Kaksikieliset, kysymys hoidon aloittamisesta teille:
Erityisesti niille, joiden perheessä mies puhuu hoitopaikan kieltä.
Meillä siis mies on ruotsinkielinen ja minä suomenkielinen. Lapset osaavat molempia, mutta suomi on vahvempi. Nyt on mietinnän alla hoidon aloitus, pitäisikö se tehdä jo syksyllä kielen tukemiseksi? Lapset siis menossa ruotsinkieliseen hoitopaikkaan. Syksyllä heillä olisi ikää 2v10kk ja 1v9kk.
Haluaisin oikeastaan olla vielä kotona, mutta rahallisesti tekee tiukkaa. Lisäksi mietityttää tämä kieliasia, eli jos odotamme viel vuoden, haittaako se ruotsinkielen kehittymistä? Suomea voin itse tukea kotona, luemme paljon jne.
Eli haluaisin kuulla kokemuksia hoidon aloittamisesta ja kielen kehittymisestä kaksikielisissä perheissä. Miten yli 3v lapsilla on kieli lähtenyt kulkemaan? Onko väliä sillä yhdellä vuodella? Saattaisin saada lapsen ruotsinkieliseen kerhoon täällä paikkakunnalla.. joskaan en ole siitä varma.
Kiitos vastauksista!
Kommentit (23)
minä puhun lapselle suome, mies ruotsia ja keskenämme puhumme miehen kanssa englantia. lapsi on vasta 1 ja puoli vuotias mutta ymmärtää molempia kieliä ja vähän englantiakin. vastailee kummallekin omalla kielellä (ei vielä puhu mutta puolikkaita sanoja ja joitain helppoja sanoja..)
Siis mihin tutkimukseen tämä käsitys perustuu, että kummankin vanhemman pitäisi aina ja koko ajan puhua samaa kieltä lapsille?
Meillä on jo kaksi kaksikielistä koululaista, joille on puhuttu sekaisin isän- ja äidinkieltä pienestä pitäen. Itse puhun suomea ja englantia ehkä 70/30, isänsä 20/80, ja sukulaiset kukin omaa äidinkieltään. Ja vaikka isänsä suomenkielen taito on aika puutteellinen, lapset puhuvat silti suomea virheittä, vaikka usein huonoa suomea kuulevatkin. Sama vika englannin kanssa. Lapset ovat ns. englanninkielisessä opetuksessa, mutta toisen lapsen opettajan englanti on hyvin puutteellinen. Silti tämäkin lapsi puhuu englantia oikein hyvin.
Minusta lasten kielitajua aliarvioidaan jos ajatellaan, etteivät he kestä ikinä kuunnella huonoa suomea tai englantia ilman että oma kielitaito muodostuu huonoksi. Herramujee sentään miten huonoa englantia minäkin puhuisin jos jokainen vastaantullut ei-natiivi mongertaja olisi todella huonontanut minun kielitaitoani...
Vanhemmat voi keskenään puhua vaikka indokiinaa sitten.