Terveydenhoitaja oli sanonut tokaluokkalsille, että
Oivariini lihottaa. Pitää kuulemma syödä margariinia. Samaan aikaan koulu on jättänyt ruokalasta kokonaan pois Oivariinin, tarjolla on vain Keijua. Lapsi ei sitten käytä enää lainkaan rasvaa leivällä, Keiju kun maistuu pahalta. Lisäksi terveydenhoitajan tunnin jälkeen todella hoikka tyttömme on alkanut kiinnostua kaloreista sekä tarkkailla syömisiään. Ärsyttää!
Kommentit (30)
miksi jo tokaluokkalaisen täytyisi olla kaloritietoinen ja varoa lihomista.
Tärkeämmältä tuntuisi tuonikäisille muistutella että terveellisiä välipaloja on esim omenat ja banaanit ja maustamaton jugurtti, eikä esim sokerimurot, limsa ja pitsapalat. Ja että vesi on hyvä janojuoma, mehua ei tarvitse aina olla (tai ES:ää ne taitaa jo nykysellään juoda). Siis sellaista perusjuttua terveellisestä ruoasta eikä jotain tuollaista tosi marginaalista jota täytyisi miettiä ehkä vasta laihduttajan.
Minusta muuten outoa että Oivariini olisi terveellisempää kuin joku muu margariini, samanlaista saippualla jatkettuahan sekin on. Se mielikuva "aidosta voista" vaan saa jotkut näemmä sekoamaan sukkiinsa.
koska siinä on enemmän vettä. Jotta vesi saadaan sekoitettua rasvaan, täytyy seokseen lisätä saippuaa. Elintarviketeollisuus kutsuu näitä saippuoita emulgointiaineiksi. Mielestäni on järkevämpää yrittää opettaa lapsi syömään oikeita puhtaita rasvoja, hiilareita ja proteiineja oman ravinnontarpeensa mukaan kuin alkaa hämäämään näläntunnetta syöttämällä muka-ruokaa, eli näitä kevyttuotteita.
Miten minä sitten saan kotona tehtyä rasvaseoksen ilman mitään saippuaa tai emulgointiainetta ja hyvin sekoittuu vesi ja rasva keskenään.
Ihan vaan tehosekoittimeen voita ja rypsiöljyä ensin keskenään sekoittaa ja liruttaa veden sekaan pikkuhiljaa. Ei tarvita saippuaa. Tiedoksi vaan tälle yhdelle kemistille....
Kuinkas kauan sitten säilyttelet tätä emulsiotasi? Tuskin yhtä kauan kuin Keijua. Ja huom: Keijuissa on emulgointiaineita, rasvahappojen mono- ja diglyseridejä, koska niitä on pakko laittaa niihin että seos pysyy tasaisena.Terv: bio- ja elintarviketekniikan insinööri
Kukaan ei sillä liho, että käyttää vääränmerkkistä margariinia.
nyt ap:n tyttö on itse ymmärtänyt vähän väärin tai terkka selittänyt huonosti asian. Enkä vielä tokaluokkalaisen puheita niin vakavasti ottais...vaikka fiksuja lapset ovatkin.
koska siinä on enemmän vettä. Jotta vesi saadaan sekoitettua rasvaan, täytyy seokseen lisätä saippuaa. Elintarviketeollisuus kutsuu näitä saippuoita emulgointiaineiksi. Mielestäni on järkevämpää yrittää opettaa lapsi syömään oikeita puhtaita rasvoja, hiilareita ja proteiineja oman ravinnontarpeensa mukaan kuin alkaa hämäämään näläntunnetta syöttämällä muka-ruokaa, eli näitä kevyttuotteita.
Miten minä sitten saan kotona tehtyä rasvaseoksen ilman mitään saippuaa tai emulgointiainetta ja hyvin sekoittuu vesi ja rasva keskenään.
Ihan vaan tehosekoittimeen voita ja rypsiöljyä ensin keskenään sekoittaa ja liruttaa veden sekaan pikkuhiljaa. Ei tarvita saippuaa. Tiedoksi vaan tälle yhdelle kemistille....
Kuinkas kauan sitten säilyttelet tätä emulsiotasi? Tuskin yhtä kauan kuin Keijua. Ja huom: Keijuissa on emulgointiaineita, rasvahappojen mono- ja diglyseridejä, koska niitä on pakko laittaa niihin että seos pysyy tasaisena.Terv: bio- ja elintarviketekniikan insinööri
Toki seos ei säily viikkotolkulla jääkaapissa mutta tuskin säilyis vaikka lisäisin siihen lorauksen saippuaa mukaan. Vai miten on, arvon insinööri?
Vaan kommentoin ainoastaan sitä, että teollisiin margariineihin on pakko lisätä emulgointiaineita. Teollisen margariinin "elinikä" on niin pitkä, että sen seoksen pysyvyys on pakko varmistaa emulgointiaineilla. Jos niitä ei käytettäisi, vesi erottuisi ennen pitkää rasvasta ja margariinipaketissa olisi kaksi faasia. Se tuskin kelpaa kuluttajille. Että sikäli se liittyy säilyvyyteen.
Jos aletaan saivarrella, niin saippuan lisäys kotitekoiseen margariinisi todennäköisesti parantaisi emulsion keston lisäksi sen mikrobiologista säilyvyyttä.
se insinööri
Mä koen hyvin edesvastuuttomaks terkkarilta puhua tolleesti tokaluokkalaisille, ylipäätänsä peruskouluikäisille. Painosta puhumiseen riittää kun kertoo syitä miksi pitäisi välttää SELKEÄÄ yli- tai alipainoa. Mä suuttuisin ihan tosissani jos mun lapselle joku rupee jo tuossa iässä ahdistelemaan kaloreilla ja laihduttamisella (oli tarvetta tai ei). Tärkeintä on tervejärkinen suhtautuminen ruokaan, välttäen ahdistuksen tunnetta syömisistään. Syömishäiriöt on niin yleisiä ja karmeita psyykkisiä sairauksia.
Itse voin vain haaveilla terveestä suhteesta ruokaan. Obsessointi, itseinho ja ruuan ahmiminen alkoivat jo ala-asteella. Muistan oman kouluterkkamme höpinät kuin eilisen päivän, ja kuinka pelkäsin terveystarkastusta puoli vuotta etukäteen, kun tiesin joutuvani vaakaan ja saavani satikutia (olin lievästi ylipainoinen). Luulen, että terkan suhtautuminen on ollut yhtenä vaikuttimena näihin ruokaongelmiini.
Kyseinen täti on nykyisin töissä aikuisneuvolan puolella samassa neuvolassa jonne vien lapsiani. Ottaa nuppiin sen naisen naamataulu edelleen. (Sama terkka ei muuten löytänyt koskaan huomautettavaa pikkuveljeni painosta, joka oli koko lapsuusikänsä merkittävästi alipainoinen. Logiikka?)
Mä koen hyvin edesvastuuttomaks terkkarilta puhua tolleesti tokaluokkalaisille, ylipäätänsä peruskouluikäisille. Painosta puhumiseen riittää kun kertoo syitä miksi pitäisi välttää SELKEÄÄ yli- tai alipainoa. Mä suuttuisin ihan tosissani jos mun lapselle joku rupee jo tuossa iässä ahdistelemaan kaloreilla ja laihduttamisella (oli tarvetta tai ei). Tärkeintä on tervejärkinen suhtautuminen ruokaan, välttäen ahdistuksen tunnetta syömisistään. Syömishäiriöt on niin yleisiä ja karmeita psyykkisiä sairauksia.
Mä olen hoikka, mun tytär on ollut aina hoikka. Alipainoisia ei kuitenkaan olla ja me syödään, ihan on terve suhde ruokaan.
Ala-asteella kuitenkin terveydenhoitajan toivomuksesta pidettiin palaveri. Kauhea ristikuulustelu, mitä syödään ja milloin. Hänen mielestään lapsen kuului lihottaa ja "reseptiksi" siihen antoi meille punaisen maidon.
Voi luoja. Mä sanoin ihan suoraan että sitä ei juo kukaan. Mä tiedän että lapsi syö ja katso minua, on tullut ruumiinrakenteeltaa äitiinsä ja myös minä syön ihan normaalisti.
Mä olin tosi vihainen. Ei ostettu punaista maitoa. Ja terveydenhoitaja jätti meidät rauhaan ja niin eipä ole kukaan muu mussuttanut koskaan lapsen painosta.
Tästä ei kovin huudella, mutta se ei ole urbaanilegenda vaan täyttä totta. Tunnetaan nimellä "kissanrasvaskandaali". Wikipediassakin väitetään huhuksi, mutta todellisuudessa Raisio oli ostanut kaikki rasvaksi keitetyt paskat, esim. teiden varsilta kerätyt raadot teurasjätteenkäsittelylaitoksilta ja työntänyt ne margariiniinsa! Kun juttu paljastui, sitä tietysti väitettiin vahingoksi... Voitte miettiä mitä kaikkea se margariinin rasva nykyisin(kin) sisältää!
t. arvatkaa-syönkö-margariineja
Jos leivän päälle laitetaan 10g levitettä, on yks hailee onko siinä kilokaloreita 63 vai 68. Ero on lihomisen kannalta mitätön.
Huom: en ole tämä ap.