Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntoa ostamassa: mihin kiinnität huomiota, mikä on ehdoton "must"?

Vierailija
18.03.2012 |

Kun olet etsimässä omistusasuntoa, mihin kiinnität ehdottomasti huomiota? Mitä asunnossa on pakko olla? Mitä taas ei saa olla?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa huvittavaa lukea näitä juttuja! suurin osa teistä on NIIN pihalla :) huomaa kyllä, ettei ole rakennusalan ihmisiä vastailemassa - tyytyväisenä vain katsellaan kattoa, pihaa ja tapetteja. tärkein asia eli se talon KUNTO tuntuu olevan monelle täysin sivuseikka. siitä vaan ostelemaan lahoa paskaa huippusijainnilla!!! mitä siitä jos putket on paskana, sähköt paskana, rakenteet paskana, kymmentä myrkyllistä hometta hengitysilmassa ja talo ehkä asumiskelvoton. pääasia, että on kiva maali lastenhuoneessa ja mammat viihtyy!

Mitäköhän vastauksia sä oikein olet lukenut? :o

Mun mielestä tässä ketjussa enemmistö on juurikin korostanut aivan muita asioita kuin maaleja lastenhuoneessa.

Olen ollut suorastaan yllättynyt koska oman kokemukseni mukaan monet naiivit ostajat katselevat arvostellen asunnon tapetteja & maaleja ja jättävät asunnon niiden syiden vuoksi ostamatta. Sijaintia, naapurustoa, taloyhtiön tilannetta (talous & rakennuksen kunto) ja suoritettuja remontteja ei moni tunnu tajuavan arvostaa, toisin kuin tässä ketjussa näköjään arvostetaan!

Vierailija
22/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on juuri muutto edessä, tässä oli tärkeimmät kriteerit:

Sijainti

Huoneiden määrä

Asunnon neliöiden sijainti (jättiläisaula ja olohuoneen kokoinen kodinhoitohuone ovat hukkaneliöitä)

Kalustettavuus

Riittävät säilytystilat

Muunneltavuus

Kosteusvaurioita ei saa olla, kaikki kellarintuoksuiset hylättiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijainti on tärkein

jos OKT niin tontti, naapurusto, jos KT niin sitten yleiset piha-alueet ym. tilat

tämän jälkeen itse talo/huoneisto, tilavuus, huoneiden sijoittelu ym.. Hometaloa en ostaisi tai ylipäätään mitään saneerattavaa kohdetta.

Huonot pintavalinnat eivät puolestaan häiritse, koska kaapinovet ym. voidaan vaihtaa.

Vierailija
24/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnoilla (käytännössä siis seinät, lattia, katto, kaapin ovet) ei ole ainakaan mulle väliä. Ne menis vaihtoon joka tapauksessa, tykkään nimittäin uudesta ja oman näköisestä.

Pahinta kaikista on sellainen asunto, jota on epätoivoisesti yritetty pintaremontoida kovan myyntihinnan toivossa.

Tärkeää kt-asuntoa ostaessa on sijainti, kaukolämpö, taloyhtiön tilanne (onko talous kunnossa, onko paljon velkaa ja jos on niin mistä tullut, onko tehty remontteja ja uudistuksia), HOITOvastikkeen määrä, pohjaratkaisu, ilmansuunnat, löytyykö säilytystiloja, onko parveketta...

Ihan turha tuijottaa tapetteja tai lattioita tai keittiön kaapistoja, ne voi aina vaihtaa. Ei pitäisi olla liian vaativa homma kenellekään.

Vierailija
25/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime aikoina on etsitty omakotitaloa, ja pitäisi olla:

lähellä julkisia yhteyksiä

terve talo

isohko tontti, n. 900 neliöstä -> tai talo hyvin sijoitettu tontille

avara keittiö

avara olkkari

lämmintä ja kylmää varastotilaa

vaikeeta on! On alkanut rakentaminen houkutella.

Vierailija
26/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(oletan, että koko ja huonemäärä ovat jo "oikein". Itse viihdyn kerrostalossa joten sellaista etsisin)

1. sijainti

2. sijainti

3. sijainti

4. pohjaratkaisu, en pidä esim. kapeista huoneista enkä L-muotoisesta eteiskäytävästä mitä usein näkee.

5. joko ei mitään remonttihuolia tai sitten erittäin edullinen täysremontoitava

6. valoisuus, avaruus

Vierailija
27/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mulle siis se hyvä sijainti on Helsingin kantakaupungissa tai sen liepeillä, olen pk-seutulainen ja en enää halua lähiöön. Tapiola voisi myös mennä.

