Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilta kysytty työhaastattelussa..????

Vierailija
20.03.2012 |

Onko ihan normikäytäntö työhaastattelussa kysyä haastateltavan puolison ammattia??

Kyseessä siis toimistohommia, työt virka-aikaan eikä hirveästi matkustelua.. Meillä 5v lapsi ja asumme avoliitossa, mieheni on yrittäjä ollut kohta seitsemän vuotta. Itse olin 3 vuotta kotona lapsemme synnyttyä, ja viimeiset vuodet olen opiskellut AMK:ssa ja tehnyt pätkätöitä. Jäin vain miettimään, kun nyt useammassa haastattelussa on tuota kysytty.. (Mikä siinä on takana, itsehän tässä töitä haen.. ) Tähän asti olen auliisti kertonut, että yrittäjä, kuulostaa oudolta mutta olen nyt jäänyt miettimään onko se jotenkin "paha" asia, kun en sitten ole näitä työpaikkoja saanut? :D

Ja onko tuo nyt ylipäätään asiaan kuuluvaa kysyä tuollaista? Se nyt kuitenkin tulee esille, että minulla on perhe (mitenkään muuten noita tyhjiä vuosia CV:ssä ei oikein voi selittää)

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ihan asiallinenkaan. EIhän tuohon olisi edes pakko vastata, mutta sitten tietysti voi käydä niin, ettei saa paikkaakaan.

Luulisin, että asia kiinnostaa siksi, että miettivät, miten teillä järkättään asiat, jos lapsi sairas. Että oletko se sinä, joka automaattisesti on aina pois, vai voiko mieskin olla. Mutta ei sellaista saisi kysyä.

Vierailija
2/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yrittäjä tekee täyttä päivää pakosta -> sinä hoidat aina kipeät lapset -> paljon poissaoloja ehkä -> et saa töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän voi olla edes varma, että puolisoa on. Vaikka cv:stä voisi päätellä, että lapsia on, niin hakija voi olla leski tai eronnut ja sekään ei kuulu rekrytoijalle.

Vierailija
4/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan sen vuoksi, että jos lapsi sairastaa niin kumpi hoitaa kotona lasta. Meillä hyvä tilanne kun miehellä sekalainen vuorotyö eli voi olla lähes aina lapsen kanssa jos lapsi on kipeä.

Näin mä olen kysymyksen ymmärtänyt.

Vierailija
5/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yrittäjämies taas pystyy hoitamaan lapsia kun voi järjestellä päivänsä tarpeen tullen.

Ja EI ole mielestäni asiallista kysyä puolison ammattia. Kokeile sanoa vaan millä alalla on, ei sitä että on yrittäjä ;)

Vierailija
6/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin tuo lapsen sairastelu- kysymys voi olla se, missä oletetaan automaattisesti, ettei yrittäjällä ole mahdollisuuksia pitää vapaata, ja se olen minä joka jään pois töistä..

Meillä asia on tällä hetkellä juuri päinvastoin, mies pystyy helposti olemaan kotosalla (hoitamaan työasioita vaikka ohimennen puhelimessa)monta päivää tarvittaessa, mutta en nyt hirveästi viitsisi alkaa selostamaan työhaastattelussa että "näin meillä"..

Ehkä jätän jatkossa mainitsematta koko lapsiasian!

Vierailija
7/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite menin kerran koukkuun ja pakko oli sit sanoa, että joo on lapsia ja kolme vieläpä ja yhdellä adhd.Sit se pahin. En asu lasteni kanssa vaan isä on heidän lähihuoltaja. Naisvaltaisella alalla se on byebye työpaikka.

Vierailija
8/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä vaiheessa olin yli 25 ja omillani asunut useita vuosia (ulkomaillakin osan)

Vierailija
9/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos on vaikka oma lakitoimisto, niin voi sanoa, että on juristi. Tai oma tilitoimisto --> työskentelee kirjanpidon parissa. Tai on kaupallisella alalla tai on teknisellä alalla tai on valtion virkamies tms. Eli et sano erityisen tarkasti, outoa, jos sitten vielä aletaan kyselemään.

Multa on kerran jopa kysytty, mitä mun vanhemmat tekee... joten kysyä voi mitä vaan, mutta sen jälkeen oli päivänselvää, että siihen firmaan en halunnut.

Vierailija
10/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä sitä kysytään. Joko tai kiertäen huijataan kertomaan. Myös lasten hoidosta kysytään aika usein.

Sano jatkossa vain millä alalla miehesi on.

Vierailija
11/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä sitä kysytään. Joko tai kiertäen huijataan kertomaan. Myös lasten hoidosta kysytään aika usein.

Sano jatkossa vain millä alalla miehesi on.

Vierailija
12/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin tuo lapsen sairastelu- kysymys voi olla se, missä oletetaan automaattisesti, ettei yrittäjällä ole mahdollisuuksia pitää vapaata, ja se olen minä joka jään pois töistä.. Meillä asia on tällä hetkellä juuri päinvastoin, mies pystyy helposti olemaan kotosalla (hoitamaan työasioita vaikka ohimennen puhelimessa)monta päivää tarvittaessa, mutta en nyt hirveästi viitsisi alkaa selostamaan työhaastattelussa että "näin meillä".. Ehkä jätän jatkossa mainitsematta koko lapsiasian!

jos sanoo, että on joo, mies on yrittäjä ja että se on hyvä, koska on voinut tehdä kotona niitä päiviä, kun lapset on sairastellut?

Nyppii tämä av:n mentaliteetti, että kaikki ajattelee aina pahaa ja on paras olla kertomatta mitään kenellekään. Asiat saa selvitettyä puhumalla ja työhaastattelu on hetki tuoda esiin noita työhön liittyviä asioita.

Vierailija
13/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelussa saa kysyä vain asioista, jotka ovat työn kannalta oleellisia, ja puolison ammatti ei todellakaan sitä ole, tällaista ei siis saa kysyä.

Jos sellaista sitten kysytään, niin mitäpä siinä tilanteessa sitten voi tehdä, se onkin sitten eri kysymys...

Itse varmaan näyttäisin kysymysmerkiltä, ja ehkä vähän korostetunkin hämmästyneesti toistaisin kysymyksen "ai siis PUOLISONI ammatti?". Kyllä sen varmaan kertoisin, eihän kysymykseen oikein kai vastaamattakaan voi jättää. Riippuen tilanteesa saattaisin todeta jotakin, että en nyt ihan ymmärrä, miksi sen haluatte tietää/miten tämä liittyy haettavaan paikkaan, mutta hän on sejase

Ja jos paikka menee ohi, niin varmasti antaisin palautetta, että muuten, tiesittekö, että työhaastattelussa ei saa kysyä tällaisia asioita.

Vierailija
14/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on tätä kanssa udeltu USEIN... Vaikka kuinka koittaisi välttää. Olen 24v, opiskelut loppusuoralla ja asun avoliitossa. Avoliittohan ei ole "virallinen" sivilisääty, ja toisaalta on tuntunut tyhmältä kirjoittaa "naimaton", joten olen aina jättänyt CV:ssä perhesuhteet mainitsematta. Asumme kuitenkin ns. rikkaalla alueella, ja aina jotenkin haastattelija saa udeltua esille tuon, että minulla on mies. No ei sillä, että sitä salailisin, se ei vain mielestäni vaikuta MITENKÄÄN työntekooni olenko sinkku vai naimisissa, saati paljonko mieheni tienaa (Tämä tuntuu olevan monien haastattelijoiden motiivi udella tuota miehen ammattia, juurikin kun osoitteeni on tuolla alueella ja itse opiskelijana) ?!?!?

Ah, ei voi ymmärtää. Kuinka monelta miespuoliselta työnhakijalta kysellään samaa??

Vierailija
15/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä vaiheessa olin yli 25 ja omillani asunut useita vuosia (ulkomaillakin osan)

Haastattelu liittyi psykologisiin testeihin, jotka kuu´luivat rekrytointiprosessiin. Kysyttiin myös, millaiset välit minulla on vanhempienin kanssa. Ilmeisesti tällä haettiin jotain kokonaiskuvaa minusta persoonana?? Olin yli kolmekymppinen, asuin 150 km päässä vanhemmistani.

Vierailija
16/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni opiskelualaa yliopistossa...liittyy ihan kauheasti mun sopivuuteeni työhön :O

Vierailija
17/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhe ja puoliso (ammatti mukaanlukien) kertoo myös työnhakijasta itsestään. jos mies on työtön juoppo tai vaikkapa menestyvä liikemies, siinä on vissi ero... se kertoo jotain hakijan "tasosta".

itse kerron jo kyllä hakiessani työtä missä asun ja kenen kanssa, mainitsen aina myös puolison ammatin.

Vierailija
18/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan rehellisesti olen tunnustanut, että insinöörihän se on. :)

Varmaan tuollakin kysymyksellä jokin tarkoitus on. Ehkä vain yleisemmin pyrkivät kartoittamaan hakijan perhe-elämää, ehkä miettivät juurikin, että onko puoliso esim. reissutöissä, mikä taas voi vaikuttaa sinun joustavuuteesi tai jaksamiseesi yms.

Vierailija
19/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kyselty varmaan kaikki mahdollinen: vanhempieni ammatit (olin tuolloin 26v, lähes kymmenen vuotta omillani asunut), ovatko vanhempani yhä naimisissa (most curious, tämä on varmasti kauhean oleellista tietää), mieheni ammattia ja mieheni opiskeluista on kanssa kysytty, lasteni (20v ja 18v) kouluista ja koulumenestyksestä ja työpaikoista... Kaikenmoista asiaankuulumatonta!

Niin ja CV:ssäni siis lukee perhesuhteiden kohdalla näin:

Naimisissa, kaksi aikuista lasta (tähän syntymävuodet) eivät asu enää kotona.

Vierailija
20/39 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kyselty varmaan kaikki mahdollinen: vanhempieni ammatit (olin tuolloin 26v, lähes kymmenen vuotta omillani asunut), ovatko vanhempani yhä naimisissa (most curious, tämä on varmasti kauhean oleellista tietää), mieheni ammattia ja mieheni opiskeluista on kanssa kysytty, lasteni (20v ja 18v) kouluista ja koulumenestyksestä ja työpaikoista... Kaikenmoista asiaankuulumatonta!

Niin ja CV:ssäni siis lukee perhesuhteiden kohdalla näin:

Naimisissa, kaksi aikuista lasta (tähän syntymävuodet) eivät asu enää kotona.

Voi apua! :D Mulla kyllä palaisi pinna jos tuommoisia aleetaisi tivata!

"Joo, kerronpa tässä elämäntarinani saman tein, meillähän on myös tämä lemmikkikissa Miksu jne"

:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän