Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaaksi vielä 41-vuotiaana?

Vierailija
23.03.2012 |

Lapsia on jo kolme. Vanhin heistä alkaa väitellen tulla teini-ikään. Eilen illalla mies sanoi, että haluaa vielä yhden lapsen. Tiesin aina, että haluaa, eikä ehkäisyä ole käytetty, mutta ei myöskään mitään hedelmällisiä päiviä laskettu. Mikään raskauksistani ei ole kovin nopeasti alkanut, tosin mitään selvää syytäkään siihen ei tuolloin löydetty. Täytän syksyllä 42 ja oikeastaan tunnen jollain lailla olevani liian vanha. Mutta eilen se kolahti minullekin; haluaisin sittenkin vielä yhden!

Onko sinulla kokemuksia myöhäisestä raskaudesta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkavereista pari on saanut lapsen 42-vuotiaana. Voisin kyllä yrittää vielä raskautta, jollen muuten tietäisi sitä riskialttiiksi. Täytän elokuussa 42. Siitä vaan, hommiin siitä :)

Vierailija
2/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niitä pitää monistaa tänne vielä yhden tenavan verran? Itsekkyyskö pääsyynä? Okei, jotenkin ymmärrän jos haluaa sen yhden tai kaks, kun kroppa huutaa äitiyteen/isyyteen, mutta eikö neljä ole vaan julma rankaisu maapallon hyvinvointia kohtaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatellen maapalloa ja muiden ihmisten hyvää? Lapsen haluaminen on aina itsekäs ratkaisu. Ei jaksa nelikymppinen provosoitua, plääh.

Vierailija
4/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummitätini sai serkkuni 44-vuotiaana,että siitä vaan,et ole liian vanha.

Toisen serkun vaimo sai 42-vuotiaana iltatähden.

Vierailija
5/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse järkeilisin. Raskauden alkamiseen voi kestää ja riskit suurenevat vuosi vuodelta. Jaksaako sitä tosiaan käydä uudelleen vauvaiän jne. Olisiko sittenkin mukavampi että joskus ne lapset lähtisivätkin kotoa, ennen omaa eläkeikää?

Vierailija
6/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai vauvan 46-vuotiaana.

Sanoi, että osaa ottaa rauhallisemmin tämän nuorimman kanssa eikä hötkyile turhista :)

Hyvin näyttäisi jaksavan. Lapsi näyttää myös tuovan paljon iloa ja energiaa hänelle. Ainakin hän muuttuu aina pirteämmän näköiseksi kun puhuu nuorimmastaan.

Ainoa mistä valittaa on se, että kroppa ei ole kunnolla palautunut synnytyksestä. Nuorempana kuulemma palautui itsestään takaisin normaalimittoihin, mutta nyt raskauskilot vaan on ja pysyy vaikka niistä yrittää aktiivisesti päästä eroon.

Vierailija
7/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

41-vuotiaana ja raskaaksi olen aina tullut ekalla yrittämällä. ja mummoäiti olin jo, kun ekat sain, 31 v.

lapsissa ei mitään vikoja eikä raskuksissakaan koskaan.

Vierailija
8/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja raskauskilot ovat aina lähteneet yhtä helposti.

Vierailija
9/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin lapsistamme on 15. Tämä viimeisin raskaus ei juurikaan poikennut aiemmista. Kaikki raskauteni ovat sujuneet ilman isompia ongelmia. Tokisen huomaa ettei ole enää yhtä nuori kuin 15 v sitten, mutta en nyt osaa nimetä mitään erityistä joka tässä raskaudessa olisi ollut rankempaa kuin siinä ekassa.

Meillä on siis enemmänkin lapsia kuin nämä kaksi.

Vierailija
10/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vain eilen niin kolahti..seuraavaan ovulaatioon on n. 10 pv, joten pian yritetään tosissaan. Pelkään kyllä vain, ettei enää onnistu.. Toivon kuitenkin.

Ja kyllä, meillä on kai erinomaiset geenit, niin kauniiita ja ennenkaikkea älykkäitä lapsia nuo kolme.. Se, olisiko 4. terve, mietityttää, mutta toisaalta ei niin kovin pelotakaan.

Vierailija
11/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt 43-vuotiaana odotan toista. Näin myöhään jäi koska olin vasten tahtoani sinkku 39-vuotiaaksi asti, ymmärrän että ihanne olisi hankkia lapset aiemmin...

Mutta hyvin on jaksanut ja pärjännyt, ei mitään ongelmia iän takia. Toki kehitysvammariski lapselle on suurempi kuin nuoremmalla äidillä mikä pitää ymmärtää ja miettiä miten suhtautuu asiaan - minä ja mieheni teimme päätöksen että pidämme myös vammaisen lapsen jos tutkimukset osoittaisivat lapsella olevan esm. CP-vamman.

Vierailija
12/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset piti tehdä 20 vuotta sitten

Vierailija
13/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kakkonen syntyi kun olin täyttänyt 42. Kaikki meni hyvin, ainoa varsinainen ongelma oli että pikkuinen meinasi ensin tulla peruuttamalla (yritettiin ulkokäännöstäkin ilman tulosta, minä tein kaikenlaisia kotitemppuja - sellaisia joista saatoin päätellä ettei ollut vaarallista), mutta kiepahti sitten itse vähän ennen laskettua aikaa.

Jokseenkin väsynyt kyllä olin suuren osan aikaa.

Numerolle 13: äidin ikä ei lisää CP-vamman riskiä (ne johtuvat useimmin hapenpuutteesta synnytyksessä), sen sijaan kyllä kromosomihäiriöiden. Downista puhutaan, mutta myös pahemmat trisomiat yleistyvät. Itse en halunnut tehdä mitään missä on keskenmenoriski, ja päätin luottaa siihen että pahemmat näkyisivät ultrassakin (sekä istukka- että lapsivesipunktiossa on 0,5% keskenmenoriski, muistan kauhutarinan perheestä joka oli juuri saanut tietää että "terveet pojan kromosomit" ja sitten punktion aiheuttama tulehdus johti keskenmenoon :-( ).

Vierailija
14/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulitko helposti raskaaksi?

ap

Vierailija
15/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset olisi pitänyt tehdä 20 v (ei akateemiset tee parikymppisinä!) sitten, 10 v. sitten kylläkin...

Vierailija
16/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakskymppisenä, helposti. Tähän löytyy useita esimerkki tapauksia....

että lapset olisi pitänyt tehdä 20 v (ei akateemiset tee parikymppisinä!) sitten, 10 v. sitten kylläkin...

Vierailija
17/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakskymppisenä, helposti. Tähän löytyy useita esimerkki tapauksia....

esimerkkitapaus kirjoitetaan yhteen.

Ap, tee ihmeessä lapsi, jos haluat ja terveys ja perhetilanne sen sallivat.

Itse asiassa se aikakausi, jolloin naiset synnyttivät lapsensa vain alle kolmekymppisinä oli hyvin lyhyt ja epäluonnollinen. Kyse on n. 1960-70 -luvuista eli ajasta, jolloin naisilla ei vielä merkittävästi ollut koulutusta ja omaa uraa, ja jolloin ehkäisytekniikka oli niin kehittynyt, että synnyttäminen kypsemmällä iällä oli mahdollista ehkäistä.

Sitä ennenhän naiset synnyttivät ihan niin pitkään kuin hedelmällisyyttä riitti, eli vielä yli nelikymppisinäkin.

Nykyään on alle parikymppisiä synnyttäjiä jo ainakin pk-seudulla VÄHEMMÄN kuin yli nelikymppisiä ENSIsynnyttäjiä! Joten jos nyt jotain sosiaalista yleisyyttä pidetään normina, niin yli nelikymppisenä synnyttäminen on "normaalimpaa" kuin alle parikymppisenä.

Vierailija
18/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, YLEENSÄ akateemiset VOIVAT tehdä myöhemmin. Olen ihan yhtä akateeminen, kuin nekin jotka tekivaät lapset 10v myöhemmin. Ärsyttää täm yleistys.

Vierailija
19/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys nro:lle 13

Tulitko helposti raskaaksi?

Kyllä, yllättävänkin. Ensimmäisellä kerralla e-pillerien lopettamisen jälkeen ehti tulla kahdet kuukautiset, sitten ei enää kuulunut niitä ja raskaana olin. Toisen kerran tärppäsi aika lailla heti kun lopetettiin ehkäisy (tarkoitus oli hankkia 2 lasta mutta välillä käytettiiin jonkin aikaa ehkäisyä etteivät tulisi ihan peräkkäin ja kroppa saisi toipua).

Tuosta kropan toipumisesta semmoinen kommentti että se ehkä on ollut vähän huonompaa kuin olisi ollut nuorempana - tosin enhän voi olla varma koska minä en ole ollut nuorena raskaana. Raskausarpia on tullut paljon ja alavatsa jäi pömpöksi vaikka laihduinkin aika äkkiä ennen raskautta olevaan painoon. Tissit jäivät imetyksen jälkeen myös paitsi tyhjiksi, hyvin ryppyisiksi, tosin ovat nyt taas täyttyneet uuden raskauden myötä. Mutta eipä noista ulkonäköasioista enää niin kauheasti välitä kun on muutenkin jo ikä tehnyt tehtävänsä.

Vierailija
20/22 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ainokaiseni 44-vuotiaana. Raskaaksi luomusti, vaikka aiemmin ei ollut lääkkeillä avustettuna onnistunut. Raskausaika meni loistavasti, töissä olin ä-loman alkuun saakka, olen hoitaja sairaalassa. Jännitti kyllä toki, meneekö kaikki hyvin! Synnytys oli vaikea, kohdunsuu ei lääkityksistä huolimatta auennut (kuulemma ikä voi vaikuttaa supistusten tehoon) ja lopulta sektio. Ei kai sitä ole liian vanha, jos kykenee tulemaan raskaaksi normisti? Tosin luin jostakin, että yli 40 vuotiaalla voi olla vain yksi hyvä kierto ovulaatioineen vuodessa. Onnea yritykseen =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan