varastoarvo kirjanpidossa
varastoarvoa vaikea laskea kun ei tiedä mitä tuotteita ostanut milläkin hinnalla, eli samaa tuotetta saanut eri hinnoilla eri kerroilla vuoden aikana. En siis tiedä millä arvolla laskisi. Onko siis hyvä verotuksen kannalta että varastonarvo on suuri vai pieni? Tuleeko veroa maksettavaksi enemmän mitä pienemmäksi varastoarvon laskee vai mitä suuremmaksi? Näköjään on mahdotonta ainakaan juuri oikeaa tarkkaa summaa saada laskettua kun eri hinnoilla ostettu kaikki samannäköisetkin tuotteet. En voi tietää mikä kuuluu mihinkin erään.
Kommentit (33)
Varaston arvon määrittää siis VIIMEISIMMÄT ostohinnat, ei keskiarvo. Jos tuotetta on 37kpl niin etsit viimeisimmät ostolaskut ja katsot niistä ostohinnat näille kappalemäärille. Jos olisit hankkinut vaikka kesällä tuotetta hintaan 150€ kpl ja syksyllä sitä on saanut 75 eurolla, niin olisi vääristävää ilmoittaa noiden keskiarvo, jos varastossa on vain muutama jäljellä ja syksyllä ostettu esim. 20 kpl tuotetta.
ensin sanot että tuotteita 37 ja nyt että vain muutama jäljellä. eihän tuossa ole mitään järkeä.
Jos sinun ap pitää tällä palstalla kysyä miten työs teet kirjanpitäjänä niin olet väärällä alalla.
minä ole kirjanpitäjä vaan yrittäjä, siksi mun pitää tää homma hoitaa.
ap
ei siis kerro minulle että onko se hyväksi vai huonoksi, sanoo vain että mahdollisimman tarkka pitää olla, minä taas haluaisin ymmärtää merkityksen varsinkin nyt kun ei tää olekaan niin helppoa, ihan tarkkaa summaa täysin mahdoton laskea. ap
Ei siis ihan suoraan veroihin. Osakeyhtiössä vaikuttaa nettovarallisuuteen ja sitä myöten siihen, paljonko voi jakaa verovapaita osinkoja. Toiminimen osalta varallisuus vaikuttaa siihen jakoon, mikä osa tulosta verotetaan pääomatulona ja mikä ansiotulona.
Jos sinun ap pitää tällä palstalla kysyä miten työs teet kirjanpitäjänä niin olet väärällä alalla.
ap
Tai sitten viet sen inventaarilistan kirjanpitäjälle ja pyydät häntä laittaan niille kamoille hinnat.
varsinainen neropatti taas kommentoimassa...
tiedä mikä tuote tullut milloinkin tai ylipäätään mikä tuote on mikäkin. Ainut joka tän voi hoitaa olen minä, no teen parhaani mukaan ja sillä selvä.
Kiitos kuitenkin!
ap
Tai sitten viet sen inventaarilistan kirjanpitäjälle ja pyydät häntä laittaan niille kamoille hinnat.
Kyllä siitä pitäs pystyä selvittään sitte laskujen kautta mikä on mikäkin tuote?
Mutta jos sulla on näin
kasvovoide X 50 kpl
kasvovoide Y 30 kpl
käsivoide X 50 kpl
Niin on ihan sama milloin ne on oikeasti tulleet varastoon, kunhan selvität millä hinnalla ostit viimeisen erän ja sen paat hinnaksi (ALV 0%)
Paitsi, jos niissä on päiväykset ummessa ja silloin merkkaat sen ja otat pois ne tuotteet varastosta. Kirjoita vaikka siihen, että hävikki "kasvovoide Y 10 kpl"
Eli et jokaista purkkia etsi milloin ja millä hinnalla ostit. Vaan millä hinnalla ostit viimeksi ko tuotetta!
Onko vaikeaa??
eli onko ok että lasken esim. tuotteet että olisin ostanut ne 20 e hinnalla vaikka oikeasti olen suurimmasta osasta maksanut 40 e? mutta viimeksi siis maksoin 20 e. Toisaalta joissain tuotteissa on viimeksi ollut kalliimpi hinta, mutta en voi nähdä tuotteesta mitä erää on (eivät happane..)
Kyllä siitä pitäs pystyä selvittään sitte laskujen kautta mikä on mikäkin tuote?
Mutta jos sulla on näin
kasvovoide X 50 kpl
kasvovoide Y 30 kpl
käsivoide X 50 kplNiin on ihan sama milloin ne on oikeasti tulleet varastoon, kunhan selvität millä hinnalla ostit viimeisen erän ja sen paat hinnaksi (ALV 0%)
Paitsi, jos niissä on päiväykset ummessa ja silloin merkkaat sen ja otat pois ne tuotteet varastosta. Kirjoita vaikka siihen, että hävikki "kasvovoide Y 10 kpl"
Eli et jokaista purkkia etsi milloin ja millä hinnalla ostit. Vaan millä hinnalla ostit viimeksi ko tuotetta!
Onko vaikeaa??
on ihan ruutupaperia ja siihen rumasti kirjoitettuna tuotteen nimi ja joku selvennys ja vain määrät olen siis laittanut perään. Laskut kirjanpitäjällä, muistan kyllä hinnat melko hyvin mutta siis vain noin euron tarkkuudella.
euron tarkkuus riittää. se on ihan tarpeeksi olennainen.
jos sulla on noita tuotteita joista oot maksanu 20 tai 40 e niin jos on ollu joku erikoistarjous millä sait 20 e niin arvosta vaan sen verran ko sait ostettua sillä 20 e hinnalla ja loput 40 e. Mutta jos niiden hinta laski kahteen kymppiin niin sitte kaikki on sen 20 e.
ei varastossa noudatettais.
Eli viimeisten hankintojen hinnalla arvostat kaikki kamat joita varastossa on!
Ja miksi homma on sinun jos et kerta mitään tajua!