Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilta kysytty työhaastattelussa..????

Vierailija
20.03.2012 |

Onko ihan normikäytäntö työhaastattelussa kysyä haastateltavan puolison ammattia??

Kyseessä siis toimistohommia, työt virka-aikaan eikä hirveästi matkustelua.. Meillä 5v lapsi ja asumme avoliitossa, mieheni on yrittäjä ollut kohta seitsemän vuotta. Itse olin 3 vuotta kotona lapsemme synnyttyä, ja viimeiset vuodet olen opiskellut AMK:ssa ja tehnyt pätkätöitä. Jäin vain miettimään, kun nyt useammassa haastattelussa on tuota kysytty.. (Mikä siinä on takana, itsehän tässä töitä haen.. ) Tähän asti olen auliisti kertonut, että yrittäjä, kuulostaa oudolta mutta olen nyt jäänyt miettimään onko se jotenkin "paha" asia, kun en sitten ole näitä työpaikkoja saanut? :D

Ja onko tuo nyt ylipäätään asiaan kuuluvaa kysyä tuollaista? Se nyt kuitenkin tulee esille, että minulla on perhe (mitenkään muuten noita tyhjiä vuosia CV:ssä ei oikein voi selittää)

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä miksei voisi kertoa, jos kerran ei ole mitään salattavaa. sehän on ihan luonnollista, että kerrotaan omasta elämästä vähän sitä sun tätä siinä haastattelun lomassa. en tajua niitä tiukkapipoja, jotka ei voi koskaan puhua mistään mitään, tuskin saavat niitä työpaikkojakaan. multa on kanssa kyselty yhtä ja toista, aina oon vastannu avoimesti ja saanut myös ne paikat.

Vierailija
22/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ikinä palkkaisi ihmistä, joka "pihtaa" perustietoja itsestään. Kaikkea ei tarvi sanoa suoraan, jos ei halua, mutta sellainen "ei tälläistä saa kysyä" -asenne tökkäisee heti. Lisäksi lisää aina, että jos kysytään vaikka lapsista, niin haluaako joku äiti muka sellaisen työpaikan, jossa lapsia ei suvaita?? Haluaako naimissa oleva nainen työpaikkaan, jossa aviomies on miinus? Tai sinkku paikkaan, jossa häntä ei valita, jos käy ilmi sinkkuus?

Itse olen aina vastannut kaikkeen avoimesti ja kertonut lasten hoitokuviot ja kaikki. Olen aina saanut hyvin töitä. Avoimuus ja reiluus on valtti työhaastattelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhe ja puoliso (ammatti mukaanlukien) kertoo myös työnhakijasta itsestään. jos mies on työtön juoppo tai vaikkapa menestyvä liikemies, siinä on vissi ero... se kertoo jotain hakijan "tasosta".

itse kerron jo kyllä hakiessani työtä missä asun ja kenen kanssa, mainitsen aina myös puolison ammatin.

hiukan sun hakemuksille nauretaan kun kerrot niissä puolisosi ammatin :D

Vierailija
24/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka paikkaan oon päässy mihin oon hakenu :D

happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista. vai oliko av-mammoista.

Vierailija
25/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asialla olikin merkitystä. Mies on samalla alalla ja vieläpä kilpailevassa yrityksessä töissä. Haastattelija ihmetteli että eikös tässä ole mahdollisuus tietovuotoihin tms. Totesin ettemme mieheni kanssa puhu sen tyyppisistä työasioista , mutta että tietysti teoreettisesti sellainen mahdollisuus olisi olemassa. Sain paikan.

Vierailija
26/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilua että vaikuttaa työpaikan saantiin, syrjii yksinhuoltajia rankasti.

Vierailija
27/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysehän oli nyt avoimuudesta, ei siitä onko miestä vai ei.

Vierailija
28/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne yrittävät onkia ihmisestä tietoja, joiden perusteella saadaan hakijoita karsittua. Aivan kuin sinkkuus, tai puolison ammatti vaikuttaisin MINKÄÄN alan työn tekemiseen. Sitä paitsi jos perheasioita ei saa kysyä niin kyllä se on silloin kovapäisimmänkin rekrytoijan ymmärrettävä ja työssään toimittava sen mukaan.

Anteeksi vaan mutta nämä ammattirekrytoijat ovat sellainen ammattikunta, jota en arvosta yhtään.

ei ikinä palkkaisi ihmistä, joka "pihtaa" perustietoja itsestään. Kaikkea ei tarvi sanoa suoraan, jos ei halua, mutta sellainen "ei tälläistä saa kysyä" -asenne tökkäisee heti. Lisäksi lisää aina, että jos kysytään vaikka lapsista, niin haluaako joku äiti muka sellaisen työpaikan, jossa lapsia ei suvaita?? Haluaako naimissa oleva nainen työpaikkaan, jossa aviomies on miinus? Tai sinkku paikkaan, jossa häntä ei valita, jos käy ilmi sinkkuus?

Itse olen aina vastannut kaikkeen avoimesti ja kertonut lasten hoitokuviot ja kaikki. Olen aina saanut hyvin töitä. Avoimuus ja reiluus on valtti työhaastattelussa.

Vierailija
29/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastata siihen niin, että jos miehesi olisi vaikkapa yrittäjä autoalalla, niin vastaisit, että mies ajaa kuorma-autoa.

Tai jos hänellä on putkifirma niin vastaisit, että mies tekee putkitöitä.

Ei kai siihen tarvitse alkaa sen enempää kertomaan missä ja millaisiin aikoihin mies niitä töitä tekee?

Vierailija
30/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä näkymyksesi voisi tulla, ehkä kokemuksesi tulevat jostain kaupankassojen tai muista vastaavista tehtävistä.

Mutta en ole koskaan nauranut sellaisille hakemuksille. Monet mainitsevat puolison nimen ja ammatin. Ja ihan mielenkiintoista, pieni maa ja verkostot.

Vierailija
31/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhe ja puoliso (ammatti mukaanlukien) kertoo myös työnhakijasta itsestään. jos mies on työtön juoppo tai vaikkapa menestyvä liikemies, siinä on vissi ero... se kertoo jotain hakijan "tasosta".

itse kerron jo kyllä hakiessani työtä missä asun ja kenen kanssa, mainitsen aina myös puolison ammatin.

kuka on niiiin tyhmä että sanoo miehensä olevan työtön juoppo,vaikka asia olisikin näin.

Vierailija
32/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä näkymyksesi voisi tulla, ehkä kokemuksesi tulevat jostain kaupankassojen tai muista vastaavista tehtävistä. Mutta en ole koskaan nauranut sellaisille hakemuksille. Monet mainitsevat puolison nimen ja ammatin. Ja ihan mielenkiintoista, pieni maa ja verkostot.

Hakemusvaiheessa? Miksi ihmeessä?

Itselleni ei tulisi mieleenkään (asiantuntija t&k-puolella). Tosin sukunimi on sellainen, että miehen tietävä/tunteva varmaan kysäisisi haastattelussa, onko sukua... jota en tietyst salailisi.

Vierailija
33/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta omalla kohdallani se on ehkä ymmärrettävämpää, koska mieheni on ulkomaalainen ja se käy ilmi sukunimestäni. Eli miehen ammattia ja työtä koskevilla kysymyksillä lähinnä varmistetaan, ettei olla ihan heti lähdössä Suomesta pois. Mielestäni tämä on sinänsä ihan OK, mutta yhdessä haastattelussa minulta kyseltiin enemmän kysymyksiä miestäni koskien kuin itseäni (kysyttiin mm. kotiutumisesta ja mielipiteistä siitä-ja-tästä Suomeen liittyvästä asiasta). Se oli kiusallista.

Vierailija
34/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taas idiootit av-mammutit jankkaa jankkaamistaan ja vänkää vastaan selvää asiaa. ÄLKÄÄ SITTEN MAINITKO MITÄÄN, kieltäytykää kaikesta yhteistyöstä ja sanokaa sille rekrytoijapaskalle haastattelussa että mitä vittua se sulle kuuluu. saatt varmaan töitä joo! tsemii!!!

Vierailija
35/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taas idiootit av-mammutit jankkaa jankkaamistaan ja vänkää vastaan selvää asiaa. ÄLKÄÄ SITTEN MAINITKO MITÄÄN, kieltäytykää kaikesta yhteistyöstä ja sanokaa sille rekrytoijapaskalle haastattelussa että mitä vittua se sulle kuuluu. saatt varmaan töitä joo! tsemii!!!

Vierailija
36/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei tulisi mieleenkään (asiantuntija t&k-puolella).

Sehän on CV:ssä yksi rivi, kaikki josta voi olla hyötyä kannattaa lisätä. Tuskin nyt mitään ei-oman -alan asiantuntijatason puolisoa kannata lisätä, mutta eipä tuosta haittaakaan ole. Yleensä ne jotka sen lisäävät,puoliso esim. toimii samalla alalla ja on tunnettu piireissä tai laajemmin. Tämä kokemus siis terveydenhuollon alueelta.

Vierailija
37/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, jos hakisi tekijää työlle, jossa on tärkeää osata asettaa rajoja ja toimia asetusten mukaisesti, saattaisi arvostaa sitä, että hakija tietää, missä raja menee ja uskaltaisi pitää siitä kiinni. No, eipä sellaisia töitä kai kamalan paljoa ole, mutta kuitenkin ;-)

Vierailija
38/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei tulisi mieleenkään (asiantuntija t&k-puolella).

Sehän on CV:ssä yksi rivi, kaikki josta voi olla hyötyä kannattaa lisätä. Tuskin nyt mitään ei-oman -alan asiantuntijatason puolisoa kannata lisätä, mutta eipä tuosta haittaakaan ole. Yleensä ne jotka sen lisäävät,puoliso esim. toimii samalla alalla ja on tunnettu piireissä tai laajemmin. Tämä kokemus siis terveydenhuollon alueelta.

Juuri muuta merkitystä nimen mainitsemisella tuskin saattaa olla...

Vierailija
39/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemusvaiheessa? Miksi ihmeessä? Itselleni ei tulisi mieleenkään (asiantuntija t&k-puolella).

että asettaisin rekrytoijat hankalaan asemaan, jos mainitsisin samalla alalla johtavassa tms. valta-asemassa olevan puolisoni CV:ssä nimeltä. Ja tuntisin, että ratsastan puolisoni nimellä tai maineella. Sillehän en voi mitään, jos hakemustani arvioivat henkilöt muuten osaavat yhdistää meidät.

Mutta ehkä olen turhan sinisilmäinen ja reilu. Ja toisaalta, mies on asiantuntija, mutta ihan eri alalla, eli ei juurikaan edesauta uraani muutenkin olemalla ei-juoppo ja työllisttetty ;).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä