Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntoa ostamassa: mihin kiinnität huomiota, mikä on ehdoton "must"?

Vierailija
18.03.2012 |

Kun olet etsimässä omistusasuntoa, mihin kiinnität ehdottomasti huomiota? Mitä asunnossa on pakko olla? Mitä taas ei saa olla?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljastuu huushollin siisteys. Jos on likainen laattalattia siellä, en ole enää kiinnostunut.

Vierailija
42/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti, naapuruston yleisilme, tontin koko ja suojaisuus, talon ulkonäkö tulee ykkösinä..niiden perusteella päätän menekö edes katsomaan kohdetta.

Talossa itsessään katson ensin kylppärin, sen pitää olla mieluinen ja siisti koska kylppärin uudistaminen on kallista. Seuraavaksi tulee keittiö..muut pinnat saa kyllä laitettua itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulle tärkeintä on talon sijainti, asunnon sijainti siinä talossa, taloyhtiön remonttitilanne, naapurusto, kylppärin kunto, onko toimiva pohjaratkaisu, kaukolämpölämmitteisyys, hyvät säilytystilat.

Erityisesti ihailen vanhojen talojen korkeita huonekorkeuksia, lasisia sisäovia, erkkereitä, takkoja, kivisiä ikkunalautoja, vanhoja ikkunoita... Olen todella paljosta valmis myös tinkimään jos asunnon sisällä tulee ns. "hyvä tunne". Ei siis tarvitsisi olla mikään priimakuntoon pintaremontoitu city-koti. Siksi nykyisen tapetin nuhruisuudella tai lattian ulkonäöllä ei ole mulle todellista merkitystä. Mä ainakin itse tahtoisin remontoida omaa kotiani oman maun mukaan ihan ikiomaan tahtiini. Yllättävän vähän vaan tuollaisia kuvailemiani asuntoja myynnissä! :(((

Vierailija
44/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilavat huoneet, riittävästi varastotilaa, piha

asunto ei saa haista

Vierailija
45/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tärkeintä on että naapurit ei kurki ikkunoista sisään eli iso tontti ja hyvä sijainti.

Sitten oikeastaan kaikki muu onkin sellaista josta rahalla selviää.

Vierailija
46/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon sijainti, talon sijainti, talon sijainti, asunnon sijainti talossa, taloyhtiön jo tehdyt remontit ja talon lämmitysmuoto. Muut asiat on aikuisten oikeasti ihan yhdentekeviä!

Älkää siis hyvät ihmiset tuijottako typeryyttänne tapetteja tai lattioita: ne kun pystyy aina itse muuttamaan. Talon sijaintia ja naapurustoa ei sitten niin vain muutetakaan. Ja nyt puhun siis kerrostaloasunnosta, en omakotitaloista.

Vierailija
47/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontoa on oltava ympärillä ja asunnon on oltava valoisa.

Vierailija
48/71 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontoa on oltava ympärillä ja asunnon on oltava valoisa.

Mulle myös asunnon valoisuus (mielellään läpitalon asunto, paljon isoja ikkunoita) ja hyvät liikuntamahdollisuudet merkitsee paljon. Mielellään siis keskustassa, mutta silti lähellä luontoa ja liikuntamahdollisuuksia.

Tietysti kaikki nuo jo aiemmin mainitut (sijainti, taloyhtiön tehdyt remontit, lämmitys, naapurit, piha-alue, kh) on tärkeitä myös.

Itse en koskaan tuijota asunnon nykyistä pintaremonttia, vaan suunnittelen jo esittelyssä mitä tekisin ja millaiset tapetit, millaiset maalit ja millaiset lattiamateriaalit asuntoon tahtoisin laittaa. Huvittaa hieman asuntoesittelyissä kerta toisensa jälkeen näkyvät "en voi harkita tätä asuntoa näiden tapettien vuoksi"-ihmiset. Eikö he ymmärrä, että esimerkiksi tapetit voi (ja kannattaa) itse vaihtaa? Maksaa ehkä n. 200 euroa?

Vierailija
49/71 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Hyvä ja arvostettu sijainti,

2. vanhoissa taloyhtiöissä putki/viemäriremontti tehtynä ja inhimillisen näköinen KH,

3. menettelevä, jokseenkin toimiva keittiö,

4. riittävästi säilytystiloja.

Mä osataan kyllä mieheni kanssa tapetoida ja maalata ihan itsekin, eli pintoihin en sinänsä kiinnitä edes huomiota. Ne on helppo uudistaa vaikka viikonlopun aikana omatoimisesti. Sama juttu lattian ja katonkin kanssa...

Mutta tärkeintä siis ehdottomasti SIJAINTI, hyvät säilytystilat ja taloyhtiössä isot remontit (eli putki, katto, ehkä myös julkisivu) tehtynä.

Vierailija
50/71 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme tärkeää asiaa:

sijainti, sijainti ja sijainti

Ei saa olla:

kosteusvaurioita

aivan kiinni isossa tiessä

maantasa-asunto

Vierailija
51/71 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti on se ykkönen. Muita pystyy muuttamaan.

Mä en karsasta putkiremonttia jos olen ostamassa pitkäaikaista asuntoa.

Vierailija
52/71 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pohjoispuolella en haluaisi asua, ettei ikinä tulisi kunnolla valoa sisään.

Vierailija
53/71 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ehdottomasti tärkeintä on sijainti sekä maantieteellisesti (lähellä palveluja, elävässä kasvukeskuksessa) että taloyhtiössä (eli mielellään siis korkeammalla kuin 1. tai 2. kerroksessa).

Jonkinlainen parveke olisi kiva, myös toivoisin isoimpien remonttien olevan jo tehtyinä. Autopaikka on ehdottomasti oltava, eikä kosteusongelmia kylpyhuoneessa.

Vierailija
54/71 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se pitää olla ja siitä kuva. Seuraavaksi katson näkyykö koiran kuppeja, en mielellään osat asuntoa, jossa on ollut koira.

sitten keittiö, en halua tehdä keittiöremonttia, eli sen pitää olla nykyaikainen.

Vierailija
55/71 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrostaloasujia? Mulle tärkeintä on tarpeeksi iso tontti, talon muutosmahdollisuudet ja sijainti. Oktalossa asumme, ja vähän sillä silmällä katselemme seuraavaa. Parit hyvät talokaupat ja remontit tehneinä olisi mahdollisuus uuteen taloon hyvin pienellä lainamäärällä. Mutta omannäköinen siitä pitää saada, ja pihalla tarpeeksi tilaa lapsille, oleiluun ja harrastuksiin.

Vierailija
56/71 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuhruiset tapetit tai maalausta huutava katto on todellakin aivan sivuseikka asuntoa etsiessä.

Huvittaa nämä jotkut "valmiin" ostajat, jotka jättävät loistokaupat tekemättä vaikkapa väärän sävyisen tapetin tai lattiamateriaalin vuoksi. Ei sellaisiin asioihin kannata takertua!! Nehän voi aina halutessaan helposti uudistaa!

Mun oma rajani menee nykyisin kylpyhuoneessa. Eli mielelläni en kylppäriä ala remppaamaan, erityisesti nykyisten asunto-osakeyhtiölakiuudistusten jälkeen. Keittiöremppa taas on paljon helpompi ja kivuttomampi toteuttaa itsekin.

Sijaintia ei voi muuttaa IKINÄ. Pinnat voi uudistaa AINA ihan oman maun mukaan.

Vierailija
57/71 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaten käytännöllinen pohjaratkaisu. Noita kahta on vaikeaa lähteä muuttamaan. Myös liikenteen ym. melun kantautuminen asuntoon vaikuttaa sekä liikenneyhteydet (liittyy sijaintiin).

Hyvin hoidettu taloyhtiö eli tarvittavat remontit on tehty kunnolla ja ajoissa.

Vierailija
58/71 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kämpän haju.

Vaarallisimmat homeet eivät haise, mutta yritän edes jotain osviittaa saada kämpän hajusta. Se kertoo myös miten hyvää huolta kämpästä muutenkin pidetään.

Mulla on pikkusisko sairastunut lapsena vakavasti homevaurion vuoksi ja se on jättänyt minuunkin kammon. Tarkat kosteusmittaukset ja kuntokartoitukset ennen mitään isompia päätöksiä.

Katselen myös katon rajoja ja nurkkia mahdollisten kosteusvaurioiden merkeistä. (mustia pilkkuja tapetissa joskus nähty..ym)

Kämpän sisustustyyliin en kiinnitä huomiota, se lähtee vanhan asukkaan mukana pois. Sotkuisuus sen sijaan kertoo valitettavan paljon miten kämppää on pidetty.

Vierailija
59/71 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti on tärkeintä ja sitten yhtä tärkeä / melkein yhtä tärkeä on asunnon peruskunto. En halua ostaa pommia eikä minua kiinnosta remontointi niin, että pitää repiä melkein kaikki maan tasalle. Helpompi rakentaa ihan uusi. Perusteet pitää olla kunnossa, mielellään siis osa rempasta jo tehtynä, jos vanhempi talo. Samoin huonejärjestys/muunneltavuus/pohja on tärkeää. On asuntoja, joista ei saa hyvää millään (pimeitä, paljon typeriä käytäviä, pieniä huoneita, joita vaikea yhdistää jne.). En jaksa nähdä vaivaa sellaisten kanssa. Karsastan myös, jos sisustusratkaisuissa on tehty paljon turhuuksia tyyliin puolipanelit, alaslasketut katot, itse rakennetut parvet normaalikorkuiseen asuintilaan jne. Taas sama peruste, etten jaksa alkaa ensin purkamaan julmettomasti kaikkea ennenkuin pääsee laittamaan siihen kuntoon että jaksaa itse katsella...

Vierailija
60/71 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oltava tarkastettuja ja mieluusti viime vuosien aikana uusittujakin, jos talo on vanha. Puurakenteista en osta, tämä on jonkinlainen pinttymä lapsuudesta.

Kirjava kaakelilattia (ellei ole historiallisen kaunis mosaiikki), varsinkin terrakottavärinen, on minusta aika kamala. Muut sisustusratkaisut on yleensä helppo muuttaa tai elää niiden kanssa (ovenkarmit, ovet voi usein maalata elleivät ole sitä kamalaa 80-luvun ruskeaa melamiinipintaa tms,seinät voi maalata, keittiön uudistan mielelläni muutenkin ellei ole melko uusi ja "hygienisen näköinen" keittiö jne.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme