Mieheni laiskuus - pistättekö paremmaksi?
Juteltiin miehen kanssa kotitöistä, jotka ovat järjestäen hänelle ylitsepääsemättömän rasittavia... Tekee siis kyllä pyydettäessä / komentaessa, mutta ei oma-aloitteisesti, koska vaiva on niin suuri. Näin on ihan kaikkien kotitöiden kohdalla: yhtä lailla roskapussin vieminen, tiskaaminen, tiskipöydän pyyhkiminen tai vaikka maton rullaaminen imuroimista varten. Musta tuntuu puolestaan suuremmalta vaivalta pyytää miestä tekemään jotain kuin tehdä itse, mutta samalla ärsyttää, kun teen sitten valtaosan hommista.
Mun mielestä nämä työt on sellaisia, jota päivän mittaan tehdään ohimennen, eikä niistä ole suurempaa vaivaa. Mies puolestaan tekee niistä "projekteja", jotka paisuu ainakin henkisesti helposti puolen päivän hommaksi.
No, keskustelussa yritin selittää, että jos näitä hommia tekee "automaattisesti", niin vaiva on oikeasti tosi pieni. Vähän samaan tyyliin, että kun käy paskalla niin sitä pyyhkii perseen sen kummemmin miettimättä, ei vaivaa, ei projekti. -> Mies oli eri mieltä! Hänen mielestään takapuolen pyyhkiminen vessassa käynnin jälkeen on todellakin vaiva! Tässä vaiheessa luovutin.
Kommentit (14)
Ja todellakin miksi laiska tekisi mitään kun se tietää, että sä kuitenkin teet kaikki kotihommat. Jos teillä ei ole lapsia niin ehdota miehelle, että sä hankit oman kodin koska et jaksa passata ja palvella aikuista miestä. Suhdetta voitte jatkaa jos rakkautta vielä riittää mutta mies saa asua omassa sikolätissä ihan rauhassa ja sinä omassa siistissä kodissa :)
montako vuotta on armeijan käymisestä?
runnoo sinne nyrkkipelillä niin paljon tavaraa, että pursuaa yli. Siten roskiskaapin lattialla on usein kahvinporoja käytetyistä suodatinpusseista, vuotavia säilykepurkkeja ja tuhkakupin tuhkia, sätkiä jne.
niin mietipä, miten korkeella sun v***-käyrä on esim 30 vuoden avioliiton jälkeen...Kuinka monta roskapussia olet ehtinyt kiikuttaa siinä ajassa; montako kertaa imuroida; kun toinen vaan lusmuilee, vetelee lonkkaa ja luistaa aina kaikesta....Muista, että toista ET PYSTY muuttamaan. Ketään ei voi muuttaa mieleisekseen. Nalkuttamalla näännytät vain itsesi, tulet katkeraksi, ja v-käyrä nousee. Tee päätös, kannattaako olla kimpassa niin erilaisen luonteisen ihmisen kanssa...jolle jo oman pikku perän pyyhkiminen on iso vaiva ja projekti...huh huijakkaa...;) Riittää sulla niissä jarrujäljissä pyykkäämistä; eihän se itse niitäkään pese!
Käytännössä mies tekee kyllä kaikenlaista, koska käskytän. Olisi vaan kiva, kun tekisi pyytämättäkin jotain... Samaten ärsyttää se, että aina kun pyydän tekemään jotain, niin näen naamasta, kuinka sitä ottaa päähän, kun joutuu keskeyttämään oman tekemisensä (yleensä siis lukee tms.)
Ihan aikuinen mies on kyseeessä. Tosin varakkaasta kodista, jossa kodinhoitaja huolehti päivittäisistä hommista. Lapsuudenkodissa siis ei tottunut / oppinut tekemään yhtään mitään kotitöitä.
Laiska kun mikä mutta muuten ihan normaali mies. Meillä teen minäkin suurimman osan, siivouksen kokonaan ja ruoasta varmaan 70 %. Ruokaa mies tekee kyllä ja hemmetin hyvää muttei joka päivä. Korjaahan se sitten mun auton ja hoitaa taloudellisia asioita mun kanssa yhdessä, niihin kun ei yksin riittäis rahat. Oon tottunut tekemään paljon enkä tee siitä numeroo koska se on vaan turhaa. Ei se muutu siitä kuitenkaan. Kun siitä ei tee päähänsä mitään järkyttävää asiaa että joutuu tekeen 90 % kaiken, niin ei se vaivaa. Joskus tietysti ärsyttää, mut se on normaalia.
tupakantumppeja? Polttaako miehesi sisällä??
Laiska kun mikä mutta muuten ihan normaali mies. Meillä teen minäkin suurimman osan, siivouksen kokonaan ja ruoasta varmaan 70 %. Ruokaa mies tekee kyllä ja hemmetin hyvää muttei joka päivä. Korjaahan se sitten mun auton ja hoitaa taloudellisia asioita mun kanssa yhdessä, niihin kun ei yksin riittäis rahat. Oon tottunut tekemään paljon enkä tee siitä numeroo koska se on vaan turhaa. Ei se muutu siitä kuitenkaan. Kun siitä ei tee päähänsä mitään järkyttävää asiaa että joutuu tekeen 90 % kaiken, niin ei se vaivaa. Joskus tietysti ärsyttää, mut se on normaalia.
Ap:n miehestä on eniten hyötyä lastenhoidossa, niiden kanssa se kyllä touhuaa ja lukee niille ym. Sen sijaan autoa ei korjaa, vie huoltoon ja vaihdattaa renkaat jos pyydän, pesuun ei vie pyytämälläkään. Taloudellisesti ollaan tasavertaisia, saman verran saadaan palkkaa ja omallanikin pärjäisin.
Tekee vain käskemällä. Jos pyydän häntä vaikkapa tyhjentämään tiskikoneen, minulle menee patistamiseen puoli tuntia. Siinä ajassa olen jo itse tyhjentänyt koneen pariinkin otteeseen. Mieheni on kuitenkin muuten aivan ihana ja rakastettava ja lisäksi hän kustantaa meidän nykyisen elintasomme. Minulle itselleni kotityöt eivät ole mikään ylitsepääsemätön taakka, joten olen jo hieman luovuttanut asian suhteen. Minä hoidan kodin ja mies elättää. Tämä lienee sanaton sopimus välillämme ja molemmat olemme siihen tyytyväisiä.
Ap:n mies taisi kärjistää jutun. Hän sai oivan tilaisuuden vastata niin kärkevästi, ettei asian käsittelyä enää kannattanut jatkaa.
Monet naiset näyttävät mielummun nalkuttavan kuin selvittävän, mistä on kyse. Asian tutkiskelu on varmasti paljon vaikeampaa kuin vaikkapa sen hyväksyminen, että eri ihmiset sietävät sotkua eri tavoin. Toisia ärsyttää tavattomasti lattialle unohtuneet sukat, koska heidän mielestään kaiken pitää olla paikallaan, koska siisteys ylipäätään on hyve, jota ei missään oloissa voi kiistää. Toisen mielestä sukat voivat olla missä ovat, ja sillä selvä. Ne eivät ketään siinä häiritse, koska ne eivät rähjää kellekään eivätkä ne haise sohvalle saakka... Useimmat kaiketi sattuvat asenteineen johonkin tälle välille.
Entä jos mies on väsynyt? Ja tähän kohtaan ei nyt saa alkaa marmattaa kodinhoidon väsyttävyyttä, koska se ei virkistä miestä. Hän on ehkä painanut rakennustyömaalla täyden työpäivän ja vähän ylitöitä. Ehkä hän tekee työtä, johon ei oikein sovellu. On syytä muistaa, että ihmiset väsyvät eri asioista eri tavoin. Tai jos hän on turhautunut? Turhautunut johonkin ja jättänyt kotihommat sikseen, mistä on aiheutunut väsymyksen ja nalkutuksen kierre, joka ei taatusti parane nalkuttamalla ja vittuilemalla lisää.
Tai entä jos parisuhde on kuralla? Mies ei enää pidä vaimoaan sen arvoisena, että viitsisi paljon siivoilla. Hoitakaan akka kakarat, kun ne kerran halusikin.
Huushollausmotivaatio ei siis ole kaikilla sama, ja nalkuttaminen on mitä oivin keino vähentää sitä toiselta. Siisteyteen vetoaminen ei auta, jos siisteys on toisesta yhdentekevä juttu. Jos perhe-elämä, johon mattojen rullailukin joskus kuuluu, ei kiinnosta, sitä kiinnostusta kaiketi kannattaa herätellä hyvällä. Arvelisin, että parisuhteen hoito, kompromissit ja mahdollisen väsymyksen ja turhautumisen hoito kohentavat elämää muutoinkin kuin iän ikuisen siivoamisen osalta. Mutta jatkakaa toki nalkuttamista...
Ap:n mies taisi kärjistää jutun. Hän sai oivan tilaisuuden vastata niin kärkevästi, ettei asian käsittelyä enää kannattanut jatkaa.
Ei kun mies oli ihan tosissaan. Hänen mielestään perseen pyyhkiminen on vaiva, eikä automaattisesti tapahtuva asia, jota ei edes huomaa.
Monet naiset näyttävät mielummun nalkuttavan kuin selvittävän, mistä on kyse. Asian tutkiskelu on varmasti paljon vaikeampaa kuin vaikkapa sen hyväksyminen, että eri ihmiset sietävät sotkua eri tavoin. Toisia ärsyttää tavattomasti lattialle unohtuneet sukat, koska heidän mielestään kaiken pitää olla paikallaan, koska siisteys ylipäätään on hyve, jota ei missään oloissa voi kiistää. Toisen mielestä sukat voivat olla missä ovat, ja sillä selvä. Ne eivät ketään siinä häiritse, koska ne eivät rähjää kellekään eivätkä ne haise sohvalle saakka... Useimmat kaiketi sattuvat asenteineen johonkin tälle välille.
Voi olla, että osa kotitöistä on sellaisia, jotka ovat miehen mielestä tarpeettomia. Ap ei itsekään ole mikään supersiisti, vaan saattaa vaikka jättää ne sukat lattialle lojumaan. Mutta esim. jotain keittiökaapin ovien tahroja tms. mies ei varmasti huomaa, ja minä kyllä. Silti myös ne ihan välttämättömät hommat on miehen mielestä suunnattoman rasittavia, vaikka hän myöntää täysin niiden tarpeellisuuden (vaikka nyt se roskien vienti).
Entä jos mies on väsynyt? Ja tähän kohtaan ei nyt saa alkaa marmattaa kodinhoidon väsyttävyyttä, koska se ei virkistä miestä. Hän on ehkä painanut rakennustyömaalla täyden työpäivän ja vähän ylitöitä. Ehkä hän tekee työtä, johon ei oikein sovellu. On syytä muistaa, että ihmiset väsyvät eri asioista eri tavoin. [7i]
Ei ole. Mies tekee lyhyttä päivää ja pitää pitkät lomat. Hallitsee työnsä erinomaisesti ja on tehnyt sitä vuosia, pitää siitä, eikä työ varmasti rasita häntä. Ei muutenkaan vaikuta väsyneeltä.
Tai jos hän on turhautunut? Turhautunut johonkin ja jättänyt kotihommat sikseen, mistä on aiheutunut väsymyksen ja nalkutuksen kierre, joka ei taatusti parane nalkuttamalla ja vittuilemalla lisää.
Tästä voi olla kyse. Mies kokee jatkuvaa, kroonista aikapulaa. Hän haluaisi uppoutua omiin harrastuksiinsa, viettää niiden parissa tuntikausia putkeen päivästä toiseen. Kaikki muu on harrastuksilta pois. Ei koe pystyvänsä oikeastaan harrastamaan, jos joutuu keskeyttämään tekemisen.
Tai entä jos parisuhde on kuralla? Mies ei enää pidä vaimoaan sen arvoisena, että viitsisi paljon siivoilla. Hoitakaan akka kakarat, kun ne kerran halusikin.
Muuten voi pitää paikkansa, paitsi lasten osalta - halusi itse niitä. En kyllä koe, että kamalasti arvostaisi minua, vaikka toista väittää.
Huushollausmotivaatio ei siis ole kaikilla sama, ja nalkuttaminen on mitä oivin keino vähentää sitä toiselta. Siisteyteen vetoaminen ei auta, jos siisteys on toisesta yhdentekevä juttu. Jos perhe-elämä, johon mattojen rullailukin joskus kuuluu, ei kiinnosta, sitä kiinnostusta kaiketi kannattaa herätellä hyvällä. Arvelisin, että parisuhteen hoito, kompromissit ja mahdollisen väsymyksen ja turhautumisen hoito kohentavat elämää muutoinkin kuin iän ikuisen siivoamisen osalta. Mutta jatkakaa toki nalkuttamista...
Tässä vielä tärkeä pointti - "perhe-elämä, johon mattojen rullailukin joskus kuuluu" - miehen mielestä ei pitäisi kuulua. Tiedostaa, että arkihommia on ja niitä pitää hoitaa. Mutta ei tavallaan hyväksy sitä. Hänen mielestä on väärin ja kohtuutonta, kuinka suuri osa valveillaoloajasta kuluu johonkin muuhun, kuin siihen mitä itse haluaisi tehdä.
"Ap:n mies taisi kärjistää jutun. Hän sai oivan tilaisuuden vastata niin kärkevästi, ettei asian käsittelyä enää kannattanut jatkaa."
ap vastaa: Ei kun mies oli ihan tosissaan. Hänen mielestään perseen pyyhkiminen on vaiva, eikä automaattisesti tapahtuva asia, jota ei edes huomaa.
"Monet naiset näyttävät mielummun nalkuttavan kuin selvittävän, mistä on kyse. Asian tutkiskelu on varmasti paljon vaikeampaa kuin vaikkapa sen hyväksyminen, että eri ihmiset sietävät sotkua eri tavoin. Toisia ärsyttää tavattomasti lattialle unohtuneet sukat, koska heidän mielestään kaiken pitää olla paikallaan, koska siisteys ylipäätään on hyve, jota ei missään oloissa voi kiistää. Toisen mielestä sukat voivat olla missä ovat, ja sillä selvä. Ne eivät ketään siinä häiritse, koska ne eivät rähjää kellekään eivätkä ne haise sohvalle saakka... Useimmat kaiketi sattuvat asenteineen johonkin tälle välille."
Ap vastaa: Voi olla, että osa kotitöistä on sellaisia, jotka ovat miehen mielestä tarpeettomia. Ap ei itsekään ole mikään supersiisti, vaan saattaa vaikka jättää ne sukat lattialle lojumaan. Mutta esim. jotain keittiökaapin ovien tahroja tms. mies ei varmasti huomaa, ja minä kyllä. Silti myös ne ihan välttämättömät hommat on miehen mielestä suunnattoman rasittavia, vaikka hän myöntää täysin niiden tarpeellisuuden (vaikka nyt se roskien vienti).
"Entä jos mies on väsynyt? Ja tähän kohtaan ei nyt saa alkaa marmattaa kodinhoidon väsyttävyyttä, koska se ei virkistä miestä. Hän on ehkä painanut rakennustyömaalla täyden työpäivän ja vähän ylitöitä. Ehkä hän tekee työtä, johon ei oikein sovellu. On syytä muistaa, että ihmiset väsyvät eri asioista eri tavoin."
Ap vastaa: Ei ole. Mies tekee lyhyttä päivää ja pitää pitkät lomat. Hallitsee työnsä erinomaisesti ja on tehnyt sitä vuosia, pitää siitä, eikä työ varmasti rasita häntä. Ei muutenkaan vaikuta väsyneeltä.
"Tai jos hän on turhautunut? Turhautunut johonkin ja jättänyt kotihommat sikseen, mistä on aiheutunut väsymyksen ja nalkutuksen kierre, joka ei taatusti parane nalkuttamalla ja vittuilemalla lisää."
Ap vastaa: Tästä voi olla kyse. Mies kokee jatkuvaa, kroonista aikapulaa. Hän haluaisi uppoutua omiin harrastuksiinsa, viettää niiden parissa tuntikausia putkeen päivästä toiseen. Kaikki muu on harrastuksilta pois. Ei koe pystyvänsä oikeastaan harrastamaan, jos joutuu keskeyttämään tekemisen.
"Tai entä jos parisuhde on kuralla? Mies ei enää pidä vaimoaan sen arvoisena, että viitsisi paljon siivoilla. Hoitakaan akka kakarat, kun ne kerran halusikin."
Ap vastaa: Muuten voi pitää paikkansa, paitsi lasten osalta - halusi itse niitä. En kyllä koe, että kamalasti arvostaisi minua, vaikka toista väittää.
"Huushollausmotivaatio ei siis ole kaikilla sama, ja nalkuttaminen on mitä oivin keino vähentää sitä toiselta. Siisteyteen vetoaminen ei auta, jos siisteys on toisesta yhdentekevä juttu. Jos perhe-elämä, johon mattojen rullailukin joskus kuuluu, ei kiinnosta, sitä kiinnostusta kaiketi kannattaa herätellä hyvällä. Arvelisin, että parisuhteen hoito, kompromissit ja mahdollisen väsymyksen ja turhautumisen hoito kohentavat elämää muutoinkin kuin iän ikuisen siivoamisen osalta. Mutta jatkakaa toki nalkuttamista..."
Ap vastaa: Tässä vielä tärkeä pointti - "perhe-elämä, johon mattojen rullailukin joskus kuuluu" - miehen mielestä ei pitäisi kuulua. Tiedostaa, että arkihommia on ja niitä pitää hoitaa. Mutta ei tavallaan hyväksy sitä. Hänen mielestä on väärin ja kohtuutonta, kuinka suuri osa valveillaoloajasta kuluu johonkin muuhun, kuin siihen mitä itse haluaisi tehdä.
On oivaltanut elämän tarkoituksen ja merkityksettömyyden.