Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö jokin ole pielessä, jos perheessä on kaksi palkansaajaa ja rahasta on koko ajan tiukkaa?

Vierailija
21.03.2012 |

Meillä nettotulot vähän alle 4000t, jos lasketaan lapsilisätkin mukaan.

Meillä on halpa, keskivertoja vaatimattomampi talo, kaksi melko vanhaa autoa. ei kalliita harrastuksia, ei tupakoida, ei juuri matkustella. Syödään tavallista terveellistä ruokaa.

Ja joka kuukausi jännittää, riittääkö rahat.

Ihan oikeasti kuvittelin joskus, että jos tekee työtä, sillä elättää perheen ja joskus silloin tällöin saa jotain säästöön tai vaihtoehtoisesti voi toteuttaa jonkin pienen haaveensa. Olen sentään saanut yliopistokoulutuksen. Eikä lapsiakaan ole kuin kaksi, normimäärä.

Tunteekö muut näin? Raivostuttaa!

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ymmärrä miten teillä ei noilla tuloilla rahat muka riitä. Jos siis tarkoitat että teillä on NETTOna rahaa kuukautta kohden 4000e.

Teidän tapauksessa taitaa olla kyse vain ylettömästä tuhlailevaisuudesta.

Sähkö on kallista, kaukolämpö on kallista, vakuutukset ovat kalliita...

Enkä edelleenkään ymmärrä miten ei noilla tuloilla muka pärjää.

Vierailija
102/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 4000 euroa ja vain yksi lapsi, mutta ei tässä mitään ylellistä elämää vietetä kuitenkaan. Asumiskulut pääkaupunkiseudun liepeillä ovat melko muhkeat, joten niihin menee puolet nettotulolsta kuukaudessa. Toisella puolella sitten maksetaan kaikki muu, mm. kahden auton kulut (ilman kahta autoa ei kehyskunnassa pärjää, kun sisäinen julkinen liikenne on mitä on). Tokikaan meidän ei tarvitse jokaista penniä venyttää, eikä aina ostaa halvinta, mutta isompia ostoksia varten pitää aina säästää useampi kuukausi ja esim. vaateostoksista tinkiä useinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 makkarin talon 4000 m2 tontilla useammassakin eurooppalaisessa pääkaupungissa

Vierailija
104/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloillaan pärjäävä vuokralla asuja asuu myös pk-seudulla

Ja neliöitä per henkilö?

Vierailija
105/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 4000e, ei t :)

Täytyy selventää kaksi asiaa: en aio laittaa pennilleen menojani esiin ja pyytää säästävinkkejä. Koska kyllä kaikki tarpeellinen tulee maksetuksi. ei eletä velaksi.

Ja täytyy myöntää, että kyllä me vähän saadaan säästöönkin: pienet summat menee lasten rahastoihin ja omiin eläkevakuutuksiin joka kuukausi. Minulle on itsestään selvyys, ettei yhteiskunta kannattele kun olen eläkeiässä; systeemi on rapautumassa. Ja lapsien aikuistumistakin täytyy yrittää turvata edes vähäisessä määrin.

MUTTA: viestini pointti on se, että usein tuntee itsensä petetyksi. Kannattiko todella opiskella, kannattaako tehdä vaativaa työtä 8h/pv + työmatkat päälle. Ilman että voi odottaa ponnisteluittensa palkaksi muuta kuin sen että saa välttämättömän maksetuksi.

En tunne olevani köyhä. tiedän mitä köyhyys on, kun olen sitäkin elänyt.

Mutta olen tehnyt kaiken niin kuin hyvän ja ahkeran ihmisen kuuluu: opiskellut, tehnyt työtä, tehnyt lapsia maltillisen määrän (haluaisin enemmän lapsia, mutta ei niihin ole varaa!) ja yrittänyt muutenkin olla kaikien puolin tuottava ja hyvä kansalainen. Eikö siitä saa mitään palkintoa?

ap

Vierailija
106/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehyskunnassa asuessa menee 2000 e/kk asumiseen, niin ehkä pitäisi harkita asunnon vaihtamista. Tai sitten muutatte vuokralle stadiin (ei keskustaan) ja luovutte autoista?

yli 4000 euroa ja vain yksi lapsi, mutta ei tässä mitään ylellistä elämää vietetä kuitenkaan. Asumiskulut pääkaupunkiseudun liepeillä ovat melko muhkeat, joten niihin menee puolet nettotulolsta kuukaudessa. Toisella puolella sitten maksetaan kaikki muu, mm. kahden auton kulut (ilman kahta autoa ei kehyskunnassa pärjää, kun sisäinen julkinen liikenne on mitä on). Tokikaan meidän ei tarvitse jokaista penniä venyttää, eikä aina ostaa halvinta, mutta isompia ostoksia varten pitää aina säästää useampi kuukausi ja esim. vaateostoksista tinkiä useinkin.

Vierailija
107/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä koko ajan shoppaile ja sisusta. Opettele tekemään ja itse ja harrasta helvempia huveja.

Kyllä normaalille ihmiselle tuollaiset tulot riittävät.

Vierailija
108/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy selventää kaksi asiaa: en aio laittaa pennilleen menojani esiin ja pyytää säästävinkkejä. Koska kyllä kaikki tarpeellinen tulee maksetuksi. ei eletä velaksi.

Ja täytyy myöntää, että kyllä me vähän saadaan säästöönkin: pienet summat menee lasten rahastoihin ja omiin eläkevakuutuksiin joka kuukausi. Minulle on itsestään selvyys, ettei yhteiskunta kannattele kun olen eläkeiässä; systeemi on rapautumassa. Ja lapsien aikuistumistakin täytyy yrittää turvata edes vähäisessä määrin.

MUTTA: viestini pointti on se, että usein tuntee itsensä petetyksi. Kannattiko todella opiskella, kannattaako tehdä vaativaa työtä 8h/pv + työmatkat päälle. Ilman että voi odottaa ponnisteluittensa palkaksi muuta kuin sen että saa välttämättömän maksetuksi.

Mutta olen tehnyt kaiken niin kuin hyvän ja ahkeran ihmisen kuuluu: opiskellut, tehnyt työtä, tehnyt lapsia maltillisen määrän (haluaisin enemmän lapsia, mutta ei niihin ole varaa!) ja yrittänyt muutenkin olla kaikien puolin tuottava ja hyvä kansalainen. Eikö siitä saa mitään palkintoa?

ap

sähän olet vitsikäs

Vierailija
109/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosiaan kallis asua, mutta kun ei tarvita autoa eikä varsinkaan kahta, niin kyllä se tasoittaa menoja. Meillä menee asumiseen 1500 kuussa, mutta ei penniäkään autoihin.

Minusta 4000 euroa nettona kuulostaa ihan riittävältä.

Vierailija
110/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi hyvänen aika! Saat palkinnoksi mukavan elämän, missä ei ole puutetta mistään! Mitä haluisit? Rikastua miljonääriksi? Silloin työtuntejakin kyllä tarvittaisiin enemmän kuin ne 8/päivä.

Ehkä odotuksesi olivat epärealistiset. Harva opiskelee rikastuakseen. Normi elämä riittää.

ap

Vierailija
111/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahastosäästäminen kuulostaa siltä, että rihaa riittää muuhunkin kuin "välttämättömään". Korjaa ap toki, jos olet eri mieltä ;)

Vierailija
112/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos netottaisiin saman verran kuin ap.

Lapsia meillä on kolme ja koirakin löytyy.

Eletään ihan kivasti 2000 e tuloilla/kk ja säästöönkin jää jotain...

Vierailija
113/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miljonääri jos perhe tienaisi yht n.4tonnia kuussa :O En ymmärrä mihin saa niin paljon rahaa kulumaan,jos ei edes säästä?? käsittämätöntä törppöilyä,ei osata kyllä silloin raha-asioita hoitaa. ellei ole sit jotain moni eri erä maksu juttuja ja velkoja törttöilyistä tms maksettavana mielinmäärin.

Vierailija
114/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräkuusesta saa omakotitalon neljäs- tai kolmasosalla siitä, mitä meidän normirivari maksaa Espoossa. Okei tarvitsevat autonkin. Mutta mihin Peräkuusessa kuluu rahaa? Ei mihinkään. Ei tarvitse vaatteillakaan koreilla, koska katsotaan kieroon.

Elämä pk-seudulla ON kallista. Etenkin jos olet töissä jakkupukuduunissa, joudut sijoittamaan jo duunivaatteisiinkin jonkun verran.

Elämä maaseudulla olisi varmasta leppoisampaa ja sillä 2000 eurolla kk:ssa tulisi toimeen ja jäisi säästöönkin.

Vierailija
115/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi piakkoin suomi ei ole enää hyvinvointivaltio. Tätä menoa kun rahaa pyöritetään pörsseissä ja jokainen vetää jotain välistä, äh, tuntuu turhauttavalta edes miettiä asiaa johon ei pienenä ihmisenä pysty edes vaikuttamaan.

Suomen valtio ei saa rahaa yrityksistä, me emme tuota mitään. Kaikki valtion yritykset myydään vähitellen osakkeina pois.

Hyvinvointivaltiomme on kohta tuhka tuulessa.

Kaikki mitä varten olemme eläneet ja koittaneet rakentaa on kohta poissa, koska jotkut ovat liian ahneita eikä mikään riitä...

TUOTTOA TUOTTOA, PROFITTIA PROFITTIA, LISÄÄ LISÄÄÄ...

Vierailija
116/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maata kalliimpaa.

Saman se ruoka maksaa Helsingissä kuin Mikkelissäkin. Samoin vaatteet, sähkö, bensa.

Vain asunnot voivat olla hiukan kalliimpia mutta ei sekään pidä paikkaansa aivan aukottomasti sillä tietyissä kaupungeissa hintataso on ihan Helsingin ja Vantaan luokkaa.

Ja mitä tulee peräkuusessa vaatteilla koreilemiseen niin kyllähän sieltäkin joskus lähdetään ihmisten ilmoille ja silloin olisi hyvä olla säällisesti pukeutunut.

Vierailija
117/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten paljon jää rahaa käyttöön/kk asumismenojen, laskujen ja ruuan osoton jälkeen. Monella siinä ketjussa jäi käyttörahaa 2000e/kk kaikkien menojen jälkeen. Missä ne kaikki siihen ketjuun vastanneet nyt on???

Vierailija
118/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mun täytyy tästä eri mieltä. Tällä hetkellä jokaisen työikäisen olisi pystyttävä jollain tavalla säästämään eläkettään varten. Kun nyt 30-40-vuotiaat eläköityvät, ei eläketurvasta voi puhua. Eläkejärjestelmä romahtaa ennen sitä.

En myöskään voi luottaa siihen, että lapseni voivat opiskella haluamansa ammatin kun he ovat siinä iässä. Opintoetuudet ovat jo nyt surkeat ja kurjistuvat vain entisestään.

Ajattelin, että täällä olisi joku muukin joka pohtii, että kannattiko opiskelu :) Usein tulee se tunne, että olisi kannattanut jättää opinnot mahdollisimman vähiin. Jokin ammattikurssi ja sitten vain johonkin työhön, ei väliä mihin. Johonkin, missä ei ole vastuuta ja jäisi kotiinkin voimia. Verojen ja hoitomaksujen tuomaa lovea tiliin ei meinaa millää käsittää.

ps. Olisin itsekin pyöristynyt tästä aloituksesta eläessäni opintotuella ja kotihoidontuella. 4 tonnia oli siihen aikaan käsittämätön määrä rahaa.

Vierailija
119/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö elämä ole silloin oikein mukavaa, jos rahat riittävät asumiseen, ruokaan, kulkemiseen ja harrastuksiin? Pitäisikö ihmisen lisäksi vielä rikastua???

Minä pidän itseäni hyväosaisena, vaikka olen pätkätyöläinen, asun lähiössä velkaisessa kerrostaloneliössä lasteni ja mieheni kanssa. Rahat riittävät elämiseen, harrastuksiin ja välillä matkustamiseen.

Ehkä ap on sitten valinnut liian kalliin asumistavan. Meille on ollut itsestään selvää, että asutaan kerrostalossa hyvien kulkuyhteyksien äärellä. Miksi meillä pitäisi olla omakotitalo ja kaksi autoa??

Ollaan akateemisia. Kyllä opiskelu on kannattanut. Mutta itse pidän omaisuutta tärkeämpänä elämänlaatua. Olen myös tehnyt valintoja, jotka ovat lisänneet vapaa-aikaa ja pienentäneet tuloja. Minulla ei ole mitään valittamista kerrassaan. Ollaan terveitä ja saadaan syödäksemme. Ei varallisuuden lisääntyminen tekisi meistä yhtään onnellisempia. Onnellisuus tulee hyvistä ihmissuhteista ja terveistä elämäntavoista. Rahaa voi myös lahjoittaa niille, joilla on paljon vähemmän: sekin lisää omaa onnea.

Vierailija
120/127 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ärsyttää kun 3700e nettotuloilla jää joka kuukausi peräti 198 euroa "säästöön". Seuraamme erittäin tarkkaan perheen kuluja. Jos nautin kupin kahvia kahvilassa tunnen itseni syylliseksi, koska samalla hinnalla olisin voinut ostaa kokonaisen kahvipaketin ja keittänyt kahvit kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi