onko 3 vai 4 lasta jo suurperhe?
en kysy nyt av-mammojen suhtellista mielipidettä asiasta (täällä kai mielipide on että vasta 7 lasta tai enemmän on suurperhe). Vaan haluaisin tietää mikä on virallinen määritelmä, jos sellaista onkaan.
Olen monesta (vanhemman ihmisen, äitini ikäluokkaa n. 60v) suusta kuullut että kolme lasta olisi jo suurperhe. Itse olen taas siinä käsityksessä että lapsiluku on noussut viime vuosina, jolloin suurperheen raja olisikin 4. Asia jostain syystä vaivaa minua, joten onko tilastokeskuksella tms jotain virallista määritelmää?
Kommentit (7)
2 lasta on perhe, ja sitä isommat suurperhe. 1-lapsiset perheet eivät ole perheitä (perheliput joka paikkaan ovat 2 + 2, jossain harvoissa paikoissa jopa 2 + 2-3).
mutta tämä nyt oli taas sitä mutua mitä AP ei hakenut.
Ihan normiperhe jopa täällä lounaisrannikolla, kuten vielä nelilapsinenkin perhe. Ehkä viisilapsinen perhe on jo sitten suurperhe. Nykyään tosiaan perheet ovat suurempia kuin 60-70-luvuilla, joten ehkä vanhemmista ikäluokista neljäkin lasta on jo tosi paljon.
Meidän maaseutukylässä 1970-luvulla oli lähes joka talossa yleisesti 5-7 lasta, joillakin toki vähemmän. Eikä olleet mitään uskovaisia.
Aiemmin (vielä 1990-luvun peruskoulun oppikirjassa) suurperheellä tarkoitettiin perhettä, jossa samassa taloudessa asui ydinperheen lisäksi isovanhemmat tai setiä/tätejä/enoja.
enkä pidä perhettämme suurperheenä. Jo kolmannen lapsemme synnyttyä alkoivat muut kutsumaan perhettämme suurperheeksi. Itse ajattelen, että 6 lasta on jo aika suuri perhe, meille on tulossa vasta viides. :)
huomasin vasta nyt, ettet kaivannut mielipidettäni. :)
Ihan normiperhe jopa täällä lounaisrannikolla, kuten vielä nelilapsinenkin perhe.
Ehkä viisilapsinen perhe on jo sitten suurperhe.
Nykyään tosiaan perheet ovat suurempia kuin 60-70-luvuilla, joten ehkä vanhemmista ikäluokista neljäkin lasta on jo tosi paljon.
Mahdutaan kaikki normi-henkilöautoon eikä tarvitse mitään tila-autokolosseja ostella.