Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä alle 25v:nä synnyttänyt

Vierailija
20.03.2012 |

jouduitko sokerirasitukseen? Olin jostain lukevinani, että alle 25v ensisynnyttäjä ei tuota joutuisi tekemään, mutta nyt en enää löydä tälle vahvistusta.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuneet muutkaan jos ei pissistä löytynyt sokeria.

Vierailija
2/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää silloin mulla 23v ja vuosi oli 2004.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin 21v, odotin kaksosia ja ylipainoa 10kg.

Vierailija
4/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jouduin sukurasitteen vuoksi.

Vierailija
5/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä (päivitetty 2011 eli on tuoreen ohjeistuksen mukainen) http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Vaivat-ja-komplikaatiot/Odottajan-sok… sanotaan näin: "Sokerirasituskoe tehdään melkein kaikille odottaville äideille. Poikkeuksena on alle 25-vuotiaat normaalipainoiset ensisynnyttäjät, joiden lähisukulaisilla ei ole tyypin kaksi diabetesta."

Vierailija
6/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin painoni vuoksi, pissassa ei ollut kertaakaan sokeria. Eikä ollut verensokerissakaan häikkää.

Vierailija
7/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää silloin mulla 23v ja vuosi oli 2004.

Tuli hätäisesti lähetettyä viesti ja siis piti sanomani että sokerirasitus tehtiin myös ekassa raskaudessa kun olin 20v

Vierailija
8/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat lapseni alle 25-vuotiaani enkä ole joutunut sokerinrasitukseen kummankaan raskauden aikana.

Vierailija
9/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin 23v ja normaalipainoinen, toisessa en, olin 26 ja 10kg ylipainoa ja isäni juuri joutunut piikille sokeritaudintakia eli sukurasitustakin oli mutta ei niin ei

Vierailija
10/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä (päivitetty 2011 eli on tuoreen ohjeistuksen mukainen) <a href="http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Vaivat-ja-komplikaatiot/Odottajan-sok…" alt="http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Vaivat-ja-komplikaatiot/Odottajan-sok…">http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Vaivat-ja-komplikaatiot/Odottajan-sok…; sanotaan näin: "Sokerirasituskoe tehdään melkein kaikille odottaville äideille. Poikkeuksena on alle 25-vuotiaat normaalipainoiset ensisynnyttäjät, joiden lähisukulaisilla ei ole tyypin kaksi diabetesta."

Tällaisen tekstin taisin tosiaan lukea. Tuon mukaan en siis joutuisi rasitukseen, jee!

Vierailija
11/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytin 06.

Vierailija
12/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50…

Kopioitu sieltä:

Pääsääntö on, että glukoosirasituskoe tehdään kaikille raskaana oleville (ks. kuva 1).

Aikaisempi riskitekijäpohjainen seulonta kohdistui naisiin, joilla arvioitiin olevan suurentunut sairastumisriski iän, liikapainon ja aiemman lapsen makrosomian perustella 18, 19. Yli puolella raskausdiabetekseen sairastuvista suomalaisista naisista ei kuitenkaan ole riskitekijöitä 20. Ks. sähköinen tausta-aineisto 6.

Poikkeuksena ovat seuraavat tilanteet, joissa ei tarvita glukoosirasituskoetta:

Kyseessä on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, joka on normaalipainoinen (BMI 18.5–25) raskauden alkuvaiheessa eikä hänen lähisukulaisillaan ole tyypin 2 diabetesta (sisarukset tai vanhemmat eivät ole sairastuneet alle 50-vuotiaana) 21.

Alle 40-vuotiaan uudelleensynnyttäjän aiemmassa raskaudessa ei ole esiintynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa (paino yli 4 500 g) ja BMI on alle 25 uusimman raskauden alkaessa.

Raskausdiabeteksen ilmaantuvuus toisessa raskaudessa näyttää vähäiseltä (1 %), jos glukoosiaineenvaihdunta on ollut normaali ensimmäisessä raskaudessa

Vierailija
13/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joutunut

Vierailija
14/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun täytin ekaa odottaessa muutamaa viikkoa aiemmin tuon 25. En joutunut sokerirasitukseen (v,2007), kakkosta aloin odottaa vajaa vuosi myöhemmin (2008) ja yritti ehdotella sokerirasitusta - edelleen täysin normaalipainoinen ja samoissa mitoissa kuin ekan odotuksen alussa. Kieltäydyin, koska en nähnyt tarvetta. Toki jos sokereissa olisi ilmennyt häikkää, olisi toki hoidettu asianmukaisesti. Ihan yltiöpäiseksi kyttäämiseksi mennyt tuo sokereidenkin kyttääminen.

Vierailija
15/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin normaalipainoinen 22 vuotias ensisynnyttäjä ja mitään sukurasitetta ei ollut. Terkka epäili vauvaa isoksi ison mahani perusteella. No, vauva oli normaalikokoinen. Epäilen että syynä oli enemmän pituuteni. Olen 155 pitkä ja maha oli siihen nähden toooodella iso.

Vierailija
16/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en iän vuoksi. minulla oli 25 vuotiaana jo kolme lasta, esikoinen oli lähes 5 kiloinen syntyessään. Sen vuoksi kaikissa raskauksissa tuon jälkeen on sokerirasitukset tehty.

Esikoinen syntyi 1993, toinen -95 ja kolmas -98

Vierailija
17/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisessä raskaudessa ollut diabetesta tai lähisuvussa, sitä suositellaan otettavaksi. Tai jos iso lapsi (yli 4kg) edellisessä synnytyksessä, tai pco.

Vierailija
18/22 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lapseni sain alle 25v:nä (nyt 25v ja puoli :)) enkä kenestäkään joutunut. Mulla ei tosin ole sukurasitetta, paitsi omalla mummolla oli viimeisinä vuosinaan.

Vierailija
19/22 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lapsi 1996, olin 20 v

Toinen 2000, olin 24 v.

Vierailija
20/22 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan sain 22-vuotiaana.

Toisen 29-vuotiaana.

Kolmannen 36-vuotiaana.

Vikaa odottaessa lääkäri pohti laittaako mut rasitustestiin? mutta tuli siihen tulokseen että ei, koska olen normaalipainoinen, aiemmissa raskauksissa ei ole ollut mitään ja sukurasitetta ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi