Mä en ymmärrä miten joku voi olla katelliinen siitä, että joku nostaa sosiaalitukea
Niin. En ymmärrä miten ihan okosti tienaavat keskiluokkaiset ihmiset on aina piipittämässä, että sosiaalipummit saa meidän verorahat.
Oliskohan 700e/kk keskimäärin se sosiaalituki kun keskiverto ihminen tienaa yli 2000e/kk.
On se nyt niin kauheeta, jos joudumme vähempivaraisia auttamaan. Ja noista muutamista satasista(jotka menee kaikki vuokraan ja ruokaan) on vielä joku kateellinen. En tajua
Ei ole todellakaan sama asia, syntyykö Espoon omakotitaloalueelle vai alkkiksen lapseksi jonnekin Jakomäkeen. On niin paljon helpompi nousta tuen ja kannustuksen saattelemana, kuin ilman mitään apua.
Mua niin ällöttää nämä keskiluokkaiset mammat ja papat jotka aina jaksaa piipittää, ettei lapsiperheitä tueta. Mutta meitähän vasta tuetaankin! Kotihoidontukikin maksetaan kaikille ihmisille ihan tuloista riippumatta, eikös se ole valiton verorahojen väärinkäyttöä? Lapsilisistä puhumattakaan. Ja mitäs luulette lapsenne koulunkäynnin, terveydenhuollon, päivähoidon yms maksavan valtiolle?
Kyllä on vaan niin, että "sosiaalipummista" on pienempi riesa yhteiskunnalla. Yhteiskunnalla kun ei ole minkäänlaisia vakuuksia siitä, että meidän tai teidän lapset joskus tienaisi meille veroeuroja.
Kommentit (65)
on 600e/kk mistä maksetaan veroa kiinteä 20% jolloin käteen jää 500€ + 250€ asumistukea, josta maksetaan vuokraa 400-450€/kk, ellei halua asua jossain nuhjuisessa murjussa.
Tähän päälle sitten muut laskut, sillä ei pitkälle juhlita kun yksi kauppareissu maksaa helposti 50€/vk vaikka kuinka juoksisi "tarjousten" perässä.
enkä siitä huolimatta hyväksy näitä loisia, jotka vuodesta toiseen nostaa pelkkiä sosiaalietuuksia yrittämättä parantaa ITSE elintasoaan millään tavalla. Miksi toisilla olisi velvollisuus elättää aikuiset ihmiset vuosikymmenestä toiseen, tätä en ymmärrä. Vähän selkärankaa.
sait huonot eväät elämään? Olen vuosia nostanut kaikenmaailman tukia ja nyt ensi kertaa elämässäni voisin kouluttautumatta päästä töihin.Odotan innolla töihin menoa.
koneet ja rattaat pelaa
Yhtä hyvin kuin esim. itänaapurissa? :)
Teepäs opintomatka sinne, kommunismin pitkäaikaisvaikutukset vielä hyvin näkyvissä!
Moni venäläinen toivoisi kommunismia takaisin.
Kyllähän Venäjä on toipunut äärettömän nopeasti jaloilleen rysäyksestä. Olen aina ihaillut venäläistä mentaliteettiä ja tehokkuutta. Harmi ettei heidän kommunisminsa ollut puhdasta vaan korruptoitunutta ja teennäistä.
Minun isoäitini oli neuvostoliittolainen. Hän oli oikein tyytyväinen elintasoonsa ja systeemiin. Moni entinen neuvostoliittolainen ei ole tyytyväinen nykyiseen systeemiin. Tuntuisi että ainoastaan länsimaat ovat asiasta mielissään.
itsenäisyyttäni ja vapauttani, mitkä palkkatyö minulle suovat. En missään tapauksessa vaihtaisi niitä sosiaalipummin elämään, vaikka tässäkin on haasteensa ja vaivansa laittautua ja lähteä joka päivä töihin. Mutta onpa viikonloput ja lomat,...
Syntyperä ei Suomessa määrää jyrkästi sosiaalista asemaa. Kotikonnuilta maalta olen minäkin tullut tänne ruuhkasuomeen. Jos ei halua tyytyä sosiaalipummin elämään, voi laittaa pikkuhiljaa rakentavia tavotteita tulevaisuuteen.
maalta ei yleensäkän tulee näitä sostukea nostavia vaan ihan kaupunkien lähiöistä... että hyvin käyt tilastoihin. Ja maaseudulla eläneenä sulla ei ole mitään hajua siitä, mitä lähiöelämä voi pahimmillaan olla.
enkä siitä huolimatta hyväksy näitä loisia, jotka vuodesta toiseen nostaa pelkkiä sosiaalietuuksia yrittämättä parantaa ITSE elintasoaan millään tavalla. Miksi toisilla olisi velvollisuus elättää aikuiset ihmiset vuosikymmenestä toiseen, tätä en ymmärrä. Vähän selkärankaa.
Tuilla on saatu vähennettyä rikollisuutta ja levottomuuksia hyvin tehokkaasti.
sieltä lähiöstä pääsee pois, kuten maaltakin.
Joitain toiveita ja tavotteita vain täytyy laittaa "ilmoille" ja sitä lottovoittoa odotellessa voi puuhastella esim. tekemällä ansiotyötä.
Tämä on tärkeä pointti. Äärimmäinen köyhyys (mihin tukien poistaminen johtaisi) lisää varkauksia, ryöstöjä, yleistä turvattomuutta jne. Tätä nämä tukien poistamista kannattavat ilmeisesti haluavat?
Ja kutne jo sanoin, työttömyys ei ole välttämättä ihmisen oma valinta. Sitä on vaikea ymmärtää, jos ei ole koskaan kärsinyt työttömyydestä. Tässä kohtaa suosittelisin katsomaan Suomen työttömyyslukuja. Mutta siis myönnät olevasi kateellinen esim Jakomäessä asuvalle 700e kuukausituella elävälle työttömälle? Millaista se sun oma elämä sitten onkaan...
silloin, jos itse tienaa sen veran, että ei saa mitään tukia, maksaa kaikesta täyden hinnan ja sitten käytännössä käteen jää suunnilleen saman verran rahaa kuin onnekkaimmilla sosiaalitukien nostajilla. Pienipalkkaisissa työssäkäyvissä on oikeasti todella vähällä toimeen tulevia.
silloin, jos itse tienaa sen veran, että ei saa mitään tukia, maksaa kaikesta täyden hinnan ja sitten käytännössä käteen jää suunnilleen saman verran rahaa kuin onnekkaimmilla sosiaalitukien nostajilla. Pienipalkkaisissa työssäkäyvissä on oikeasti todella vähällä toimeen tulevia.
Tämä on ihan totta, kuitenkin sillä erotuksella, että työelämässä kiinniolevalla on yleensä mahdollisuus, vähän duunista riippuen, ponnistella "urallaan" eteenpäin ja saada omaa tulotasoa paremmaksi. Mitä pidempään on työmarkkinoiden ulkopuolella, sitä vaikeampi omaa tilannetta on itse korjata.
sieltä lähiöstä pääsee pois, kuten maaltakin.
Joitain toiveita ja tavotteita vain täytyy laittaa "ilmoille" ja sitä lottovoittoa odotellessa voi puuhastella esim. tekemällä ansiotyötä.
Eli mihin lähtisit lähiöstä 700euron kuukaistulolla? Ostasitko kodin espoon omakotikatolsta vai Hesan kesksutasta vai mistä? ...
että se raha tulee tilille täysin vastikeetta. Jos unohdetaan ne joilla aito hätä pienten tulojen vuoksi (sairaat, pienituloiset eläkeläiset esim.) heille soisin paljon enemmän yhteiskunnan rahallista tukea.
Mutta lähtökohdan pitäisi olla se, että terve ihminen ei ns. ilmaista rahaa missään olosuhteissa saa. Jos hakee sossusta rahaa, niin pitäisi sen eteen tehdä töitä/osallistua jollekin kurssille millä opetettaisiin jotakin tarpeellista taitoa (ihmisestä riippuen ihan vaikka kodin siivousta, tietokoneen käyttöä, tai muuta vastaavaa).
Kukaan ei varmasti kadehti sossupummeja, mutta moni tuntee heitä kohtaan halveksuntaa. Tyhmänkin pitäisi ymmärtää, että yhteiskunnalla on tietty potti jaettavaa. Jos rahaa valuu joidenkin ns. "emmä töihin jaksa mennä" elämän rahoittamiseen, se on AINA jostakin muualta pois!
Joku makaa kotona ja chillailee yhteiskunnan tukien varassa. Vaikka ei montaa satasta kuussa saisi (toimeentulotuki+asumistuki) niin noille rahoille olisi parempaakin käyttöä. Pari sossupummia työelämään, niin yhteiskunta säästää kahdet pummitulot+saa verotuloja =voitaisiin palkata esim. uusi opettaja säästyneillä rahoilla ja luokkakoko pienenisi.
Jos päättäjillä olisi sen verran älliä päässä, ettei kukaan saisi (poislukien em. oikeasti yhteiskunnantukea tarvitsevat) vastikeetta rahaa, niin moni sossupummi menisi töihin. Jos joka tapauksessa olisi velvoitettu olemaan klo 8-16 jossakin kurssilla tm. joka arkipäivä, niin eiköhän se palkkatyö houkuttelisi enemmän, koska siitä paremmin saisi rahaa.
Ja sekin hyvä muistaa, että mitä pidempään ihminen on vain kotona, sitä vaikeampaa sieltä on työelämään päästä. Monestakin syystä, ei ehkä enää kykene "työarkeen" ja kuka palkkaa kotona monta vuonna maanneen töihin? Yleensä ihminen joka jää esim. työttämäksi saa JOTAIN aikaan eikä vaan makaa kotona esim. 5 vuotta. Ja se "jotain" voi olla pieniä työpätkiä tai esim. kouluttautuu uuteen ammattiin tm. Eli kyllä työnantajakin näkee kuka haluaa niitä töitä oikeasti joka on paikalla vaan työkkärin pakottamana...
sieltä lähiöstä pääsee pois, kuten maaltakin. Joitain toiveita ja tavotteita vain täytyy laittaa "ilmoille" ja sitä lottovoittoa odotellessa voi puuhastella esim. tekemällä ansiotyötä.
Eli mihin lähtisit lähiöstä 700euron kuukaistulolla? Ostasitko kodin espoon omakotikatolsta vai Hesan kesksutasta vai mistä? ...
sait huonot eväät elämään? Olen vuosia nostanut kaikenmaailman tukia ja nyt ensi kertaa elämässäni voisin kouluttautumatta päästä töihin.Odotan innolla töihin menoa.
Siitä huolimatta en halua ikuisesti vedota vaikeaan lapsuuteen ja odota yhteiskunnan maksavan menoni hautaan saakka. Jokainen on vastuussa itsestään.
Siitä huolimatta nämä samat sossupummit sitten pöllii kaupasta minkä kerkii. Saavat siis kaksinkertaiset tuet yhteiskunnan piikkiin.
pummit saavat valtiolta tukea, se on totta, mutta se, että jos ne varastelee kaupasta, ei se ole valtiolta pois, vaan siltä yrittäjältä...
" Saavat siis kaksinkertaiset tuet yhteiskunnan piikkiin " ELI NOT
[Eli mihin lähtisit lähiöstä 700euron kuukaistulolla? Ostasitko kodin espoon omakotikatolsta vai Hesan kesksutasta vai mistä?
paremmat tulot, niin pääsee pois lähiöstä sinne minne haluaa.
on yksiasuvalle 461e (yh:lle 507e/kk) + tähän päälle vuokra, sähkälaskut ja terveydenhuollon menot ja harkinnanvarainen tt. Lisäksi päivähoito ilmainen. Monella pienipalkkaisella ei jää paljon enemmän käteen.
ns. sossupummin rooliin vaikka työttömäksi jäämisen takia, niin joutuu tavallaan omaksumaan sen järjestelmän, että oppii hyödyntämään tukia. En usko että sekään on ihan helppoa. Opintotukienkin kanssa sai tapella välillä ihan tosissaan kaikkien takaisinperintöjen kanssa.
Ja kun sen sossupummin identiteetin on kerran omaksunut, siitä ei varmasti pääse irti ihan noin vain. Paljon vaikeampi on saada töitä, jos ei ole jo valmiiksi työpaikkaa, noin esimerkiksi.
[Eli mihin lähtisit lähiöstä 700euron kuukaistulolla? Ostasitko kodin espoon omakotikatolsta vai Hesan kesksutasta vai mistä?
paremmat tulot, niin pääsee pois lähiöstä sinne minne haluaa.
ja sossupummi saa paremmat tulot mistä? oletko ihan pikkuisen tai ehkä jopa helvetin tyhmä? onko vaikea nähdä muutakin elämää, kuin espoolaismamman...
itsenäisyyttäni ja vapauttani, mitkä palkkatyö minulle suovat. En missään tapauksessa vaihtaisi niitä sosiaalipummin elämään, vaikka tässäkin on haasteensa ja vaivansa laittautua ja lähteä joka päivä töihin. Mutta onpa viikonloput ja lomat,...
Syntyperä ei Suomessa määrää jyrkästi sosiaalista asemaa. Kotikonnuilta maalta olen minäkin tullut tänne ruuhkasuomeen. Jos ei halua tyytyä sosiaalipummin elämään, voi laittaa pikkuhiljaa rakentavia tavotteita tulevaisuuteen.