cipralex ja paino
Onko lääkkeistä lihoamisella mitään rajaa? 5 vuotta sitten sain ketipinor-lääkkeen josta lihoin 20kg. lihominen pysähtyi siihen. Nyt lääke vaihdettiin cipralexiin ja se on ilmeisesti myös painoa nostava, eli olenko mä kohta norsun kokoinen jos siitä tulee toiset 20kg? Olen syönyt sitä 3 viikkoa ja kokoajan tuntuu että on nälkä ja jotain pitäisi syödä.. Meneekö se ohi vai mitä mä teen? Olin juuri alkanut laihduttamaan, pilaako cipra nyt hyvin alkaneet kevennyskuurin?
Kommentit (7)
vaan se ruoka mitä suustasi alas menee. Edelleen pätee sama laki: jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot. Lääke voi muuttaa aineenvaihduntaasi, mutta sama laki pätee aina.
ruokahalu lisääntyi ja nälän hallitseminen muilla keinoin ei kiinnostanut. Jälkimmäinen osin siksi, että lääkkeestä tuli välinpitämätön olo.
Lisäksi lääke väsytti enkä jaksanut liikkua niin kuin ennen.
Näihin ketjuihin tulee aina vakiovastauksia, joiden mukaan lääke ei lihota, vaan ruoka mitä syö. Totta kai on juurin näin. On ihmisiä, jotka aivan varmasti pitävät näläntunteensa tahdonvoimallaan kurissa sortumatta syömään tarvettaan enemmän. Minä en kuitenkaan kuulunut näihin ihmisiin.
Se ei siis hidasta myöskään aineenvaihduntaa,vaan useimmat jopa laihtuvat tuolla lääkityksellä.
Ainoastaan jos masennus on aiheuttanut ruokahalun katoamisen ja nyt lääkityksellä ruokahalu palaa,on lihominen mahdollista.Mutta silloin sen tekee kyllä jokainen lääke.
painonnousu mainitaan yleisten sivuvaikutusten joukossa.
Omakohtaisesti ja muutaman kohtalotoverin kertoman perusteella tiedän, että kaikissa tapauksessa ei kyse todellakaan ole menetetyn ruokahalun palaamisesta.
CIPRALEX 5 mg, 10 mg, 15 mg ja 20 mg, tabletti, kalvopäällysteinen
PAKKAUSSELOSTE
... ...
Edellä mainittujen lisäksi on raportoitu myös seuraavia haittavaikutuksia:
Hyvin yleiset (yli 1 potilaalla kymmenestä):
• pahoinvointi.
Yleiset (yli 1 potilaalla sadasta):
• tukkoinen ja vuotava nenä (sivuontelotulehdus)
• ruokahaluttomuus tai lisääntynyt ruokahalu
• ahdistus, levottomuus, poikkeavat unet, nukahtamisvaikeudet, uneliaisuus, huimaus, haukottelu, vapina, ihon pistely
• ripuli, ummetus, oksentelu, suun kuivuminen
• lisääntynyt hikoilu
• lihas- ja nivelkivut (myalgia ja artralgia)
• sukupuolielämän häiriöt (viivästynyt siemensyöksy, erektio-ongelmat, vähentynyt sukupuolinen halu ja naisilla vaikeus saada orgasmia)
• väsymys, kuume
• painon nousu.
lukee myös "ruokahaluttomuus tai lisääntynyt ruokahalu".
Vaikutukset ovat yksilöllisiä, kokeilematta ei voi tietää, millaisia sivuvaikutuksia lääkkeestä tulee vai tuleeko ollenkaan.
Mutta vaikeuksia seksielämän alueella sitäkin enemmän, haluttomuutta jne.
Ja sit vielä tyhmänä menin ja lopetin sen käytön ihan ku seinään, jolloin 2 viikkoa kauheet vierotusoireet (huimaus, "sähköiskuja" päässä jne.)
Lihomiseen tarvitaan kyllä jotain muuta kuin lääkkeet....