Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät syö vihanneksia?

Vierailija
20.03.2012 |

Kun keskustelee ihmisten kanssa, tai vaikka täällä avaa "mitä mieltä syömisistäni?" -topicin, on rehujen syönti luokkaa kurkkua leivän päällä ja banaani. Kuinka vaikeaa se puoli kiloa päivässä voi olla? Opetatteko muksunnekin tuollaiselle ruokavaliolle? Onko teillä kenties jonkinlainen diili pupujen kanssa?

Ja ei, sinun ei tarvitse tulla listaamaan syömiesi kasvisten määriä, tämä on keskustelu ihmisistä jotka eivät juuri syö vihanneksia.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joka päivä on oltava lihaa. Mulle kelpaisi kasvisruokakin, mutta vielä paremmin kelpaa toisen tekemä ruoka.

Toiseksikin elämme opiskelijabudjetilla, ja vihanneksiin saa kulutettua yllättävän paljon rahaa. Ei oikeasti ole varaa vetää puolta kiloa päivittäin, kun tavallisenkin ruoan kanssa on tiukkaa.

miksette osta kasviksia ja katso sitten, mihin muuhun on varaa? miksi ne perunat ja jauheliha on tavallista ruokaa ja kasvikset jotain ylimääräistä? kyllä siihen lihaan saa aika paljon rahaa menemään turhaan. suomalaiset syö ihan liikaa lihaa ja ihan liian vähän kasviksia, teidän perhe ei näytä olevan poikkeus. miksei terveys kiinnosta?

meillä mies tekee ruoat ja siis päättää, mitä on ruokana. Minulla ei ole halua/kiinnostusta/mielikuvitusta tehdä ruokaa. Mies haluaa sitä lihaa joka päivä. Sinä, joka väitit, että meillä syödään pelkkää lihaa, niin ei - kyllä sen lihan kanssa on aina jotain lisuketta. Tänään söimme lasagnea ja porkkanaraastetta. Porkkanat ovat halpoja, ja niitä meillä onkin usein. Myös sipulia lisätään ruokiin. Toisinaan teemme uunivihanneksia (paprikaa, sipulia, bataattia jne).

Se paprika ja kurkku ei hirveästi vie nälkää, joten on pakko ostaa jotain, mikä oikeasti täyttää. Sitten joskus kun olen töissä ja on rahaakin laittaa enemmän kuin 250e/kk, voin ostaa vaikka mitä kasviksia.

Vierailija
22/65 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään ei ole näytetty että niillä olisi jotain terveysvaikutusta.

Vierailija
24/65 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katson että kasveja syömällä saa kaikki myrkyt suoraan itseensä. Lihaa syömällä ne jää eläimen maksaan.

Vierailija
25/65 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein osaa laittaa niitä. Mun kasvikset on porkkana, tomaatti, salaatti, paprika ja usein ruoalla tarjoan pakastealtaasta ostettavia vihannessekoitusta tai nuppuvihanneksia.

Mulla oli yhteen väliin kokeilu, että kerran viikossa olisi kotona kasvisruokapäivä, mutta ei siitä tullut mitään. Tuli valitusta ettei tule kylläiseksi tai heti kohta on taas nälkä ja ei oikein maistukkaan kuin puulta :D joten se jäi, mutta nykyään teen kyllä lasagnen aina vain kasviksista, siitä tykkää meillä kaikki :).

Vierailija
26/65 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistaa kasviksista juuri mitään, mikä olisi ollut itsestäni hyvää. En siis pidä raaoista juureksista tai isoista löllöistä sipulinpaloista ruoassa jne. Tämä jäi siis mieleen omasta lapsuudenkodistani ja kouluruokailusta.

Vasta kun muutin ulkomaille, niin opin nauttimaan kasviksista, maustamaan niitä ja nauttimaan erilaisista maukkaista salaateista. En vieläkään pystysi syömään raakaa kukkakaalia, niinkuin yksi edellisistä vastaajista, mutta sen sijaan rakastan esimerkiksi kypsytettyä kukkakaalia hyvän öljyn ja viinietikan tai uunissa kuorrutettuna valkokastikkeen kera, niinkuin täällä asuinmaassani on tapana tarjota.

Siis mielestäni Suomessa vihannekset koetaan juuti jonain "ei oikeana ruokana", jota syödään hampaat irvessä raakana tai pahanmakuisena, mutta pakollisena ruoan lisukkeena, vähän niinkuin joku täällä kirjoittikin. Täällä taas kasviksia arvostetaan ja niistä tehdään todella herkullista ruokaa.

Vierailija
27/65 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei paljon lapsuudessa vihanneksia syöty. Vasta omille muutettuani rupesin niitä syömään ja huomasin että tykkään vihanneksista paljonkin.

Toisaalta taas jos multa kysytätään että mitä ruokaa teit? niin usein kerron sen varsinaisen ruuan, mutta en mä välttämätttä kerro että höyrytin lisäksi myös kukkakaalia tai että meillä oli salaattia tarjolla myös. Jotenkin se vaan jää kertomatta. Eli joku voisi hyvinkin kuvitella että ei syödä vihanneksia juuri ollenkaan.

Vierailija
28/65 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katson että kasveja syömällä saa kaikki myrkyt suoraan itseensä. Lihaa syömällä ne jää eläimen maksaan.

Vierailija
29/65 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään ei ole näytetty että niillä olisi jotain terveysvaikutusta.

Kaikki tutkimukset päinvastoin näyttävät jatkuvasti korrelaatiota runsaan kasviperäisen ravinnon ja terveyden välillä. On suorastaan huvittavaa, miten tutkimuksia ei koskaan uutisoida totuudenmukaisesti, koska runsaan lihansyönnin paradigma on niin voimakas. Jos vaikkapa tutkimuksessa todetaan että karppaus ja normiruokavalio eivät terveysvaikutuksiltaan eroa toisistaan (vaikka oikeasti karppauksen pitäisi tietysti loistaan jos karppien teesit pitäisivät paikkansa), mutta rasvan ja proteiinin vaihtaminen kasviperäiseen tuo terveysetua, niin miten tää mediassa uutisoidaan? No tietenkin niin, että "Karppauksesta ei ole haittaa sydämelle". Miksei uutisoida "Vaihda eläinrasva ja liha kasviperäiseen rasvaan ja proteiiniin, ja sydämesi kiittää". Näin se vaan menee. Kukaan ei uskalla lähteä puhumaan asioista niinkuin ne on.

Vierailija
31/65 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei ne minulle kyllä kuulukaan.

Mutta itselläni tulee ajoittain syötyä vihannneksia ihan liian vähän.

Syinä, epäsäännöllinen työaika, joten en yleensä syö perheen kanssa samaan aikaan.

Toinen on se, että liikun todella paljon ja niinä päivinä kun liikunnan määrä on todella iso, tulee syötyä epäterveellisestikin, koska voimat lopahtaa täydellisesti ja on pakko saada nopeasti imeytyvää hiilaria suuhunsa. Sen jälkeen ei sitten jaksa itselleen tehdä erikseen salaattia.

Pitäisi kyllä parantaa tapoja. Silti olen kyllä terve ja kaikki arvot, mitä otettiin työterveysasemalla ovat ihan huipussaan. Mutta toki pitäisi petrata ruokavaliotaan ja vähän huono omatunto aina ajoittain painaa. Mutta kiire ja kiire..hyvä tekosyy. Ikää on 49v.

Ps perheelle teen kyllä salaatit yms. ja kuorittuja porkkanoita yms. on aina tarjolla.

Vierailija
32/65 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei paljon lapsuudessa vihanneksia syöty. Vasta omille muutettuani rupesin niitä syömään ja huomasin että tykkään vihanneksista paljonkin.

Toisaalta taas jos multa kysytätään että mitä ruokaa teit? niin usein kerron sen varsinaisen ruuan, mutta en mä välttämätttä kerro että höyrytin lisäksi myös kukkakaalia tai että meillä oli salaattia tarjolla myös. Jotenkin se vaan jää kertomatta. Eli joku voisi hyvinkin kuvitella että ei syödä vihanneksia juuri ollenkaan.

Eli sinusta varsinainen ruoka on aitoa kekkoslovakialaista lihaa+perunaa ja kasvikset lisuke? Mitä sanoisit syöneesi jos ruoassasi ei olisi lainkaan lihaa/kalaa/kanaa?

Vierailija
33/65 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikissa ruuissa kasvista mukana. Esim. jauhelihakastike on tomaattipohjainen ja tomaattia ainakin saman verran kuin lihaa. Kanakastikkeessa on sekavihanneksia. Keitoissa kesäkurpitsaa, porkkanaa, sipulia, lanttua, maissia.. Linsseistä kun keittää kasviskeiton, soseuttaa sen ja pehmentää makua kermatilkkasella, koko perhe tykkää. Ratatouille on oiva lisuke pihville ja veneperunoille. Salaatti maistuu aina! Lettuihin laitetaan pinaattia tai porkkanaa, sämpylöihin yleensä porkkanaa. Uunikasvikset ovat suurta herkkua!

Meillä menee vähän perunaa ja pastaa, mutta paljon paljon ihania kasviksia!

t. kolmilapsisen perheen äiti

Vierailija
34/65 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mies ei syö päivittäin edes kurkunpalaa, saati hedelmiä. Ruokavalio koostuu lähinnä rasvasta, hiilareista ja proteiineista. Omenaa oikein inhoaa, eikä maista mitään salaattisekoituksia. Isänsä samanlainen. Vihanneksista kelpaa vain kurkku, tomaatti ja keitetty maissi. Ei suostu edes maistamaan uusia, paitsi jos lapset on ensin syöneet ja kehuneet.

Lapset olenkin sitten opettanut syömään vihanneksia, varsinkin kun meillä on oma kasvimaa ja kasvihuone, ja heille maistuu hyvin mm. parsa, paprika, tuore pesty porkkana, auringon kypsyttämä tomaatti, parsa- ja kukkakaali, kiiwi, viinirypäleet ja banaanit ja tuoreet salaatinlehdet. Kurpitsakeitosta ja sienistä ne suorastaan tappelee. Osaavat hakea kasvimaalta itse, ja aika usein kesällä näkee, kun kyykkivät joko mansikkamaalla, vattupuskassa tai salaattirivin vieressä syömässä.

Vierailija
35/65 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko vetisiä tai korkeintaan happamia. Kun on syönyt kypsiä vihanneksia etelässä, ei osaa arvostaa suomalaisia vihanneksia eikä raakana poimittuja tuontivihanneksia.

Pitäisi syödä tietysti, mutta kun ei maistu.

Vierailija
36/65 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopeaita ja helppoja kypsennettäviä ovat esim. parsakaali ja ne vihreät pitkät pavut, ei tartte kuin höyryttää/keittää muutama minuutti ja siinä se.

Itse söin ennen iahn liian vähän kasviksia, mutta miehen kautta tuli maisteltua niitäkin joiden suhteen olin ennakkoluuloinen. Nykyisin syömme liharuokaa vaan parina päivänä viikossa, eli muutos entiseen on iso. Nykyisin ruoka jossa on vähän kasviksia maistuu minusta oudolta ja jotenkin vajaalta :)

Ne eivät maistu ja käsittely ja kypsentäminen on liian työlästä

Meillä syödään todella vähän kasviksia. Toisinaan erehdyn kyllä ostamaan niitä ja ajattelen syövänkin niitä, mutta kerta toisensa jälkeen ne jäävät kaappiin nahistumaan.

Onneksi meillä syödään edes niitä hedelmiä ja marjoja. Tuskin ihan puolta kiloa päivässä, mutta lähelle kuitenkin.

Ja kyllä, meillä syödään kyllä paljon eineksiä ja puolivalmisteita. Eikä pakastevihanneksetkaan mene lautaselta pidemmälle kuin harvoin. Ei jaksa enää edes tarjota.

Vierailija
37/65 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottuminen on pointti. Tämän huomaa katkerimmin kun on pitkään karkkilakossa =). Sitten kun tulee se päivä että nytpä minä ostan sen karkkipussin tai suklaapatukan ja oikein hekumoin sillä, niin sepä ei maistukaan ollenkaan niin mahtavalta kuin muisti.

Vierailija
38/65 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mauttomuus yhdistettynä siihen että ne kirvelevät suussa. Laatuun nähden hinnat ovat järjettömiä. :(

Joko vetisiä tai korkeintaan happamia. Kun on syönyt kypsiä vihanneksia etelässä, ei osaa arvostaa suomalaisia vihanneksia eikä raakana poimittuja tuontivihanneksia.

Pitäisi syödä tietysti, mutta kun ei maistu.

Vierailija
39/65 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus paastonnut kaikesta makeasta monta viikkoa ja sen jälkeen oli ihanaa syödä makeaa.

Tottuminen on pointti. Tämän huomaa katkerimmin kun on pitkään karkkilakossa =). Sitten kun tulee se päivä että nytpä minä ostan sen karkkipussin tai suklaapatukan ja oikein hekumoin sillä, niin sepä ei maistukaan ollenkaan niin mahtavalta kuin muisti.

Vierailija
40/65 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät sovi ollenkaan, jos on ärtynyt suoli, kuten minulla. Niistä tulee karseat ilmavaivat eivätkä ne sula kunnolla. Kurkkua ja salaatinlehtiä pystyy syömään, mutta sitähän ei sitten kai pidetä riittävänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi