Masentaa..neuvolassa sanottiin,että meidän 1,5v poika 90cm ja 14kg on ylipainoinen
Ensinnäkin, poika on hoikka eikä yhtään lihava. Ei ole edes kasvoista pyöreä. Neuvolassa tokasi, että pitäisi jättää yksi ruoka päivässä välistä. Poika on kasvanut aina +2 käyrällä TASAISESTI. Nyt yhtäkkiä on ylipainoinen.Perjantaina oltiin neuvolassa ja jotenkin meni koko viikonloppu pilalle. Onko teidän mielestä tuon kokoinen 1,5v lihava? Minkäkokoisia teidän lapset olivat tuossa iässä?Meillä ei syödä mitään herkkuja, suolaista ruokaa eikä eineksiä.
Kommentit (54)
No huhhhuh. Ei noin pieni lapsi voi olla ylipainoinen tai lihava. Lapsia on eri kokoisia, ja ootteko kuulleet lapsenpyöreydestä? Sekin on ookoo. Kamalaa kuinka noin pienen lapsen painosta jo voidaan repiä hirvee ressi (siis tarkotan neuvolaa). Syökää terveellisesti ja liikkukaa normaalisti, lapsethan on luonnostaankin kovin "urheilullisia" tai siis liikkuvaisia. Kunhan ei passivoi lasta herkkujen kans tv:n ääreen niin kaikki on ok :)
3 v. kohdalla voidaan puhua lihavuudesta.
tosissaanko jättäisin noin pieneltä lapselta yhden aterian pois? Poika liikkuu kuin pyörremyrsky, nukkuu hienosti ja on energinen. Ihmettelin itsekin, että miten neuvolasta voi tulla tuollaista palautetta. Ymmärtäisin, jos kotona syötäisi herkkuja eikä lapsi liikkuisi. Tuli vaan todella paha mieli, neuvolassa käskettiin jättämään herkkujen syönti. Mitä ihmeen herkkuja, poika ei ole ikinä syönyt karkkia, kakkua, pullaa, mitään herkkuja. Ei uskottu. Tekisi mieli vaihtaa neuvolalääkäriä. Minulle kerrottiin myös, että 2v-neuvolassa jos paino on edelleen 'korkea', siitä tulee ilmoitus jonnekin? Minne? En muista mitä sanoivat, olin vähän herkistynyt :(
ap
tosissaanko jättäisin noin pieneltä lapselta yhden aterian pois? Poika liikkuu kuin pyörremyrsky, nukkuu hienosti ja on energinen. Ihmettelin itsekin, että miten neuvolasta voi tulla tuollaista palautetta. Ymmärtäisin, jos kotona syötäisi herkkuja eikä lapsi liikkuisi. Tuli vaan todella paha mieli, neuvolassa käskettiin jättämään herkkujen syönti. Mitä ihmeen herkkuja, poika ei ole ikinä syönyt karkkia, kakkua, pullaa, mitään herkkuja. Ei uskottu. Tekisi mieli vaihtaa neuvolalääkäriä. Minulle kerrottiin myös, että 2v-neuvolassa jos paino on edelleen 'korkea', siitä tulee ilmoitus jonnekin? Minne? En muista mitä sanoivat, olin vähän herkistynyt :(
ap
Kuulostaa siltä, että neuvolalääkäri on pilkuntarkka natsi. Ymmärrän, että ylipainoon pitää puuttua, mutta mittojen perusteella poikanne ei ole lihava. Minä vaihtaisin lääkäriä.
Ls-ilmoitus lähtee, jos lapsi on ylilaiha ja herää epäilys, että lapsi ei saa ruokaa. Sen sijaan ylipainon hoito kuuluua aina neuvolalle. Ja vasta 3 v. kohdalla voi vasta puhua lihavuudesta.
lääkärin todistus lastentautien erikoislääkäriltä ja vie se neuvolalääkärille.
1 v neuvolassa 80 cm ja 13 kg ja kuulemma sopiva. tämä pelällä imetyksellä, ei syö ruokaa, vain tissimaito kelvannut aina.
lääkäriä. Meillä on Neuvolan lääkäreinä ollut jos minkälaista lääkäriä, enkä kyllä kaikkien sanaan luottais...
Höh :/ Ei varmasti ko. lääkärillä ole omia lapsia!
Ja itse tiedät parhaiten. En jättäisi missään nimessä yhtä ruokaa pois.
voi aivan hyvin reklamoida (miel kirjallisesti) terveyskeskuksen ylilääkärille. Samalla voi myös pyytää lääkärin vaihtoa.
lääkäriä. Meillä on Neuvolan lääkäreinä ollut jos minkälaista lääkäriä, enkä kyllä kaikkien sanaan luottais...
Höh :/ Ei varmasti ko. lääkärillä ole omia lapsia!
Ja itse tiedät parhaiten. En jättäisi missään nimessä yhtä ruokaa pois.
kysyisin: montako ateriaa teillä syödään?
Nimittäin, jos on useampi ateria kuin viisi-kuusi, vois ajatella, että pikkuhiljaa tiputtais jonkin pois. Ei siis lapsen koon takia, vaan siksi, että useampi ateria on haitallinen hampaille.
Joo, itselläni lapsia ja tiedän, että pienet syö tiheähköön. Haluaisin vain muistuttaa, ettei jää päälle liian tiheä ateriarytmi, kuten yhdellä tuttavalla. Hänen lapsensa syövät edelleen (yli viisivuotiaita) kaksi aamupalaa, lounaan, kaksi välipalaa, iltaruoan ja aika usein kaksi iltapalaa. "Kun heillä on aina nälkä." Ja kyllä, tervellistä monipuolista perusruokaa. Mutta siis lappavat vähän väliä jotain suuhunsa. Menee enemmän napostelusyömiseksi.
Kyllä vaan on tavallista painavampi joten älä jätä yhtä ateriaa pois vaan vähennä kaikilta aterioilta VÄHÄN annoskoosta pois niin ettei lapsi sitä huomaa.
Lääkärin tarkoitus saattoi olla ettei paino ainakaan lähtisi nousemaan tosta.
ammarttitaidottomat lehmät siellä pilaa äidin viikonlopun lausuessaan omia mielipiteitään, joilla ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa.
Tsemppiä ap, älä välitä!
on siinä edelleen tasaisesti. Eli käyrä ei ole nousussa niin ei tarvi tehdä yhtään mitään.
No ehkä valituksen siitä lääkäristä vois tehdä.
Ne käyrät piirretään siksi, että näkyy jos tulee poikkeamaa.
Onko lapsen pituus myös +2 käyrällä? vai pelkkä paino? tämä oli vaan uteliaisuutta!
tuo neuvolan huomautus? Miksi annat niille niin paljon arvoa? Sinustahan tulee tai jo olet epävarma vanhempi!!
Mun lapsi oli aikanaan liian laiha ja liian pitkä. Söi hyvää kotiruokaa ja oli tosi energinen ja tiukkalihainen. Mun siis käskettiin lihottaa lastani SUKLAALLA jne... vastasin älä naurata ja älä luulekkaan, että rupean, ihan hullua!!
Olipa hyvä etten korvaani lotkauttanut noille mielipiteille. Aikuinen lapseni on edelleen hoikka, tiukkalihainen, urheilullinen ja upea!!!
Toinen oli 84 cm ja 10,4 kg.
Pitkähän tuo teidän on, mutta esim. 3-vuotiaana on isompi ollut tuon 14 kg ja silloin pituutta on jo ollut 97 cm. Vähän siis pyöreä.