en saanut ponnistusvaiheeseen kivunlievitystä? Kuuluisiko siinä vaiheessa saada? Pyysin kyllä.
Sain epiduraalin mikä auttoi osaan supistus ja avautumisvaiheen kivuista. Ponnistusvaiheessa ei annettu mitään. Pyysin kyllä, kivut oli ylitsepääsemättömiä. Kuuluuko ponnistusvaiheessa olla ilman puudutusta vai? Saitteko te puudutuksen ponnistusvaiheeseen?
Minulle jäi pelko ensimmäisestä synnytyksestä. Pelkään mennä synnyttämään kakkosta.
Kommentit (89)
spinaali auttaa ponnistusvaiheeseen, niitä voi laittaa maksimissaan 2 kertaa. Kestää tunnista kolmeen tuntiin vaikutus. spinaalia käytetään yleensä toista lasta synnyttävällä.
Sitten on tämä jo mainittu kohdunkaulan puudutus. Minulla epiduraali vei kivut esikoisen kohdalla mutta ei yleensä kuulemma toimi näin.
laitettiin kloroformirätti sänkyyn käsistään ja jaloistaa sidotun naisen naamalle, kun ponnistusvaihe alkoi. Sitten lääkäri veti pihdeillä vauvan tajuttoman naisen kohdusta.
Sellaistako toivot?
Jos synnytys sujuu normaalisti, ponnistat sen kivun pois.
Mutta ei se musta kyllä se ponnistusvaihe miltään tunnukaan. Kakkosta synnyttäessäni en kyllä ottanut mitään kemikaaleja missään vaiheessa, kun ei ollut tarvetta.
voi kuulostaa kovalta, mutta niin se vaan on. Kyllä sen lyhyen hetken kestää. Kipu on loppuvaista sorttia synnytyksessäkin.
eiköhän se kipu ja sen kesto ole joka synnytyksessä erilaiset.
Faktat:
epiduraali voi olla päällä ponnistuksen ajan. Jos ei niin spinaalin voi saada juuri ennen poinnistusvaihetta.
spinaalin voi pistää kaksi kertaa jos ensimmäisen vaikutus ehtii lakata
kohdunkaulan puudutus voidaan laittaa aina jos kaksi ekaa ei onnistu. Esim. minulla ehti jo toisenkin spinaalin vaikutus lakata vauvan jumittaessa
ekassa synnytyksessä puudutteen siinä vaiheessa, kun väliliha päätettiin leikata. Yks ponnistus ehti olla sellainen, että vauvan pää oli tulollaan ulos, ja muistan, ettei tuntunut yhtään kivalta! Toista synnyttäessä sanoinkin heti synnytyssalissa, että muuten ei mitään kammoa ole, mutta vähän hirvittää se ponnistaminen. Lupasivat kyllä, että puudutellaan sitten siinä vaiheessa (tosin lopulta päädyin sektioon).
vaikka pyysin, ja syy oli jotenkin epämääräinen. Pyysin vielä ihan suoraan paraservikaalia tai pudendaalia, mutta ei tippunut.
Epiduraalin lisääminen loppuvaiheessa aiheuttaa usein sen, että ponnistustarve katoaa ja äiti ei saa ponnistuksiin voimaa => ponnistusvaihe pitkittyy, voi olla vaarallista vauvalle. Ponnistusvaiheessa supistuksen tuleminen kertoo äidille, milloin pitää työntää. Se on ihan luonnollista, että se sattuu. Kaikki ei voi olla helppoa ja mukavaa ja kivutonta. Ja ei, en saanut ponnistusvaiheessa puudutuksia. En ole muuten saanut kummallakaan kerralla epiduraalia, enkä sitäkään vääryyttä ole jaksanut itkeä. Kaikelle on syynsä ja yleensä sairaalan henkilökunta tietää asiat meikämammoja paremmin.
Noin kay sitten ilmeisesti lahinna Suomessa, koska kuten sanottu, monessa muussa maassa epiduraalia kylla lisataan viela ponnistusvaiheessa ihan rutiininomaisesti, ilman mitaan erityisia seuraamuksia...
Kaks kertaa olen minäkin (muualla Euroopassa) synnyttänyt epiduraalin voimin, alusta loppuun ja itse
sain sitä ainetta napista painella lisää, käskettiin oikein niin tekemään heti jos vähääkään tuntuisi siltä, että tunto palaa. Ponnistusvaiheet kestäneet 5-7 minuuttia, ei komplikaatioita. Hyvät kokemukset molemmista synnytyksista. Pelottaisi ehkä synnyttää Suomessa :S
voi kuulostaa kovalta, mutta niin se vaan on. Kyllä sen lyhyen hetken kestää. Kipu on loppuvaista sorttia synnytyksessäkin.
Minulla on mennyt synnytyksessä kivusta taju, mutta onneksi vasta leikatun välilihan ompeluvaiheessa, minulla se oli ehdottomasti kivuliain osa koko synnytystä.
Paraservikaalin laittaminen ei onnistunut. Spinaali tai epiduraali täysin poissuljettuja. Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin,vei ponnistustarpeen ja päättyi imukuppiin. Se olikin kamalaa..
Toinen synnytys meni kokonaan ilokaasulla,selvisin,mutta pelko jäi. Toivon ettei kolmannen ponnistaminen kestä kauan. 4,5-kiloisen ponnistus ei mitään herkkua ole sellaisenaan:(
Kohdunkaulan puudutteen voi saada ponnistusvaiheeseen.
Puudutus vaatii että sitä kohdunkaulaa on jäljellä ja ponnistaminenhan alkaa vasta kuin paikat on auki!
auttoi kyllä supistuskipuun, mutta ponnistuskipuun ei laisinkaan.. Pyysin viimeksi edes välilihan puudutusta, mutta ei kuulemma ehtinyt. Käsittääksen pudendaalipuudutus olisi nimenomaan ponnistuskipuun.
eihän silloin edes hengitä? Siis itse ponnistuksessa, välillä tokikin, mutta ei se silloin sattunutkaan.
sain ponnistusvaiheeseen avuksi pudendaalipuudutuksen, joka ainakin minulle oli tosi toimiva juttu. Supistukset tuntui hyvin, että tiesi milloin ponnistaa, mutta ponnistuskipua en tuntenut lainkaan, kuten kahdessa edellisessä synnytyksessä. Oli kaikista helpoin ja kivuttomin synnytykseni. Kivunlievityksenä siis ensin spinaali ja sitten ponnistusvaiheeseen tuo pudendaali. Ei tullut repeämiä ja palauduin tosi nopeasti. Melkein kuin ei olisi synnyttänytkään. :-)
saada, en saanut mitään kivun lievitystä synnytekseni aikana. jäi kanssa pelot
Spinaalipuudutuksen sain ja kätilö sanoi, että voisit jo ponnistaa jos haluat, mutta jos ei ponnistuta, niin odotetaan että tunto kohta palautuu. Seuraus: Aloin ponnistaa, se ei sattunut, ja lapsi syntyi! Ajattelin, että nyt sen teen enkä jää odottelemaan kipuja!
naistenklinikalla epiduraalia vielä ponnistusvaiheeseen lisää. Tunsin ponnistuksen tarpeen kuitenkin. Mulla oli kylläkin pitkä ponnistusvaihe ja imukuppisynnytys, mutta se johtui vauvan pään asennosta.
toisen annoksen epiduraalia juuri ennen ponnistamista. Synnytys kyllä eteni aika vauhdilla, kesti kokonaisuudessaan n. 6 tuntia, ja ponnistusvaihekin vain reilu 5 minuuttia, olisiko se sitten vaikuttanut (tosin ponnistusvaihettahan ei voinut etukäteen tietää...).
Minulla oli vielä ponnistusvaiheessa epiduraalin vaikutus päällä, ja siitä syystä en tiennyt, milloin olisi pitänyt ponnistaa, enkä osannut ponnistaa oikein. Siksipä ponnistusvaihe kestikin yli tunnin, ja melkein jouduttiin imukuppisynnytykseen. Ei toki sattunut, mutta rankkaa oli muuten.
Olen ymmärtänyt, että tuon takia ponnistusvaihe kuuluisi hoitaa ilman kivunlievitystä.
Puudutus kun vaikuttaa ei tunne supistuksia joiden aikana pitää ponnistaa.. Toisen kohdalla meni vaan 5min kun tunsin supistukset!
synnytyksessä sain epiduraalin ja kohdunkaulanpuudutteen. En tuntenut kipua paljonkaan ponnistusvaiheessa. Kuopuksen kohdalla pyysin spinaalipuudutuksen kun olin auki 7cm ja sen teho kesti ihan loppuun asti, eikä ponnistusvaihe sattunut.