Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentaa..neuvolassa sanottiin,että meidän 1,5v poika 90cm ja 14kg on ylipainoinen

Vierailija
19.03.2012 |

Ensinnäkin, poika on hoikka eikä yhtään lihava. Ei ole edes kasvoista pyöreä. Neuvolassa tokasi, että pitäisi jättää yksi ruoka päivässä välistä. Poika on kasvanut aina +2 käyrällä TASAISESTI. Nyt yhtäkkiä on ylipainoinen.Perjantaina oltiin neuvolassa ja jotenkin meni koko viikonloppu pilalle. Onko teidän mielestä tuon kokoinen 1,5v lihava? Minkäkokoisia teidän lapset olivat tuossa iässä?Meillä ei syödä mitään herkkuja, suolaista ruokaa eikä eineksiä.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

painoi 1-vuotiaana 14 kg. En muista kuinka pitkä oli silloin, mutta oli kyllä kovin pullea. Selvästi lyhyempi oli joka tapauksessa kuin ap:n poika.

Kukaan ei neuvolassa painostaan maininnut mitään (naapurit kyllä mainitsivat).

2-vuotiaana sama lapsi olikin painonsa suhteen miinuskäyrillä ja hoitaja sanoi että pitää lähteä painotarkkailuun jos ei paino nouse.

Nopeasti paino kuitenkin lähti nolla-käyrälle vaikka ei asialle mitään tehty. Nollakäyrällä on siitä lähtien pysynyt.

Aina annettiin lapsen itse säätää syömänsä ruoan määrä, ihan vauvasta asti, eikä stressattu syömisten kanssa. Korkean painon hänellä aiheutti rintamaito ja paino tasautui kun se jäi pois.

Mielestäni tämä lapsi on hyvä esimerkki siitä että vauvana paino saattaa nousta kovastikin, mutta saavuttaa normaalin vauvaiän jälkeen kun lapsi lähtee liikkumaan enemmän ja siirtyy samaan ruokaan muun perheen kanssa.

Mielestäni pienten kanssa on tärkeintä tarjota terveellistä ruokaa ja liikkumismahdollisuuksia, eikä nähdä turhaan paino-ongelmia vaikka paino välillä johonkin suuntaan heittäisikin.

Vierailija
22/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.5v -neuvolassa. Nyt poika on 4½v ja mitat 16.5kg/103cm.

Ei teidn lapsi ole lihava ! Kasvu tasaantuu ajan myötä. Mitään aterioita ei pidä mennä vähentämään, mutta makeita välipaloja, mehuja, karkkeja yms. ei pidä antaa (säännöllisesti) ja oletankin että lapsi syö "normaalia" ruokaa :)

Isosiskonsa oli 1½v 13.5kg/83cm. Nyt 6v -neuvolassa 26.8kg/115cm. Aina ollut hyväruokainen, MUTTA nyt on alkanut tasoittaa syömisten suhteen : nykyään painoa on ALLE 26kg ja pituutta on tullut muutama sentti tuosta 6v -neuvolasta.

Niin ikään meidän 13v oli 1v iässä 14.5kg/88cm ja nyt hoikka 50kg/170cm neiti.

Ei nuo mitat tuossa vaiheessa kerro mitään lapsen kasvusta ja siitä tuleeko lapsesta ylipainoinen vaiko ei. Saman olen todennut meidän muiden lasten kohdalla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilata nyt viikonloppunsa jonkun neuvoklan takia, huhhuh.

Vierailija
24/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatu samanlaista kommenttia neuvolassa, tosin 1 vuoden iässä. Ei kuitenkaan 5 ateriasta jätetty mitään väliin. Poika 1,5 v:na 85 cm ja 13 kg. ja 2 vuotiaana 92,5cm ja 15 kg. Ja mun mielestäni ei tuo meidän poika ole yhtään liian lihava, vaikka sellaista kommenttia on tullut. Ihan tavallinen poika. Vankka rakenteinen ja pikkuisen lapsenpyöreät kasvot.

Vierailija
25/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 2v neuvolassa 92cm ja 14,5kg. Sanottiin vielä hoikaksi ja kyllä sen silmälläkin näkee, että hoikka tuo on. Että älä stressaa, lapsesi ei varmasti ole noilla mitoilla lihava. Pyydä päästä ensikerran eri lääkärille, nyt taisi osua vain huono ja osaamaton kohdalle.

Vierailija
26/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks teillä oo elämää?

Vierailija
27/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kai sitä realisti saa olla. Lapsesi on pullero. Mutta ikä tasaa painon, joten ei huolta.

Mä en käsitä, kuinka nää mammat puolustelee, että lapsi on hoikka, vaikka painaa kuinka paljon. Pulskia lapsia ja mitäs sitten?

Meillä 12,8kg ja pituus 93cm. On vankka lapsi, muttei lihava. En ymmärrä, miten ei muka olisi pullea, jos painasi yli 2kg enemmän.

saatu samanlaista kommenttia neuvolassa, tosin 1 vuoden iässä. Ei kuitenkaan 5 ateriasta jätetty mitään väliin. Poika 1,5 v:na 85 cm ja 13 kg. ja 2 vuotiaana 92,5cm ja 15 kg. Ja mun mielestäni ei tuo meidän poika ole yhtään liian lihava, vaikka sellaista kommenttia on tullut. Ihan tavallinen poika. Vankka rakenteinen ja pikkuisen lapsenpyöreät kasvot.

Vierailija
28/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tyttö oli 2-vuotineuvolassa 89 cm ja 13,7 kg rehellisesti sanoen "lapsen pyöreyttä" löytyi. Vauvana oli tosin vielä pyöreämpi +25 käyrällä meni paino/pituuskäyrällä.

Nyt paino on "tasaantunut" -5 käyrälle.

Sitä en tosin ymmärrä, että neuvolassa oltaisiin oikeasti puututtu ap:n lapsen paino-ongelmiin. Varsinkin jos painon kehittyminen on koko ajan ollut tasaista ja mennyt ns. omalla käyrällään.

kyllä kai sitä realisti saa olla. Lapsesi on pullero. Mutta ikä tasaa painon, joten ei huolta. Mä en käsitä, kuinka nää mammat puolustelee, että lapsi on hoikka, vaikka painaa kuinka paljon. Pulskia lapsia ja mitäs sitten? Meillä 12,8kg ja pituus 93cm. On vankka lapsi, muttei lihava. En ymmärrä, miten ei muka olisi pullea, jos painasi yli 2kg enemmän.

Vierailija
29/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä neuvolassa sanottu painosta mitään. Ainoastaan pituudesta, että lyhyt poika. Kasvanut aina samoilla käyrillä.

Vierailija
30/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja painaa vähemmän, mutta onkin kyllä laiha.

Älä jätä aterioita väliin, äläkä vähennä annoskokoa jos lapsi tietyn verran tarvii, mutta lisää kasviksia joka aterialle. Niin kannattaa tehdä ajattelitpa että hän on pullero tai ei. Vauvaiän jälkeen kasvisten osuus yleensä hiljalleen vähenee. Sanotaan että 11kk. ikäisellä on ruokavalio terveellisimmillään.

Annatko purkista, teetkö itse vai syökö ihan tavallista kotiruokaa? Kyllä ruokavaliota voi hilata terveellisempään suuntaan, vaikka ei olisikaan painosta huolissaan.

Itse mietin tosissaan, pitääkö lapsille alkaa antamaan enemmän herkkuja. Kaikki kolme ovat laihoja (käyrillä kai jotain -2, tyttö yleensä -1). Syömme terveellisesti, eivätkä lapset syö isoja annoksia. Viisi ateriaa syödään päivässä. Tuntuisi hassulta lisätä epäterveellistä ruokaa/välipaloja siksi kun lapset on laihoja... Rasvalisä on käytössä, ja maitoa eivät valitettavasti juo.

Vierailija
31/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoikat tytöt, ja varsinki 2-vuotias on aika laiha. Yritän valita terveellisiä, mutta kuitenkin energiapitoisia ruokia (tyyliin rasvainen kala). Herkkuja syödään satunnaisesti, enkä halua niiden määrää lisätä.

Välillä joutuu oikeasti toppuuttelemaan kasvisten syöntiä, kun lapset täyttäisivät vatsansa esim. kurkulla.

Itse mietin tosissaan, pitääkö lapsille alkaa antamaan enemmän herkkuja. Kaikki kolme ovat laihoja (käyrillä kai jotain -2, tyttö yleensä -1). Syömme terveellisesti, eivätkä lapset syö isoja annoksia. Viisi ateriaa syödään päivässä. Tuntuisi hassulta lisätä epäterveellistä ruokaa/välipaloja siksi kun lapset on laihoja... Rasvalisä on käytössä, ja maitoa eivät valitettavasti juo.

Vierailija
32/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitaan nykyisin neuvolassa. Mulla on 16- vuotias esikoinen ja nyt 4 kk vauva. Neuvolasa on ihan erilaista kuin silloin "ennen". Kaikenmaailman lappuja ja kyselyjä pitäisi täyttää. Esim. täällä Turussa olisi pitänyt täyttää kysely, jossa udeltiin vanhempien harrastuksia, leivän päälle laitettavaa rasvaa ja kuinka usein syöt kalaa yms. Mä kieltäydyin tuosta kyselystä, koin sen jo ahdisteluksi. Terkkari sanoi mulle, et mä olen toinen, joka kieltäytyy vastaamasta. Toinen!??

Ihmiset hei, neuvola ei ole mikään absoluuttisen totuuden tyyssija! Vanhemmat tekevät asiat omalla tavallaan, jokainen voi omaa järkeä ja harkintaa käyttää.

Ap, sä näet, onko lapsesi hoikka vai pyöreä, luota itseesi!

Vierailija
33/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 5.5v ja vartalo normaali/hoikka.

Vierailija
34/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latasin lapsen mitat sinne ja vahan vaikeaa on uskoa etta kukaan asiaansatunteva neuvola vaittaisi etta noilla mitoilla lapsi on lihava, jos on katsottu pituus-painoa eika vain ika-painoa. Lapsihan on poikkeuksellisen pitka (meilla on tytto ihan kohta 3 v saman mittainen ;-)) ja pituuteen nahden paino on ihan ok noidenkin kayrien mukaan. Eli valitusta tekemaan jos silta tuntuu; opettelisivat siellakin vahan kayrien lukemista...

Vierailija
35/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo neuvolan huomautus? Miksi annat niille niin paljon arvoa? Sinustahan tulee tai jo olet epävarma vanhempi!!

Mun lapsi oli aikanaan liian laiha ja liian pitkä. Söi hyvää kotiruokaa ja oli tosi energinen ja tiukkalihainen. Mun siis käskettiin lihottaa lastani SUKLAALLA jne... vastasin älä naurata ja älä luulekkaan, että rupean, ihan hullua!!

Olipa hyvä etten korvaani lotkauttanut noille mielipiteille. Aikuinen lapseni on edelleen hoikka, tiukkalihainen, urheilullinen ja upea!!!

on epävarma??? Kyllä ihminen on monessakin tilanteessa epävarma. Ja kyllähän tuollainen "auktoriteetti"- jolla kuitenkin on valtaa, sanomassa jotain vaikuttaa. vaikka sen sitten omaan arvvoonsa jättäiskin. Aivan idiootti neuvolalääkäri, mahtaa apn, seudulla liikkua paljon ahdistuneita äitejä:(

Vierailija
36/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, poika on hoikka eikä yhtään lihava. Ei ole edes kasvoista pyöreä. Neuvolassa tokasi, että pitäisi jättää yksi ruoka päivässä välistä. Poika on kasvanut aina +2 käyrällä TASAISESTI. Nyt yhtäkkiä on ylipainoinen.Perjantaina oltiin neuvolassa ja jotenkin meni koko viikonloppu pilalle. Onko teidän mielestä tuon kokoinen 1,5v lihava? Minkäkokoisia teidän lapset olivat tuossa iässä?Meillä ei syödä mitään herkkuja, suolaista ruokaa eikä eineksiä.

Neuvolan terkka on nyt joteinkin sekaisin. Poika on pitkä ja paino on ihan suhteessa siihen. Oma poikani oli 1,5v neuvolassa 92,2cm ja 12,5kg. On aina ollut hoikka. 2v neuvolassa oli 98cm ja silloin oli painoa 14kg, mutta tosiaan aina hoikka, niin että housujen vyötärölle jotunut aina laittamaan lisä kuminauhaa.

Eikä todellakaan mitään ruokia välistä lapselta. Jos haluaa hidastaa painon nousua niin sitten ruuaksi esim. kasvissosekeittoa, salaatteja jne. yhdellä aterialla tai lisäämällä kasvisten määrää ruuassa.

Vierailija
37/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainoinen?

Meillä on 3- ja 2- vuotiaat samanpainoisia! Toinen ON liian painava ja toinen ON hoikka, ei ole lähdetty tutkimaan laihempaa (vanhempaa lasta) koska on taas pitkä ikäisekseen mutta nuorempi on saanut käskyn syödä vähemmän -ja meillä syödään normaalia kotiruokaa, ei jälkkäreitä. Herkkuja saavat epäsäännöllisesti (harvemmin kuin kerran viikossa) ja tottakai liiallinen ravinto takaa pulleuden.

Meillä 2- ja 3- vuotiaat syö saman määrän, välillä nuorempi syö enemmän määrällisesti kuin vanhempi lapsi.

Vierailija
38/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainoinen? Meillä on 3- ja 2- vuotiaat samanpainoisia! Toinen ON liian painava ja toinen ON hoikka, ei ole lähdetty tutkimaan laihempaa (vanhempaa lasta) koska on taas pitkä ikäisekseen mutta nuorempi on saanut käskyn syödä vähemmän -ja meillä syödään normaalia kotiruokaa, ei jälkkäreitä. Herkkuja saavat epäsäännöllisesti (harvemmin kuin kerran viikossa) ja tottakai liiallinen ravinto takaa pulleuden. Meillä 2- ja 3- vuotiaat syö saman määrän, välillä nuorempi syö enemmän määrällisesti kuin vanhempi lapsi.

Mutta AP:n poika ON normaalipainoinen suhteutettuna hanen pituuteensa; on meillakin 3 v joka painaa ainoastaan 12,5 kg, mutta han on myos 90 cm pitka. Paino pitaa AINA suhteuttaa pituuteen, ei ainoastaan ikaan.

Vierailija
39/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei liity painoasiaan, mutta me lopetettiin neuvolalääkärillä käyminen epäasiallisten ja ammattitaidottomien kommenttien takia. Nämä alkoi jo raskausaikana ja 1-v neuvolalääkäri oli viimeinen käynti sillä naisella.

Siirryttiin yksityiselle eikä sen jälkeen ole ollut paha mieli. Muuten en olisi terveen lapsen kanssa käynyt lainkaan, mutta esikoisen vanhemmat on aina vähän epävarmoja.

Osa lääkärin kommenteista oli sellaisia, että maalikkokin tajusi tiedot vääriksi. En tiedä, tekikö tahallaan vai voiko joku todella olla niin ammattitaidoton ja silti töissä.

Vierailija
40/54 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä painoin 11kg kun menin eskariin. kandeis vähän katsoa mitä pullamössöä pennulleen syöttää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä