lapsen kaveri rikkoi lelun, sanoakko vanhemmalle vai ei?
Kaverikutsuilla yksi vieras heitti puhuvan pehmohirviön kerrossängystä alas ja se meni rikki. Nyt mietin sanoakko tästä vanhemmalle joka on siis myös minun ystäväni vaiko en ja jos sanon niin miten? Harmittaa kun tuo lelu oli toivottu ja juuri eilen saatu ;(
Kommentit (22)
Jos siis tahallinen teko.
Miten käsittelit asian lapsen kanssa kun huomasit mitä oli tapahtunut? Kyllähän lapset monesti kertoo itsekin jostain sattuneesta ja kuten tiedät voi tulla aika värittyneenä lapsen suusta. Mä kyllä selvittäisin asian aikuisten kesken.
Jos joku löisi tai potkisi toista niin sellaisesta sanoisin, mutta en lelujen rikkoontumisista. Sen sijaan juttelisin siitä rikkojan kanssa. Jos sanot vanhemmille, niin käytännössä pyydät heitä korvaamaan lelun. Siis siitä huolimatta että sanoisit heille, ettei tarvitse korvata. Jos minulle sanottaisi lelun rikkoontumisista, miettisin varmasti myös, onko se vihje, ettei lapseni enää sovi tulla heille rikkomaan tavaroita.
ollaan. Ei mene tavarat rikki, kun ne ovat eri huoneissa.
ellei nyt ihan tosi tahallaan ja tietäen tuota tehnyt. ellet sitten halua, että kaverin äiti korvaa uuden.
itseäni ärsyttää "pojat pelasi sählyä ja Nico-Petteri astui mailan päälle ja sen lapa katkesi"- tyyppiset kerronnat, kun sitten ei kuitenkaan olla valmiita ottaa vastaan uutta, vaikka ehdotan.
jos jotain menee rikki leikkien tuoksinassa, en itse siitä erikseen sano, sillä käyttöön tavara on meillä ostettu. yhtään esinettä ei ole vielä kaverit tahallaan rikkoneet.
Haluaisi tietää jos oma lapsi olisi tehnyt jonkun tuhmuuden tai varomattomuuden niin, että tavaraa olisi hajonnut. Kyllä minä ainakin haluaisin tietää, jotta voitaisiin kerrata miten tavaroita käsitellään.
3
Leikkivät tyttäreni kanssa meidän pojan kutsuilla. Tyttöni ehti juuri huutaa ettei sitä saa heittää, se menee rikki ja juuri silloin lelu lensi.. ei siis tahallista. Juuri sitä mietinkin kun jos sanon siitä, se kuullostaa korvausvaatimukselta.. eikä kyseessä ole kuin 25 euron lelu. mutta... tytöllä on vähän sellainen asenne että mitä vaan voi tehdä ja kaiken saa.. tunnen hänet hyvin ja tämä asenne saa nyt ehkä enemmän hermostuttamaan tämän lelun rikkoutumisasian. mutta kai menen huomenna ostamaan uuden ja olen ihan hiljaa.
:( ap
paljon toimintoja, pehmeä. Nyt vain pehmeä ;)
ap
ja korvaisin sen uuden lelun tientenkin! ottaisin kyllä sen korvauksen lapsen tililtä tai kuukausirahasta jos tahallaan oli rikkonut. jos vahingossa olisi niin saattaisin omista rahoistani maksaa sen.
kyllä mun mielestä pitäis kertoo siis! siitähän lapset oppii että pitää olla varovaisesti toisten leluilla.
muistan pienenä kun olin saanut TOSI hienon hulahulavanteen jossa oli sisällä vettä ja hileitä ja yks lapsi joka oli mun kaveri leikkiessään tallo sen päälle niin että se halkes ja meni heti ekana päivänä rikki. harmitti hirveesti. sama kaveri myös varasti multa leijona kuningas-sormuksen eikä myöntäny sitä vaikka näinki sen sen huoneessa. tosi huonosti kasvatettu lapsi oli siis. harmitti itseäni kauheasti, ja vieläkin muistan!!
Mä olisin kyllä kovin pahoillani jos mulle ei kerrottaisi jos lapseni olisi noin toiminut. Tuo on kuitenkin sellainen kasvatusasia, josta toivottavasti olisi jo kotona puhuttu.
Miten käsittelit asiat lapsen kanssa ap?
Toi vaikeneminen on tosi huono viesti ap sun omalle lapselle ja sille vieraalle lapselle. Omalle lapselle tulee olo, että edes äiti ei puolusta kun hänen lelujaan rikotaan. Vieraalle lapselle se on viesti, että jatkossakin hän saa tehdä mitä lystää.
Toi sählymailaesimerkki on mun mielestä eri. Niitä vaan voi hajota ihan pelissä. Mun mielestä keskimäärin vanhemmat sen tietää, mutta onhan sekin hyvä sanoa, että ei tahallaan hajotettu.
Mulla on vissiin keskimääräistä huonommat sosiaaliset taidot, mutta mä en ole osannut ajatella näitä rahakysymyksi, vaan ihan sinä, että asiat käsitellään. Kun tietää millaisia jotkut vanhemmat on, niin joku saattaa pistää muksun viikon pleikkakieltoon kun "hajotti" mailansa vaikka se olisi hajonnut vain käytössä. Näitä on nähty.
Mun mielestä vanhempien pitäisi opettaa rajoja ja oikeudenmukaisuutta näissä tilanteissa. Vaikenemalls opetat lapsellesi ap, että muut saa rikkoa hänen lelujaan.
3
Haluaisi tietää jos oma lapsi olisi tehnyt jonkun tuhmuuden tai varomattomuuden niin, että tavaraa olisi hajonnut. Kyllä minä ainakin haluaisin tietää, jotta voitaisiin kerrata miten tavaroita käsitellään.
3
Minä haluaisin tietää ainakin siinä tapauksessa, että lapsi olisi tahallaan / typeryyttään rikkonut jotakin. Otettaisiin asia puheeksi ja korvattaisiin.
Eri asia tietysti on, jos tavallisessa käytössä lelu menee rikki. Silloin kyse on siitä, että tavara on tullut tiensä päähän (vanha, kulunut) tai siinä on jotain virhettä.
Joskushan noista voi skismaa toisten vanhempien kanssa tulla, aina sitä ei voi ennaltaehkäistä.
Eihän se ole vaikenemista, jos lapsen kanssa asian selvittää. Äidille juoruilu opettaa kielimään. Kertoisin, jos kaverin vanhemmat kysyisivät, miten meni. Sitten tietysti pitäisi sanoa. Ne, ketkä toivovat, että lapsen käyttäytymisestä kerrotaan, voivat itse avata suunsa ja kysyä.
ohimennen sanonut jos olisin siinä vaiheessa tiennyt kun tulivat lasta hakemaan kutsuilta, mutta peräänpäin tosi noloa viestittää.. ja kun ollaan sillai kavereita.. ja sitten sitä on tosi hankala nuotoilla niin ettei olisi "vaativa" tai "nipo"..
Omien lasten kanssa puhuttiin, että oli varmaan vahinko ja lasten mielestä oli myös vahinko. Ja että näitä sattuu. Voi sattua joskus itsellekkin.
mikä saa mut tuntemaan itseni ihan epä-äidiksi.. Kysellä tälläsiä täällä. Miten mä näen tän asian niin, että normaali aikuinen ihminen tietäisi, miten tollasissa tilanteissa toimitaan, ilman että siitä tehdään joku mittari hyvästä/huonosta äitiydestä. Mut näköjään ei.
kunhan aikani kuluksi mietin ääneen ;)
Ajattelin vaan miten te muut lukijat kokisitte jos teille tällaisesta sanottaisiin. Mulle tulisi itselleno korvausvelvollinen olo ja sitä en halua tälle lapsen äidille.
Ap
Siis vain 25€!?!!?? Kallishan tuo lelu oli.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2012 klo 22:43"]Leikkivät tyttäreni kanssa meidän pojan kutsuilla. Tyttöni ehti juuri huutaa ettei sitä saa heittää, se menee rikki ja juuri silloin lelu lensi.. ei siis tahallista. Juuri sitä mietinkin kun jos sanon siitä, se kuullostaa korvausvaatimukselta.. eikä kyseessä ole kuin 25 euron lelu. mutta... tytöllä on vähän sellainen asenne että mitä vaan voi tehdä ja kaiken saa.. tunnen hänet hyvin ja tämä asenne saa nyt ehkä enemmän hermostuttamaan tämän lelun rikkoutumisasian. mutta kai menen huomenna ostamaan uuden ja olen ihan hiljaa.
:( ap
[/quote] sano vanhemmille ettet halua uutta, mutta pyydä pitämään puhuttelu lapselle. Kysy samalla miten he haluavat että sinä toimit jos vastaisuudessa huomaat tuollaista, että miten heillä rankaistaan, voitko esim pistää jäähypenkille. Siis ajatuksrlla koko kylä kasvattaa. Voit samalla kertoa mitä omille lapsillesi voi sanoa ja tehdä vastaavassa tilanteessa
teet rahan mukaan.
jos on varaa maksaa niin käy sanomassa.
ellei ole niin jätä tuulen vietäväksi asia..
Mistä sitä ap voi edes tietää oliko tahallinen vai vahinko? Minkäikäisestä lapsesta ylipäänsä kyse? Niiden lasten perään pitää katsoa jos ei halua että mitään vahinkoja sattuu.
tahallaan teki. Vahingoista en rupeaisi.