Jestas miten kalliiksi kotisynttärit tulee
Olemme aiemmin järkänneet jossain muualla, ja luulin sen olevan kallista. Mutta ah, nyt on tulossa tytön 6-vee synttärit, ja rahaa mennyt jo näin paljon. 8 vierasta kutsuttu ja kaikki ovat tulossa
- Kutsukorttien askartelu ja tarvikkeet, postimerkit 35 e
- Ongintalahjat 31,5 e
- Koristeet, kertikset, ilmapallot, yms. 40 e
- Tarjoilut 120 euroa
yht 226,50 euroa. Puuttuuko tuosta vielä jotain?
Jestas.
Kommentit (56)
mitä lapset muistaa syntymäpäivistä ja mikä on oikeasti tärkeää?? Onko ne ne hienot ja kalliit kaveri-/ongintalahjat vai kenties vaikka piknik tyylinen kattaus lastenhuoneeseen rakennetussa majassa, tai jäätelöbaari josta jokainen saa tilata annoksensa?? Nyt vähän mielikuvitusta kehiin mammat!! Jos on pakko panostaa kaikkeen krääsään niin turha sitä on täällä valittaa! Vähemmälläkin saa ikimuistoiset synttärit :)
Meillä myös ensi viikolla synttärit 7v pojalle tulossa. Kutsukortit tulostettiin omalla väriprintterillä (pojan valitsema kuva netistä) ja liimattiin kartonkiin. Annettiin eskarissa kavereille. Eli kortteihin meni alle euron.
Suunniteltu menu: pikkusuolaista coctailtikkuihin, sipsejä, suolatikkuja, mokkapaloja ja/tai muffinseja, erilaisista jäätelöistä tehdään kakku, paljon karkkia ja keksejä, limsaa ja mehua. Ei pitäisi kovin paljon yli 50 euron mennä, kuten joku muukin totesi. Mekin todettu kolmen lapsen synttäreitä järkätessä että lapsivieraat ei kamalasta kakusta perusta. Aikuisille ollaan sellainen tehty tai tilattu kyllä. Mutta jäätelö menee siis useammalle. Siihen kastikkeet ja strösselit ym.
Miten saat koristeisiin 40 eur? Menisikö meillä noin kymppi (ilmapallot, serpentiinit, kertislautaset/mukit), juhlapöytäliina on omasta takaa. Läksiäislahjana tikkareita ja pikkukarkkiaskeja, jotka etsitty aarteenetsinnässä.
Minulla ei ole lapsia, mutta lapsuudenaikaiset synttärit ovat hyvin muistissa. Ikinä en ole kuullutkaan lapsen synttärien järjestämisestä kodin ulkopuolella - saati sellaisesta, että niihin pitäisi varta vasten tehdä hankintoja.
Lapselle riittää, kun leivotte kakun, ostatte pussillisen sipsiä ja pari limsapulluoa. Kaupasta jotain karnevaalikeksejä, jotka eivät todellakaan maksa paljoa. Kertakäyttöastioita ei ole mitään syytä käyttää, sillähän tavoin vain opetatte lapsille tuhlailun olevan ok.
Eikä maksa mitään, kun lapset leikkivät keskenään. Aukuisena voit vetää heille vaikkapa ikätasoonsa sopivan tietovisan tms, johon kysymykset saat omasta päästäsi. Voittajalle palkinnoksi vaikkapa jokin teiltä ennestään löytyvä tarra-arkki tms.
Vieraita ei todellakaan ruveta lahjomaan, sillä se ei ole synttärien tarkoitus. Hakoo, ne ovat vain lapsen synttärit, jolloin kaverit tulevat kylään leikkimään - eivät mitään sen kummempaa.
10 lasta, alle kouluikäisiä.
- ongintalahjoina pienet palapelit a' 1e
- tikkarinpiilotuksessa pussi muumitikkareita
- kortit askarreltu pahville 0,8 e, perille hoitopaikan kautta
- tarjoiluina karkkia (3 e), popcorneja, kakku (alle 10 e, hinta lähinnä kermoista ja rahkasta, marjat omasta takaa), "tikkusiili" (kaalissa kiinni coctailtikkuja joissa pieniä suolaisia paloja), suolatikkuja, paketti keksejä.
Koko juhlien kulut alle 50 e ja kivaa oli. Onginnassakin isompi riemu tuli siitä kaikesta hassusta kräsästä jota keräsin koukkuun niiden varsinaisten "palkintojen" lisäksi. Eli osallistujien omia pipoja/hanskoja/saappaita sekä pikkutavaraa kotoa, jotka eivät siis jääneet niiden saajille.
Vuosien mittaan monen lapsen äitinä olen huomannut, että lapsille uppoaa parhaiten popparit, jäätelöt, sipsit, karkit ja keksit. Jotkut syövät täytekakkua. Voileipäkakkuja tai hyytelökakkuja ei kannata tuon ikäisille leipoa. Vaikka aikuiset arvostavat hienoja kalliita leipomuksia, lapset eivät katso leipomuksia samalla silmällä. Minimuffarit kauniisti koristeltuna on yksi mikä meillä on tehnyt kauppaansa lasten synttäreillä.
1) Huvittavaa, miten täällä löytyy joukko ihmisiä, jotka mainostavat miten he leipovat tosi halvalla ja helpolla itse ja miten oikeastaan on turha edes leipoa, kun ei niitä kukaan syö. Ettekö oikeasti itse huomaan mitään yhteyttä noiden kahden välillä..? ;D Helpoin ja halvin kun ei useinkaan ole se paras!
Kyllä meillä vaan maistuu lapsille kaikki leipomukseni kakuista piiraisiin ja leivoksiin, mutta toki minä käytänkin hyviä raaka-aineita ja näen vaivaa leivonnaisten eteen.
2) Monet pitävät itseisarvona sitä, että juhlat ovat mahdollisimman halvat, yksinkertaiset ja vaivattomat, sillä "nehän on vain lastenjuhlat". Ilmeisesti on yksi pahimmista synneistä panostaa oman lapsensa juhliin ja jopa pitää niitä tärkeinä..? Lapsivieraiden huomioiminen on ihan vihoviimeistä! Olisi kiinnostavaa tietää suhtaudutteko te näin omiinkin juhliinne ja omiin vieraisiinne? Kyllä yhden popcornipussin ja siiderin on riitettävä illanistujaisiin, ei sitä ennenkään mässätty kuin linnanjuhlissa!
haen tarjottavat kaupasta ja kaadan kippoihin tarjolle. Todella, olen kaikkea yrittänyt, mutta vaatimukset ovat olleet tätä luokkaa esim. kakun osalta:
- ei kermavaahtoa
- ei marsipaania
- ei suklaakakku
- gluteeniton
- laktoositon
- jäätelökakku oli kerran -> ei kelvannut
Olen myös ollut kaverini lasten synttäreillä, eikä käytännössä MIKÄÄN leipomus kelpaa ja me sentään ollaan kaverin kanssa molemmat hyviä leipojia. Kaveri harrastaa kakkujen leipomista. Ehkä jokin muffini tai mokkapala voi mennä alas, mutta muunlaiset piirakat saa kyllä unohtaa.
Seuraavilla synttäreillä aion kokeilla suklaahippukeksejä. Ehkä ne kelpaa.
Minä pidän juhlien itseisarvona, että kaikilla on kivaa. Porkkanoita en aio juhlissa tarjota, ellei sitä toivota. Muuten kohdistan tarjottavat ihan sen kohdeyleisön halujen mukaan.
1) Huvittavaa, miten täällä löytyy joukko ihmisiä, jotka mainostavat miten he leipovat tosi halvalla ja helpolla itse ja miten oikeastaan on turha edes leipoa, kun ei niitä kukaan syö. Ettekö oikeasti itse huomaan mitään yhteyttä noiden kahden välillä..? ;D Helpoin ja halvin kun ei useinkaan ole se paras!
Kyllä meillä vaan maistuu lapsille kaikki leipomukseni kakuista piiraisiin ja leivoksiin, mutta toki minä käytänkin hyviä raaka-aineita ja näen vaivaa leivonnaisten eteen.2) Monet pitävät itseisarvona sitä, että juhlat ovat mahdollisimman halvat, yksinkertaiset ja vaivattomat, sillä "nehän on vain lastenjuhlat". Ilmeisesti on yksi pahimmista synneistä panostaa oman lapsensa juhliin ja jopa pitää niitä tärkeinä..? Lapsivieraiden huomioiminen on ihan vihoviimeistä! Olisi kiinnostavaa tietää suhtaudutteko te näin omiinkin juhliinne ja omiin vieraisiinne? Kyllä yhden popcornipussin ja siiderin on riitettävä illanistujaisiin, ei sitä ennenkään mässätty kuin linnanjuhlissa!
Minä ulkoistin synttärit meillä kotona. Kotiin tuli viihdyttäjä, joka toi mukanaan kaiken. Ruuat (hamppari, karkit, limut ja kakku), kerttis astiat, eri pelejä ja onginta lahjat. Kaksi tuntia viihdyttäjä Minun piti vain siivota. Lasku oli 200 € ja lapsia 15
mitä tarjoiluihin kuuluu? Mitä 9 kpl 6-vuotiaita tyttöjä syövät 120 euron arvosta?
Minusta jokainen voi käyttää synttäreihin juuri sen verran rahaa kuin haluaa, kiinnostaa vaan tietää millaisia tarjoiluja tuolla rahalla saa :-)
aina kotisynttäreihin 250-300€. Mutta meillä niitä vieraita on yleensä n. 25-30 (mukana aikuiset ja lapset)
Muualla ei olla synttäreitä vielä vietettykään, kuin kotona. HopLop alkaa olla esikoiselle nounou, jotain muuta pitäisi keksiä ja pienempi ei vielä erikseen pidä kaverisynttäreitä. Sukua en viitsi mihinkään kohteeseen raahata :D
Meillä siis toimii kotisynttärit ja tykkään niitä järkätäkin :)
tekstarilla tai annetaan päiväkodissa 0€ tai sitten muutama euro tavallisiin korttipohjiin.
Ongintalahjat? mitä oikein ostitte. Iso kasa tarroja ja muutamat karkit max 10€.
koristeet? ei tarvi ilmapallot ja kartikset max 10€
tarjoiluun menee joo aika reilusti rahaa, mutta ehkä tuostakin vois pihistellä jos vaan 8vierasta tulossa.
Hämmästyin vain, että kylläpäs näihinkin uppoaa rahaa.
Ongintalahjan arvo oli 3,5e per nenä (1+8). Paperinukkevihko ja pääsiäismuna.
Kauniimpi kattaus tulee oikeilla astioilla. Jalapsetkin oppii sen että juhlissa myös kattaus merkitsee. Tämä kertiskulttuuri on ajanut siihen että liian usein on tehty aivan tosi upeat ruuat, mutta ne syödään muovihaarukalla paperilautaselta. Meillä ei ole koskaan kertakäyttöastioita edes lasten juhlissa.
Enkä 8-vuotissynttärien tarjoiluun saa uppoamaan 100 euroa, mutta jos jokin erikoiskakku haetaan konditoriasta sitten sen ymmärrän.
Kotisynttärit (jos ei mene ihan tekstarikutsu, keksipaketti, mikropoppari, mehu ja vapaata leikkiä-linjalla) maksaa tosi paljon. Kun laskee kulut ja stressin + valmisteluihin ja siivoamisiin käytettävän ajan, ei valmisjuhlat kuulosta enää kovin kalliilta!
Ja meillä tosiaan järkätään juhlat kunnolla, aina.
Kertikset on tosiaan vähän hölmöt, meilläkin kaunis Kastehelmi-sarja. Ottaisikohan tiimari takaisin "ihanat" prinsessalautaset?
AP
Itse olen tehnyt kutsut tietokoneella ja tulostanut. Päiväkodin lokeroon laitettu tai sitten lähetetty tekstiviesti kutsu. Mitähän nuo nyt maksaisi, ei ainakaan yli 5€.
Ongintalahjoja olen ostanut pitkin vuotta. Viimeksi kaikilla oli pusseissa muovinen pikkulelu, tikkari, karkkilaatikkoja ja laku. eli 1€/vieras yhteensä 10€.
Karkit, keksit, pop cornit, sipsit, limu, mehu, kahvit ja itse tehty täytekakku yhteensä 30€. Alle 50€ on joka vuosi jäänyt synttäri kustannukset ja minusta sekin on ollut paljon.