Eikö jokin ole pielessä, jos perheessä on kaksi palkansaajaa ja rahasta on koko ajan tiukkaa?
Meillä nettotulot vähän alle 4000t, jos lasketaan lapsilisätkin mukaan.
Meillä on halpa, keskivertoja vaatimattomampi talo, kaksi melko vanhaa autoa. ei kalliita harrastuksia, ei tupakoida, ei juuri matkustella. Syödään tavallista terveellistä ruokaa.
Ja joka kuukausi jännittää, riittääkö rahat.
Ihan oikeasti kuvittelin joskus, että jos tekee työtä, sillä elättää perheen ja joskus silloin tällöin saa jotain säästöön tai vaihtoehtoisesti voi toteuttaa jonkin pienen haaveensa. Olen sentään saanut yliopistokoulutuksen. Eikä lapsiakaan ole kuin kaksi, normimäärä.
Tunteekö muut näin? Raivostuttaa!
Kommentit (127)
vaan rakensimme talon (pienehkö okt) itse. Nimenomaan rakensimme, emme rakennuttaneet, koska siihen ei ollut varaa. Omakotitaloa ei myöskään ollut varaa ostaa, ainakaan täältä kehyskunnista.
yli 4000 euroa ja vain yksi lapsi, mutta ei tässä mitään ylellistä elämää vietetä kuitenkaan. Asumiskulut pääkaupunkiseudun liepeillä ovat melko muhkeat, joten niihin menee puolet nettotulolsta kuukaudessa. Toisella puolella sitten maksetaan kaikki muu, mm. kahden auton kulut (ilman kahta autoa ei kehyskunnassa pärjää, kun sisäinen julkinen liikenne on mitä on). Tokikaan meidän ei tarvitse jokaista penniä venyttää, eikä aina ostaa halvinta, mutta isompia ostoksia varten pitää aina säästää useampi kuukausi ja esim. vaateostoksista tinkiä useinkin.
Alvempaan asuntoon. Niin kauan asuntojen hinnat on korkealle kun niitä myydään sillä hinnalla.
Meitä kylläkin vain kaksi aikuista, mies käy töissä ja minä opiskelen ja nostan opintotukea.
Tulot yhteensä vähän yli 2000€ ja joka kuu säästöön menee yhteensä vähän alle tonni.
Asumme keskikokoisessa kaupungissa isossa vuokrakaksiossa keskustassa ja syömme laadukasta ei kaikista halvinta ruokaa. Lisäksi meillä on auto jota käytämme paljon. Ja minä tykkään shoppailla meikkejä ja vaatteita vähän turhan usein :D Mutta silti tosiaan joka kuukaisi säästetään.
En usko että jos saisimme lapsen/lapsia, säännölliset menot pomppaisivat yhtäkkiä 4000 euroon, ehkä muutama satanen voisi mennä enemmän kuin nyt.
Yhden lapsen kanssa se kaksiokin on vielä ok. Mutta sitten alatte miettimään toista, samalla hoksaatte, että tila loppuu talosta, joka kevät, kesä, syksy ja talvi täytyy ostaa erinäinen määrä ulkovaatteita ja kenkiä kasvaville lapsille, vakuutukset on oltava kunnossa koska ette halua ottaa riskejä enää lasten kanssa, opintolainat tulivat maksuun, kun menet töihin voi olla että tarvitsette toisen auton, päivähoitomaksut 500€...
Kannattaisi oikeasti rehennellä vasta siinä vaiheessa, kun on OIKEASTI siinä tilanteessa mistä puhuu.
Meitä kylläkin vain kaksi aikuista, mies käy töissä ja minä opiskelen ja nostan opintotukea.
Tulot yhteensä vähän yli 2000€ ja joka kuu säästöön menee yhteensä vähän alle tonni.
Asumme keskikokoisessa kaupungissa isossa vuokrakaksiossa keskustassa ja syömme laadukasta ei kaikista halvinta ruokaa. Lisäksi meillä on auto jota käytämme paljon. Ja minä tykkään shoppailla meikkejä ja vaatteita vähän turhan usein :D Mutta silti tosiaan joka kuukaisi säästetään.
En usko että jos saisimme lapsen/lapsia, säännölliset menot pomppaisivat yhtäkkiä 4000 euroon, ehkä muutama satanen voisi mennä enemmän kuin nyt.Yhden lapsen kanssa se kaksiokin on vielä ok. Mutta sitten alatte miettimään toista, samalla hoksaatte, että tila loppuu talosta, joka kevät, kesä, syksy ja talvi täytyy ostaa erinäinen määrä ulkovaatteita ja kenkiä kasvaville lapsille, vakuutukset on oltava kunnossa koska ette halua ottaa riskejä enää lasten kanssa, opintolainat tulivat maksuun, kun menet töihin voi olla että tarvitsette toisen auton, päivähoitomaksut 500€...
Kannattaisi oikeasti rehennellä vasta siinä vaiheessa, kun on OIKEASTI siinä tilanteessa mistä puhuu.
No siinä vaiheessa kun lapsia hankimme koulusta valmistuttuani ja töitä saatuani, tulomme ovat myös hiieeman enemmän kuin nykyiset sillä tuosta 2000€sta opintotukeani on vain alle 400€. Opintolainoja ei kummallakaan ole. Kaupungissamme saa helposti kolmion samalla hinnalla kuin meidän kallis kaksio.
Jos nyt vaikka tulomme silloin olisivat 4000€. siitä 700€ vuokra+sähkö+netti. Nyt käytämme ruokakauppaan noin 350€/kk lasten jälkeen hieman enemmän vaikkapa 550€/kk. Auto on jo maksettu eikä mies tarvitse työssään autoa joten toista autoa emme tarvitse. Auton vakuutus jaettuna kuukautta kohti+bensat 150€/kk.Vaateostoksiin vaikka 200€/kk keskimäärin. Vakuutus, puhelin yms laskut vaikkapa 200€/kk.
Kaiken tämän jälkeen jää vielä 2200€ kaikkeen muuhun.
Toki jos olisi hirmu isot asumismenot ja autolainoja ja opintolainoja, voisi sen 4000€ saada kulutettua tosta noin vaan. :)
En usko että jos saisimme lapsen/lapsia, säännölliset menot pomppaisivat yhtäkkiä 4000 euroon, ehkä muutama satanen voisi mennä enemmän kuin nyt.Yhden lapsen kanssa se kaksiokin on vielä ok. Mutta sitten alatte miettimään toista, samalla hoksaatte, että tila loppuu talosta, joka kevät, kesä, syksy ja talvi täytyy ostaa erinäinen määrä ulkovaatteita ja kenkiä kasvaville lapsille, vakuutukset on oltava kunnossa koska ette halua ottaa riskejä enää lasten kanssa, opintolainat tulivat maksuun, kun menet töihin voi olla että tarvitsette toisen auton, päivähoitomaksut 500€...
No siinä vaiheessa kun lapsia hankimme koulusta valmistuttuani ja töitä saatuani, tulomme ovat myös hiieeman enemmän kuin nykyiset sillä tuosta 2000€sta opintotukeani on vain alle 400€. Opintolainoja ei kummallakaan ole. Kaupungissamme saa helposti kolmion samalla hinnalla kuin meidän kallis kaksio.
Jos nyt vaikka tulomme silloin olisivat 4000€. siitä 700€ vuokra+sähkö+netti. Nyt käytämme ruokakauppaan noin 350€/kk lasten jälkeen hieman enemmän vaikkapa 550€/kk. Auto on jo maksettu eikä mies tarvitse työssään autoa joten toista autoa emme tarvitse. Auton vakuutus jaettuna kuukautta kohti+bensat 150€/kk.Vaateostoksiin vaikka 200€/kk keskimäärin. Vakuutus, puhelin yms laskut vaikkapa 200€/kk.
Kaiken tämän jälkeen jää vielä 2200€ kaikkeen muuhun.
Toki jos olisi hirmu isot asumismenot ja autolainoja ja opintolainoja, voisi sen 4000€ saada kulutettua tosta noin vaan. :)
Sillä muutenhan ne tulot ei ole noin korkeat. Jos miehesi tulokehitys ei ole nousujohteinen, niin tulonne saatavat olla jopa matalammat kuin nyt, sillä kotihoidon tuki on vain 330 euroa.
Mutta tokihan voit lapsesi laittaa päivähoitoon heti vanhempainvapaan päätyttyä, jotta saatte ihmetellä mitä teette niillä suurilla tuloillanne. Ja moni lapseton sanoo laittavansakin lapsen heti pienestä hoitoon, mutta osalla mielipide sitten muuttuu, kun huomaa käytännön todellisuuden, että 9-kuinen lapsi on vielä todella pieni.
Ei sen väliä, vaikka ei siitä mitään iloa itselleen saisi, luterilainen kasvatus on niin tiukassa "työtä pitää tehdä, vaikka terveys menisi". Kukaan ei laske paljonko työpaikka oikeasti maksaa, ja hämmästys olisi monille todellinen jos tajuttaisiin se alhainen tuntiliksa, mikä kaikkien kulujen jälkeen jää käteen (vero, työvaatteet, auto + polttoaine y.). Mutta on meidät niin syyllistetty kantamaan kortemme kekoon, että ajatellaan ettei ole oikeutettu saamaan itsellemme mitään.
Ei voi olla oikein, että palkka menee pelkkien kulujen kattamiseen. Täytyy saada itselleen mahdollisuus työn kautta myös parempaan elämään!!!!
Mellä tosin on viisi lasta, eli kuluttajiakin riittää. Mutta raivostuttaa, että tätä tää elämä nyt on. Mihinkään ei ole ikinä varaa.
joutuisit todella pohtimaan, miten asua
enemmän rahaa kuin työtä tekemällä. mutta se on sitä sossiallidemokratiaa, mitä suomessa harjoitetaan. tekin maksatte sossiaalitapausten elämisen ja ranskan ja saksan pankkien tukemisen. kun jäät kaiken ulkopuolelle, olet saamapuolella. ja näitä saajia riittää.
varsinkin tietyt kuukaudet kun tulee isoja laskuja tuntuu melkolailla kituuttamiselta.
Ihmiset eivät osaa käyttää rahaa, siis toiset.. Monella on hämärtynyt se, että mihin tavallisella ihmisellä on rahaa ja mihin jollain Paris Hiltonilla. Esim. eräs tuttavani on siivooja ja hänellä on kallis maku. Isoäidin aikaan sellainen olisi ollut ihan naurettavaa, nykyisin moni ajattelee luxuksen olevan jokaisen etuoikeus. :)
Meillä on halpa, keskivertoja vaatimattomampi talo, kaksi melko vanhaa autoa. ei kalliita harrastuksia, ei tupakoida, ei juuri matkustella. Syödään tavallista terveellistä ruokaa.
Ihan oikeasti kuvittelin joskus, että jos tekee työtä, sillä elättää perheen ja joskus silloin tällöin saa jotain säästöön tai vaihtoehtoisesti voi toteuttaa jonkin pienen haaveensa. Olen sentään saanut yliopistokoulutuksen. Eikä lapsiakaan ole kuin kaksi, normimäärä.
Olen todella pahoillani, mutta pakko...
Olen käsittänyt että "t" numeron perässä tarkoittaa "tuhat".
Neljätuhatta esim olisi 4t.
4000t olisi siis neljätuhattuhatta eli neljä miljoona...
Joten ihan ymmärrettävää ettei ole ongelmia =D
Ilmeisesti etenkin asuminen on kallistunut ja käytämme/ostamme nykyisin enemmän sähköä kuluttavia laitteita kuin esim. 50-60-lukujen perheet.
Olen usein ihmetellyt, miten isovanhemmillani on ollut varaa asua tilavasti ja hankkia iso järvenrantatontti kesämökille, vaikka isoäitini oli kotirouva, perheessä kolme lasta ja isoisäni oli teknikko. Nykypäivänä tuo yhtälö ei toimisi.
Mutta eipä heillä ollut tietokoneita, kännyköitä, mikroaaltouuneja, stereoita yms.
Mellä tosin on viisi lasta, eli kuluttajiakin riittää. Mutta raivostuttaa, että tätä tää elämä nyt on. Mihinkään ei ole ikinä varaa.
Tätä en ole koskaan tajunnut. Kaipa tämä kävi mielessä ennen lasten hankkimista, tai ainakin
ennen toisen, kolmannen ja neljännen tuloa?
Jos elämänhallinta on sitä tasoa, ettei voi kun valittaa, niin kannattaisi todella miettiä hetki, että missä vika.
Mihinkään ei ole varaa. Vaatteet ostetaan kirpparilta tai saadaan. Loputonta kituuttamista. NOstakaa vaan sitä sapuskan alvia!!
Asuminen, ruoka, vaatteet, kengät, autot, bensa, sähkö, aivan kaikki. Jonkun täytyy vetää välistä ja reilusti, kun 15 dollarin paita muuttuu Atlantin ylitettyään 80 euron paidaksi.
Tulemme toimeen ihan hyvin, ja rahaa jää säästöön. Mutta asumme vuokralla, meillä on yksi pikkuauto, emme sisusta alvariinsa. Rahaa jää terveydenhoitoon, elämiseen, harrastuksiin, matkailuun ja kuten sanoin myös säästöön "pahan päivän" varalle.
tuloilla rahat muka riitä. Jos siis tarkoitat että teillä on NETTOna rahaa kuukautta kohden 4000e.
Teidän tapauksessa taitaa olla kyse vain ylettömästä tuhlailevaisuudesta.
Minusta neljätuhat euroaa on ihan älytön summa pistää menemään kuukausittain...
Johtuu ehkä siitä että on on pakko pärjätä vaikka yhteiset tulot (sis. lapsilisät) on vajaa puolet siitä.
Joutuuhan asioista tinkimään, ei ole varaa muotikampaamoihin (leikkaa itse...), ei ole varaa ravintoloihin mutta ei haittaa kun tarjouksessa löytää hyvää lihaa ja osaa tehdä hyviä pihvejä, auto löytyy mutta ei vaadi merkkiliikkeiden huolto, kaveri osaa säätää tarvittaessa, joka kk menee 50e eri tilille jotta vakuutukset ei yllätä vaan sieltä löytyy automaksurahat aina tarvittaessa.
Tuntuu että voisi elää kuin miljonääri jos tulot olisivat 4000e/kk =D
Mä en kyllä ymmärrä miten teillä ei noilla tuloilla rahat muka riitä. Jos siis tarkoitat että teillä on NETTOna rahaa kuukautta kohden 4000e.
Teidän tapauksessa taitaa olla kyse vain ylettömästä tuhlailevaisuudesta.
Sähkö on kallista, kaukolämpö on kallista, vakuutukset ovat kalliita...
En usko että jos saisimme lapsen/lapsia, säännölliset menot pomppaisivat yhtäkkiä 4000 euroon, ehkä muutama satanen voisi mennä enemmän kuin nyt.