Tunnteko aikuisen, joka on käynyt vain peruskoulun eikä ole hankkinut ammattia?
Millaista hänen elämänsä on, millä tulee toimeen?
Mä tunnen yhden 6:n lapsen äidin. Kolmas mies menossa, lapset 3 vuoden välein, ekan sai heti peruskoulun jälkeen. Aika kurja on katsella heidän elämäänsä, ei ole kovin kummoiset lähtökohdat lapsille.
Onko näissä ihmisissä onnellisia, tasapainoisia tai edes joskus työtä tekeviä tapauksia? Varmaan on? Haluaisin kuulla sellaisistakin, ahdistaa tämän tutun perheen olot toisinaan aika paljon. Auttaakaan en oikein olosuhteiden takia voi.
Kommentit (53)
50v. On arvostetussa työpaikassa esimiesasemassa, tienaa varmaan jotain 40-45 000e vuodessa. Tietynlainen tyhmyys hänessäkin on mutta hoitaa työnsä kuitenkin tunnollisesti. Tosin suoritti lukion työnsä ohella n. 40-vuotiaana
esim.setäni joka eteni pohjalta ison firman toimitusjohtajaksi.Mieheni kävi koulun vasta muutama vuosi sitten,on työnjohtaja nyt
50v. On arvostetussa työpaikassa esimiesasemassa, tienaa varmaan jotain 40-45 000e vuodessa. Tietynlainen tyhmyys hänessäkin on mutta hoitaa työnsä kuitenkin tunnollisesti. Tosin suoritti lukion työnsä ohella n. 40-vuotiaana
yhden lapsen äidin, joka ei ole mt-ongelmiensa vuoksi pystynyt käymään kouluja loppuun. Tulee toimeen sossun rahoilla, mihinkään ylimääräiseen ei ole rahaa. Ei ole kovin onnellinen, mutta elämä varmaan menettelee. Ehkä joskus kykenee työhön, halua on mutta vaikea sanoa miten käy. Sellainen ihminen tarvitsee toki apua ja tukea, mutta ei loputonta joustamista ja puolesta tekemistä/paapomista.
Minulla on kaksi sellaista ystävää. Olivat ennen pariskunta. Mies on nyt neljissäkymmenissä, ei ole muuta koulutaustaa kuin peruskoulu. On silti ihan hyvässä it-alan työssä, palkka varmaan yli kolmen tonnin kuussa.
Nainen on kolmissakymmenissä ja on suorittanut peruskoulun loppuun vasta muutama vuosi sitten, sen jälkeen iltalukiossa ylioppilastodistuksen ja lähtee nyt varmaan opiskelemaan jotain yliopistoon.
Mieheni äiti jätti lukion kesken töiden takia. Toimii nykyään kaupungin kiinteistövastaavana. Ei enää nykyään olisi mahdollista, henkilö jää 2 vuoden päästä eläkkeelle.
tunnen vain yhden. Hän on 30+ mies, alkoholiongelmainen, saanut vankeustuomioita rattijuopumuksista, tekee satunnaisia pätkätöitä lähinnä puhelinmyyjänä. Velkoja on ulosotossa eikä elämä muutenkaan ole ns. hanskassa.
On varastomiehenä ja varmasti elämä ihan mallillaan.
Molemmat on yrittäjiä ja naimisissa. Toinen on vielä kunnanvaltuutettukin. Hyvin näyttää pyyhkivän molemmilla.
Ei ole varsinaisesti kouluja käynyt peruskoulun jälkeen. Isä oli yrittäjä ja poika opetteli alan työt isältään. On siis käytännön koulutusta saanut paljon ja ilmeisen hyvää koska tienaa enemmän kuin insinööriveljensä. Tekee kyllä töitä paljon ja päivillä pituutta kuten yrittäjillä usein.
josta tuli ison lafkan pomo. Äitini, josta ei tullut oikein koskaan mitään ja muutama setä ja täti, joista tuli menestyviä ihmisiä.
Ketään 1960-luvun jälkeen syntynyttä en taida tuntea.
Mm. omat vanhempani. Hyvissä ammatteissa olivat ja hyvin tienasivat. Siihen aikaan olikin sit vähän eriasia mutta nykyisinkin tunnen ihmisiä jotka ovat töissä ilman ammattia ja itseasiassa itsekin olen aivan eritöissä mihin valmistuin eli käytännössä minäkin olen ilman ammattia. Ihan kohtalaisesti tienaan eikä mitään valittamista.
Toinen on menestynyt silti ihan mukavasti elämässään. Hän on vakituisessa työssä erikoistavaraliikkeen myymäläpäällikkönä, asuu omistusasunnossa, on parisuhteessa ja yhden lapsen äiti.
Tuohan on minä! :)
Aloitin kyllä ammatilliset opinnot peruskoulun jälkeen, mutta jouduin ne keskeyttämään vanhempieni avioeron ja siitä seuranneiden syiden vuoksi.
Mutta nykytilani: Naimisissa, 2 lasta. Vielä asutaan pari vuotta vuokralla ja kun saadaan käsiraha omasta säästettyä, ostetaan oma. Mies yrittäjä. Ja minä pääsin vihdoin opiskelemaan! Valmistun, ennen kuin täytän 30 ja tyytyväinen olen!
on häthätää tuon peruskoulun käynyt.
Ikinä ei ole ollut työtön, ja takana on paljon hyviä duuneja, rahakkaitakin. Mutta se tietynlainen tyhmyys varmaan johtuu, ettei ole mitään kouluja käynyt. Muutenhan olisi sillä rahalla osannut jotain tehdäkin :)
tai kyllä hän lukiossa oli, ei vain kirjoittanut koskaan
Tienaa nyt noin 60000 e/v ja menee muutenkin ihan hyvin.
olen tehnyt töitä 16-vuotiaasta, eli 20 vuotta. Edennyt palveluammatissani esimiestasolle. Joskus harvoin sitä haaveilee paremmasta, mutta toisaalta olen hyvä tässä mitä teen ja tulen toimeen. Nälkää ei ole koskaan tarvinnut nähdä.
KOlmen lapsen onnellinen, tasapainoinen ja mielestäni elämässäni onnistunut äiti :)
on siivooja. Mitään ammattikoulutusta ei ole saanut vaan oppinut työtä tekemällä.
Tunnen muitakin vastaavia ihmisiä kyllä. Eri ammateissa ja ihan hyvää elämää elävät.
Voihan tuttavasikin opiskella lasten kasvettua vaikka viisi ammattia.
nykyään jo eläkkeellä.
Ammatistaan johtuen tehnyt kyllä töitä joka ikinen päivä :) Mutta varsinaista koulutusammattia ei ole.
Ovat tehneet nuoresta asti töitä maatilalla.