Oletteko käyneet katsomassa Nälkäpelin?
Meillä 12 vuotias haluaisi mennä kovasti sitä katsomaan, mutta itse olen vähän epäileväinen. En ole lapselle lupaa antanut, mutta kaikki kaverit ovat ilmeisesti sitä menossa katsomaan.
Antaisitteko/annatteko lapsenne mennä kyseistä elokuvaa katsomaan?
Kommentit (34)
Olen 14!
Ja näin elokuvan ja kirjat ja löysin siitä ihan hyvin niitä merkityksiä.
oon 12 v tyttö, ja katoin nälkäpelin äsken. ei ollu yhtään paha. se riippuu kuinka hyvä mielikuvitus ja miten herkkä lapsi on. itelleni ei jääny traumoja yhtään. Oon kattonut twilightit, harry potterit, lord of the ringsit, hobitit, pirates of the caribbeanit ja horrible bosses 1 ja 2. nii ei nälkäpeli oo paha noihin verrattuina. jotkut on kauheen ylihuolehtivaisii, ja se on vaa leffa!
[quote author="Vierailija" time="01.04.2012 klo 17:17"]
En ymmärrä tuota ikärajaa, mutta toisaalta K15/K16 on mielestäni taas liian korkea. En kuitenkaan pistäisi 12-vuotiasta lasta katsomaan elokuvaa ja haloo, kirjatkin ovat _nuorille aikuiselle_ tarkoitettu!
[/quote]
no ei ne kyllä ole aikuistenkirjoja vaan teineille, päähenkilötkin on 12-16-vuotiaita.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2012 klo 17:17"]
En ymmärrä tuota ikärajaa, mutta toisaalta K15/K16 on mielestäni taas liian korkea. En kuitenkaan pistäisi 12-vuotiasta lasta katsomaan elokuvaa ja haloo, kirjatkin ovat _nuorille aikuiselle_ tarkoitettu!
[/quote]
no ei ne kyllä ole aikuistenkirjoja vaan teineille, päähenkilötkin on 12-16-vuotiaita.
[/quote]
Niinpä. Ei ne kirjastossakaaan ole aikuisten osastolla vaan nuorten. Vakiokamaa myös peruskoulujen koulukirjastossa.
Siinä sarjassa on kuitenkin myös teiniromantiikka aika isossa osassa. Leffateatterissa oli paljon myö 9-10-vuotiaita katsomassa. Ei ne sen kummempia ole kuin harrypotterit, joissa myös kuolee teini-ikäisiä.
Tapasin kirjastossa 8-vuotiaan, joka luki Nälkäpeliä.
Omalle 11-vuotiaalle en suosittele, vaikka hyvä kirja onkin.
katsotaan muutenkin paljon elokuvia ettei toi kyllä yhtään hätkäyttänyt 12 vuotiasta, tykkäsi kovasti JA ymmärtää, että on vain elokuva. Ollaan katsottu Sormusten herratkin. Potteritkin on mielestäni väliin raaempia kuin tuo nälkäpeli.
Mutta tietysti, jos on niin uunokki 12v, joka ei saa edes salattuja elämiä katsoa voi olla liikaa. Jokainen tuntee omansa.
Minäkin olen ihmetellyt, kuinka niin nuoret lukevat Nälkäpeli kirjoja ja menevät katsomaan elokuvaa... He kun eivät osaa vielä tulkita niitä kuten aikuiset ja nähdä niissä syvällisempiä merkityksiä (kuten tosi-tv-ohjelmien kritisointi, tulevaisuuden maailmankuvan pohdinta, mielenterveysongelmat, ihmisoikeudet).
Jos Nälkäpeli kiinnostaa aiheena niin tällä foorumilla voi keskustella siitä enemmän: http://s1.zetaboards.com/tribeklaani/index/
ja pidin leffasta. päästäisin oman 12-vuotiaani kyllä katsomaan jos sellainen olisi. :D verta siinä kyllä oli aina vähän väliä mutta ei väkivallalla mässäilyä tai seksiä.
12-vuotias ei näe vielä juonen kaikkia ulottuvuuksia, ei siihen piiloutunutta yhteiskuntakritiikkiä ja dystopian vaaroja. Lapsi voi varsinkin nykyisenä reality show -aikana saada elokuvasta ihan ihmeellisen käsityksen siitä, mikä on tavoiteltavaa ja hyväksyttävää. Tulee mieleen, että ne vanhemmat, joiden mielestä leffa sopii lapsille, elävät itsekin lapsen tasolla ja silmälaput silmillä.
eli siis Battle Royale. Japanilainen, joten varmasti lapsesi tykkäisi myös siitä. Sitä löytää dvd:llä kaupoista.
En päästäisi 12-vuotiasta katsomaan. Siinä käsitellään sen verran raakaa aihetta, ettei 12-vuotias välttämättä pysty sitä ymmärtämään ja yksin käsittelemään. Itse pidin elokuvasta, mutta myönnän sen tehneen niin syvän vaikutuksen, että oli mielessä useamman päivän.