Mitä tehdä kissalle joka kusee kaikkialle?
Leikattu 3v uros.
Kaikkialle on ehkä liioteltu, mutta ei osu joka kerta laatikolla.
meille tuli vauva 8kk sitten, yritämme huomioda kissaa samalla tavalla kuin ennekin (ja kissoja on 2, joten niillä on seuraa toisistaankin...), mutta nyt tuli kyllä mitta täyteen...
Olin jo menossa nukkumaan, poika nukkui jo, ja kissa tulee ja KUSEE SÄNKYYN!
Ihan pokkana.
Ensin raapi peittoa, niin että minulla heräsi epäilys että ei kai se nyt jukoliste sinne kusee, ja yritin töniä sitä pois.
Ei se mihinkään liikkunut, tuijotti vain minua, ja liriliriliri...
Onko mitään mitä voisi tehdä?
Vai onko vaihtoehdot vain uusi koti tai piikille?
Hyi helvetti, emmä tollast haluu edes miettii....
Kommentit (27)
Että kisu ei jostain syystä tykkää teijän hiekkalootasta. Esim jos siel on vääränlaiset hiekat tai likaiset?
Sitten voi olla kyse vaikka virtsakivistä tai jostain muusta sairaudesta eli kantsii varmaan käyttää lekurissakin varmuuden varalta jos toi hiekkiksen kuntoon laittaminen tavalla tai toisella ei auta
kissoilla on tosi usein virtsateissä ongelmaa, tekee kissalle kipeää ja se yrittää pissata paikkoihin, jossa sitä on hellitty.
Jos johtuu muusta, esim. kissamaailma-niminen forum löytyy googlella ja sieltä oon itte saanu paljon apua kissaongelmissa.
useimmiten, protestipissaa satunnaisesti muualle. Pennusta asti ollut esim sitä mieltä et jos jätän vaatteita lattialle lojumaan niiden päälle saa pissata. Kun olin ollut risteilyllä kusi mun kengille kun tulin kotiin. Hyviä neuvoja, mut ei auta tähän =(
kusee sitteriin jos unohtaa kääntää sen pystyyn ja kusee kaukaloon jos sitä ei käännä ylösalas. Kusee varmaan vauvan päälle viel joku kaunis päivä...
Fyysinen sairaus on joka tapauksessa suljettava ensin pois! Tule sitten kysymään uudestaan. (Vituttaa kun otetaan eläimiä mutta latiakaan ei haluta laittaa niiden terveydenhoitoon!)
Jos kissa olisi oikeasti kipeän oloinen lähtisin samantien vaikka päivystykseen, ei ole rahasta kiinni. Jos kissalla olisi ollut virtsatientulehdus tai muuta kolmen vuoden ajan se tuskin olisi niin hyvässä kunnossa kuin se on. Keikkuva, kiikkuva sitteri ja kaukalo ei oikein täytä määritelmää pehmeästä, mukavasta paikasta missä sitä on hellitty.
el osaa keskustella vaihtoehdoista, antibiootti, ruokavalio, päälääke, kodinvaihto, piikki, paremmin kuin eukot netissä. Kissasta ei juurikaan näy päällepäin sairaudet, suurin osa kissoista kuolee "täysin yllättäen", vaikka ovat sairastaneet vuosiakin.
ikinä ei ole kenelläkään ollut kissaa joka protestoi kusemalla tiettyihin paikkoihin. Tottakai taustalla on fyysinen ongelma ja minä olen paha paha pihi eläinrääkkääjä. Pitäisihän minun tajuta että ihminen joka ei ole kissaani ikinä nähnytkään tietää kyllä että kissa on kipeä. Minullahan ei ole mitään kokemusta eläimistä, eikä ainakaan kissoista, enkä ainakaan välitä siitä että onko lemmikkini terve.
Pudottele kännyköitä tai raavi naulakossa vaatteita silmiin katsoen kerta toisensa jälkeen:)
Mutta mikähän mun leikattuja narttuja mahtoi vaivata, kun ruiskuttelivat pitkin seiniä, verhoja, stereoita, leivänpaahtimeen..
leivänpaahtimeen..?
Mitää kissoillesi tapahtui?
Jaksoitko sitä kusemista kunnes kuolivat vamhuuteen?
Että kisu ei jostain syystä tykkää teijän hiekkalootasta. Esim jos siel on vääränlaiset hiekat tai likaiset?
Sitten voi olla kyse vaikka virtsakivistä tai jostain muusta sairaudesta eli kantsii varmaan käyttää lekurissakin varmuuden varalta jos toi hiekkiksen kuntoon laittaminen tavalla tai toisella ei auta
Tuossa on yleisimmät syyt.
Meillä on kissalla vähän samaa ongelmaa mutta fyysistä vikaa ei löytynyt. On siis käytöshäiriö. Välillä menee viikkojakin, ettei kissa pissaile minnekään, sitten menee taas kuukausi kun pissataan tiettyihin paikkoihin. Me tiedämme nuo paikat, joten ne on helppo suojata.
Rasittavaa tämä on mutta emme halua laittaa kissaa piikille, koska muuten on aivan ihana lemmikki ja lapsille rakas. Kyllä silti ollaan harkittu, että etsitään uusi koti maalta.
ja se teki sen kyllä ihan protestiksi jostain ehkä siitä että olimme päivät töissä tai muuten poissa. Toinen kissoistamme kävi nätisti aina laatikolla tarpeineen.
oli MOLEMMILLA virtsatietulehdus, vaikka yhtään mitään oireita ei ollut - muu kuin nurkkaan kuseminen. Virtsatieongelmat ovat kissoilla erittäin yleisiä.
Ensin siis lääkäriin, sitten käyttöön muut keinot kuten hiekkamerkin vaihtaminen yms.
voi olla tarkoituksellista, ehkä mustasukkainen vauvasta joka saa paljon huomiota
toinen juttu on nuo virtsakivivaivat
veisin eläinlääkäriin tarkistettavaksi
ystävättären kissalla oli vaivaa, piti vaihtaa ruokamerkkiäkin
saattaa olla ettei kissa enää tule kuntoon ja voitte joutua lopettamaan jos ette jaksa siivota jälkiä
oma kissa kuoli yllättäen eläinlääkärikäynnillä saamansa lääkepiikin jälkeen, ruumiinavauksessa löytyi jos jonkinlaista vaivaa, ei sairaudet näkyneet päällepäin mitenkään
http://www.elisanet.fi/toivokaa/hassu/sairaudet/leukoosi.htm
kissallani oli mm. leukoosi ja kasvannaisia
kissanminttua sohviin, sänkyyn jne.
Feliwaytä. Rauhoittaa stressaantunutta kissaa.. Minulla kissa myös aloitti kuseksimisen vauvan tultua taloon ja nimenomaan kuseksi sitterit, kaukalot, vauvansängyn yms missä vauva vietti aikaa. Hermot siinä meni ja ihan terve kissa. Feliway rauhotti tilannetta mutta kissa sai lopulta kuitenkin muuttaa vähän matkan päähän mummolaan ihan kaikkien mielenterveyden (myös kissan) turvaamiseksi ja siihen loppui kuseskelut.
Näin tein aikoinaan omalle kissalle.
syyt pois eläinllääkärissä. Psyykkisiä syitkin voi tehokkaasti hoitaa. Edellyttää omistajalta lempeyttä, johdonmukaisuutta ja kärsivällisyyttä.
Kissan naamaferomonihaihduttimista on apua (Feliway). Sitä saa suihkeena ja pistorasioihin kiinnitettävänä mallina. Lisäksi kissakarkoitetta voi suihkia paikkoihin, joihin ei kissaa halua.
Itsestäänselvää tietenkin on kissan kastrointi riittävän ajoissa. Teillä ap ei tuota ongelmaa ollut. Leikkaamaton kissa merkkailee paikkoja.
Kissan hajuaisti on todella tarkka. Jos pissapaikkaa ei ole kunnolla puhdistettu, on todenäköistä että kissa pissaa samoihin piakkoihin aina uudelleen. Eläinkaupasta saa Urineoff tms puhdistusainetta. Tavallinen pesuaine ei tehoa.
Hiekkalaatikoita tarvitaa useita, ne pitää pitää erittäin puhtaina ja käyttää laadukasta hiekkaa.
Osa kissoista pissailee muiden mahavaivojen, esim. ripulin takia. Ruokavalio kuntoon. Pissiville kissoille on myös omat erikoisruokansa. Itse olen parhaaksi herkillä kissoilla todennut herkkävatsaisten kissojen ruoan.
Pissaamistilanteet kannattaa analysoida todella tarkkaan. Oikeasti sieltä on yleensä löydettävissä se laukaiseva syy, kun vaan tarkkaailee huolellisesti. se voi olla esimerkiksi vauva kirkuna, jota kissa pelästyy ja menee pissalle vauvanhajuisimpaan paikkaan eli sänkyyn. Kyseinen laukaiseva tekijä saattaa olla sellainen, jonka voi poistaa tai sitten tilanteen voi tehdä kissalle helpommaksi sietää, esimerkiksi palkitsemisen avulla.
Omalla suhtautumisella on iso merkitys. Huutaminen ja fyysinen rankaiseminen taatusti stressaa kissaa entisestään, eikä vaiva helpota. Kissa on viisas ja herkkä eläin ja sitä pitäisi kasvattaa lempeydellä!
Pissavaivojen hoito on työlästä, mutta usein niistä pääsee eroon. Se vaan edellyttää kärsivällisyyttä ja oikeaa asennetta! Ikäviä kommentteja on tähänkin ketjuun tullut :( Kaikkien ihmisten ei tosiaan lemmikkejä kannattaisia lainkaan hankkia lelukseen. Eipä tarvitse miettiä, miksi löytöeläintalot ja Apula on täynnä nuoria, leikkamattomia pissiviä kissoja...
meilä hoidetaan hiekkalaatikko ihan juuriaan myöten päivittäin ja lelliään kissaa minkä ehitään mutta kerran päiväss on merkattu makkarit ja ikkunoden edustat ja poikien ulkotakit.. ulkotakit otin viimeisimmänpesun jälkeen pois matalasta naulakosta nii sitten roiskii sen seinän.. vaivat on tarkastettu fyysisiä vaivoja ei ole.. ja nämä ei nimenomaan ole pissaamisia vaan merkamisia..kaiken huippu oli miun uusi hame..tekis kovasti mieli karvarukkaia..en mie kuitenkaan tosissani tuosta rukkasta ole tekemässä vaikka suutuksissani olenkin sitä rukkasnahaksi nimitellyt