Jestas miten kalliiksi kotisynttärit tulee
Olemme aiemmin järkänneet jossain muualla, ja luulin sen olevan kallista. Mutta ah, nyt on tulossa tytön 6-vee synttärit, ja rahaa mennyt jo näin paljon. 8 vierasta kutsuttu ja kaikki ovat tulossa
- Kutsukorttien askartelu ja tarvikkeet, postimerkit 35 e
- Ongintalahjat 31,5 e
- Koristeet, kertikset, ilmapallot, yms. 40 e
- Tarjoilut 120 euroa
yht 226,50 euroa. Puuttuuko tuosta vielä jotain?
Jestas.
Kommentit (56)
No joo, totta mooses kaikki maksaa, jos ei mitään osaa itse tehdä. Mutta vähänkö kälystä tulkita, että sitten ne tarjoomukset ovat erityisen hienot.
Meillä sekä mies että minä olemme intohimoisia ruuanlaittajia, ja väitänkin, että meidän kekkeriruuat ovat todella hyvät ja heh, murto-osalla tuosta summasta.
Esim. viimeksi lapsen 9-vuotissynttäreillä syötiin näin 12 vieraan voimin (juhlat olivat klo 16-19):
- paellaa isosta padasta. ylättävän hyvin upposivat sinisimpukat ja pikku-mustekalatkin siinä joukossa ja ne herättivat kaikissa ihastunutta kikatusta... pakko ei tietenkään ollut ottaa lautaselle äyriäisiä, ne oli jätetty siten kokonaisiksi, että voi valita lautaselleen kalaa tai kanaa sattumiksi
- booli jääveistoksen kera
- marenki-pavlova
- kolmea eri itsetehtyä keksiä, mm. itsetehdyt suklaahippu-pähkinäkeksit (ei pähkinäallergisia onneksi joukossa)
- smoothieta kahta eri sorttia
- naposteltavaksi bebeitä, makaroneja (siis keksejä, ei makarooneja), suolaisia tuulihattuja
Maksoi muistaakseni kaikkiaan noin 70 euroa.
ja tilaa ruoat eikä laita valmislihapullia ja kurkkupaloja tikun nokkaan.
mutta toki tällä tavalla saa paljon paremmat tarjottavat kuin esim hoplop-synttäriellä, joissa tarjoilu on lähinnä vitsi. lapsi halusi kotisynttärit, enkä tosiaan tajunnut, että niihinkin saa uppoamaan saman summan ;)
pienenä ihan järjettömästi noista lihapulla-juusto-nakki-mikälie-tikuista! Oli suunnilleen parempaa kuin kakku :D
pikkupizzat menee kaikki.
oon tän jo johonkin toiseenkin ketjuun aiemmin sanonut, mutta kauhulla odotan oman lapseni kasvamista ja näitä kaverisynttärien järjestämistä!
Me kun lapsena itse keksimme ohjelmat synttäreillemme, autoimme äitiä siivoamisessa ja leipomisessa. Kaikilla oli aina kivaa ja koskaan ei mitään kaverilahjoja jaettu.
Aivan järkyttävää tämä nykypäivän kilpavarustelu.
Jos olisi kolmekkin lasta perheessä niin se tekisi jo 300-600€ vuodessa pelkkien kaverisynttäreiden järjestämiseen.
oon tän jo johonkin toiseenkin ketjuun aiemmin sanonut, mutta kauhulla odotan oman lapseni kasvamista ja näitä kaverisynttärien järjestämistä! Me kun lapsena itse keksimme ohjelmat synttäreillemme, autoimme äitiä siivoamisessa ja leipomisessa. Kaikilla oli aina kivaa ja koskaan ei mitään kaverilahjoja jaettu. Aivan järkyttävää tämä nykypäivän kilpavarustelu. Jos olisi kolmekkin lasta perheessä niin se tekisi jo 300-600€ vuodessa pelkkien kaverisynttäreiden järjestämiseen.
kivat lahjat itselleen ja syövät hyvin.
oon tän jo johonkin toiseenkin ketjuun aiemmin sanonut, mutta kauhulla odotan oman lapseni kasvamista ja näitä kaverisynttärien järjestämistä! Me kun lapsena itse keksimme ohjelmat synttäreillemme, autoimme äitiä siivoamisessa ja leipomisessa. Kaikilla oli aina kivaa ja koskaan ei mitään kaverilahjoja jaettu. Aivan järkyttävää tämä nykypäivän kilpavarustelu. Jos olisi kolmekkin lasta perheessä niin se tekisi jo 300-600€ vuodessa pelkkien kaverisynttäreiden järjestämiseen.
kivat lahjat itselleen ja syövät hyvin.
lahjoja silloin kun on toisen synttärit. Me tiesimme saavamme lahjoja silloin kun meillä on omat synttärit. Ja kyllä aina syötiin hyvin, vaikkei kenenkään vanhemmat olleet cateringistä ruokia tilanneet.
Niin ne ajat muuttuu.
Ongintalahjojen ei todellakaan tarvii olla noin kalliita, lapsille mieleiset tarjoilut saa paljon halvemmallakin. Kutsut lapsi askartelee pahvista ja tarroista(ja antaa kavereille), tai tekstiviestit käyttöön. Niin ja tosiaan ainakin osan kertiksistä voi korvata oikeilla astioilla!
Vähän luulen että lastenkutsujen suhteen pätee sama kuin häiden kanssa, eli tunnelma on tärkeintä! Eli kivoja leikkejä ym. ohjelmaa järjestämään.Ja tietty mä alan jo hyvissä ajoin kattelemaan tarjouksia kun lasten synttärit lähestyy, ei tartte ostaa kaikkea samaan aikaan täyteen hintaan.
kiinnostaa sun tarjoilut. Juuri järkkäsin juhlat samankokoiselle porukalle, enkä saanut kulumaan tuollaista summaa. Enkä silti pitänyt tarjoiluja ihan huonoinakaan
Eihän lasten synttäreihin mene kuin muutama kymppi! Kutsut tehdään itse, pahvin niihin saa jostain pakkauksesta, lehdistä voi leikellä kuvia ja liimata. Kutsut annetaan käteen, jos mahdollista.
Ei kertis-astioita, sehän pelkkää roskan tuottamista.
Miten voi tarjoilut maksaa noin paljon??? Kahdeksalle lapselle 2 isoa limupulloa, keksipaketti, poppareita, itsetehty täytekakku, itseleivottuja pikkupullia, valmiista voitaikinasta suolatikkuja ja iso karkkipussi, max. 50 e.
Ompa kalliit ongintalahjat ja vielä ihan turhat. Meiltä synttärivieraat saa mukaansa esim. ilmapallot. Ei lapset (normaalisti) odota mitään lahjoja itse saavansa kaverin synttäreillä. Ja jos odottavat, niin olis aika oppia että synttärisankaria lahjotaan, muille riittää juhlat.
Törsäämisen sijaan järkkää lapsille jotain mukavaa tekemistä, esim. teemana voi olla naamiaiset, voidaan paistaa ulkona tai kodassa makkaraa, laskea mäkeä tms. 
muksun 8v synttäreitä, vieraita kutsuttu 5. Kutsuihin meni rahaa 0€, tarjoiluihin palaa todennäköisesti n. 60€ (meinasin pikkupitsoja, kakkua, sipsejä, poppareita, karkkia ja limpparia). Ja siinäpä ne kustannukset. Kaverilahjoja en tue tälläkään kertaa, linja on melko pitkälti sitä paheksuttua vapaata leikkiä (tai tarvittaessa temmon taskusta jotain leikkejä), laitetaan vaikka musiikkia ja mitä noi nyt tahtoo.
Viime syksynä esikoisen 9v synttärit, kotona, samalla budjetilla. Ohjelmassa oli Singstaria ja twisteriä, tytöt tykkäs.
Totta kai rahaa saa palamaan just niin paljon kuin sitä on käyttää, aikaa ja vaivaa samoin. Ja silti vähälläkin voi saada kivat juhlat. Tärkeintä on se, että ne tärkeimmät ihmiset on paikalla, kalliinkin budjetin juhlat on pilalla, jos se paras kaveri ei tulekaan.
mitä ap tarjoaa, jos tarjoiluun kotona uppoaa 120 euroa?
Meillä on kotisynttäreillä jotain suolaista (pitsaa, nakkikääröä tms.), jädeä/kakkua, karkkia, keksiä, popparia, limsaa... Eikä niihin noin paljon mene.
Ootko tilannu jostain jonkun valmiin kalliin kakun? Vai tilaatko kaiken jostain pitopalvelusta?
En saa noin paljoa uppoamaan millään. Oman kokemukseni mukaan, mitä yksinkertaisempaa tarjottavaa sitä paremmin menee kaupaksi. Eli todella ostan kaupasta keksejä/karkkeja ja kaadan ne kulhoihin. Kaikki itsetehty/kakku jää käytännössä koskemattomiksi.
Sitten jotakin pientä lahjaa vieraille. Synttäreillä ollaan myös ulkona ja hups! siihen se aika menikin.
Kotisynttärit on kalliit, jos ei pihistele, ja mä en ainakaan pihistele, nehän on vaan kerran vuodessa!
Ja ap, mulla meni tarjoiluihin yli 200e, ja kaikki tein itse.
Talvella pidettiin pojan 5v synttärit Sea Lifessa 8 lapselle ja tuli maksamaan 260euroo, joten helpommalla pääset kun annat muiden järkätä juhlat suunnilleen samalla hinnalla ja lapset tykkää.
aitoa shampanjaa ja kaviaaria?
Mäkään en mielestäni pihistele tarjoiluissa ja aikuisille saisinko tuon verran menemään tarjoiluihin (kalliita juustoja, mätiä, hyvää viiniä...), mutta lasten kohdalla en ymmärrä, miten voi mennä noin paljon. Meillä lastenkutsujen parhaat artikkelit on aina ollu jätski, karkki, sipsit, keksit ja limut. Jos itse leipoo jotain (kakkua, pullaa, mokkapaloja) niin niihin ei mene kovin paljon rahaa.
aitoa shampanjaa ja kaviaaria? Mäkään en mielestäni pihistele tarjoiluissa ja aikuisille saisinko tuon verran menemään tarjoiluihin (kalliita juustoja, mätiä, hyvää viiniä...), mutta lasten kohdalla en ymmärrä, miten voi mennä noin paljon. Meillä lastenkutsujen parhaat artikkelit on aina ollu jätski, karkki, sipsit, keksit ja limut. Jos itse leipoo jotain (kakkua, pullaa, mokkapaloja) niin niihin ei mene kovin paljon rahaa.
useamman paketin jätskiä, koska kakkua ei syö monikaan. meillä keskimmäisen lapsen synttäreillä oli 16 poikaa, eikä tarjoiluihin mennyt yli sataa euroa. Pikkupitsoja, keksiä, sipsinmurinaa, nakki/lihapulla/viinirypäletikkuja jne.
Olen järjestänyt vuosien varrella aika monia synttäreitä, neljälle lapselleni. Enkä ole vielä koskaan saanut menemään noin paljoa rahaa. Itselläni on kyllä tapana ostella ongintatavaraa lähes pitkin vuotta. Esim. Tiimarista kun on vihkot, kynät ym. pilkkahintaan. Näin säästää jo paljon.
Synttäreiden ohjelmaan ei mene paljoa rahaa onginnan lisäksi. Voi olla leikkimielisiä kilpailuja, joita löytyy kasoittain netistä. Joistain voi saada palkinnon vaikka sen pääsiäismunan näin keväällä. Voi olla aarteen etsintää. Meillä oli kerran tämä ohjelmanumero heti juhlien alussa. Kartan ja vihjeiden avulla aarre löydettiin, joka oli eväskori täynnä erilaisia herkkuja kirjeen kera. Kirje ohjeisti tekemään herkulliset jäätelöannokset. Eli jäätelöannokset korvasi meillä kakun, joka ei aina ole lasten mieleen. Se on kyllä totta, että jäätelö on tänä päivänä aika kallista, mutta kyllä täytekakullekin tulee hintaa.
Lisäksi tarjolla voi olla keksejä, popparia, cocktailtikut oman mielen mukaan, limsa-mehubooli ja karkkia. Tarvitseeko kummallisempaa?
Koristeet aika halvat, ilmapallot ja serpentiinit. Ja niitä voi myös tehdä itse käyttäen mielikuvitusta. Mä en ole viime vuosina käyttänyt noita kertiksiä. Tylsänä käytän Ikean muoviastioita, joita on tullut hankittua ja teen koristeita itse pöytään hyvin pienellä vaivalla.
Omaa mielikuvitusta ja nettiä apuna käyttämällä voi oikeasti säästää aika paljon.
Me tilattiin pojan 8v. synttäreille pizzat, halusi pitää leffailtasynttärit. Nuo juhlat oli historiallisen kalliit, kun 10 pojan ruokkimiseen meni 85€, sisälsi pizzat, limsat ja jälkkärijätskit kastikkeineen. 4€ leffavuokraan, niin yhteensä meni 90€ juhliin. Mitään onkimisia en tuon ikäisille järjestä, pojat oli innoissaan kun saivat viedä omat pizzanjämänsä kotiin ;)
Aikaisemmin olen tehnyt itse kakun (15€), tehnyt coctailtikkuihin suolaista (10€: nakit, itse tehdyt lihapullat, viinirypäleet, juusto), pari pakettia keksiä (5€), poppareita (1€) ja sipsejä (2€) ja karkkia (4€). Juomaksi mehua ja limsaa (5€). Sitten ehkä vielä jotkut mokkapalat tms. mutta en 50 euroa yli saa menemään. Ja mielestäni on ollut aina tarjoilut lasten mieleen. Joskus olen kaupan keksien tilalta leiponut ne itse.
kerro sun menu lastenkekkereille.
meillä viimeksi 12 vierasta ja kaksi omaa pöydässä. Kaksi täytekakkua, valmispizoja meni neljä kappaletta eikä riittänytkään, kolme pussia sipsiä vain katosi, sekä noin puolitoistakiloa viinirypäleitä. Appelsiinituoremehua meni neljä litraa vaikka laimensin... Lisäksi karkit, kakunkoristeet (olivat kalliita lapsi valitsi "hopea"palloja), astiat (meillä ei ole 14-hengen astiastoa), servetit, ilmapallot ja onginnasta kaikille suklaapatukat.
Mutta toivon että alkaa olla viimesiä synttärivuosia, lapsi kun tulee jo 11 vuotta... Ehkä kerran/kaksi vielä? siis tällaiset isommat juhlat, sitten saapi riittää pienempi porukka.
Hyvästä kannattaa maksaa! Onnea sankarille ja mukavia juhlia!