onko teillä KAIKILLA todellakin lastenvahtiapua olemassa aina kuin tarvitsette??
kun täällä pähkäilee jotain asiaa tai menoa, saa aina vastaukseksi kaikenlaista tyyliin " miksi et vie lapsia hoitoon?" , " eikö olisi helpompaa mennä ilman lapsia?" , " miksi ette jätä lapsia kotiin?" jnejne. Onko joillekin lastenvahtiapu niin itsestäänselvyys, ettei tule edes mieleen, että joillakin sitä ei vain ole koskaan.
Kommentit (41)
Jos siis tosi olisi kyseessä ja olisi pakko mennä, saattaisi miehen nuorempi veli suostua tulemaan, mutta hän on pilveä poltteleva ja aika vastuuton nuori jätkä, ja vaikka onkin mukava tyyppi, en hevillä uskoisi lapsiani hänen vastuulleen. Anoppi on sairas eikä voisi tulla. Omat vanhemmat asuvat toisessa maassa. Kaverimme eivät ole niin läheisiä, että kokisin voivani/tahtovani pyytää ketää.
Eli joku maksullinen vierashan tänne olisi hommattava.
kaksi mummoa ja ukkia jotka suorastaan tappelee kuka saa meidän pojan hoitoon...
muita lapsenlapsia ei ole.
lisäksi minun tätini ronkuu lasta itselleen hoitoon...
harmittaa kun kaikilla ei ole näin :(
itse voisin ottaa jonkun lapsen mielellään hoitoon, mutta en tunne ketään joka tarvitsisi apua...
kaikki ukit ja mummit sekä täti on alle tunnin matkan päässä, ja onhan lisäksi vielä 3 isomummia ja yksi isoukki jotka myös voisi hätätapauksessa hoitaa...
tämä on niitä etuja mitä saa kun tekee lapset nuorena ;)
Terv. nuori äiti, jonka vanhemmilla raskas vuorotyö. Miehen vanhemmat ovat jo eläkkeellä, mutta asuvat kaukana.
Et vissiin ole sitten koskaan käynyt rauhassa kaupassa tai lääkärissä tai joutunut esim. leikkaukseen? Et varmaan ole kuullut myöskään puhuttavan yksinhuoltajista joilla ei sitä miestä ole jolle lapset jättää hetkeksi?
Maksullisiahan meidän kaikki apu on!
vapaaehtoisiksi.
Mutta on mulla myös ystävä jolla apua ei tosiaan ole, enkä mäkään voi oikein auttaa, kun asutaan kaukana toisistamme ja meillä 3kk vanha vauva. Onneksi hänen lapsensa on kohta sen verran iso, että voi jo mennä kavereille leikkimään ilman että on " riesa" , ja äiti saa ainakin vähän enemmän vapaa-aikaa.
Vierailija:
ei ole vielä eteen tullut, kaksoset ovat nyt jo koulussa. ikinä eivät ole hoidossa olleet:-)
Kai tämä oli provo?
No, kun kysyit:
gynelle, ei tee mieli ottaa lasta sinne katsomaan.
hammaslääkäriin, lapset pelkäisivät tilannetta ja menisivät tutkimaan laitteita. vaarallisia esineitä sivupöydillä, itse olet kiinni siellä tuolissa.
Kampaajalle, eivät jaksa istua odottelemassa, ja menisivät kemikaaleja tutkimaan. taaperoikäiset eivät usko pikää aikaa kieltoja, jos ei voi mennä perään komentamaan kädestä pitäen.
Häihin, jos lapsia ei ole sinne kutsuttu.
Juhliin, joissa ajankohta ja juhlien luonne ei ole lapsia varten.
toista lasta toisen lapsen korvien putkitukseen tms. operaatioon, voisi järkyttyä tai ruveta mustikseksi.
Synnärille.
Esim. kun nyt lähden jouluostoksille, niin mies katsoo vauvaa ja esikoista pari tuntia. Mutta en voi esim. jättää vauvan nukuttamista päiväunille miehen tehtäväksi, kun ei saa vauvaa nukkumaan vaan nukutan vauvan lähtiessä ja lähden vasta sitten... huoh...
kun on mummot ja ukit vielä terveitä ja elossa, yleensä.
meilä mies katsoo lapsia jos mulla on menoja ja jos on yhdessä menoja niin mummo katsoo lapsia...
-28-
Isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä. Miehen vanhemmat jo tosi iäkkäitä ja omani vielä työelämässä.
Veljet asuu yli 100 km päässä ja heilläkin pieniä lapsia => ei viitsi vaivata. Veljien perheillä taas vaimon puolen isovanhemmat vieressä, joten ei tule vastavuoroisuutta, jolloin kehtaisi paremmin vaivata.
et tarvisitte hoitajan! Melko varmasti saatte yhteydenottoja esim. lukiolaisilta, jotka haluavat auttaa mielellään pientä taskurahaa vastaan!! Ja jos haluat varmistaa luotettavuuden, voit käskee " haastatteluun" .
... paitsi mies. Eikä mieskään pysty jäämään töistä kotiin kolmena päivänä viikossa vain siksi, että saisin käytettyä lapseni terapioissa ja lääkärillä. Omat käynnit jäävät auttamatta väliin.
Suututtaa niin, kun kunnasta sanovat aina, että käytä omia vanhempia, ystäviä, naapureita jne. Mites mummit ja papat pääsevät pitkän matkan takaa apuun? Toisaalta, ei ole ollenkaan itsestäänselvyys, että isovanhemmat edes suostuisivat auttamaan. Kaikilla ei ole naapureita, jotka juoksisivat pyydettäessä apuun. Kaverit ja muut tutut taas ovat töissä, opiskelemassa tai sitten samassa tilanteessa kuin minä itse.
Meillä ei käydä hammashoitolassa kuin hyvin harvoin, jos sattuu pääsemään. Neuvolat samoin jäävät hyvin helposti käymättä. Rokotukset laahaavat jälkijunassa, jos pysyvät junan kyydissä ollenkaan. En ymmärrä, miksei kunnat järjestä palvelujaan avoimiksi edes yhtenä iltana viikossa! Tai sitten saisivat ainakin antaa kotiapua, jotta kotiäidit pääsevät käyttämään huutavan tenavan korvalääkärillä, tai vaikka hoidattamaan särkeviä hampaitaan tai käymään äitipolilla jne..
Ihanintahan se olisi selvitä itse, muttei se aina ole mahdollista!
Kun olin jälkitarkastukseen saanut ajan ja miehelle tuli pakollinen työkeikka ko. aikaan, soitin neuvolaan peruakseni lääkäriajan. Onneksi ihana terkkari lupasi vahtia lapsia lääkärikäyntini ajan. Melkein joka paikkaan olen joutunut lapset raahaamaan mukanani (miehen todella vaikea järjestää vapaata töistä päiväsaikaan).
Asun ulkomailla, mun suku siis 4 h lentomatkan päässä Suomessa. Miehen vanhemmat ja sisar (ei lapsia...) asuu 3 h ajomatkan päässä ja vanhemmat on jo kahdeksankymppisiä, lasta ei siis voi heille jättää. Siskollakaan ei siis kokemusta pienten lasten hoidosta, kun ei ole omia lapsia. Ja täällä ei MLL:n kaltaisia järjestöjä ole, baby-sitterin tietysti saa rahaa vastaan, mutta siitä ammattitaidostakaan ei aina ole takuita...
Tuota, lukiolainen hoitamaan jopa viittä alle kouluikäistä lasta?? Yhdessäkin taaperossa on tarpeeksi. Useampilapsisten perheiden on huomattavasti vaikeampaa saada apua.
Lapsi on 3 v, ollaan miehen kanssa oltu kolmena iltana ulkona ja kerran hautajaisissa, lapsen kummin...joten on yksi kummikin vähemmän. Miehen vanhemmat pitävät vanhempien rentousta humpuukina ja minun äitini on ollut nuo kerrat...yleensä kaljan juonti vie voiton. Toinen kummi ei " kiireiltään" ehdi ja toinen on kuollut. Siinäpä se. Mutta ei se mitään, alan toipua järkytyksestä, näin kolmen vuoden aikana ja vauvakuumekkin nostelee päätään. Ollaan sitten perhe, isolla P:llä ja aina yhdessä.
eikä viittä pientä lasta kyllä oteta mukaan esim. jälkitarkastukseen tai lääkärille! Tietenkin jos ne sitoo kiinni valjaista pöydän jalkaan
Monilla valittajilla on ihme laatuvaatimukset: avun pitäisi olla ilmainen, aina käytettävissä, tulla lyhyellä varoitusajalla, saada vauva nukkumaan yhtä hyvin kuin äiti itse saa, lisäksi paistaa läpi se sinänsä ihan ymmärrettävä käsitys, että ei-niin-kivoja sukulaisiakaan ei kotiin haluta.
eikö voisi etsiä jonkun luottokoululaisen tai muun maksullisen hoitajan, ja sitten pyytää tätä samaa riittävän pitkällä varoitusajalla, kun tarvetta ilmenee? Ostosreissujen tarve on ennakoitavissa, kuten myös elokuvaillat, juhliin käy kutsu useimmiten viikkoja etukäteen, lääkäriajat varataan myös aikaisin, kuten myös neuvola-ajat... ihan oma vika, jos ei IKINÄ saa aikaiseksi.
13
Ei ole hoitoapua saatavilla. Nyt viimeksi sain kuulla äitiyspolilla siitä, että miks raahaan lapset mukaan sinne, kun siellä ei sa lapsia olla. Just, ja minnehän mä lapset laittaisin? Mies töissä ja noita ä-poli käyntejäkin niin monta ettei mies pysty olemaan töistä poissa. Kaiken maailman kunnan hoitoavut ym soitettu läpi, joten eipä ole vaihtoehtoja. täytyy jättää vissiin lääkärireisstukin väliin, jos jolleen hoitajalle ei sovi se, että mulla ei yksinkertasesti ole hoitoapua saatavilla.