Vierailija
28/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on rivitalosta, jota vastapäätä oli kaupungin vuokra-asuntoja. Joten kaikenmoiseen sai tottua: huumeruiskuihin, poliisi tai ambulanssi vuokratalon pihassa harvase viikko, kännissäajelua tai muuta holtitonta ajelua kadulla, omasta pihassa käytiin tonkimassa puutarhalaatikkoa, istuksia revitty penkistä, tennispallo laitettu auton pakoputkeen, postilaatikko särjetty.

Eli arvostan sijaintia hyvällä alueella, ei siis naapuriin kaupungin vuokra-asuntoja. Seuraavaksi tärkein, kuinka lähellä naapuritalo eli olohuoneen ikkunasta en halua tuijottaa naapurin ikkunoita (tarpeeksi väljästi rakennettu). Ja sitten vasta muut seikat, mutta näillä aloitetaan. Ja sanomattakin selvää on, että en ole keskusta-asuja.

Vierailija
29/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhku, pytty ja lavuaari.

muunlaisia en käy edes katsomassa

Vierailija
30/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikein muun saa muutettua.

Jos mitenkään pystyis vaikuttaan vielä siihen, että on hyvät naapurit.

Tietty neliöitä tarpeellinen määrä ja sopivasti komero/säiltyystilaa.

Vierailija
31/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko olla:

- kodinhoitohuone jossa myös pyykinkuivaustilaa (mielellään eteisen lähettyvillä)

- Kunnon tila ruokapöydälle

- Neljä makuuhuonetta

- Kaksi vessaa vähintään

- Säilytystilaa reilusti, vaatehuone ja kaappeja

- Isot pihat, suojaisa takapiha

- Autopaikka tai autotalli asunnon edessä

- pintameteriaalit laitan itse mieleisekseni, niillä ei ole väliä

Vierailija
32/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko olla:

- kodinhoitohuone jossa myös pyykinkuivaustilaa (mielellään eteisen lähettyvillä)

- Kunnon tila ruokapöydälle

- Neljä makuuhuonetta

- Kaksi vessaa vähintään

- Säilytystilaa reilusti, vaatehuone ja kaappeja

- Isot pihat, suojaisa takapiha

- Autopaikka tai autotalli asunnon edessä

- pintameteriaalit laitan itse mieleisekseni, niillä ei ole väliä

Lisään vielä sen tärkeimmän, eli sijainnin!! se menee kaiken edelle, sen puolesta voin luopua jostain muusta. Ja sähkölämmitteistä en osta ehdoin tahdoin. Mielellään kaukolämpö.

Vierailija
33/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjaratkaisu ja huonejako on asunnon tärkeimpiä ominaisuuksia. Sijainnin ja maisemien ohella.

Pintamatskut sun muut voi itse muuttaa koska tahansa, mutta pohjaa ei. Tai tietyin ehdoin voi, mutta ei suinkaan miten huvittaa. Ja se on myös pirun kallista.

Keittiön kaakelit tai kaapit on aivan toissijaisia. Laitan ne itse haluamikseni.

Vierailija
34/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluttu sijainti on jo aikoja sitten mmäritetty. Taloyhtiössä pitää olla asiat kunnossa ja mikäli isoja remontteja on tulossa, hinta tooodella alhainen.

Itse asunnossa nämä on tärkeitä:

*kaksi vessanpöttöä, tyyliin pikkuvessa ja kylpyhuone

* joko iso keittiö, mihin mahtuu 6-8 hlön pöytä tai sitten hieman reilumpi olohuone

* selkeät makuuhuoneet, joissa on oma rauha, ei siis mitään lasiovi/liukuovi härveleitä tai toisen makkarin lävitse kulkemista seuraavaan makkariin

* näkymä ikkunoista, hieman yksityisyyttä ja rauhaa ja muutakin katsottavaa kuin vastapäinen seinä

* säilytystilaa tarpeeksi

* mikäli hieman pienempi asunto, mahdollisuus jakaa huone kahdelle lapselle

Vierailija
35/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei tosin haittaa sijainti 1. kerroksessa, jos ikkunoiden alareunat on vähintään 2 metrin korkeudessa ja talo on rauhallisen kadun varrella. Olen asunutkin tällaisessa ja hyvin viihdyttiin.

Ainakin kantakaupungissa on todella usein toinen kerrostalo vastapäätä, joten ihan sama mikä kerros siellä toisella puolen katua näkyy - alakerrassa saattaa usein olla vastapäätä jokin julkinen tila, jossa ei ole iltaisin toimintaa. Jos ei halua kuunnella ääniä yläkerrasta, pitääkin olla sitten ihan ylin kerros (jossa on usein katto-ongelmia vesivuotojen takia, etenkin kantakaupungin vanhoissa taloissa...).

