Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

varastoarvo kirjanpidossa

Vierailija
19.03.2012 |

varastoarvoa vaikea laskea kun ei tiedä mitä tuotteita ostanut milläkin hinnalla, eli samaa tuotetta saanut eri hinnoilla eri kerroilla vuoden aikana. En siis tiedä millä arvolla laskisi. Onko siis hyvä verotuksen kannalta että varastonarvo on suuri vai pieni? Tuleeko veroa maksettavaksi enemmän mitä pienemmäksi varastoarvon laskee vai mitä suuremmaksi? Näköjään on mahdotonta ainakaan juuri oikeaa tarkkaa summaa saada laskettua kun eri hinnoilla ostettu kaikki samannäköisetkin tuotteet. En voi tietää mikä kuuluu mihinkin erään.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kirjanpitäjä sanoi, että pitää tehdä inventaario. Yritys minulla oli ollut jo 6v, no tein sen. Sitten minulle tuli valtavat mätkyt ja en ymmärtänyt mistä se johtuu. Mietinkin nyt, kun luin tätä, että onko menetelty ihan oikein? Ja samana vuonna minulla oli muitakin tuloja, joten veroprosenttini nousi tosi korkeaksi. Osaako joku viisaampi sanoa, että johtuiko edellisen vuoden korkea liikevoitto merkitystä varastosta. Miksi varasto nostaa veroja??? Eikö varasto olisi pitänyt jakaa 6 vuodelle?

Vierailija
2/33 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:26"]

Minulle kirjanpitäjä sanoi, että pitää tehdä inventaario. Yritys minulla oli ollut jo 6v, no tein sen. Sitten minulle tuli valtavat mätkyt ja en ymmärtänyt mistä se johtuu. Mietinkin nyt, kun luin tätä, että onko menetelty ihan oikein? Ja samana vuonna minulla oli muitakin tuloja, joten veroprosenttini nousi tosi korkeaksi. Osaako joku viisaampi sanoa, että johtuiko edellisen vuoden korkea liikevoitto merkitystä varastosta. Miksi varasto nostaa veroja??? Eikö varasto olisi pitänyt jakaa 6 vuodelle?

[/quote]Sattumalta ap tässä. Sulle siis käynyt samoin. Itse olen tehnyt inventaarion vuosittain. Yhä kietin mistä revin rahat, korot tulossa päälle. Lähellä 10 000 e varmaan lopullinen summa. Tuntuu kyllä väärältä maksaa kauheat verot siitä hyvästä ettei ole saanut myytyä, toisin päin ymmärtäisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:33"]

[/quote]Sattumalta ap tässä. Sulle siis käynyt samoin. Itse olen tehnyt inventaarion vuosittain. Yhä kietin mistä revin rahat, korot tulossa päälle. Lähellä 10 000 e varmaan lopullinen summa. Tuntuu kyllä väärältä maksaa kauheat verot siitä hyvästä ettei ole saanut myytyä, toisin päin ymmärtäisin.

[/quote]Ap jatkaa etä palkkas en ole yityksestä nostanut ja silti mätkyt tulee olmaan 7000-10 000 e.

Vierailija
4/33 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö varasto olisi pitänyt jakaa 6 vuodelle?

[/quote]

Heh. Jos vasta kuudentena vuonna varaston arvo kirjattiin ensimmäisen kerran, ja varaston arvo on kasvanut joka vuosi, olet kiertänyt veroja ensimmäiset viisi vuotta.

Olet siis oikeassa. Varasto olisi pitänyt jakaa kuudelle vuodelle. Mutta älä ainakaan verottajalle kerro tuota, koska jäät kiinni veronkierrosta.

Kysymys kuuluukin, miksi et ole jakanut sitä kuudelle vuodelle, eli miksi toimitte lain mukaisesti vasta nyt?

Vierailija
5/33 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 23:12"]

[/quote]

Heh. Jos vasta kuudentena vuonna varaston arvo kirjattiin ensimmäisen kerran, ja varaston arvo on kasvanut joka vuosi, olet kiertänyt veroja ensimmäiset viisi vuotta.

Olet siis oikeassa. Varasto olisi pitänyt jakaa kuudelle vuodelle. Mutta älä ainakaan verottajalle kerro tuota, koska jäät kiinni veronkierrosta.

Kysymys kuuluukin, miksi et ole jakanut sitä kuudelle vuodelle, eli miksi toimitte lain mukaisesti vasta nyt?

[/quote]

Eli tuossa tilanteessa oli jo myöhäistä jakaa kuudelle vuodelle, koska se olisi menneisyydessä pitänyt tehdä vuosittain.

Varaston muutos vaikuttaa tulokseen ja verotukseen, koska Suomen verotus perustuu yrityksen kannattavuuteen eikä kassavirtoihin.

Vierailija
6/33 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 23:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 23:12"]

[/quote]

[/quote]

Eli tuossa tilanteessa oli jo myöhäistä jakaa kuudelle vuodelle, koska se olisi menneisyydessä pitänyt tehdä vuosittain.

Varaston muutos vaikuttaa tulokseen ja verotukseen, koska Suomen verotus perustuu yrityksen kannattavuuteen eikä kassavirtoihin.

[/quote]Mutta eihän se ole kannattavaa että maksetaan 10 000 e vuodessa veroja yrityksestä mistä ei edes yksi hlö saa palkkaa ollenkaan.

Vierailija
7/33 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap tässä, 7000e tulee veromätkyjä varastoarvon muutoksen takia. Sinänsä ikävä kun yrityksestä ei ole tullut tuottoa siinä mielessä että olisi palkkaa voinut nostaa eli ihan pelkän varastoarvon muutoksen takia saa joulukuussa maksaa 7000e + korot. Ei tunnu ihan reilulta. Eli jos yrittäjä ei ole saanut myytyä tuotteita, siitä rangaistaan kovalla verotuksella. Varastonarvo siis muuttunut hurjasti edellisestä inventaarista.

Vierailija
8/33 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

fifo on ihan hyvä. Eli ensin tullee ensin ulos. Silloin teet niin, että kun tuotetta x on 100 kpl niin katsot viimeisten 100 kpl hankinta hinnan ja se on siinä.

Se että mikä on verotuksessa parasta riippuu yrityksen tilanteesta. Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa vastausta.

Vierailija
9/33 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli arvostat tuotteet hankintahintaan tai mahdolliseen alempaan markkinahintaan.

Vierailija
10/33 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis laittaa arvoksi keskimääräisen hinnan? entä muuten, pitääkö mun vuoden laskuista tarkistaa jokaisen tuotteen hinta sentilleen vai voinko vaan arvioida euron tarkkuudella (sillai muistaisin aika hyvin hinnat, ei tarttis käyttää yhtä työpäivää mappien selailuun). Haluaisin siis ymmärtää kuinka tarkkaan summat pitää olla vai riittääkö varastonarvosta arvio?

Vierailija
11/33 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis pääsääntöisesti korkea varastoarvo yritykselle paras (toiminimestä kyse)? Nyt kun varastoarvoa ei ole tilinpäätöstiedoissa niin tappio on valtava. eli mitä suurempi varastoarvo niin eikö se silloin jos tilikausi menee kovasti plussalle varastoarvon takia niin sitten tulee myös veroa maksettavaksi enemmän, ymmärränkö oikein?

ap

Vierailija
12/33 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit arvostaa ne vaikka viimeisen hankintahinnan mukaan. Keskiarvon laskemiseen ainakin saat aikaa käytettyä!!

Olennaisuus on hyvä pitää mielessä. Jos erot ovat senttien luokkaa ja tuotemäärät sadoissa niin eihän niistä kovin suuria eroja tule. Mutta kun olennaisuuskin riippuu yrityksen koosta.

Ja pitäiskö sulla olla joku fiksumpikin paikka kysyä neuvoa ko tämä palsta?

Vierailija
13/33 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne arvot pitää olla samat kuin mitä niistä on maksettu rahana. Jos varaston arvo muuttuu siitä, mitä pankista on maksettu niin siitä pitäisi olla tehty kirjaus kirjanpitoon, joka arvonaleneminen tai arvon nousu. Jos kysymys olisi osakkeista tms., joista sulla olisi joku tosite, että niiden arvo on tiettynä päivänä se ja se, niin sitten ei tarvisisi olla, mutta kun kysymys on tuotteista niin kyllä minä laittaisin saman summan kuin mitä niistä oikeasti on maksettu, ettei tule ongelmia myöhemmin.

Vierailija
14/33 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis kerro minulle että onko se hyväksi vai huonoksi, sanoo vain että mahdollisimman tarkka pitää olla, minä taas haluaisin ymmärtää merkityksen varsinkin nyt kun ei tää olekaan niin helppoa, ihan tarkkaa summaa täysin mahdoton laskea.

ap

Vierailija
15/33 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaston arvon määrittää siis VIIMEISIMMÄT ostohinnat, ei keskiarvo. Jos tuotetta on 37kpl niin etsit viimeisimmät ostolaskut ja katsot niistä ostohinnat näille kappalemäärille. Jos olisit hankkinut vaikka kesällä tuotetta hintaan 150€ kpl ja syksyllä sitä on saanut 75 eurolla, niin olisi vääristävää ilmoittaa noiden keskiarvo, jos varastossa on vain muutama jäljellä ja syksyllä ostettu esim. 20 kpl tuotetta.

Vierailija
16/33 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kertoa mahdollismman totuudenmukainen kuva. Sinuna en miettisi sitä miltä se näyttää. Sillä ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
17/33 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voi tietää mikä tuote on milläkin hintaa ostettu. sepä se.

toinen juttu on että jotkin firmat lähettelee vasta nyt laskuja esim. viime syksynä lähetetyistä tuotteista. IHan sekopäistä touhua tämä...

kyllä ne arvot pitää olla samat kuin mitä niistä on maksettu rahana. Jos varaston arvo muuttuu siitä, mitä pankista on maksettu niin siitä pitäisi olla tehty kirjaus kirjanpitoon, joka arvonaleneminen tai arvon nousu. Jos kysymys olisi osakkeista tms., joista sulla olisi joku tosite, että niiden arvo on tiettynä päivänä se ja se, niin sitten ei tarvisisi olla, mutta kun kysymys on tuotteista niin kyllä minä laittaisin saman summan kuin mitä niistä oikeasti on maksettu, ettei tule ongelmia myöhemmin.

Vierailija
18/33 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis kerro minulle että onko se hyväksi vai huonoksi, sanoo vain että mahdollisimman tarkka pitää olla, minä taas haluaisin ymmärtää merkityksen varsinkin nyt kun ei tää olekaan niin helppoa, ihan tarkkaa summaa täysin mahdoton laskea. ap

Ei siis ihan suoraan veroihin. Osakeyhtiössä vaikuttaa nettovarallisuuteen ja sitä myöten siihen, paljonko voi jakaa verovapaita osinkoja. Toiminimen osalta varallisuus vaikuttaa siihen jakoon, mikä osa tulosta verotetaan pääomatulona ja mikä ansiotulona.

Vierailija
19/33 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kertoa mahdollismman totuudenmukainen kuva. Sinuna en miettisi sitä miltä se näyttää. Sillä ei ole mitään merkitystä.

mutta oikea arvo mahdoton selvittää enkä ainakaan haluaisi maksaa turhaan veroja jos ei edes oikeasti tarvitsisi.

Vierailija
20/33 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun ap pitää tällä palstalla kysyä miten työs teet kirjanpitäjänä niin olet väärällä alalla.