Kesäaika vie kyllä mehut ihmisestä tehokkaasti!
Maanantaiaamuna olin vain väsynyt, tiistaiaamuna väsynyt mutta nyt keskiviikkona olen väsynyt ja kiukkuinen! Olen ihan hirveän kiukkuinen ja väsynyt vaikka olen jokaisena iltana mennyt nukkumaan jo yhdeksältä mutta ei se mitään auta kun sisäinen kello on sekaisin.
Yritä tässä nyt sitten tehdä töitä kun tekisi mieli vain huutaa ja raivota! Uskon, että yhteiskunta menettää monia miljoonia tämän kellon siirron takia, sen sijaan, että tästä hyödyttäisiin jotakin.
Kommentit (19)
Nyt ruokavalio tarkkailuun ja riittävästi ulkoliikuntaa ja siirrää nukkumaan menoa ainakin tunnilla eteenpäin.
Mä syön hyvin ja huolehdin itsestäni muutenkin mutta nyt menen ja ********* ja ***********
kun ottaa niin paljon päähän tällainen järjettömyys!
se on yksi tunti se ero, ei mikään jet lag!
Samaa ehdottaisin kuin edellinenkin: ruokavalio tarkkailuun ja lisää liikuntaa ja ulkoilua.
Mä olen myös niin väsynyt ja kiukkuinen, että en ole antanut aikoja kenellekään potilaalle tänä aamuna kun on niin ärsyttänyt kaikki puhelimessa kitisevät mukasairaat. Menkööt päivystykseen jos ovat oikeasti sairaita.
keäsäaikaan, vaan kuvittelin tämän vaan olevan normivitutusta ja sitä että kaikista muista ihmisistä on yhtäkkiä tullut idiootteja, joiden tehtävänä on ainoastaan ärsyttää mua tukkimalla mun kävelyreitit ja pällistelemällä typerästi. Kiitos, että syy selvisi näin helposti. Aamulla mietin, että voinkohan saada sairauslomaa, koska olen niin tajuttoman pahalla tuulella.
Maanantaiaamuna olin vain väsynyt, tiistaiaamuna väsynyt mutta nyt keskiviikkona olen väsynyt ja kiukkuinen! Olen ihan hirveän kiukkuinen ja väsynyt vaikka olen jokaisena iltana mennyt nukkumaan jo yhdeksältä mutta ei se mitään auta kun sisäinen kello on sekaisin. Yritä tässä nyt sitten tehdä töitä kun tekisi mieli vain huutaa ja raivota! Uskon, että yhteiskunta menettää monia miljoonia tämän kellon siirron takia, sen sijaan, että tästä hyödyttäisiin jotakin.
t. 6, joka tarttee saikkua tähän vitutukseen
sinänsä kyllä symppaan sua mutta nyt olen niin vihainen, että karjuin jo tuossa hetki sitten yhdelle lääkärinplantulle kun se ei löytänyt oikeita papereita. Mokomakin idiootti! Siinä ne oli sen silmien edessä!
Kun saattte nukkua tunnin pidempään, oletteko sitten ylipirteitä?
Se 1h mihinkään vaikuta, se on vaan tuolla pääkopassa, suurin osa kuitenkin sunnnuntaina vapaalla jolloin voi nukkua ihan yhtä pitkään kuin normaalisti, kello on vaan tunnin pidemmällä kun heräätte. Ne jotka sunnuntain töissä ja loutuvat herämään 1h aikaisemmin niin tulee uni sitten illalla paremmin :)
määräisit mut jonnekin pehmustettuun huoneeseen pitkäksi aikaa.
sinänsä kyllä symppaan sua mutta nyt olen niin vihainen, että karjuin jo tuossa hetki sitten yhdelle lääkärinplantulle kun se ei löytänyt oikeita papereita. Mokomakin idiootti! Siinä ne oli sen silmien edessä!
Se 1h mihinkään vaikuta, se on vaan tuolla pääkopassa, suurin osa kuitenkin sunnnuntaina vapaalla jolloin voi nukkua ihan yhtä pitkään kuin normaalisti, kello on vaan tunnin pidemmällä kun heräätte. Ne jotka sunnuntain töissä ja loutuvat herämään 1h aikaisemmin niin tulee uni sitten illalla paremmin :)
vaan sisäisestä kellosta. Ei se oma rytmi mihinkään muutu vaikka kelloa kuinka siirtelisi, eikä se myöskään korjaannu vaikka alkaisi nukkumaan aikaisemmin. Kestää useita viikkoja ennen kuin ihmisen sisäinen kello pystyy vaihtamaan rytmiä. Vai etkö ole koskaan huomannut, että herääminen johonkin tiettyyn aikaan on helpompaa kuin johonkin toiseen aikaan?
Se juuri johtuu sisäisestä kellosta ja sen rytmistä.
kellojen siirto kuin yleinen valoisuuden lisääntyminen. Luulisi, että se piristää, mutta minulla kai sitten on taipumusta kevätväsymykseen samalla tavoin kuin kaamosmasennukseen. Oma kroppa ja aivot lagaa valon määrän suhteen, ei siis pysy perässä vuodenajan muutoksessa.
Onko teillä normaalisti tunnintarkka vuorokausirytmi?
Kyllä mä voin uskoa, että se joillakin vaikuttaa, mutta voiko syy tosiaan olla yhden tunnin heitossa :O Ei mulla ainakaan niin säntillinen rytmi olisi, että tunti tuntuisi missään. Mä tein tästä itse asiassa aloituksenkin jokin aika sitten, ja siinä ihmettelin samaa.
Mäkin olin kyllä eilen (ma oli vapaapäivä) tosi tosi väsynyt päivällä, mutta se saattoi kyllä johtua ihan jostain muustakin. Kuten että en nukkunut tarpeeksi ma-ti -yönä.
Mutta miten se yhden tunnin muutos voi vaikuttaa NIIN paljon? Vai onko siinä jokin hienosyisempi mekanismi?
vaan sisäisestä kellosta. Ei se oma rytmi mihinkään muutu vaikka kelloa kuinka siirtelisi, eikä se myöskään korjaannu vaikka alkaisi nukkumaan aikaisemmin. Kestää useita viikkoja ennen kuin ihmisen sisäinen kello pystyy vaihtamaan rytmiä. Vai etkö ole koskaan huomannut, että herääminen johonkin tiettyyn aikaan on helpompaa kuin johonkin toiseen aikaan?
Se juuri johtuu sisäisestä kellosta ja sen rytmistä.
Teen vuorotöitä, neljän yövuoron jälkeen yksi vapaa ja sitten pari päivävuoroa, pari vapaata sitten päivävuoroja josta hyppäys suoraan taas yövuoroihin jne, eipä noi rytmien vaihtelut pahemmin vaikuta virkeyteen saatikka kellojen siirtelyt.
Onko teillä normaalisti tunnintarkka vuorokausirytmi?
Kyllä mä voin uskoa, että se joillakin vaikuttaa, mutta voiko syy tosiaan olla yhden tunnin heitossa :O Ei mulla ainakaan niin säntillinen rytmi olisi, että tunti tuntuisi missään. Mä tein tästä itse asiassa aloituksenkin jokin aika sitten, ja siinä ihmettelin samaa.
Mäkin olin kyllä eilen (ma oli vapaapäivä) tosi tosi väsynyt päivällä, mutta se saattoi kyllä johtua ihan jostain muustakin. Kuten että en nukkunut tarpeeksi ma-ti -yönä.
Mutta miten se yhden tunnin muutos voi vaikuttaa NIIN paljon? Vai onko siinä jokin hienosyisempi mekanismi?
Joten kyllä mä olen ihan kanttuvei kun nyt joudun heräämään jo kello 4. Menee tosi pitkään, ennen kuin tähän tottuu.
Mä olen ollut koko tämän viikon niiiiin väsynyt!
Koko kehoa särkee ja kolottaa. Lihakset on kipeät, vatsakaan ei toimi kunnolla. Ajatus ei kulje yhtään, olo on ihan masentunut ja lannistunut. Aamulla herätyskellon soidessa olen yltäpäältä tuskan hiessä, sydän pamppailee kuin pakenevalla jäniksellä, elimistö käy kierroksilla.
eniten väsymystä aiheuttaa se, että pikkulasten sisäisen kellon siirto on vielä vaikeampaa kuin meidän aikuisten. Täällä on nyt pari päivää nukuttu ja heräilty ihan miten sattuu. Ai että on namia kun tää show on kaksi kertaa vuodessa ja ihan turhan takia. Meillä on lasten kanssa säännöllinen päivärytmi, jossa yhden tunnin heitto kyllä vaikuttaa. Ja tuntuu se vaikuttavan muillakin, eilen menimme erääseen kerhoon, jossa normaalisti ryhmässä on 10 lasta. Nyt paikalla oli kaksi lasta. Alkoi klo 9.
jos ongelma on se, että pitää nousta valtakunnan kellon näyttäessä klo 5, mikä estää valmentautumasta siihen esim. 2 viikon ajan siirtämällä herätystä viisi minuuttia joka aamu aikaisemmaksi. Jos tuo kerran joka kerta on noin jumalattoman vaikeaa, kannattaa tehdä jotain asian hyväksi eikä raivota.
Veikkaankin, että syy on jossain ihan muussa kuin ns. vuorokausirytmissä ja että nämä tyypit, joille kesäaika on mahdoton asia, ovat muutenkin kaikkea mahdollista vastaan.
Teen iltatöitä, eli herään yleensä ilman herätyskelloa. Rytmi on ollut seuraava: herään joka aamu n.klo:10 VIRKEÄNÄ. Nyt olen herännyt vasta klo 11.30. (tuohon aikaan pakko nousta jotta ehdin töihin hyvin) ja joutunut pakottamaan itseni sängystä ylös koska koko kropassa on ollut uupumus, hyvä että silmät saanut auki. Nukkumaan menen yhden maissa yöllä, eli riittävästi saan aina unta.
Vierailija kirjoitti:
kellojen siirto kuin yleinen valoisuuden lisääntyminen. Luulisi, että se piristää, mutta minulla kai sitten on taipumusta kevätväsymykseen samalla tavoin kuin kaamosmasennukseen. Oma kroppa ja aivot lagaa valon määrän suhteen, ei siis pysy perässä vuodenajan muutoksessa.
Nyt ruokavalio tarkkailuun ja riittävästi ulkoliikuntaa ja siirrää nukkumaan menoa ainakin tunnilla eteenpäin.