Alimman kerroksen hyviä puolia on mm. lastenrattaiden ja lasten helppo kuljettaminen ulos. Samoin taloyhtiön pihaa on kiva käyttää mm. ruokahetkiin kesällä.

Vierailija
36/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kämpän haju.

Vaarallisimmat homeet eivät haise, mutta yritän edes jotain osviittaa saada kämpän hajusta. Se kertoo myös miten hyvää huolta kämpästä muutenkin pidetään.

Mulla on pikkusisko sairastunut lapsena vakavasti homevaurion vuoksi ja se on jättänyt minuunkin kammon. Tarkat kosteusmittaukset ja kuntokartoitukset ennen mitään isompia päätöksiä.

Katselen myös katon rajoja ja nurkkia mahdollisten kosteusvaurioiden merkeistä. (mustia pilkkuja tapetissa joskus nähty..ym)

Kämpän sisustustyyliin en kiinnitä huomiota, se lähtee vanhan asukkaan mukana pois. Sotkuisuus sen sijaan kertoo valitettavan paljon miten kämppää on pidetty.

välrtämättä paljasta niitä vaarallisia homeita. Meillä asunto oli ok, hyvä sisäilma, kaikki kartoitukset ja mittaukset ok. Silti rakenteista löytyi terveydelle todella vaarallisia homeita ja terveystarkastaja määräsi kaiken tehtäväksi asbestisuojauksessa.

Näin saatiin selvyys sairasteluun.

E halua pelotella, mutta ei kannata liiaksi tuudittautua noihin kartoituksiin, nekään eivät kerro kaikkea.

Vierailija
37/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sijainti on tärkein, sitä kun ei voi koskaan muuttaa,

2. Talon henki ja tyyli, onko talo itsessään arvostetun oloinen?

Onko porraskäytävä ja taloyhtiön yhteinen sisäänkäynti arvokkaan tuntuinen? Minkälaisia nimiä muissa yhtiön ovissa on? Jos löytyy Hagerttia tai Abu Hassafia/Muhammadia, en edes harkitse ostavani. Kutsukaa sitten rasistiksi.

3. Onko vieressä vuokrataloja vai omistusasuntoja? Onko taloyhtiöllä riittävän iso piha ja esim. parkkipaikat autoille ja pyörille.

4. Onko toimiva pohjaratkaisu: selkeän kokoiset ja näköiset huoneet sekä kulkemisväylät. Ei saa olla liikaa pimeitä, ahtaita nurkkia ja kulmia.

5. Löytyykö riittävästi säilytystiloja? Tarkastan sekä asunnon omat säilytystilat että taloyhtiön tarjoamat yleiset: onko millaiset häkkivarastot, kylmäsäilytysmahdollisuudet jne.

6. Taloyhtiön remonttitilanne. Miten yhtiö on hoitanut talon huoltamisen? Onko isot remontit jo tehty vai vasta tulossa? Mikä tilanne erityisesti putki- ja viemäriremontissa.

7. Missä kunnossa kylpyhuone/sauna on? Onko remontoitu asianmukaisesti lähiaikoina, tehty kosteuseristeet, löytyykö tositteet ja todisteet?

8. Löytyykö parveke? Missä kerroksessa asunto on? Mitä korkeampana sen parempi ja silloin myös hissin (modernisoitu!) löytyminen on tärkeää!

9. Asunnon ulkonäkö ja remonttitarve. Itse tykkään aina remontoida kotini oman näköiseksi, eli vähintään vaihda(ta)n tapetit ja lattiat, niillä ei siksi ole mitään merkitystä ostotilanteessa. Hyvällä tuurilla (yksi sadasta) myyjän maku on osunut yhteen omani kanssa...

Vierailija
38/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli koulu, päiväkoti ja kauppa ainakin lähellä. Maisemallinen sijainti, järven läheisyys plussaa. Hyvä pohja, ei hukkaneliöitä lämmitettäväksi. Hyvä haju, ei maakellarin hajua eli homeen hajua. Salaojitukset kunnolliset. Lämmitysmuoto (ei öljy tai kattosähkölämmitys mielellään, tosin voihan nekin muuttaa). Ulkoverhous mielellään tiili tai rapattu. Jos useampi kunta vaihtoehtona, niin kuntatalous ja palveluiden saatavuus ja määrä.

Vierailija
39/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittävästi säilystystilaa, lämmintä etenkin.

Vierailija
40/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis ei mitään erillistä keittiötä eikä pieniä makkareita, ei liikaa väliseiniä.

Asunnossa oltava iso kylpyhuone ja sauna on oltava myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi