasta kun päiväunet lyhenivät.
Meillä oli alkuun käytössä sitteri jossa tutin kanssa hytkytin, ja kannoin nukkuvan lapsen sänkyynsä. Eli meillä on sellainen keinuva sitteri. Ja todella yritän " väsyttää" vauvan ihan poikki, niin ei jaksa rimpuilla unta vastaan.
eli meillä aina nukahdettu huonosti. ensimmäiset 3kk:tta nukahdettiin reilusti puolen yön jälkeen.. joskus pitkälle aamuyöhön hyssyteltiin lasta uneen.
nykyisin tilanne on sikäli korjaantunut että uni tulee ennen puolta yötä, mutta edelleenkin tunnin tai kahden nukutusrituaalien jälkeen. joskus lapsi nukahtaa suht nopeasti mutta sitten heräillään vähintään kymmenen minuutin välein parin tunnin ajan.
tällä hetkellä nukutus tapahtuu vaunuihin, sillä niitä on helpoin työnnellä samalla kun itse esim. lukee kirjaa tms. omaan sänkyyn lapsi ei rauhoitu lainkaan, yrityksistä huolimatta.
the point is: mikä voisi helpottaa lasta rauhoittumaan uneen? vakituiset iltarituaalit on käytössä ja talo on pimeänä ilta kymmenestä eteenpäin.
ketjun aloittajaa en osaa auttaa.. saatpa samalla vertaistukea kun huomaat että asiat voi olla vielä paljon huonommin. tuo 22.30 olis täällä luksusta!
apuja kaipailee väsynyt elephantti